John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 10 jan 2014, 22:03

Blev ett kliv in i det okända häromdagen :shock:
Har en längre tid legat en risig J.D Sprintfire på Blocket med kaputt och delvis urplockad motor för 1500kr, vilket säkert är ett riktigt pris för den i det skicket.
Jag har aldrig brytt mig något i John Deere, men så hamnade jag i en tråd här på forumet där det blev tal om vikten på J.D Spirfire (ca 125kg) så då blev jag nyfiken och kollade upp lite om J.D-modeller och såg att Sprintfiren var inte mycket tyngre trots vätskekyld 340-motor, bara 151kg i torrvikt. Perfekt för yngsta dottern om några år med en lätt och tyst skoter :)

Så jag ringde säljaren och han bekräftade att det satt en motor utan cylindrar i skotern, men att i övrigt så var skotern i risigt men ganska komplett skick. Killen hade fått med den i ett annat köp, så han ville bara bli av med den och hade egentligen inte tittat något speciellt på den.

Jaja tänkte jag, priset är lågt och delar till motorn lär det väl gå att få tag på. Är ju gott om tid tills dottern har växt i den. Jag krokade på släpvagnen och drog till Arvika och hämtade den gamla Sprintfiren som nu bor i ett litet förråd i väntan på.....

Här är några bilder på den stackaren.

SER GANSKA SKAPLIG UT PÅ HÅLL
Bild

Bild


GUNNAR HADE EN YAMAHA GP440 SOM HAN KALLADE "MOSSA EDITION"
JAG SKULLE KUNNA ANVÄNDA SAMMA RUBRIK
Bild


TYVÄRR EN POLARIS 340 FLÄKT FRÅN 1990 I DEN :evil:
Bild


MEN DIRECTDRIVEN ÄR IALLAFALL KVAR OCH DET ÄR KUL
Bild


BUKEN ÄR I BRA SKICK
Bild


ÄVEN MATTAN MÅR BRA
Bild
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 30 gånger.

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av Blizzard Peter » 10 jan 2014, 22:52

Frän. När jag var liten var det ett gäng gubbar som brukade fyllköra till oss för dom visste att farsan alltid hade en flaska hemma och eftersom han aldrig drack starkvaror var den ju även full... Nå, när dom kom gick man ju ut och drömde och dagen efter var man ju ut och kollade spåren. Där John Deeren i gänget stått märkte jag att dom spåren inte gick lika djupt som de andra skotrarna gjort...
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av Soderberg » 10 jan 2014, 23:02

Jag har ända sedan tonåren velat ha en Sprintfire. Tyvärr är de inte så vanliga. Har sett den där på Blocket, men när man bor i Skellefteå får man acceptera att den hamnar på någon annans släp :). Ska bli kul att följa bygget.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 10 jan 2014, 23:20

Blev visst lite drygt 2800 stycken byggda under tre år. 146st 1982, 2400st 1983 och 288st 1984.

Så kan man gissa att det blev ca 50st sålda i Sverige 1983? Så lite sällsynt är den nog ;)

Som tur är så fattas det inte så otroligt mycket utöver originalmotorn, vilket är illa nog. Att få tag på en Kawasaki 340 Fireburst är nog värre än den där nålen i höstacken :( Men man vet aldrig...

I förstaläget blir det att fixa upp det som faktiskt finns.
Men vad tror ni om att ersätta den originala motorn med en Fuji 400 L/C? De är ju byggda på samma bottendel som 500-motorerna så de borde vara skottsäkra, eller vad säger någon Polariskunnig?
Eller finns det något annat bra alternativ i lilla vattenkylda klassen? Man kan inte ha alltför stark motor i Sprintfiren p.g.a. direktdriften och de små drivhjulen. Originalmotorn är faktiskt bara på ca 30Hk.

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av Dellhem » 10 jan 2014, 23:35

Helt klart en frän maskin, har börjat fatta lite tycke för JD's på senare dagar.. lite udda maskiner ;)
Hålla koll på Ebay efter en org-motor går ju, men gissar att de nästan är värda in vikt i silver :P

La även märke till att det ser lite ut som tunneldekalerna runnit bort på bilden från långt håll, tufft om inte annat! ;)


Lycka till och jag kommer följa och se hur detta slutar iallafall :)
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av Soderberg » 11 jan 2014, 09:37

