everest 440 a-arms framvagn!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av sebbehallin » 23 dec 2013, 13:44

Tjena! har börjat modifiera min everest "lite"
kapade bort orginal infästningar för skidorna, tog a-armar från en 4-hjuling jag hade ståendes, kapade även bort fästena för armarna, började med att punktsvetsa dit ett vinkeljärn för att ha något att fästa a-armsfästena i.
kommer både bygga om och snygga till den lite! org.buk o huv ska skrotas, (inte så fräscha ändå)
Kommer att göra en helt egen buk i vitfärgad aluminium(1-1.5mm) eller lackad plåt (0.6mm), och huv har jag planer på en mesh huv. har även en rotax 447 som ska sitta i den. tunneln kommer att kläs med kolfiber-imiterad klisterduk, kommer att bli svarta plåtlister där alla kanter är så det inte skavs upp av diverse saker.
Det är det som ska göras först, sen får vi se om det händer mer!:)
Självklart blir det lite förstärkningar också!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 3 sebbehallin, redigerad totalt 29 gång.

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: everest 440 ny look.

Inlägg av Dellhem » 23 dec 2013, 17:10

Kan bli något tufft detta :) men tänkte köra med dubbla a-armar eller blir det liknande Polaris IFS framvagn?
Blir motor och boggie orginal eller ska det trimmas och värre matta? :)

Följer och ser vart detta slutar iallafall, fruktansvärt nyfiken! Har planer på ett liknande projekt men grubblar, funderar och räknar lite till pådet innan jag sätter igång ;)
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 ny look.

Inlägg av sebbehallin » 23 dec 2013, 19:35

Jag vet imte riktigt vad jag ska prioritera först, värre boggie o matta eller en värre motor!finns en 643 för 4500 o en 494 för 2500, båda inom 10 mil ifrån mig samt en 345boggie me matta för 3000, så har lite beslutsångest!

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 ny look.

Inlägg av sebbehallin » 23 dec 2013, 19:36

Det blir enbart en a-arm!:)

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 mod, framvagn

Inlägg av sebbehallin » 27 dec 2013, 18:03

Sådär! då är skidan fast på en sida! dom blir tyvärr enbart rörlig åt ett håll! så får se hur det går när den rör sig upp ner!
Kommer att behöva ett avgasrör som är framför motorn för att kuna göra övre fästena för dämparna! mer förstärkningar kommer det att bli.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

RannerKing
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 dec 2012, 21:39
Ort: Vittangi/Kiruna . . . . . . Skoter: Lynx Boondocker 800-12, Lynx Ranger King-98, Lynx 3900-85

Re: everest 440 mod framvagn.

Inlägg av RannerKing » 27 dec 2013, 19:17

Varför bladfjäder och A-arm? Eller är det provmontering?
Vilken spårvidd får du?

Tänk på att styrstaget ska ha ungefär samma längd som A-armen.
http://www.LynxTalk.se" onclick="window.open(this.href);return false;

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 mod framvagn.

Inlägg av sebbehallin » 27 dec 2013, 19:47

RannerKing skrev:Varför bladfjäder och A-arm? Eller är det provmontering?
Vilken spårvidd får du?

Tänk på att styrstaget ska ha ungefär samma längd som A-armen.
Ja det blir både a-arm och bladfjädring för att få allt i rätt höjd! inte tänkt så från början men nu blev det så! mätte spårvidden förut, då var den 1070mm gjort den lite smalare nu så skulle tippa på ungefär 1030mm:)

RannerKing
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 dec 2012, 21:39
Ort: Vittangi/Kiruna . . . . . . Skoter: Lynx Boondocker 800-12, Lynx Ranger King-98, Lynx 3900-85

Re: everest 440 mod framvagn.

Inlägg av RannerKing » 27 dec 2013, 20:48

Varför inte vinkla armen lite nedåt och förlänga röret till spindeln? Då slipper du göra så höga dämpartorn eller kan använda längre dämpare.
http://www.LynxTalk.se" onclick="window.open(this.href);return false;

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 mod framvagn.

Inlägg av sebbehallin » 27 dec 2013, 20:50

hmm.. jaa det är sant,kör på det här nu hehe :p

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 mod framvagn.

Inlägg av sebbehallin » 29 dec 2013, 22:20

Sådär, nu är styrstagen fixade!även högersidan är klar, det kommer nog att bli ett par walker evans dämpare på den, hittat ett par för 1500:-
Sen skå ska det dit lite mera stag o sen köra den till firman o svetsa allt riktigt :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av Dellhem » 30 dec 2013, 11:45

försår inte riktigt hur du tänkt detta ska lira ihop, en lite mer ingående förklaring och kanske en paint ritning skulle jag vilja se :)
Är ytterst nyfiken måste jag säga, och som jag fått klart för mig nu så kommer skidorna få en hemsk cambervinkel (och lite väl toe-in) när fjädringen trycks ihop med tanke på att spindlarna sitter stumt mot a-armen istället för rörlig som med dubbla a-armar?
Och som det ser ut på bilden kommer styrstagen knäckas vid minsta lilla gupp, där de går genom balkarna?

Men somsagt är väldigt nyfiken hur du tänkt detta ska funka så en inveklad förklaring och en ritning eller bildförklaring skulle jag gärna vilja se! ;)
Är också nyfiken på vart det övre dämparfästet/dämpartornet ska se ut och om du räknat något på hur lång fjädringsväg du kommer få? :)

Ser iallafall riktigt tufft ut nu enligt mig, blir mer och mer sugen på att bygga en dubbel a-arms konstruktion på en äldre maskin.
Keep it up! :thumbright:
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Danielsson
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av Danielsson » 30 dec 2013, 12:36

Man ska inte vara rädd för att testa bygga nått som kanske inte verkar helt vettigt vid första anblicken, skulle något inte fungera som önskat är det ju inte värre än att man får bygga om lite.

