Et 340 vässning
Re: Et 340 vässning
Det stämmer.Dom anser att kompressionen inte byggs för än avgasporten är stängd.
Men det har jag svårt att förstå för man har ju trots allt mottryck och "negativa" vågor från expansionskammaren?
Sen hade inte ET varit en 168,2 utan hade varit en 117,5cc?
Men 7,11:1 är vad jag har fått ut på den "vanliga" slaglängden. Men tycker ändå det är lite?
Men det har jag svårt att förstå för man har ju trots allt mottryck och "negativa" vågor från expansionskammaren?
Sen hade inte ET varit en 168,2 utan hade varit en 117,5cc?
Men 7,11:1 är vad jag har fått ut på den "vanliga" slaglängden. Men tycker ändå det är lite?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
rättare sagt:
168,2x2cc
117,5x2cc
168,2x2cc
117,5x2cc
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Et 340 vässning
Var nog lite trött när jag skrev det där för du hade ju redan kommit fram till det
Men hur har du mätt volymen på förbränningsrummet, med allt på plats på motorn? Eller med toppen lös? För det lät ju lite stort med 27,5cc förbränningsrum på så små cylindrar.
Men hur har du mätt volymen på förbränningsrummet, med allt på plats på motorn? Eller med toppen lös? För det lät ju lite stort med 27,5cc förbränningsrum på så små cylindrar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Et 340 vässning
Mätt med topp och packning. Dock lite slarvigt men jag får kolla upp det mer ordentligt efter påsk helgen.
Skål!!
Skål!!
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Är det någon på detta forum som testat gjuta i utblåset och insuget på en cylinder?
Isf, har ni några tips och tricks?
Isf, har ni några tips och tricks?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Gjuta?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Et 340 vässning
Menar du svetsa?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Et 340 vässning
Jag har spacklat insug och i vevhus. Funkar perfekt.
Svetsa i cylindrar eller block avråder jag för de vblir krokigt
Svetsa i cylindrar eller block avråder jag för de vblir krokigt
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Et 340 vässning
Vågar man slipa ned insug och utblås och spackla igen så det blir raka kanaler?
Eller kommer det bli för mycket spackling?
Sen funderar jag på vad det är för fördel med dom som borrar en extra vakuum nippel så dom har dubbla enkelpumpar?
Är suger att göra som om det ger någon förbättring. Ser ju nämligen ganska snyggt ut att ha så. Sen blåa polyester slangar
Eller kommer det bli för mycket spackling?
Sen funderar jag på vad det är för fördel med dom som borrar en extra vakuum nippel så dom har dubbla enkelpumpar?
Är suger att göra som om det ger någon förbättring. Ser ju nämligen ganska snyggt ut att ha så. Sen blåa polyester slangar
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Tja! Nu har jag mätt upp förbränningsrummet extra noga och fick ut 21,2ml/cc
Och kompressionsförhållandet är bara 8,93:1?... Vart är felet?
En cylinder på 168,2cc får jag ut 8,93:1?
Formeln jag använder mig av är CR= CV+CCV/CCV
CR= 168,2+21,2/21,2=8,93
Och kompressionsförhållandet är bara 8,93:1?... Vart är felet?
En cylinder på 168,2cc får jag ut 8,93:1?
Formeln jag använder mig av är CR= CV+CCV/CCV
CR= 168,2+21,2/21,2=8,93
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Är kolvtoppen helt plan?
Frågar eftersom eventuell dome eller grop i kolven måste även tas med i beräkningarna av kompressionsförhållande. Även topplockspackningens volym ska tas med ifall man ska vara petig.
Frågar eftersom eventuell dome eller grop i kolven måste även tas med i beräkningarna av kompressionsförhållande. Även topplockspackningens volym ska tas med ifall man ska vara petig.
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Re: Et 340 vässning
Kolven är komväx och jag mätte med toppackning på plats.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Okej då är det bara att mäta volymen på upphöjningen då för den volymen måste du subtrahera från både cylindervolymen och förbränningsrumsvolymen för att få fram rätt kompressionsförhållande. (om du nu inte mätt förbränningsrumsvolymen med topppen på plats med kolven i TDC, isf är det endast från cylindercolymen du behöver subtrahera).
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Re: Et 340 vässning
Värdena är framtagen med kolv i tdc. Med topp på plats samt packning.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Ok, ja då är det bara att få fram volymen på domen och subtrahera det värdet från cylindervolymen för att få fram rätt kompressionsförhållande
Det betyder dock att kompressionsförhållandet är lägre än 8,93:1 som du fått fram vid tidigare uträkning.
Det betyder dock att kompressionsförhållandet är lägre än 8,93:1 som du fått fram vid tidigare uträkning.
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Re: Et 340 vässning
Domen?
Jag mäter om igen och den här gången har jag mätt 4 ggr.
Volymen jag får fram på förbrännings rummet bara sjunker och sjunker
22,2
17,0
16,6
16,0...
Kanske skulle märkt ut noggrannare vart förbrännings rummet slutar.
Jag går efter första gängan på tändstiftshålet
Jag mäter om igen och den här gången har jag mätt 4 ggr.
Volymen jag får fram på förbrännings rummet bara sjunker och sjunker
22,2
17,0
16,6
16,0...
Kanske skulle märkt ut noggrannare vart förbrännings rummet slutar.
Jag går efter första gängan på tändstiftshålet
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
domen = den konvexa delen på kolvtoppen. När man beräknar cylindervolym tar man ju bara borr * slaglängd, men den volymen stämmer endast om man har plana kolvar. Har du en upphöjning på kolven så måste den volymen räknas bort från den beräknade cylindervolymen för att kunna få korrekt värde på kompressionsförhållandet.
Jadu, bara mäta på tills du får konstanta värden
Jadu, bara mäta på tills du får konstanta värden
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Re: Et 340 vässning
Jahaa. Då måste jag fylla olja tills det är i våg med kolvtoppen och börja räkna efter det?
Efter durations mätning fick jag ut
Avgasport:204
överströmmar:134. (Effektiv 67)
Insug:162
Någon som kan besiktiga dessa durationer, låter det rimligt mätt?
Allt är std grader förutom avgasporten
Efter durations mätning fick jag ut
Avgasport:204
överströmmar:134. (Effektiv 67)
Insug:162
Någon som kan besiktiga dessa durationer, låter det rimligt mätt?
Allt är std grader förutom avgasporten
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Ja fylla olja till det är i våg med kolvtoppen och mäta höjden på upphöjningen går ju att göra för att få räknat fram volymen.
Går ju även att ta loss topp och packning och mäta volymen på dessa, så många ml-större förbränningsrummets volym blir jämfört med då topp och packning satt på motorn är ju volymen på kolvens upphöjning.
Ang durationer på portarna är jag inte så insatt så jag kan tyvärr inte svara på det.
Går ju även att ta loss topp och packning och mäta volymen på dessa, så många ml-större förbränningsrummets volym blir jämfört med då topp och packning satt på motorn är ju volymen på kolvens upphöjning.
Ang durationer på portarna är jag inte så insatt så jag kan tyvärr inte svara på det.
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Re: Et 340 vässning
Smart!
Jag tackar och bockar för hjälpen Simlar
Jag tackar och bockar för hjälpen Simlar
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900