Et 340 vässning
Et 340 vässning
Hej! Tänker göra en tråd där jag kommer lägga upp bilder lite nu och då på mitt projekt.
En ET340 som kommer gå enbart cross.
Det jag gjort åt motorn än fila gjutskägg, brädda insuget och rikta veven.
Idag blev jag klar med mina dubbla insug.
Jag kommer nu fixa avgasportarna och sedan ta ut avgasdurationerna.
Som topping på allt blir det en pipa.
En ET340 som kommer gå enbart cross.
Det jag gjort åt motorn än fila gjutskägg, brädda insuget och rikta veven.
Idag blev jag klar med mina dubbla insug.
Jag kommer nu fixa avgasportarna och sedan ta ut avgasdurationerna.
Som topping på allt blir det en pipa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Intressant, kommer följas! vill gärna se lite bilder på portningen, och vilket material gjorde du insugen av? Och tig eller mig-svetsade du dom?
Mer bilder tack
Mer bilder tack
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Re: Et 340 vässning
Ikväll har jag passat in insugen.
Bilden på hur mycket det diffade innan
Sen har jag portat ena cylinderns avgasport.
Det jag gjort är forma porten som en solfjäder. Jag kör på säkra sidan och bräddar inte porten mer än 0.71 gånger borren.
Sen körde jag även på säkra sidan och höll 8mm från överströmmnings kanalerna så inte jag kommer för nära.
Om jag gör porten för nära överströmms kanalerna drar avgaserna ut den nya laddningen.
Det jag gjorde mer är att göra bågen 5 vevaxelgrader högre än kanterna för att vara mer snäll mot ringarna. Då trycker bågen tillbaka ringarna mer snällt.
Före: Efter: Det jag kommer få nu är mid-high range power
Bilden på hur mycket det diffade innan
Sen har jag portat ena cylinderns avgasport.
Det jag gjort är forma porten som en solfjäder. Jag kör på säkra sidan och bräddar inte porten mer än 0.71 gånger borren.
Sen körde jag även på säkra sidan och höll 8mm från överströmmnings kanalerna så inte jag kommer för nära.
Om jag gör porten för nära överströmms kanalerna drar avgaserna ut den nya laddningen.
Det jag gjorde mer är att göra bågen 5 vevaxelgrader högre än kanterna för att vara mer snäll mot ringarna. Då trycker bågen tillbaka ringarna mer snällt.
Före: Efter: Det jag kommer få nu är mid-high range power
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Jag har bara miga ihop dom. Vad det är för material, blöt järn kanske?Dellhem skrev:Intressant, kommer följas! vill gärna se lite bilder på portningen, och vilket material gjorde du insugen av? Och tig eller mig-svetsade du dom?
Mer bilder tack
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Mitten bilden på cyl ser lite konstig ut.. Är de det färdiga resultatet eller är det på bilden längst ner?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Et 340 vässning
tänkte du på att porten ser vågig ut?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Nej, jag tycker det ser ut som om du bara har portat några mm in i porten och inte hela vägen...
Kanske bara ser så ut??
Kanske bara ser så ut??
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Et 340 vässning
Jag medger att jag typ portat näst intill halvvägs men inte längre.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Et 340 vässning
Försök få utblåset ca 5% störe än mot fodret, det är det många firmor säljer som så kallad hotrod portning och steg 1 portning osv givetvis snyggar dom upp övriga portar och ser till att det är flödesvänligt, annars ser det väll bra ut
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Et 340 vässning
sen kan du finpolera avgasporten med fint sandpapper, sliprullar av avlång model finns att köpa billigt på biltema och lämpar sej bra! alltså sandpapper! insugsporten däremot ska du helst glasblästra för att få en fin lätt skrovlig yta !
Re: Et 340 vässning
Tusen tack för tipsen!! Kommer hamna i mina bra att veta anteckningar
Men när du säger 5% större än fodret. Vid fodret är öppningen 41-41,5mm Ska du utblåsets sida vara 5%större än fodrets bredaste ställe?
Men när du säger 5% större än fodret. Vid fodret är öppningen 41-41,5mm Ska du utblåsets sida vara 5%större än fodrets bredaste ställe?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Et 340 vässning
hmm hur ska man förklara.. utblåset ska längst ut mot avgasflänsen ha 5% störe area än inne vid fodret
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Et 340 vässning
det ska alltså vara en liten megaphone kan man säga
Re: Et 340 vässning
Nu ska jag se om jag förstått det rätt?
Något liknande?
Något liknande?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Med hjälp av en megafon port får jag ett vakuum som hjälper till att suga ut avgaserna?
Typ som diffusern fungerar på expansions kammaren?
Typ som diffusern fungerar på expansions kammaren?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Har du 340 i portarea och 400 i utloppsarea så är kanalutloppet för stort redan, gör det inte större.
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Et 340 vässning
Jag vet faktiskt inte varför det ska vara så bara att det ska vara så och framförallt det fungerar, nu tror jag oxå att det axelerera tillbaka pulsen från pipan, alltså ökar hastigheten, sammtidigt som den som du säger tömmer cylindern bättre och på så sätt får du in renare blandning i cylindern..
Re: Et 340 vässning
Evervärst 444 skrev:sen kan du finpolera avgasporten med fint sandpapper, sliprullar av avlång model finns att köpa billigt på biltema och lämpar sej bra! alltså sandpapper! insugsporten däremot ska du helst glasblästra för att få en fin lätt skrovlig yta !
Det ska vara tvärtom...
Insuget ska vara knottrigt och utblåset polerat...
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Et 340 vässning
Läste lite fel...
Det stog rätt från början..
Det stog rätt från början..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Et 340 vässning
Men precis, det blir mindre motstånd samt ett mjukare flöde, men om man nu gör portens area för stor kommer den bara att gå på höga varv. Kanske därför dom är ganska parallella med fodret?
Men då kan man göra lika dant på insugets sida? Göra den större mot fodret och mindre vid insuget?
Men det jag tror man få ha i bakhuvudet är just att ju mer area/diamerarna/vinklarna diffar, ju mer kommer motorn varva innan man får effekt.
En till sak med att vidga utblåsets area är att man måste anpassa det för headern
Men det ju nyss nämnt är en egen hypotes. Ingen som jag kan bevisa eller något jag provat själv.
Mycket sunt bondförnuft helt enkelt
Men då kan man göra lika dant på insugets sida? Göra den större mot fodret och mindre vid insuget?
Men det jag tror man få ha i bakhuvudet är just att ju mer area/diamerarna/vinklarna diffar, ju mer kommer motorn varva innan man får effekt.
En till sak med att vidga utblåsets area är att man måste anpassa det för headern
Men det ju nyss nämnt är en egen hypotes. Ingen som jag kan bevisa eller något jag provat själv.
Mycket sunt bondförnuft helt enkelt
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900