Jag har alltid undrat varför så många dissar JD när det gäller veteran? JD rensade friskt undan konkurrenterna under större delen av 70-talet i långloppen. I USA ska tilläggas. Alla deras modeller är otroligt smidiga jämfört med samtida konkurrenter. Motorerna var på senare år Kawasaki rakt igenom hela modellprogrammet och till dessa kostar delarna nästan ingenting jämfört med många andra. Den första motorn som kallas T-1 kom redan 1971 på Arctic cat. Den motorn är grunden till den motor som senare sitter i Kawa Drifter 340, JD Trailfire 340/440 och Spitfire. Även Sprintfiren har vevaxeln från den motorn, förutom att de kör med enkellager i mitten för att få motorn smalare. Av förklarliga skäl är det nog därför ingen rekommenderar trimning av Sprintfiren.

Den större motorserien T-7 kom 1973 och satt från början i Eltigre och Arctics Racingmodeller EXT. Vad gäller JD sitter denna botten med fläkt i Kawa Drifter 440, Intruder, Invader 340/440, 4/6 LTD. JD använder denna motor i Sportfire som F/A och Liquifire L/C. Som bonus har de sedan mitten 70-tal en boggi som faktiskt är riktigt bra. Mer JD ÅT FOLKET. :)

Direktdriften betyder inte att den tål lite effekt. Det är bara lite uselt med utbud på drivhjul. Kring 92-94 fanns två direktdrivna Indy Starlight i racer 750 cross. Den ena körde med Polaris trippel och den andra med Rotax 643. Den senare finns kvar även om den inte körts på mången dag. Nackdelen på den tiden var att det inte fanns vettiga drivhjul att köpa och några no-slip hade inte uppfunnits. Har för mig att de körde med 6 kugg utan no-slip, så mattspänningen var inte den slappaste man sett.
Senast redigerad av 1 Soderberg, redigerad totalt 11 gånger.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 11 jan 2014, 09:57

Soderberg skrev:Har för mig att de körde ned 6 kugg utan no-slip, så mattspänningen var inte den slappaste man sett.
OJ! 6-kuggars drivhjul, det ger inte någon vidare snäll radie för mattan att vända på :shock:
Det är ju en av anledningarna enligt J-D-experterna till att motorn inte får vara för stark, just för att drivhjulen slirar och att mattan inte tycker om att vika sig så tight runt hjulen.
John Deeres direktdrivna skotrar har en matta som är tunnare än en standard drivmatta bara för att löpa lättare.

Det här ska bli kul, men jag kommer att ta det i lagom tempo för att det ska bli en fin skoter igen.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 16 sep 2014, 20:40

Nu så börjar sommarens roliga mopedfixande gå mot sitt slut. Mopparna behöver såklart servas mera men det får vänta till i vår, för nu när hösten närmar sig så ökar skotersuget i kvadrat för varje grad som temperaturen sjunker :)

Så nu har jag tagit nya tag med Sprintfiren.
Jag hade redan förra vintern en komplett motor på gång från USA, men säljaren var en trög figur som till slut tyckte att det skulle bli för jobbigt att skeppa ett stort paket till Sverige. Så när motorn inte kom och vintern här var så mager som den var, då lade jag all tid på att åka skoter istället för att skruva.

På vårkanten så ringde killen som jag köpte skotern av och berättade att det dykt upp en låda med märkliga motordelar som han trodde kunde höra till min Sprintfire. VILKET DET GJORDE :thumbright:
Så det var med spänning som jag gick igenom lådan och konstaterade att de flesta delarna faktiskt fanns där. Framförallt så var kolvarna där och de var i utmärkt skick, vilket var den stora jackpotten eftersom dessa 340-kolvar i stort sett inte går att få fatt på ens begagnade.
Några viktiga delar fattades dock såsom svänghjul, motorplatta, en topplockspackning och lite mera. Andra grejor var trasiga t.ex vattenpump och tändplatta. Men inget som inte är omöjligt att införskaffa.

Jag är med på John Deere forumet i USA, så där tog jag kontakt med JD-gurun nr1 Joe Rainville som just nu håller på att plocka ihop en trevlig liten låda med nödvändiga Sprintfiredelar som ska lämna staterna i början av kommande vecka.

