Sida 1 av 2
Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 13 jan 2014, 20:23
av Golf4life
Tjenare!
tänkte lägga upp mitt retro projekt!
En Rajd r60 -77 som ska få motor från en Polaris 340 Euro indy lite Gt -96
Har hunnit tagit ur motorn osv ur polarisen och börjat kolla på infästning i rajden.
Stött på ett problem, Har en primär från Arctic cat 600 och sekundären är original rajd.
Då är remmen rätt smal och på arctic variatorn lite bredare, Hur gör man med linjeringen av dessa då? så man får ett bra längd avstånd ? i sidled är inga problem. Syns på sista bilden lite hur de blir med remmen.
Tänkt bli en kul bus maskin att dra ut på skön lite med och åka ifrån lite andra maskiner!
Ska försöka få den så original som de går med kåpor runt motor osv.
tacksam för tips och idéer
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 13 jan 2014, 20:51
av Dellhem
Fränt! Inte för att jag vet vad det sitter för motor i Rajden org. men kommer drivlinan hålla för 500 snurran?
Byggde en Elan 250 med en rotax 500 snurra för nått år sen, orginal drivlina; rapp och stark som satan men ingen "top-speed" maskin direkt
gick kanske 70blås med motorn på maxvarv och nära bristningsgränsen.. Och går nu i tankarna att att sätta en lite värre motor i en Trapper med 600mm bred matta
Vet inte vad moderatorerna tycker om en sån ny motor, men jag följer gärna och ser vad det blir!
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 14 jan 2014, 16:35
av Hasse1
Du har nog en 340 eller max 440-motor där, det är ingen 488.
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 14 jan 2014, 18:00
av RannerKing
Monterade en Polaris 340 I en Ski-doo Elan en gång i tiden och den motorn lyckades få några nitar eller liknande i sekundären att slitas av varefter hela sekundärens fäste gick sönder så den slog in i primären. Detta gjorde i sin tur att det kom primärdelar flygandes.
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 15 jan 2014, 16:39
av Golf4life
Hasse1 skrev:Du har nog en 340 eller max 440-motor där, det är ingen 488.
Fick tyvärr veta idag att de va som du sa att de bara var en 340 motor då 488 ser lite annorlunda ut va ja sett på bilder.
Han ja fick tag i chassit av sa nämligen att de var en 488 men tur va vell de för nu kanske de håller lite längre =)
Någon som vet vad de är för effekt i 340 maskinerna från -96?
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 15 jan 2014, 16:51
av Golf4life
Här kommer några bilder när motorn sitter nästan rätt på plats lite små skjusteringar.
Även byggt fäste för avgassystemet dock ej klart hur ljuddämparen kommer bli än eller var den hamnar.
Får se om de blir original luftburk eller öppna filter som på bilden. ska ju va en sleeper så kåpan över motorn ska ja försöka få dit sen.
Och de blir ju gått om plats mellan motor och dyna vilket ja inte trodde.
Sen lär styrstången byggas om en del då den skulle få gå rätt igenom pipan på avgassystemet annars
Och till de tråkiga då, de visade sej bara vara en 340 motor men va gör de ! de går nog bra ändå.
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 15 jan 2014, 19:06
av Dellhem
Tack som f** för den, nu rycker det i bredbandsbyggar-nerven igen!
Så nu måste jag ju hasa mig iväg till farbrorn å hämta hem trapper 602- chassiet nån dag
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 17 jan 2014, 16:27
av Golf4life
Dellhem skrev:Tack som f** för den, nu rycker det i bredbandsbyggar-nerven igen!
Så nu måste jag ju hasa mig iväg till farbrorn å hämta hem trapper 602- chassiet nån dag
Så lite
Den är för övringt uppstartad i chassit nu och styrningen är snart klar samt div el
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 17 jan 2014, 16:47
av Dellhem
Bilder är vad vi vill haaa!
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 20 jan 2014, 16:55
av Golf4life
Här kommer lite bilder
Uppstartad och testat så de driver, dock typ 5000 i startvarv pga variatorn
får se om de går annars byter ja fjäder i primären.
El och styrning är dit byggt, fattas bara olje tanken och nyvå lampn för låg oljenivå allt som satt på polarisen ska dit
Monterade komplett styrstång med handvärme osv osv från polarisen. Passa efter div ombyggning och förstärkning.
Nu är de vell typ bara slutburken till avgassystemet kvar att bygga dit sen blir de provtur!
