John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Ingreppskorgen monterad.
Kåpan som sitter runt svänghjulet är liksom mycket annat skitigt...
Men efter en rejäl rengöring så var det såpass rent att det fick komma tillbaka på motorn Även CDI/tändspolen är monterad.
Vattenpumpsremmen och täckkåpan på plats.
Ny pulsslang för bränslepumpen och oljeslangar med ett oljefilter från en Yamaha
Magnapullen behöver lite omvårdnad.
Rengjord med nytt startsnöre.
Kåpan som sitter runt svänghjulet är liksom mycket annat skitigt...
Men efter en rejäl rengöring så var det såpass rent att det fick komma tillbaka på motorn Även CDI/tändspolen är monterad.
Vattenpumpsremmen och täckkåpan på plats.
Ny pulsslang för bränslepumpen och oljeslangar med ett oljefilter från en Yamaha
Magnapullen behöver lite omvårdnad.
Rengjord med nytt startsnöre.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Det är kul att montera tillbaka grejer på skotern.
Bromsskivan är lite rostig, men när skotern är igång igen så kommer nog den rosten att försvinna.
Men centrumdelen av skivan ska få lite färg. Bara för att jag kan... Så lite maskering och sedan samma vämebeständiga färg som på grenröret.
Färgen behöver en timme i +200* för att härda.
Så när flickvännen var ute en sväng, så blev ugnen använd på det sätt som bara män kan komma på
Skyddsplåten ovanför bromsskivan fattas, så jag tillverkade en egen.
Broms och hastighetsmätardrivning monterad. Och min skyddsplåten ovanför passar perfekt.
På drivaxelns andra sida blev det lite kopparpasta före monteringen av sekundärvariatorn.
Bromsskivan är lite rostig, men när skotern är igång igen så kommer nog den rosten att försvinna.
Men centrumdelen av skivan ska få lite färg. Bara för att jag kan... Så lite maskering och sedan samma vämebeständiga färg som på grenröret.
Färgen behöver en timme i +200* för att härda.
Så när flickvännen var ute en sväng, så blev ugnen använd på det sätt som bara män kan komma på
Skyddsplåten ovanför bromsskivan fattas, så jag tillverkade en egen.
Broms och hastighetsmätardrivning monterad. Och min skyddsplåten ovanför passar perfekt.
På drivaxelns andra sida blev det lite kopparpasta före monteringen av sekundärvariatorn.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Jag vet inte om det ska vara någon botten i bensintankens förvaringsutrymme, men jag tillverkade en iallafall.
Rejäl plast ifrån en dunk får bli botten och skumplast monterad under den mellan bandtunnel och tank för att botten ska sitta på plats bra.
Bensintanken på plats.
Bakljus monterat.
Dynan har varit klar lääänge nu...
Och även remmen på plats.
Rejäl plast ifrån en dunk får bli botten och skumplast monterad under den mellan bandtunnel och tank för att botten ska sitta på plats bra.
Bensintanken på plats.
Bakljus monterat.
Dynan har varit klar lääänge nu...
Och även remmen på plats.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Blir bra de där!
Mvh Per
Mvh Per
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Bättre än nytt! Trevligt att följa
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Ha Ha Ha... bättre än nytt är ganska långt från sanningen, men tack
När den tidigare ägaren monterade Polarismotorn, så kapade han ut delar av baljans framkant för att få dit avgassytemet.
Inte lätt att laga gammal plast, så det får bli en lager-på-lagerreparation med aluminium, plast och nitar. Förhoppningsvis så blir det inte så jättesynligt när stötfångaren är monterad.
Först tillverkning av mallar i papper...
Aluminium på insidan
Lackad plast på utsidan. Och många nitar
När den tidigare ägaren monterade Polarismotorn, så kapade han ut delar av baljans framkant för att få dit avgassytemet.
Inte lätt att laga gammal plast, så det får bli en lager-på-lagerreparation med aluminium, plast och nitar. Förhoppningsvis så blir det inte så jättesynligt när stötfångaren är monterad.
Först tillverkning av mallar i papper...
Aluminium på insidan
Lackad plast på utsidan. Och många nitar
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
En sak som ställer till det lite när man ska fixa till en udda gammal skoter, det är att det inte finns någon skoterskrot med ett gäng John Deere stående... De mindre delarna som fattats har jag fått tag på via Ebay och med god hjälp av Mr John Deere snowmobile Joe Rainville.