Med vind i seglen så har skoterskruvarhumöret ökat alldeles väldigt mycket, så jag har ryckt boggien ur skotern och börjat med att fixa den. Den är är i bra skick men rostig och ful. Dämparen är förstås slut men en ny gasdämpare är inköpt från Rinab.
IMG_0143.jpg
IMG_0148.jpg
Dämparen fick jag tips på genom JD-forumet. Är en A-C-dämpare, men det blir nog bra ändå :mrgreen:
IMG_0140.jpg
Så här ser bakänden ut före demontering
IMG_0154.jpg
och framänden
IMG_0152.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av wiktorin » 16 sep 2014, 22:10

Välkommen ut ur garderoben Robban :thumbright:
Skämt o sido, ser ut att vara en trevlig skoter. Har sneglat på en JD till dottern inför nästa säsong av BC.
Vi får se vad som dyker upp. Ha de // Roger
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 16 sep 2014, 22:41

Garderob å garderob Roger... Tror inte att JD visar mitt rätta jag. Alldeles för konstiga mått på bultar o muttrar, fan jag fick ju lov att investera i mitt livs första tumverktyg!
Ett spärrskaftset ifrån Framtidens Hus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 18 sep 2014, 20:53

Med boggien ur skotern så blev det till att plocka bort delarna för att fixa till dem lite.
IMG_0159.jpg
IMG_0160.jpg
IMG_0161.jpg

Undrar om jänkarna menade att man skulle ta ur boggien och dela på grejorna varje gång man skulle smörja axlarna?
Jag svetsade dit M6-muttrar för fettnipplar. Lättsmort ska det vara :D
IMG_0162.jpg
IMG_0163.jpg

Rostigt och fult, men sådant är lätt åtgärdat med en sandbläster
IMG_0164.jpg
IMG_0166.jpg
Före
IMG_0167.jpg
efter...
IMG_0168.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 18 sep 2014, 22:11

Med lite färg på blev det så här :thumbright:
IMG_0169.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av victorkw » 18 sep 2014, 23:09

snyggt!! kul projekt!! :thumbright:
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 19 sep 2014, 05:45

victorkw skrev:snyggt!! kul projekt!! :thumbright:
Tackar!
Man behöver lite terapiarbete tills motordelarna dyker upp :)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av Gunnar » 19 sep 2014, 18:09

seriöst, när man kanske blir stor och slutar trimma kanske man kan ta tag i gp643 och börja renovera den.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 21 sep 2014, 20:43

Så var det resten av boggien då....

Som synes så fattas ett genomslagsgummi
IMG_0170.jpg

Men fantasin är väl det enda som begränsar :shock: så lite Kajsa Warg löser det mesta
IMG_0186.jpg

Två nya gummin med bra studs :lol:
IMG_0188.jpg

Ovala hål är inte bra
IMG_0185.jpg

Lite svets och slip så blev det bättre
IMG_0187.jpg

Och efter en lite pensling
IMG_0192.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Katanan
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 11 feb 2013, 21:37
Ort: Kungsör

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av Katanan » 21 sep 2014, 21:48

Kluriga genomslagsgummin! Underbart!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 21 sep 2014, 21:59

Katanan skrev:Kluriga genomslagsgummin! Underbart!
De känns bra, men man vet ju aldrig om de tål stryk i minusgrader.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 23 sep 2014, 22:33

Idag så satte jag ihop boggien efter uppfräschningen. :D
Det enda som fattas nu är framändarna på boggieskenorna och boggiehjulen.
Framändarna tillverkar jag själv och de originala boggiehjulen kommer snart i en låda med Sprintfiredelar från Texas.
IMG_0245.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....

Inlägg av SS440-80 » 01 okt 2014, 21:43

Tog bort dynan och det är som vanligt på gamla skotrar, plywooden i botten är mera murken än fräsch :cry:
Så det blir en ny botten på den originala dynan och limning och förstärkning av skumgummit som inte heller är så jättehelt. Själva galonet är helt och bra, men ditmonterat i en hast, så beroende på hur det ser ut när det är avklätt så blir det klippa o sy i det som sitter på annars så blir det ny vinyl.
SPRINTFIRE DYNA.jpg
Men förutom att renovera den originala dynan, så ska jag göra en till dyna som är lite mera "sporty" för den som sitter på är ungefär lika rolig som de som sitter på Yamaha GP eller ET, dvs ganska tråkiga. Så en dyna i stil med den som srxjanne monterat på sin grymt fina SRV tror jag skulle göra Sprintfiren betydligt roligare att titta på och kanske även att sitta på :snowmobile:

Jannes bilder från tråden. http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=1673/
SRV-82 dyna.jpg
SRV-dyna -82.jpg
Sprintfiren har dessutom en mycket slimmare baklykta än SRV, så det skulle passa riktigt bra tror jag.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar