John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Dynan var lite sliten här och där, men det ska inte vara några problem att reparera.... och plywooden duger fint att använda som mall
Perfekt passform
Så jag gjorde två, en för den originala dynan och en för den sportigare dynan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Lite rötmotaolja ska väl få plywooden att leva länge....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Dynan är under reparation, men det här är ganska tråkigt så det blir bara ett litet ryck då och då
Har provat några olika typer av skumgummi och i de djupa ravinerna i framänden på dynan använder jag en ganska mjuk typ, medans i de mindre skadorna och på de som är baktill där överdraget kommer att strama åt, där använder jag ett hårdare skum.
Man blir iallafall glad av alla färgerna
Har provat några olika typer av skumgummi och i de djupa ravinerna i framänden på dynan använder jag en ganska mjuk typ, medans i de mindre skadorna och på de som är baktill där överdraget kommer att strama åt, där använder jag ett hårdare skum.
Man blir iallafall glad av alla färgerna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Jag skulle behöva en dyna till min sprintfire
Vet du om det är samma som till spitfire?
Vet du om det är samma som till spitfire?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Spittyn har en kortare dyna. Du får klippa och klistra
Hur är din Sprintfire för övrigt, bortsett från dynan Går den bra i motorn, är mattan och boggien hela? Om mattan är hel så var rädd om den för du klarar nog inte att få fatt på en annan.
Den dagen du funderar på att sälja skotern, så får du gärna höra av dig till mig.
//Robban.
Hur är din Sprintfire för övrigt, bortsett från dynan Går den bra i motorn, är mattan och boggien hela? Om mattan är hel så var rädd om den för du klarar nog inte att få fatt på en annan.
Den dagen du funderar på att sälja skotern, så får du gärna höra av dig till mig.
//Robban.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Mattan ser helt ny ut.
Vet du vad det är för motoreffekt i den?
Den går mycke bättre än en 340 fläkt
Vet du vad det är för motoreffekt i den?
Den går mycke bättre än en 340 fläkt
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Hela enorma 30 hästar i den.
Väldigt märkligt egentligen att Deere beställde en nyutveckling av en vätskekyld motor från Kawasaki, som bara skulle ge 30 hästar. För den här motorn har inga "kusiner" i någon annan Deere eller Kawasaki.
Är väl den svaga motorn och just det faktumet att det inte finns reservdelar att få tag på som gör att de inte är så attraktiva som andra JD-modeller.
Väldigt märkligt egentligen att Deere beställde en nyutveckling av en vätskekyld motor från Kawasaki, som bara skulle ge 30 hästar. För den här motorn har inga "kusiner" i någon annan Deere eller Kawasaki.
Är väl den svaga motorn och just det faktumet att det inte finns reservdelar att få tag på som gör att de inte är så attraktiva som andra JD-modeller.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
ÄNTLIGEN! Så har då de saknade delarna från USA dykt upp
Tog bara ett år.... killen som skulle skicka fick liksom aldrig tummen ur rumpan ordentligt, men när min son blev skickad på jobb i USA i början av juli så stötte jag på killen för femtielfte gången om att nu skulle det vara enklare att skicka grejorna eftersom han inte behövde skicka internationellt utan kunde skicka till min grabbs hotel. Jodå han skulle skicka När det var en vecka kvar till sonen skulle kliva på planet hem igen så påminde jag återigen och då blev det äntligen snurr på jänkaren, två dagar före avresa så kom paketet och allt kändes bra.... tills grabben kommer hem förra fredagen HELT UTAN bagage De dumma amerikanarna eller vilken nationalitet det nu är på den flygplatsen i New York där grabben bytte plan, de lyckades såklart att bomma omlastningen av hans bagage Men nu i måndags så hade även bagaget kommit till Dalarna, så då får man väl säga ÄNTLIGEN!
Nu så kan renoveringen börja på riktigt....
Tog bara ett år.... killen som skulle skicka fick liksom aldrig tummen ur rumpan ordentligt, men när min son blev skickad på jobb i USA i början av juli så stötte jag på killen för femtielfte gången om att nu skulle det vara enklare att skicka grejorna eftersom han inte behövde skicka internationellt utan kunde skicka till min grabbs hotel. Jodå han skulle skicka När det var en vecka kvar till sonen skulle kliva på planet hem igen så påminde jag återigen och då blev det äntligen snurr på jänkaren, två dagar före avresa så kom paketet och allt kändes bra.... tills grabben kommer hem förra fredagen HELT UTAN bagage De dumma amerikanarna eller vilken nationalitet det nu är på den flygplatsen i New York där grabben bytte plan, de lyckades såklart att bomma omlastningen av hans bagage Men nu i måndags så hade även bagaget kommit till Dalarna, så då får man väl säga ÄNTLIGEN!
Nu så kan renoveringen börja på riktigt....
