Et 340 vässning

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 02 jan 2014, 02:17

Hej! Tänker göra en tråd där jag kommer lägga upp bilder lite nu och då på mitt projekt.
En ET340 som kommer gå enbart cross.
Det jag gjort åt motorn än fila gjutskägg, brädda insuget och rikta veven.
Idag blev jag klar med mina dubbla insug.

Jag kommer nu fixa avgasportarna och sedan ta ut avgasdurationerna.
Som topping på allt blir det en pipa.
20140101_163437.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Dellhem » 02 jan 2014, 11:00

Intressant, kommer följas! :D vill gärna se lite bilder på portningen, och vilket material gjorde du insugen av? Och tig eller mig-svetsade du dom? :)

Mer bilder tack :D
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 02 jan 2014, 21:52

Ikväll har jag passat in insugen.
20140102_185524.jpg
Bilden på hur mycket det diffade innan


Sen har jag portat ena cylinderns avgasport.
Det jag gjort är forma porten som en solfjäder.
port1.jpg
Jag kör på säkra sidan och bräddar inte porten mer än 0.71 gånger borren.
Sen körde jag även på säkra sidan och höll 8mm från överströmmnings kanalerna så inte jag kommer för nära.
Om jag gör porten för nära överströmms kanalerna drar avgaserna ut den nya laddningen.
Det jag gjorde mer är att göra bågen 5 vevaxelgrader högre än kanterna för att vara mer snäll mot ringarna. Då trycker bågen tillbaka ringarna mer snällt.


Före:
20140102_211236.jpg
Efter:
20140102_211247.jpg
Det jag kommer få nu är mid-high range power
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 03 jan 2014, 03:27

Dellhem skrev:Intressant, kommer följas! :D vill gärna se lite bilder på portningen, och vilket material gjorde du insugen av? Och tig eller mig-svetsade du dom? :)

Mer bilder tack :D
Jag har bara miga ihop dom. Vad det är för material, blöt järn kanske? :)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 05 jan 2014, 17:37

Mitten bilden på cyl ser lite konstig ut.. Är de det färdiga resultatet eller är det på bilden längst ner?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 05 jan 2014, 21:40

tänkte du på att porten ser vågig ut?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 06 jan 2014, 11:25

Nej, jag tycker det ser ut som om du bara har portat några mm in i porten och inte hela vägen...
Kanske bara ser så ut??
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 06 jan 2014, 11:27

Jag medger att jag typ portat näst intill halvvägs men inte längre.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Evervärst 444 » 06 jan 2014, 15:50

Försök få utblåset ca 5% störe än mot fodret, det är det många firmor säljer som så kallad hotrod portning och steg 1 portning osv givetvis snyggar dom upp övriga portar och ser till att det är flödesvänligt, annars ser det väll bra ut :thumbright:

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Evervärst 444 » 06 jan 2014, 15:54

sen kan du finpolera avgasporten med fint sandpapper, sliprullar av avlång model finns att köpa billigt på biltema och lämpar sej bra! alltså sandpapper! insugsporten däremot ska du helst glasblästra för att få en fin lätt skrovlig yta !

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 06 jan 2014, 16:11

Tusen tack för tipsen!! Kommer hamna i mina bra att veta anteckningar :)
Men när du säger 5% större än fodret. Vid fodret är öppningen 41-41,5mm Ska du utblåsets sida vara 5%större än fodrets bredaste ställe? :)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Evervärst 444 » 06 jan 2014, 16:16

hmm hur ska man förklara.. utblåset ska längst ut mot avgasflänsen ha 5% störe area än inne vid fodret ;)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Evervärst 444 » 06 jan 2014, 16:17

det ska alltså vara en liten megaphone kan man säga :)

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 06 jan 2014, 16:33

Nu ska jag se om jag förstått det rätt?
Namnlös.png
Något liknande? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 06 jan 2014, 16:35

Med hjälp av en megafon port får jag ett vakuum som hjälper till att suga ut avgaserna? :)
Typ som diffusern fungerar på expansions kammaren? :)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Patrik E
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2009, 17:03
Ort: Bjurholm

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Patrik E » 06 jan 2014, 17:30

Har du 340 i portarea och 400 i utloppsarea så är kanalutloppet för stort redan, gör det inte större.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Evervärst 444 » 06 jan 2014, 17:59

Jag vet faktiskt inte varför det ska vara så bara att det ska vara så ;) och framförallt det fungerar, nu tror jag oxå att det axelerera tillbaka pulsen från pipan, alltså ökar hastigheten, sammtidigt som den som du säger tömmer cylindern bättre och på så sätt får du in renare blandning i cylindern..

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 06 jan 2014, 18:10

Evervärst 444 skrev:sen kan du finpolera avgasporten med fint sandpapper, sliprullar av avlång model finns att köpa billigt på biltema och lämpar sej bra! alltså sandpapper! insugsporten däremot ska du helst glasblästra för att få en fin lätt skrovlig yta !

Det ska vara tvärtom...
Insuget ska vara knottrigt och utblåset polerat...
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 06 jan 2014, 18:11

Läste lite fel...
Det stog rätt från början.. :-D
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 06 jan 2014, 18:16

Men precis, det blir mindre motstånd samt ett mjukare flöde, men om man nu gör portens area för stor kommer den bara att gå på höga varv. Kanske därför dom är ganska parallella med fodret? :)
Men då kan man göra lika dant på insugets sida? Göra den större mot fodret och mindre vid insuget?

Men det jag tror man få ha i bakhuvudet är just att ju mer area/diamerarna/vinklarna diffar, ju mer kommer motorn varva innan man får effekt.
En till sak med att vidga utblåsets area är att man måste anpassa det för headern :)

Men det ju nyss nämnt är en egen hypotes. Ingen som jag kan bevisa eller något jag provat själv.

Mycket sunt bondförnuft helt enkelt ;)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Skriv svar