Sida 3 av 5
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 18 aug 2016, 20:20
av SS440-80
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 19 aug 2016, 22:25
av SS440-80
Det nya tanklocket var på tok för långt, men man får ta vad man får tag på. Lock med mätare med 2 1/2 tums diameter är det lite begränsat utbud av.
Så jag fick kapa av stängerna 10 cm mitt på och svetsa ihop igen.
Spiralen som flottören glider på kapade jag såklart lika långt, fast i nederkant. Den fick jag vrida till ett kvarts varv för att den skulle visa Empty.
På plats på tanken.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 25 aug 2016, 21:46
av SS440-80
Hade en del bekymmer med att få av sekundärvariatorn som fastnat som f-n på drivaxeln, men av kom den till slut
Skitig och rostig
Mässingsborste och bromsrengöring funkar bra
Insidan av skivorna fick lite smekningar av fint sandpapper. Variatorremmen ska få finpolera dem i vinter och om det behövs så får jag sätta upp skivorna i svarven och ta fram en ny yta, men hoppas att det inte ska behövas.
Utsidorna får ett nytt utseende med hjälp av fälgfärg
Nya glidklackar
Färdig för åtrmontering (senare)
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 26 aug 2016, 10:36
av Bucket
Snyggt!
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 29 aug 2016, 22:12
av ATK
Intressanta bilder och bra jobbat!
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 29 aug 2016, 22:23
av SS440-80
Tackar pojkar
Det går framåt sakta men säkert
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 31 aug 2016, 20:58
av SS440-80
Med sekundären bortplockad så var det dags att demontera drivaxeln, för att kunna montera dit nya lager på bägge sidor.
Ingen hastighetsmätardrivning här, men jag har en drivning som ligger och väntar på att bli monterad
Lagret löst...
Inga problem att komma åt bultarna som låser drivhjulen. Skoterlyften är helt underbar när man ska skruva
Höger drivhjul måste flyttas på drivaxeln för att man ska få ut axeln, men trots att jag sandpapprat av all rost på axeln och smort upp så sitter drivhjulet fast. Men en bit rör och en liten slägghammare löste det problemet enkelt.
Drivaxeln ute och redo för nya lager.
Och mattan ligger på golvet. Få se om det finns något man kan göra för att få den lite finare...
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 01 okt 2016, 23:26
av SS440-80
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 02 okt 2016, 22:34
av SS440-80
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 03 okt 2016, 21:23
av Southern Hill Custom
Hej
Trevlig renovering!!!!
En sak som jag funderar över är mattans konstruktion. Är bandstålen (cleats) delade på mitten?
Fungerar det bra eller vill mattan vika sig på mitten?
//Lars
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 04 okt 2016, 19:58
av SS440-80
Tack Lars
Jo stålskenorna som håller ihop de tre gummiremsorna som bildar mattan är delade mitt på det mittersta gummibandet.
De har samma funktion som glasfiberstavarna i en helgummimatta. Det är ingen tendens om att mattan vill vika sig och bli fladdrig i mitten när man kör.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 05 okt 2016, 07:29
av Southern Hill Custom
ok
Då funkar med delade cleats också.
//Lars
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 06 okt 2016, 18:55
av SS440-80
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 07 okt 2016, 07:36
av Hållnäsarn
Jättekul att läsa, kanonjobb nerlagt
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 07 okt 2016, 17:33
av SS440-80
Hållnäsarn skrev: Jättekul att läsa, kanonjobb nerlagt
Tackar för det
Nu så är stänklappen rengjord och monterad. Har också målat dragkroksfästet och draget, som också fått en ny och fin bult.
Jag nitade också fast en liten gummiknopp under draget för att förhindra att bokstaven D nöts bort och för att förhindra en del skrammel....
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 15 okt 2016, 21:15
av SS440-80
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 16 okt 2016, 21:26
av SS440-80
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 18 okt 2016, 19:42
av SS440-80
Skitig stator och tändspole. Tändhattar fattas och kablaget är klippt...
Så jag har ingen aning om de här grejerna funkar.
Efter en snabb inspektion så konstaterades att statorplattan var i dåligt skick. Av någon anledning så är den knäckt och har en lång ful spricka.
Men jag ska göra ett försök att reparera den.
Först en rengöring
Jag kan inte svetsa i aluminium, men jag har lagat en del aluminium genom zinklödning. Det blir nästan lika starkt som en svets.
Började med att rikta plattan i hydralpressen. Sedan slipades sprickan så att det blev ett fint spår.
Jag använder zinkanoder från Billigtema, som jag skaver av flisor ifrån.
Sedan är det bara att gasa på tills zinket smälter och då skrapa igenom zinksmältan med något rostfritt så att man får bort oxiden från aluminumytan, då fastnar zinket i aluminumet.
Kanske inte världens vackraste, men starkt och tändplattan är rak
Statorn monterad. De klippta kablarna är förstås reparerade
Svänghjulet på plats och inga skrapljud, så det finns hopp
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 18 okt 2016, 21:04
av Bucket
Härligt kämpande och häftig renovering MEN jag gillar inte permatexen
Henke
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Postat: 19 okt 2016, 16:56
av SS440-80
Bucket skrev:Härligt kämpande och häftig renovering MEN jag gillar inte permatexen
Henke
Den svarta permatexen är helt okej, men man måste låta den torka ett tag innan man klämmer ihop halvorna. Hade egentligen velat ha gul Hermetite, men den var slut.
Hur som helst så är den svarta bättre än RTV-silikonet som blir som snorbobbor både på insidan och utsidan av motorn