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Ja just ja... Lyckades även att få fatt på en uppsättning nytillverkade kolvar till Sprintfiren
Var en kille i USA som tillsammans med Wiseco tog fram ett parti med standardkolvar och överdimensionskolvar. Eftersom Sprintfirekolvar är lika sällsynta som en isbrytare i Sahara så var det bara att snabbt som fan beställa. Tog Ö.D-kolvar eftersom kolvarna till min motor fortfarande är bra (men kolvringar vore fint att få tag på om någon har sådana till övers)
Var en kille i USA som tillsammans med Wiseco tog fram ett parti med standardkolvar och överdimensionskolvar. Eftersom Sprintfirekolvar är lika sällsynta som en isbrytare i Sahara så var det bara att snabbt som fan beställa. Tog Ö.D-kolvar eftersom kolvarna till min motor fortfarande är bra (men kolvringar vore fint att få tag på om någon har sådana till övers)
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Med grejorna så kom inspirationen
Dynan var i stort sett reparerad i skumgummit, men har blivit stående på vänt...
Nu tog jag tag i den igen.
Hade gott om vinyl över efter dynan till dotterns skoter, så nu skulle det sys
Först tillverkning av en mall av smörpapper
Sedan mått och klipp i vinylen och sedan in i Husqvarnan
Dynan är klar! Är riktigt nöjd med resultatet
Dynan var i stort sett reparerad i skumgummit, men har blivit stående på vänt...
Nu tog jag tag i den igen.
Hade gott om vinyl över efter dynan till dotterns skoter, så nu skulle det sys
Först tillverkning av en mall av smörpapper
Sedan mått och klipp i vinylen och sedan in i Husqvarnan
Dynan är klar! Är riktigt nöjd med resultatet
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Bra jobbat!
Som gammal sprintfire ägare kan jag glädja dig med att motorn är underbar, tyst och sjukt fin gång...
Thomas, Jd kungen har mycket delar till den....
Som gammal sprintfire ägare kan jag glädja dig med att motorn är underbar, tyst och sjukt fin gång...
Thomas, Jd kungen har mycket delar till den....
Srx
/Magnus, Sundsvall
/Magnus, Sundsvall
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Tackar Magnus Det ska bli riktigt roligt att få ta sig en tur när renoveringen äntligen är färdig, vilket troligtvis tar otäckt lång tid....
Nästa lilla steg i förbättringarna blev baklampan.
Det var det originala glaset från 1983 som satt på baklyktan och enda felet var en kort spricka vid högra skruven. Trots det så blir det ett nytt glas monterat.
På lamphuset så satt färgen kvar, men färgen i sig satt inte längre fast på metallen...
Skrapade enkelt bort färgen med en morakniv. Under färgen så lyste lamphuset rostrött som en gammal räv
Blästrade lamphuset så att värsta rosten försvann.
Zink sprayfärg
Svart bromscaliperfärg, samma som jag målade de blästrade ståldelarna på boggien med.
För att få extra bra ljusutbyte så målade jag "brunnen" som glödlampan sitter i, med Biltemas kromfärg
Målningen är klar och det nya glaset är redo för montering
Nästa lilla steg i förbättringarna blev baklampan.
Det var det originala glaset från 1983 som satt på baklyktan och enda felet var en kort spricka vid högra skruven. Trots det så blir det ett nytt glas monterat.
På lamphuset så satt färgen kvar, men färgen i sig satt inte längre fast på metallen...
Skrapade enkelt bort färgen med en morakniv. Under färgen så lyste lamphuset rostrött som en gammal räv
Blästrade lamphuset så att värsta rosten försvann.
Zink sprayfärg
Svart bromscaliperfärg, samma som jag målade de blästrade ståldelarna på boggien med.
För att få extra bra ljusutbyte så målade jag "brunnen" som glödlampan sitter i, med Biltemas kromfärg
Målningen är klar och det nya glaset är redo för montering
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Så är det äntligen dags för lite uppdateringar på Sprintfiren
Den står nu upphissad på en skoterlyft på jobbet. Lite egentid på lunchen är bra
Åbäket till Fuji/Polaris 440 ska uuuut
Och ut åkte den
Med motor, oljetank och bensintank borttaget så är det dags för lite rengöring
FÖRE
EFTER
De skavda och tilltygade dekalerna på tunneln åkte av de med... Vet inte om jag ska skaffa nya, eller gå på glanspolerad tunnel
Den står nu upphissad på en skoterlyft på jobbet. Lite egentid på lunchen är bra
Åbäket till Fuji/Polaris 440 ska uuuut
Och ut åkte den
Med motor, oljetank och bensintank borttaget så är det dags för lite rengöring
FÖRE
EFTER
De skavda och tilltygade dekalerna på tunneln åkte av de med... Vet inte om jag ska skaffa nya, eller gå på glanspolerad tunnel
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Har man nu alla delar lösa så är det lika bra att passa på att göra rent dem ordentligt...