Men större delar som baljan, huv, avgassystem och skidor får man fixa till själv i den mån man kan, med hjälp av fantasin och diverse delar.
Som t.ex det främre högra "hornet" i motorrummet, det hade den tidigare ägaren kapat av ca 10cm för att få dit avgassystemet för Polarismotorn.
För att göra en reparation utan svetsning, så tog jag en bit rund transportskena i aluminium och rundade av i ena änden.
Passar på den kvarvarande stumpen i motorutrymmet.
En rejäl kläm med rörtången pressade in den på plats.
Sedan två M6 skruv och mutter och det är lika starkt och robust som originalet.
Men större delar som baljan, huv, avgassystem och skidor får man fixa till själv i den mån man kan, med hjälp av fantasin och diverse delar.
Som t.ex det främre högra "hornet" i motorrummet, det hade den tidigare ägaren kapat av ca 10cm för att få dit avgassystemet för Polarismotorn.
För att göra en reparation utan svetsning, så tog jag en bit rund transportskena i aluminium och rundade av i ena änden.
Passar på den kvarvarande stumpen i motorutrymmet.
En rejäl kläm med rörtången pressade in den på plats.
Sedan två M6 skruv och mutter och det är lika starkt och robust som originalet.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Montering av motor närmar sig, men det är lite småsaker som måste fixas först...
Slipning och lackning av gångjärn och avgassystemfäste är en sak som ska göras.
En annan sak är rengöring av luftburken.
Inte alls ren
Men efter en del bräkleen och tryckluft så ska nog luften strömma bättre igen
Nytt insugsgummi och en rejäl förgasartvätt i ultraljudstvätt
Och kylarslangarna ser bättre ut rengjorda och insmorda i en svag glycerinlösning
Slipning och lackning av gångjärn och avgassystemfäste är en sak som ska göras.
En annan sak är rengöring av luftburken.
Inte alls ren
Men efter en del bräkleen och tryckluft så ska nog luften strömma bättre igen
Nytt insugsgummi och en rejäl förgasartvätt i ultraljudstvätt
Och kylarslangarna ser bättre ut rengjorda och insmorda i en svag glycerinlösning
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Äntligen dags att montera motorn
Inga problem att få spisen på plats
Oljeslangarna monterade
Luftburk och bränslepump
Kylarslangar
Förgasaren
Med motorn monterad och klar så skruvade jag dit den omlackade stötfångaren
Originalt så sitter det en vir reflextejp på stötfångaren, men jag tror att det blir stiligare med en gul eller röd reflekterande tejp.
Hmmm...gul eller röd??
Valde den gula.
Tror nog att det kommer att se bra ut i mörkret när man möter en annan skoter efter leden
Med primärvariatorn på plats också, så känns det som ett jättekliv närmare en provstart...
Inga problem att få spisen på plats
Oljeslangarna monterade
Luftburk och bränslepump
Kylarslangar
Förgasaren
Med motorn monterad och klar så skruvade jag dit den omlackade stötfångaren
Originalt så sitter det en vir reflextejp på stötfångaren, men jag tror att det blir stiligare med en gul eller röd reflekterande tejp.
Hmmm...gul eller röd??
Valde den gula.
Tror nog att det kommer att se bra ut i mörkret när man möter en annan skoter efter leden
Med primärvariatorn på plats också, så känns det som ett jättekliv närmare en provstart...
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Många egenkonstruktioner blir det...
Jag har inget variatorskydd, så det blir till att tillverka ett eget.
Skulle kunna tillverka ett i plåt precis som originalskyddet. Men det sitter skruvat både bak och fram, så jag gör ett som går lätt att montera av-o-på vid behov.
En plasttunna med seg stark plast som tål det mesta. Har innehållit väteperoxid, så kvaliteten är det inget fel på.
Kapade ut en lagom
värmde med varmluftspistol så den gick att forma...
En annan bit kvalitetsplast. Ungefär samma feta plast som i slides.
Gjorde en stor hårnål också
Monterat på variatorskyddet med korta vagnsbult
Vagnsbult är snyggt och bra. Monterade det på fotholkens övre infästning
På undersidan så monterade jag distanser mellan brickorna och muttrarna.
