Hade tänkt göra en tråd av mitt lilla projekt då jag ändå håller på! planen är att göra en crossmaskin för burkarcupen av min fars gamla Indy Trail 440 som han köpte -84, och har varit i familjen sedan dess. tävlar just nu med en ex 440 i stora standard, men den börjar vara riktigt sliten och trött, så jag har beslutat att ta upp kampen i stora räser istället! Sen att man slipper bladfjädring är ju också ett plus Jag ställde upp i Burkarcupen med Indyn förra säsongen, och de enda som blev gjort innan var att måla huven mattsvart och skidorna blev utbytta till plastskidor. Jag hann köra skotern två tävlingar tills veven flög åt helvete, och de var väl lika bra de, för motorn som satt i var inte mycket att hurra för. En fläktkyld Fuji 440 på 48 hästar med drygt 2000 mil på nacken har inte så mycket att säga till om mot en 600 trippel i samma klass... Dock är det en jävligt slitstark motor! De enda som min pappa har gjort är att byta kolvringar under hela motorns livstid, men en crosstävling blev för mycket för den lilla motorn.
Nu är då tanken att få ihop skotern igen men med en lite konkurrenskraftigare motor! motor och funktion före utseende kommer gälla. Valet blev en större fläktkyld motor. Letade runt ett tag och fick snart tag i en SRV 540 motor för 800kr som var i behöv av en fullständig renovering Har väl smått börjat med projektet redan, men nu tar de fart på allvar då de är tänkt att vara klart i slutet av denna säsong!
Saker som ska göras:
* Måla chassi
* Byta matta (32mm fullblock)
* Nya skidor och styrstål (C&A XTX)
* Klä om dyna
* Renovera boggie
* Renovera framvagn
Motor: Yamaha SRV 540
* Balansering av vev
* Borrning av cylindrar till 74mm (4ö.d?)
* Portning av cylindrar
* Pipor
* Dubbla VM38:or
* Comet 108C
* Boysen reeds
Har tyvärr ingen bild på utgångsläget, men jag lånar en bild så ni kan få se ungefär hur skönheten såg ut!
Polaris Indy Trail 440/540 -83
- Zebastian Nygren
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 10 nov 2013, 22:11
- Ort: Gunnarn
- Kontakt:
Polaris Indy Trail 440/540 -83
Yamaha EX 440 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
- Zebastian Nygren
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 10 nov 2013, 22:11
- Ort: Gunnarn
- Kontakt:
Re: Polaris Indy Trail 440/540 -83
Idag fick jag ihop boggien! Nya slides och lager samt lite plastdelar blev utbytta, sen fick den lite svart färg också.
Skulle behöva byta ut de övre vita plasthjulen, men hittar dom inte nånstans...
Lämpligt nötta slides och fjäderspännare
Skulle behöva byta ut de övre vita plasthjulen, men hittar dom inte nånstans...
Lämpligt nötta slides och fjäderspännare
Yamaha EX 440 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
- Zebastian Nygren
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 10 nov 2013, 22:11
- Ort: Gunnarn
- Kontakt:
Re: Polaris Indy Trail 440/540 -83
Ja då har man haft några sena kvällar ute i garaget, men de börjar hända lite grejer nu! Dock är motivationen till skotrar inte på topp just nu... tö, slask och is överallt, fyfan vilken dålig vinter! Jag får väl helt enkelt ta upp skotern till fjälls när den är färdig, för de lär ju inte vara någon snö kvar här om de fortsätter vara sånt här väder. Lite bilder i alla fall
Fotstegsförstärkare från en pro-rmk måste man ju ha på en Indy, eller?
Gamla vs. nya mattan! Jag hoppas den skottar på lite bättre.
Drivaxel och matta på plats.
Alla fyra lager nya, alla var riktigt jävla slut på så de va då på tiden.
Boggie på plats! fin uppallning av maskin, jag vet
Testade även att lägga på huven bara för att se hur de skulle se ut, dock inget bra förarbete med huven alls, hade inte ork eller tillgång till lokal för att hålla på att slipa en massa;) Ljuset är inte rättvist, färgen ser konstig ut på bilden.
Ja snart är det dags att börja med motorn, och de är en jävla massa göra känns de som... men har de flesta delarna hemma redan. Måste göra mig ett par motorfästen! vad är enklaste lösningen måntro? Kommentera gärna vad ni tycker, kritik går bra de också;)
Fotstegsförstärkare från en pro-rmk måste man ju ha på en Indy, eller?
Gamla vs. nya mattan! Jag hoppas den skottar på lite bättre.
Drivaxel och matta på plats.
Alla fyra lager nya, alla var riktigt jävla slut på så de va då på tiden.
Boggie på plats! fin uppallning av maskin, jag vet
Testade även att lägga på huven bara för att se hur de skulle se ut, dock inget bra förarbete med huven alls, hade inte ork eller tillgång till lokal för att hålla på att slipa en massa;) Ljuset är inte rättvist, färgen ser konstig ut på bilden.