Oljetanken ska göras rent utvändigt och invändigt.
Den var väl inte jätteskitig på utsidan, men lite skillnad blev det.
Sedan så kan man ju fundera på vad någon tidigare ägare tänkte på när han klippte kablarna så tight mot nivågivaren
(sorry för dålig fotoskärpa)
Men som väl är så är det såpass mycket kvar att det går att löda på nya ledare...
Och givaren är som ny igen, funkar perfekt
Oljetanken ska göras rent utvändigt och invändigt.
Den var väl inte jätteskitig på utsidan, men lite skillnad blev det.
Sedan så kan man ju fundera på vad någon tidigare ägare tänkte på när han klippte kablarna så tight mot nivågivaren
(sorry för dålig fotoskärpa)
Men som väl är så är det såpass mycket kvar att det går att löda på nya ledare...
Och givaren är som ny igen, funkar perfekt
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Nu när man har i stort sett alla delar hemma och dessutom har färdigställt en del andra project, så känns det riktigt bra att ha kommit igång med Sprintfiren Känns som att det finns en god chans att jag kommer att få köra John Deere i vinter
I helgen så blev det lite motorfix.
Rejält oljig på utsidan
Bromsrengöring och trasor funkar finfint.
Är inte helt ren på insidan vevhuset och på vevslängen, men det är självförvållat. Jag sprejade MoS2-olja på veven och i cylinderloppen när jag fick hem motordelarna, så att inte rosten skulle angripa.
Ren igen
Förra vintern när jag beställde skotergrejer till PZ II:an som jag renoverade, så chansade jag och beställde en packbox till Sprintfiren med förhoppning att den skulle passa.... och det gjorde den Men jag behöver en till innan jag kan montera ihop bottendelen, ja och så ska veven få nya lager i bägge ändarna. SKF förstås
I helgen så blev det lite motorfix.
Rejält oljig på utsidan
Bromsrengöring och trasor funkar finfint.
Är inte helt ren på insidan vevhuset och på vevslängen, men det är självförvållat. Jag sprejade MoS2-olja på veven och i cylinderloppen när jag fick hem motordelarna, så att inte rosten skulle angripa.
Ren igen
Förra vintern när jag beställde skotergrejer till PZ II:an som jag renoverade, så chansade jag och beställde en packbox till Sprintfiren med förhoppning att den skulle passa.... och det gjorde den Men jag behöver en till innan jag kan montera ihop bottendelen, ja och så ska veven få nya lager i bägge ändarna. SKF förstås
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Gick riktigt bra att byta lager på vevaxeländarna.
Lagren borttagna.
Lite uppvärmning av lagret gör det lättare när det ska på axeln...
En hydraulisk press är bara ett jättemåste att ha
Men man måste komma ihåg att fylla utrymmet mellan vevskinkorna ordentligt, så att man inte pressar veven sned.
Nya SKF 6206 C3 monterade
Lagren borttagna.
Lite uppvärmning av lagret gör det lättare när det ska på axeln...
En hydraulisk press är bara ett jättemåste att ha
Men man måste komma ihåg att fylla utrymmet mellan vevskinkorna ordentligt, så att man inte pressar veven sned.
Nya SKF 6206 C3 monterade
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Jag varvar plast- och metall-arbete... Dags att snygga till bensintanken, både utvändigt och invändigt.
Det är tydligen ett känt faktum att plasten i John Deeres bensintankar löste upp sig lite invändigt och att det då blev en mystisk trög sörja som kunde ställa till det i bränslesystemet. Sköljde igenom den rejält med fräsch bensin och en näve muttrar.
Och efter första sköljningen så kom det ut en en råoljeliknande soppa
Utsidan av tanken var väldigt grå av oxid.
En försiktig värmning med varmluftpistol lockar fram plastens mjukmedel igen så att tanken blir svart och fin.
Efter värmningen så blev det en omgång med Autosols plastrengörning. Tanken blir fasiken som ny igen
FÄRDIG! Ett nytt tanklock är beställt också.
Det är tydligen ett känt faktum att plasten i John Deeres bensintankar löste upp sig lite invändigt och att det då blev en mystisk trög sörja som kunde ställa till det i bränslesystemet. Sköljde igenom den rejält med fräsch bensin och en näve muttrar.
Och efter första sköljningen så kom det ut en en råoljeliknande soppa
Utsidan av tanken var väldigt grå av oxid.
En försiktig värmning med varmluftpistol lockar fram plastens mjukmedel igen så att tanken blir svart och fin.
Efter värmningen så blev det en omgång med Autosols plastrengörning. Tanken blir fasiken som ny igen
FÄRDIG! Ett nytt tanklock är beställt också.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Tackar så mycketBucket skrev:Snyggt!!!
Är kul att det kan bli så snyggt med så enkla medel....