Att tilllägga att denna maskin byggs av de man får tag på i garaget, där av lite olika material osv sen hur de såg ut va mindre noga!
chock och tändlås mm på plats samt måttar in styrstång
Kastar in en bonus bild på min lite nyare skoter!
Lynx 600 sdi 2005
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 22 jan 2014, 16:37
av Golf4life
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 31 jan 2014, 23:50
av Golf4life
Provkörd lite mer i dag.. Men variatorn växlar ej ut och den går jätte sakta. bara varvar. högt startvarv typ 5000rpm
Svart/orange fjäder i variatorn och 50g BM viktarmar va nu de står för ?
Kunde sitta ett black magic variator kitt i den sa han ja köpte den av.
Kan de va så att motorn ej orkar dra upp remmen ?
Tips av någon som kan
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 01 feb 2014, 10:09
av Joakim89
De som stoppar farten är variatorn som sitter på skotern EJ motorvariatorn
Den är utväxlad som arbetsmaskin
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 01 feb 2014, 11:20
av Evervärst 444
Rita streck rakt ner från topp till botten på skivorna med sprit penna, både på primärvariator och sekundär! Sen åker du ut och maxar den! Visar det sej sen att strecken är helt borta på både primär och sekundär och hastigheten är låg typ 40-50 så är utväxlingen för låg! Är det kvar tuch så kan du ha för lätta vikter, fel rem fel cc melan variatorerna, listan kan göras lång. Med tanke på att den där 340in borde varva ca 7000 rpm borde hastigheten bli kring 70 blås eftersom att en liknande maskiner typ ockelbo 600 gör sa 55 blås vid 5500 rpn
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 03 feb 2014, 16:54
av Golf4life
Joakim89 skrev:De som stoppar farten är variatorn som sitter på skotern EJ motorvariatorn
Den är utväxlad som arbetsmaskin
Okej men remmen ska vell klättra ner i sekundären iaf ? de gör den aldrig. så min tanke är att primären inte går ihop och därför det blir detta fenomen.
Evervärst 444 skrev:Rita streck rakt ner från topp till botten på skivorna med sprit penna, både på primärvariator och sekundär! Sen åker du ut och maxar den! Visar det sej sen att strecken är helt borta på både primär och sekundär och hastigheten är låg typ 40-50 så är utväxlingen för låg! Är det kvar tuch så kan du ha för lätta vikter, fel rem fel cc melan variatorerna, listan kan göras lång. Med tanke på att den där 340in borde varva ca 7000 rpm borde hastigheten bli kring 70 blås eftersom att en liknande maskiner typ ockelbo 600 gör sa 55 blås vid 5500 rpn
Jag har så ja ser hur primären jobbar när ja kör, och ja ser att den ej går upp mer än kanske till hälften.. och i sekundären ligger den längst upp hela tiden..
nog tror ja den ger lite mer än 7000 rpm som de låter iaf. men de vet man ju inte exakt.
om ej primären går ihop riktigt så klättrar vell ej remmen ner i sekundären heller ?
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 03 feb 2014, 17:10
av Evervärst 444
Som det ser ut på bilderna så är den väldigt dåligt linjerad? Hur är det med rem breden? Hur mycket kan du trycka ner remen melan primär sekundär? fungerar sekundärvariatorn så den har inte rosta ihop?
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 03 feb 2014, 22:18
av Dellhem
för smal eller för lång rem kanske? Primärvariatorn är väll gjord för 35mm rem? Dvs. som det sitter på de flesta nyare skotrar, och inte en sån som på bilden?
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 09 feb 2014, 13:41
av Golf4life
Dellhem skrev:för smal eller för lång rem kanske? Primärvariatorn är väll gjord för 35mm rem? Dvs. som det sitter på de flesta nyare skotrar, och inte en sån som på bilden?
den är nu mer ombyggd med distans mellan sekundär skivorna för att 35mm rem ska gå i samt bättre linjerad, den växlar ut fullt när den är i luften och ja gasar ur den men bara ca hälften när ja kör.. alles för hård fjäder i primären tror jag ? helt fel ute ?
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 10 feb 2014, 09:44
av Evervärst 444
Jo en fjäder med mindre sluttryck i primärvariator eller tyngre vikte
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Postat: 10 feb 2014, 21:22
av Golf4life
Evervärst 444 skrev:Jo en fjäder med mindre sluttryck i primärvariator eller tyngre vikte
funderar på att beställa en svart/vit från bengansmotor. den va den mjukaste. och testa med den. eller om fjäderfabriken här i stan kan göra nå liknande..