Sida 5 av 6

Re: Et 340 vässning

Postat: 18 apr 2014, 08:20
av Egåån
Det stämmer.Dom anser att kompressionen inte byggs för än avgasporten är stängd.
Men det har jag svårt att förstå för man har ju trots allt mottryck och "negativa" vågor från expansionskammaren?
Sen hade inte ET varit en 168,2 utan hade varit en 117,5cc? :)

Men 7,11:1 är vad jag har fått ut på den "vanliga" slaglängden. Men tycker ändå det är lite?

Re: Et 340 vässning

Postat: 18 apr 2014, 08:23
av Egåån
rättare sagt:
168,2x2cc

117,5x2cc

Re: Et 340 vässning

Postat: 18 apr 2014, 09:43
av Holländaren
Var nog lite trött när jag skrev det där för du hade ju redan kommit fram till det ;)
Men hur har du mätt volymen på förbränningsrummet, med allt på plats på motorn? Eller med toppen lös? För det lät ju lite stort med 27,5cc förbränningsrum på så små cylindrar.

Re: Et 340 vässning

Postat: 18 apr 2014, 16:28
av Egåån
Mätt med topp och packning. Dock lite slarvigt men jag får kolla upp det mer ordentligt efter påsk helgen.
Skål!! :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 23 apr 2014, 23:59
av Egåån
Är det någon på detta forum som testat gjuta i utblåset och insuget på en cylinder?
Isf, har ni några tips och tricks? :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 25 apr 2014, 22:58
av tapio
Gjuta?

Re: Et 340 vässning

Postat: 26 apr 2014, 17:45
av SS440-80
Menar du svetsa?

Re: Et 340 vässning

Postat: 26 apr 2014, 20:39
av Gunnar
Jag har spacklat insug och i vevhus. Funkar perfekt.
Svetsa i cylindrar eller block avråder jag för de vblir krokigt

Re: Et 340 vässning

Postat: 27 apr 2014, 00:54
av Egåån
Vågar man slipa ned insug och utblås och spackla igen så det blir raka kanaler?
Eller kommer det bli för mycket spackling?

Sen funderar jag på vad det är för fördel med dom som borrar en extra vakuum nippel så dom har dubbla enkelpumpar?
Är suger att göra som om det ger någon förbättring. Ser ju nämligen ganska snyggt ut att ha så. Sen blåa polyester slangar ;)

Re: Et 340 vässning

Postat: 27 apr 2014, 21:45
av Egåån
Tja! Nu har jag mätt upp förbränningsrummet extra noga och fick ut 21,2ml/cc
Och kompressionsförhållandet är bara 8,93:1?... Vart är felet?
En cylinder på 168,2cc får jag ut 8,93:1?

Formeln jag använder mig av är CR= CV+CCV/CCV
CR= 168,2+21,2/21,2=8,93

Re: Et 340 vässning

Postat: 28 apr 2014, 11:54
av simlar
Är kolvtoppen helt plan?
Frågar eftersom eventuell dome eller grop i kolven måste även tas med i beräkningarna av kompressionsförhållande. Även topplockspackningens volym ska tas med ifall man ska vara petig.

Re: Et 340 vässning

Postat: 28 apr 2014, 16:17
av Egåån
Kolven är komväx och jag mätte med toppackning på plats.

Re: Et 340 vässning

Postat: 28 apr 2014, 16:29
av simlar
Okej då är det bara att mäta volymen på upphöjningen då för den volymen måste du subtrahera från både cylindervolymen och förbränningsrumsvolymen för att få fram rätt kompressionsförhållande. (om du nu inte mätt förbränningsrumsvolymen med topppen på plats med kolven i TDC, isf är det endast från cylindercolymen du behöver subtrahera).

Re: Et 340 vässning

Postat: 28 apr 2014, 17:56
av Egåån
Värdena är framtagen med kolv i tdc. Med topp på plats samt packning.

Re: Et 340 vässning

Postat: 28 apr 2014, 18:01
av simlar
Ok, ja då är det bara att få fram volymen på domen och subtrahera det värdet från cylindervolymen för att få fram rätt kompressionsförhållande :)
Det betyder dock att kompressionsförhållandet är lägre än 8,93:1 som du fått fram vid tidigare uträkning.

Re: Et 340 vässning

Postat: 28 apr 2014, 19:14
av Egåån
Domen? :)
Jag mäter om igen och den här gången har jag mätt 4 ggr. :P
Volymen jag får fram på förbrännings rummet bara sjunker och sjunker :P

22,2
17,0
16,6
16,0... :P
Kanske skulle märkt ut noggrannare vart förbrännings rummet slutar.
Jag går efter första gängan på tändstiftshålet :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 28 apr 2014, 19:24
av simlar
domen = den konvexa delen på kolvtoppen. När man beräknar cylindervolym tar man ju bara borr * slaglängd, men den volymen stämmer endast om man har plana kolvar. Har du en upphöjning på kolven så måste den volymen räknas bort från den beräknade cylindervolymen för att kunna få korrekt värde på kompressionsförhållandet.

Jadu, bara mäta på tills du får konstanta värden ;)

Re: Et 340 vässning

Postat: 28 apr 2014, 21:58
av Egåån
Jahaa. Då måste jag fylla olja tills det är i våg med kolvtoppen och börja räkna efter det? :)

Efter durations mätning fick jag ut
Avgasport:204
överströmmar:134. (Effektiv 67)
Insug:162

Någon som kan besiktiga dessa durationer, låter det rimligt mätt? :)
Allt är std grader förutom avgasporten :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 29 apr 2014, 20:36
av simlar
Ja fylla olja till det är i våg med kolvtoppen och mäta höjden på upphöjningen går ju att göra för att få räknat fram volymen.
Går ju även att ta loss topp och packning och mäta volymen på dessa, så många ml-större förbränningsrummets volym blir jämfört med då topp och packning satt på motorn är ju volymen på kolvens upphöjning.

Ang durationer på portarna är jag inte så insatt så jag kan tyvärr inte svara på det.

Re: Et 340 vässning

Postat: 29 apr 2014, 21:31
av Egåån
Smart! :)
Jag tackar och bockar för hjälpen Simlar :)