Ja snart är det dags att börja med motorn, och de är en jävla massa göra känns de som... men har de flesta delarna hemma redan. Måste göra mig ett par motorfästen! vad är enklaste lösningen måntro? Kommentera gärna vad ni tycker, kritik går bra de också;)
Yamaha EX 440 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
Re: Polaris Indy Trail 440/540 -83
Intressant bygge, hade en liknande för några år sedan fast med Venture 500 motor.. Vill minnas att det var lite pyssel med motorfästen då Yamaha motorn inte hade platta under. Vill minnas att jag använde originalfästena och svetsade och trixade ihop en form att plåt att fästa kuddarna på mellan stötdämpartornen.
Det funkade i 7 år tills jag köpte tillbaka den och monterade in en 600 motor istället.
Blir intressant att följa och se dina lösningar !
/Marcus
Det funkade i 7 år tills jag köpte tillbaka den och monterade in en 600 motor istället.
Blir intressant att följa och se dina lösningar !
/Marcus
Senast redigerad av 1 FunnyCar, redigerad totalt 27 gånger.
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Re: Polaris Indy Trail 440/540 -83
Häfftigt!
kul att du gör allt grundligt.
Inget verkar lämnas till slumpen,till och med huv-stroppen har blivit pimpad
Rock on!
/ Tobbe
kul att du gör allt grundligt.
Inget verkar lämnas till slumpen,till och med huv-stroppen har blivit pimpad
Rock on!
/ Tobbe
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
- Zebastian Nygren
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 10 nov 2013, 22:11
- Ort: Gunnarn
- Kontakt:
Re: Polaris Indy Trail 440/540 -83
FunnyCar: Trevligt! Du har möjligtvis inga bilder på hur du löste problemet med motorfästen? Skulle vara bra med idéer
Bias: Haha men lägg av, de är ju pro-open mod med guldig stropp!
Bias: Haha men lägg av, de är ju pro-open mod med guldig stropp!
Yamaha EX 440 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
- Zebastian Nygren
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 10 nov 2013, 22:11
- Ort: Gunnarn
- Kontakt:
Re: Polaris Indy Trail 440/540 -83
Har legat på latsidan med bygget nu ett tag p.g.a brist på motivation... ingen snö = inget sug efter skotermek. Men nu har de äntligen fallit lite snö i lilla Gunnarn så nu blir de fart igen! Har nyligen börjat sätta ihop SRV 540 motorn och grubblat en del på fästen. Kommer göra så att jag ska få igång motorn först och främst så att jag då ser att den går i alla fall, sen blir de till att trimma. Ska in till polarishandlaren imorgon så ska han få ta reda på c/c måtten mellan variatorna. Har inte hittat nån info alls, och de är då såklart måtten för orginalmotorn.
En liten bild där jag fått ihop blocket. Nybalanserad vev av Lasse Norberg samt ett par fina Wiseco-kolvar! packboxarna är såklart bytta också.
Uppborrade cylindrar med 4:e öd. Någon som har nåt bra tips på att få anläggningsytan för packningen ren? Är det glasblästring som gäller?
När jag köpte motorn var en topp spikad... Fick tag i en billig topp av en kompis som tur var! Polerade upp topparna lite tvärt och märkte då att jag har vikingtoppar (8H800) med lägre kompression. men de jobbigaste var att den toppen jag köpte i efterhand var planad. Så nu är jag ute efter ett par fräscha SRV toppar (8R6)!! Orkar inte lägga pengar på att planan dom då förbränningsrummen inte var så himla fräscha på nån av dem.
Har inhandlat en lite mysigare dyna med tillhörande tank. 100ggr skönare än den gamla nersuttna orginaldynan! Vajerbromsen är också utbytt mot en hydralbroms.
Kedjan var lång som tusan, ny måste inhandlas....
Ber också om ursäkt för de enormt stora bilderna jag lagt ut tidigare! tyckte jag förminskade dom jättemycket, men har man en räsertelefon så blir bilderna jättestora
En liten bild där jag fått ihop blocket. Nybalanserad vev av Lasse Norberg samt ett par fina Wiseco-kolvar! packboxarna är såklart bytta också.
Uppborrade cylindrar med 4:e öd. Någon som har nåt bra tips på att få anläggningsytan för packningen ren? Är det glasblästring som gäller?
När jag köpte motorn var en topp spikad... Fick tag i en billig topp av en kompis som tur var! Polerade upp topparna lite tvärt och märkte då att jag har vikingtoppar (8H800) med lägre kompression. men de jobbigaste var att den toppen jag köpte i efterhand var planad. Så nu är jag ute efter ett par fräscha SRV toppar (8R6)!! Orkar inte lägga pengar på att planan dom då förbränningsrummen inte var så himla fräscha på nån av dem.
Har inhandlat en lite mysigare dyna med tillhörande tank. 100ggr skönare än den gamla nersuttna orginaldynan! Vajerbromsen är också utbytt mot en hydralbroms.
Kedjan var lång som tusan, ny måste inhandlas....
Ber också om ursäkt för de enormt stora bilderna jag lagt ut tidigare! tyckte jag förminskade dom jättemycket, men har man en räsertelefon så blir bilderna jättestora
Yamaha EX 440 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -83
Polaris Indy Txl/Rotax 467 -81
Polaris Switchback Assault 800 -11
Ski-Doo Everest 500 -79
Re: Polaris Indy Trail 440/540 -83
Ut å skruv så vi bli startklara till nästa vinter:-D
Säger han med ett tom chassi och ingen motor;-)
Säger han med ett tom chassi och ingen motor;-)
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??