srx Custom "Blå valen"
Postat: 25 dec 2013, 21:11
Hej det var ett tag sen, har kört igång med ett projekt som från början var tänkt att det bara skulle "plockas ihop lite snabbt " av överblivet material..............det vart inte så.
Har ett tomt srx -80 chassie som nog har levt ett hårt liv,det mesta behövde bytas och riktas.
När jag fick tag på en trasig noskon från en snojet Thunderjet -72 då fick jag en känsla... som Ernst skulle ha sagt.
Har inte sett nån Thunderjet live i Sverige men det är en skoter som får en att fundera "hur tänkte dom nu".
Det här var innan ergonomi och vindtunneln var uppfunnen.
Men dom gick bra på racerbanorna i usa mycket tack vare låg vikt och bra motorer från Yamaha och Hirt
Dom fanns med 4 motorstorlekar och det gjordes ca 100 st av varje totalt ca 400
Tror inte att så värst många har överlevt, dom byggdes så lätta som möjligt.
Min noskon var tex gjord av ett lager glasfiber och resten gelcoat, nästan genomskinligt.
Mer att läsa här http://snojet.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här Jim Adem in action.
![Bild](http://i42.tinypic.com/71o4go.jpg)
Gjorde ett ryck i höstas med att passa in noskonen ,snojeten har mindre spårvidd än srx`n
Sidostycken är byggda så att dom ska passa mot noskon, srx buk avgasrör mm och en högre placerad seckundär än thunderjet
Kommer kanske att likna en thunderjet påhåll
![Bild](http://i41.tinypic.com/34hcbpz.jpg)
![Bild](http://i43.tinypic.com/mc7qza.jpg)
Har ett tomt srx -80 chassie som nog har levt ett hårt liv,det mesta behövde bytas och riktas.
När jag fick tag på en trasig noskon från en snojet Thunderjet -72 då fick jag en känsla... som Ernst skulle ha sagt.
Har inte sett nån Thunderjet live i Sverige men det är en skoter som får en att fundera "hur tänkte dom nu".
Det här var innan ergonomi och vindtunneln var uppfunnen.
Men dom gick bra på racerbanorna i usa mycket tack vare låg vikt och bra motorer från Yamaha och Hirt
Dom fanns med 4 motorstorlekar och det gjordes ca 100 st av varje totalt ca 400
Tror inte att så värst många har överlevt, dom byggdes så lätta som möjligt.
Min noskon var tex gjord av ett lager glasfiber och resten gelcoat, nästan genomskinligt.
Mer att läsa här http://snojet.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här Jim Adem in action.
![Bild](http://i42.tinypic.com/71o4go.jpg)
Gjorde ett ryck i höstas med att passa in noskonen ,snojeten har mindre spårvidd än srx`n
Sidostycken är byggda så att dom ska passa mot noskon, srx buk avgasrör mm och en högre placerad seckundär än thunderjet
Kommer kanske att likna en thunderjet påhåll
![Bild](http://i41.tinypic.com/34hcbpz.jpg)
![Bild](http://i43.tinypic.com/mc7qza.jpg)