Sida 1 av 7

Arctic cat wankel

Postat: 12 mar 2014, 23:12
av evin-rude
Man kan inte bygga som alla andra om man vill göra nåt speciellt.

Re: Arctic cat wankel

Postat: 12 mar 2014, 23:52
av Egåån
Är det en wankel med en turbo intercooler? :)

Re: Arctic cat wankel

Postat: 13 mar 2014, 15:54
av evin-rude
Jo det är det. Sachs 303. Ny ären oxå. Något portat.

Re: Arctic cat wankel

Postat: 13 mar 2014, 16:10
av Evervärst 444
Hur fränt som helst!! upp med mer bilder :)

Re: Arctic cat wankel

Postat: 14 mar 2014, 22:12
av Gunnar
Mycket intressant jag har funderat lite i samma banor men jag har problem med min stånka.
Vad har du för laddning och batteri?
Vilken oljepump kör du med?

Re: Arctic cat wankel

Postat: 15 mar 2014, 00:47
av evin-rude
Det satt ingen laddspole på wankeln när jag köpte den. Men det är ju vanliga boschgrejer. Nu sitter det en 75w spole på den. Hade så sjukt dålig laddning först, men det berodde på att det var bara 3 magneter i svänghjulet , plus en vikt. Har sett det på fler sachsar. Tog ett annat svänghjul, tror att ja svarvade bort nåt för att det skulle passa. Det är vm i svarvning i det här bygget! Oljepumpen är från en rx1:a, eller en apex turbo tror ja det var. Med en adapter som sitter på en rotax magnapull. Har borrat ett hål i veven med ett kilspår typ. En 8 mm axel går där igenom. Det sitter en bränsletrycks regulator från Opel rekord på tryckslangen. Vid 3bar släpper den till retur till tanken. Tror den är i minsta laget. Det är 3-3.5 bar på låg tomgång.

Re: Arctic cat wankel

Postat: 15 mar 2014, 00:52
av evin-rude
Jo, laddningen ... När man startar den så går strömmen till ett relä som slår på el bränslepumpen. Och batteriet laddas via en laddregulator förstås. Pumpen tar typ 12w innan laddtrycket kommer. Effekten ökar samtidigt som laddet. Vet ej hur mycket på Max ladd. Lär väl märka om den tömmer batteriet...

Re: Arctic cat wankel

Postat: 15 mar 2014, 08:29
av Gunnar
Ok, det ska inte vara nått problem med 3bar. Jag körde det på min mach1. Blir inte så många mil på ett sånt här bygge. .
Har du totalt 75w ????
Jag har 200w på stånkan och får problem med att strömmen att räcka till men jag kör med 2st pumpar

Vad har du för turbo? .

Re: Arctic cat wankel

Postat: 15 mar 2014, 12:09
av SRX8R9
Kanon! Olle.
Härligt bygge.Fick du Klar Boogien I natt :D
hann du med Provstart innan du for hem från garaget?

Re: Arctic cat wankel

Postat: 15 mar 2014, 12:23
av evin-rude
Nej, hann inte igår. Men idag skare ske!

Re: Arctic cat wankel

Postat: 17 mar 2014, 17:01
av evin-rude
:D

Re: Arctic cat wankel

Postat: 17 mar 2014, 17:22
av Gunnar
uppstartad?

Re: Arctic cat wankel

Postat: 17 mar 2014, 19:04
av Forsnäsmopar
Fränt bygge kommer att följas, det är sååå härligt med stressade "små rovor" :thumbright: .
Undrar med Gunnar ...är den provstartad? Film?

Re: Arctic cat wankel

Postat: 17 mar 2014, 23:33
av evin-rude
Jodå. Har kört lite. Vill ha mkt soppa. Kör utan huvudmunstycke. Men verkar ändå gå lite magert. Vågar bara dra korta repor, men det verkar mkt lovande. Hade behövt nån form av tilläggsinsprutning tror jag. Metanol i stora mängder kanske.

Re: Arctic cat wankel

Postat: 18 mar 2014, 00:37
av falken91
http://youtu.be/FX8y-eRu-sU" onclick="window.open(this.href);return false;

kvällens testkörning av wankel turbon verkar riktigt lovande :thumbright:

Re: Arctic cat wankel

Postat: 18 mar 2014, 07:06
av Gunnar
Hel fränt!
Vad har du för bränslesystem?

Re: Arctic cat wankel

Postat: 18 mar 2014, 08:02
av evin-rude
Det är orginal bingförgasare, 24mm. Med malpassi bränsletrycksregulator, som följer laddtrycket.

Re: Arctic cat wankel

Postat: 18 mar 2014, 09:47
av Gunnar
Sätt dit en VM gasare så du kan sätta laddtryck i flottörhuset, kan lura förgasaren så att den funkar som en vanlig förgasare.

Re: Arctic cat wankel

Postat: 18 mar 2014, 11:12
av evin-rude
Det är givetvis trycksatt flottörhus. O förgasaren är väldigt lik en mikuni vm 24. Plus att den , som wankeln är ny. Så att... Det kändes onödigt att byta bort den. Men självklart ryker den om jag inte får till bestyckningen.

Re: Arctic cat wankel

Postat: 18 mar 2014, 22:59
av evin-rude
Har fixat småfel hela kvällen. Gick som bra igår, men senare ville den inte svara på ladd. Misstänker smuts i förgasaren. I nålventilen kanske. Har kört utan bränslefilter, för att jag inte hittat nåt jag tyckte har nog högt flöde. Nu har jag iaf monterat två parallella filter. Har oxå problem med skummande olja i tanken. Beror nog på ganska rejäla returoljeflöden . Funderar på o trycka ner nån typ av stålull eller sånadär nystan av kopparull eller vad det är, som man putsar grytor med. Alltså för att minska "turbulensen" i tanken. Måste plocka isär förgasaren imorrn o söka fel.