Svårt att se veta vilken fjädringsväg du kommer ha på A-armarna men som Dellhem sa så känns det lite som att du kanske borde göra hålen för styrstagen i "balkarna" lite större (vertikalt).

Annars tycker jag det är ett roligt projekt, A armar och bladfjädring, varför inte? Även om dubbla a-armar är klart bättre (som Dellhem beskrivit) så måste man börja någonstans! Bladfjädringen kanske plockar "högfartsguppen", dvs de små rörelserna, sedan om den börjar bottna i nått stort gupp så hjälper A-armarna till i stället för att krafterna ska gå rakt in i chassit. Detta om stötdämparna är hårdare än bladfjädrarna. Det vill säga det blir som att köra med progressiva stötdämpare.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av Dellhem » 30 dec 2013, 12:43

Danielsson skrev:Man ska inte vara rädd för att testa bygga nått som kanske inte verkar helt vettigt vid första anblicken, skulle något inte fungera som önskat är det ju inte värre än att man får bygga om lite.
Exakt, svårare än så är det ju egentligen inte. Gäller att vara envis så lyckas man alltid tillslut :)

Vem vet, detta kanske blir succé?

Gillar dessutom att veteranstuket behålls med bladfjädringen så det inte ser alltför modern ut, ska också bli intressant hur buken/baljan ser ut sen :)
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av sebbehallin » 30 dec 2013, 17:31

hmm.. jaa, kapa upp för styrstagen ska jag ju!
Jag har funderat lite på det också med stumma spindelleder, nu vart det så tyvärr men tror det kommer funka, så som det är nu i höjder och allt,
Hittat ett par ställbara walker evans dämpare 46cc, kommer att göra övre dämparfästet utefter dom:)
Vill inte avslöja något om huv/buk då det blir en överraskning!;) Har även två blåtonade lysen av lite mindre modell att ha där:)

RannerKing
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 dec 2012, 21:39
Ort: Vittangi/Kiruna . . . . . . Skoter: Lynx Boondocker 800-12, Lynx Ranger King-98, Lynx 3900-85

Re: everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av RannerKing » 31 dec 2013, 22:30

Enkel A-arm och fast spindel fungerar rätt bra. Ski-doo Tundra och Lynx Ranger hade det på ett tidigare chassie. Nackdelen är att trådskaparen har så korta A-armar så cambervinkeln ändras mycket genom fjädringsrörelsen.

Jag förstår däremot inte riktigt varför du inte tar bort de bladfjädrade skidorna och bygger om igen nu på en gång innan du kommit så långt.

Tänk även på att det kan bli obehagligt om fjädringsvägen är längre än markfrigången, så att skotern slår buken i backen vid komprimerad fjädring.
http://www.LynxTalk.se" onclick="window.open(this.href);return false;

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av sebbehallin » 01 jan 2014, 22:03

RannerKing skrev:Enkel A-arm och fast spindel fungerar rätt bra. Ski-doo Tundra och Lynx Ranger hade det på ett tidigare chassie. Nackdelen är att trådskaparen har så korta A-armar så cambervinkeln ändras mycket genom fjädringsrörelsen.

Jag förstår däremot inte riktigt varför du inte tar bort de bladfjädrade skidorna och bygger om igen nu på en gång innan du kommit så långt.

Tänk även på att det kan bli obehagligt om fjädringsvägen är längre än markfrigången, så att skotern slår buken i backen vid komprimerad fjädring.
Ja det är faktiskt sant! Jag får ta mig en funderare över det där, mycket man inte tänker på tyvärr men tack för att du sa ti

RannerKing
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 dec 2012, 21:39
Ort: Vittangi/Kiruna . . . . . . Skoter: Lynx Boondocker 800-12, Lynx Ranger King-98, Lynx 3900-85

Re: everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av RannerKing » 02 jan 2014, 01:39

Med långa A-armar får du inte så mycket ändring i camber och bump-steer blir lätt att minska.

Gör du en länk framåt under motorn från styrstången och fäster styrstagsinfästningen vid A-armsinfästningen bör styrningen gå att få bra.


Bild


Jag lekte med något liknande tidigare men skrotade allt då barn och jobb m.m. tog upp tiden.
Hann göra ena dämpartornet och styrningen färdig dock.

Bild
http://www.LynxTalk.se" onclick="window.open(this.href);return false;

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av sebbehallin » 02 jan 2014, 10:48

RannerKing skrev:Med långa A-armar får du inte så mycket ändring i camber och bump-steer blir lätt att minska.

Gör du en länk framåt under motorn från styrstången och fäster styrstagsinfästningen vid A-armsinfästningen bör styrningen gå att få bra.


Bild


Jag lekte med något liknande tidigare men skrotade allt då barn och jobb m.m. tog upp tiden.
Hann göra ena dämpartornet och styrningen färdig dock.

Bild
hmmm jaa, det är sant!:( Jag tror jag tänker köra på det här konceptet och se hur det går som, blir det helt åt pipan så ordnar jag en framvagn från en lite modernare skoter, dvs, a-armar styrspindlar o skidor!

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: everest 440 a-arms framvagn!

Inlägg av Dellhem » 30 nov 2014, 20:08

blev det något mer av dehär? vore kul å se om du fick till det :)
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Skriv svar