Et 340 vässning

Bilder och information om ditt skoterprojekt
simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: Et 340 vässning

Inlägg av simlar » 29 apr 2014, 21:33

Inga problem, man måste ju hjälpa till när man kan :)
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 13 maj 2014, 07:09

20140424_200742.jpg
Fixat överströmmarna.
20140424_183149.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 27 nov 2014, 20:05

Ursäkta om jag inte hunnit uppdatera mitt bygge på senare tid.
Har hänt så mycket. Bland annat helrenovera en Rm 125 motor, tagit på mig att renovera en RD350 motor, ockelbo 300. Aktiv sc20, flyttat osv....
Fast kanske skönt för er att slippa läsa mina frågo på ett tag :P

Men nu är det slut på det för nu är jag tillbaka med nya bilder och funderingar :)
20141107_203202.jpg
Har fått bulkheaden lackad och sedan autosolat tunneln. och nu är det ihop nitat.

Och idag var jag och köpte någonting väldigt glimrande och fint.
20141127_194753.jpg
Brand new Billet hjul. Fast så här i efterhand har jag fått det förklarat att dem inte är tillåta i Burkarcupen. Så detta får bli till mina fritids utflykter med ETn :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Et 340 vässning

Inlägg av SS440-80 » 27 nov 2014, 20:47

Annars så kan jag ta hand om de stackars hjulen :mrgreen:

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 27 nov 2014, 23:26

Haha, som sagt var. Det får bli gå bort hjulen :P
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Et 340 vässning

Inlägg av evin-rude » 29 nov 2014, 11:38

Vad kör du för avgassystem? Är det orginal , eller blir det nåt roligare? Tog isär en orginal pipa en gång. Har för mej att utblåset från baffelkonan är 22 mm. Det känns lite i minsta laget. Tror du kan korta det raka röret efter y- röret en bit. Typ 4-5 cm. Dubbelpipor är bara att glömma. Jag körde själv med det. Men jag hade polaris huv o buk.

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 05 dec 2014, 00:23

Jag tror nog 22mm är bra.. Dom är inte dum dom som jobbar på Yamaha...
Att korta 5cm lät lite mkt tycker jag.. 1-2cm kanske..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Et 340 vässning

Inlägg av evin-rude » 06 dec 2014, 12:13

Så man ska köra med orginal för det är så yamaha byggde det från början ... Och dom är inte dum. Om man resonerar så är ju orginal alltid bättre än modifierat. Trodde tråden handlade om ET 340 vässning, inte orginal renovering.
Y röret är mindre invändigt än avgasportarna. Men det är väl bara o köra så för det måste dom tänkt på. Eller så kan man fila upp det som , som man gör när man trimmar.

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 07 dec 2014, 01:16

Då röstar jag på dubbelpipor för det ger mer effekt, så är det!!
Det jag menar är att man kanske skulle räkna lite på det istället för att höfta till med 5 cm, det kan ju bli sämre också.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 09 dec 2014, 00:12

Jag tackar för tipsen evin-rude och tapio.
Det jag skulle försökt göra är att kanske göra ett helt nytt grenrör som har samma dimension som avgasporten. samt korta det röret lite granna.
Jag skulle fått plocka isär en original pipa och tagit måtten från den och sedan jobbat från dom måtten.

Jag tror det är lättare att kanske göra en singel pipa med tanke på jag har så dålig om kunskaper. För trots allt har jag också en variator del som man måste lära sig för att få skoter till å röra sig.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

TRAIII
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 jan 2015, 23:33
Ort: Ljusdal

Re: Et 340 vässning

Inlägg av TRAIII » 17 jan 2015, 23:57

Hittade just, och läste igenom, hela den här tråden. Jag har också en ET 340 som jag modifierar lite då och då. Cylindrarna på min maskin är mycket hårdare portade än de du har, det är inget jobb jag har gjort själv utan de såg ut så då jag köpte den. Priset för skotern var 1500 för "den går ju inte", visade sig att packboxarna på veven var dåliga, såklart.
Efter att ha rivit motorn upptäckte jag att någon har lagt hemskt mycket tid på att göra spolportarna så stora som möjligt. Knappt att det finns något kvar utanför fodret :)
Alltså har någon använt skotern till tävling, typ.
Det jag har gjort hittills är att byta det lager som var dåligt på veven och riktat vevaxeln. Monterat ett avgassystem som inte var fullt lika buckligt. Plockat bort oljepumpen och dess drev. Bytt kolvar (snopro) och bytt båda variatorfjädrarna mot fabriksnya Yamaha. Bytt toppar till någon form av planade exemplar.
Sen köpte jag och monterade en förgasare från en enticer II 400, en "enkel dubbelförgasare" som jag köpte från Ebay för skit och ingenting.
Jag har fått höra att man ska hålla sig under 7000 rpm med dessa motorer på grund av att veven är ganska vek. Nu läser jag här att man kan montera AAEN pipor från en 600 XLT och varva 9200rpm?? Låter onekligen intressant.

Jag använder min skoter till bygderacing, alltså dragracing för veteranmaskiner här och där. Inte nog med det, så är det dotterns skoter som hon kör ibland, hon är sju år gammal.
Jag känner det lite som att jag nått vägs ände med denna maskin, behöver uppgradera på något vis men med varvtalsbegränsningen verkar det inte så lovande. Hoppas på fler tips från likasinnade. PS den där "dubbelförgasaren" vet jag inte om det är nån uppgradering egentligen.

Bild

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 02 jul 2015, 21:37

TRAIII:
Roligt att se! :)
Vet du vem som portat och om dom ändrat durationerna i motorn?
Jag har hunnit rikta min 340 vev hur många ggr som helst...
Det tipsen jag har fått är att montera en ET400 vev.
Den ska vara mer stryktålig.
Annars har jag för mig att det finns att köpa en "Lagerhållare" som man kan montera på variatorsidan av blocket.
Det är till för att man ska kunna sätta dubbla lager på variatorsidan av vevaxeln.
Det kan jag också nämna, att varje gång jag riktat veven är det på sista skivan mot variatorn som vrider sig. :)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Skriv svar