Sida 3 av 3

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 02 nov 2014, 11:20
av karl sundstedt
Hej
I går kväll fick jag ett ryck och kastade mig på tundran med rotax motor. Så nu är variatorn lös! det visade sig att en vevaxelbult från en volvo b230 har rätt dimension :thumbright: synd bara att man inte vetet det tidigare... har haft den bulten i en motor i garaget sen jag började söka haha! Lite gängtejp och vatten så var det löst.

Amf:en är provkörd på gräs... Motorn startade fint efter en förgasar rengöring!

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 02 nov 2014, 20:43
av karl sundstedt
Här är skruven
Bild
M16 tror stigningen är 1,5

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 17 nov 2014, 23:22
av karl sundstedt
Då har det mixtrats lite i garaget...

Har börjat planera och måtta för en rotax stånka.
Bild

Hembygdt lingerins och cc verktyg inklämt i sekundärvariatorn.
Bild

Får se hur man ska dra pipan blir omsvetsat orginalsystem från tundran
Bild

Förgasaren hamnar lite åt sidan med orginalgumi men tror det ska funka med ett kort luftfilter.
Bild

Motorn är inte fastsatt ännu utan står på en puck tanken är att kunna ha kvar elstarten men det beror på hur mycket jobb det blir. Starten är skruvad i det gamla motorfästet från tundran vilket tar i sekundävariatorn när den åker i sär men det ska gå att lösa.

Om nån nu tycker jag hädar när Sachsen får åka ur så är det mest för att jag ska ha en reservmotor som detta görs. Sen så är det alltid roligt att prova nå nytt plus att rotaxen väger betydligt mindre.

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 18 nov 2014, 18:37
av nordic 377
karl sundstedt skrev:Här är skruven
Bild
M16 tror stigningen är 1,5
9/16 på 377an

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 27 nov 2014, 12:32
av victorkw
hur går det?? :) är det en rotax 253??

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 28 nov 2014, 22:40
av karl sundstedt
victorkw skrev:hur går det?? :) är det en rotax 253??
Har ingen jätte koll på motorn men är ca 250 har för mig att det är samma borr som på 503:an.

Har inte hänt nåt alls på ett tag bilstök och småbarnsförälder men snart blir det. Kommer uppdatering då.

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 08 dec 2014, 19:49
av teenageparadise
en halv 503 är det.. . :)

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 25 feb 2015, 23:53
av karl sundstedt
Nu har det hänt lite :D

Hade en motorplata till Ockelbon men vad för motor den var till vet jag inte så den byggdes om lite...
Bild

urkapad,breddad och rotax fästet dit punktat, ställde motorn på några muttrar för att kanske komma i våg
Bild

orginal motorfäste innan modifiering
Bild

Bild

Bild

inte vakrast men om det funkar bra gör jag ett nytt lite finare men det får bli ett senare bekymmer
Bild

Sen var det de där med avgassystemet...
Bild

Blev så här
Bild
längden är ändrad lite men på sin höjd ett par centimeter så det borde bli rätt bra.

Vart är cdi-boxen??? svår startat utan
Bild

Allt klart för start förutom cdi-boxen som är på rymmen... och så lite eldragning förstås
Bild

Blev byte av styre till et BMX-liknande blir ca 2-3 cm högre än det tidigare och känns jäkla bra
Bild

Sachsen uppställd på arbetsbänken för felsökning på tändsystemet, den tappade gnistan föra säsongen och har inte haft gnista sen des. Men den fans nu när man skulle felsöka... blir iaf en översyn av brytare och byte av kondensator, eventuellt flyttas den ut för att underlätta service.
Bild

Det var nog allt som hänt sen sist.
Ska se om jag hittar cdi-boxen men man får säkert köpa en ny... Om nån har en box köper jag gärna den eller byter mot startmotorn till rotaxen 8)

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 05 mar 2015, 19:11
av karl sundstedt
Då har man fixat lite mer :D

Blev en ny cdi
Som man självklart drog fast med en skruv på motorn, tänkte tanken att den nog kunde vibrera sönder...
ja ha....
Bild

Ja ja bara fram med lite aluminumlister och banka i skruvstycket.
Bild
Bild

Sen så nitades kalaset fast i chassit
Bild

Avgas systemet låg para löst i chassit så lite fästen behövdes tilverkas, en sväng på svedol resulterade i några gummikuddar.
Bild
Bild

Så här blev det, hoppas de fixar värmen
Bild
Bild

Gör inte så här! Var tvungen att fixa ett fäste till en avgasfjäder i brist på lämpligt material togs en varmgalvad spik. Funkar men blir styggt och inte bra för hälsan med ångorna från galven!
Bild

Sen så har jag nog hittat varför sachsen har lite lurig gnista
Glid ytan för brytaren har ett litet märke
Bild

Brytarens glid yta verkar va ned nött
Bild

Ska se om jag kan polera ytan på ringen annars blir det att ta till svets och fil plus en himla massa tålamod...

Tyvärr lär man nog inte köra många meter i vinter då det lider allvarlig snöbrist här i Östersund :cry:

Tack å hej 8)

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 16 feb 2016, 21:44
av karl sundstedt
Hej!
Då har det äntligen hänt lite och snö fins men lite...

Nya bromsklossar så nu kan man stana :thumbright: Bild

Tyvärr verkar gummibanden till baksvingen va av icke önskvärd kvalite :evil: Skulle va bra vart iaf lovad det, men får ta ett snack med säljaren. De är två år gamla men ska inte se ut så härBild

Sen så monterade jag två led lampor för att testa skulle egentligen monterat en ruta men när jag kapade om den sprack den och blev skrot.
Bild
Är arbetsbelysning från Svedol, lyser inte jätte långt men blir fin och bred bild som funkar alldeles utmärkt till avancerad trädkryssning i natten :twisted: Måste bara fixa ström till lamporna så man inte behöver knyta fast ett batteri under huven :mrgreen:

Det var allt för nu men blir mer framöver!

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 17 feb 2016, 06:22
av SS440-80
:thumbright:

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 17 feb 2016, 12:16
av Bojvi
Flådigt bygge :D

Re: Ockelbo 300s retro kraftlednings/trädkryssare + mer

Postat: 22 feb 2016, 18:45
av victorkw
frän maskin :thumbright: :thumbright: såg inte ut som det var något nockfett på brytaren i sachsmotorn, kan vara därför den blivit nernött....dem slits fort utan...