Så här blev bakre låsningen av variatorskyddet
Den främre låsningen tillverkade jag av rostfri plåt och ett plastblock
och en fjäder för att hålla ihop plåtändarna
testmontering
Fastsatt på variatorskyddet
Variatorskyddet monterat
Starkt och stabilt
Jag har inget variatorskydd, så det blir till att tillverka ett eget.
Skulle kunna tillverka ett i plåt precis som originalskyddet. Men det sitter skruvat både bak och fram, så jag gör ett som går lätt att montera av-o-på vid behov.
En plasttunna med seg stark plast som tål det mesta. Har innehållit väteperoxid, så kvaliteten är det inget fel på.
Kapade ut en lagom
värmde med varmluftspistol så den gick att forma...
En annan bit kvalitetsplast. Ungefär samma feta plast som i slides.
Gjorde en stor hårnål också
Monterat på variatorskyddet med korta vagnsbult
Vagnsbult är snyggt och bra. Monterade det på fotholkens övre infästning
På undersidan så monterade jag distanser mellan brickorna och muttrarna.
Så här blev bakre låsningen av variatorskyddet
Den främre låsningen tillverkade jag av rostfri plåt och ett plastblock
och en fjäder för att hålla ihop plåtändarna
testmontering
Fastsatt på variatorskyddet
Variatorskyddet monterat
Starkt och stabilt
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
försökte döda en bit sån där svart plast(oxylit) med spett en gång, tog 15min innan jag fick hål på den, så det är rejäla grejer!!
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Oxylit!! Där var namnet... jag kunde inte komma på vad plasten hette
Tackar så mycket
Tackar så mycket
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Totallängden är för lång, så jag måste tjäna ihop centimetrar genom att korta av överallt där det går
Det är nu när jag kapar upp mittdelen som jag blir förbryllad... Vad tänkte egentligen Polaris ingenjörer när de vände baffelkonan bak-o-fram??? Och till råga på allt ha en stinger som är lika lång som halva avgassystemet
Så jag kapade bort stumpen som stack ut och tog bort det långa insticksröret. Svetsade tillbaka stumpen och vänder på hela avgasbiten så att jag får konan RÄTT vänd, så att jag förhoppningsvis får en fungerande reflektionsdel.
Ljuddämpardelen är avkortad så mycket det går och ihopsvetsad igen. Jag borrade ett par hål bakom stingerns utlopp för att inte bromsa avgasflödet.
Hela avgassytemet anpassat och svetsat. De fula bulorna är utknackade och runda igen
Jag valde mellan den traditionella svarta högtempfärgen eller samma silverfärg som jag lackade grenröret med. Det blev silver.
Det är nu när jag kapar upp mittdelen som jag blir förbryllad... Vad tänkte egentligen Polaris ingenjörer när de vände baffelkonan bak-o-fram??? Och till råga på allt ha en stinger som är lika lång som halva avgassystemet
Så jag kapade bort stumpen som stack ut och tog bort det långa insticksröret. Svetsade tillbaka stumpen och vänder på hela avgasbiten så att jag får konan RÄTT vänd, så att jag förhoppningsvis får en fungerande reflektionsdel.
Ljuddämpardelen är avkortad så mycket det går och ihopsvetsad igen. Jag borrade ett par hål bakom stingerns utlopp för att inte bromsa avgasflödet.
Hela avgassytemet anpassat och svetsat. De fula bulorna är utknackade och runda igen
Jag valde mellan den traditionella svarta högtempfärgen eller samma silverfärg som jag lackade grenröret med. Det blev silver.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Det är en väldigt fin motor, går tyst o fint som
f-n jag har haft ett par stycken
f-n jag har haft ett par stycken
Srx
/Magnus, Sundsvall
/Magnus, Sundsvall
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Ska bli otroligt spännande att starta upp den och ta en testrunda
Är nära nu... ska bara hyfsa till den fruktansvärt skamfilade huven och sedan försöka att få gångjärnen att fungera. Sedan så ska Sprintfiren hissas ned från lyften och testas på riktigt
Har en liten fundering på att försöka att ha den på Snowriders Cannonball Run 21:a januari. Mora-Älvdalen.
Är nära nu... ska bara hyfsa till den fruktansvärt skamfilade huven och sedan försöka att få gångjärnen att fungera. Sedan så ska Sprintfiren hissas ned från lyften och testas på riktigt
Har en liten fundering på att försöka att ha den på Snowriders Cannonball Run 21:a januari. Mora-Älvdalen.