Yamaha Excel V 540 -81

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av Dellhem » 19 dec 2013, 22:15

Jahapp, då har man snubblat in i yamahaträsket lite mer seriösare.
Bytte bort mitt "fyllebygge" mot en yamma som rubriken lyder idag. Och när jag säger fyllebygge så menas det att dom långa kvällarna i garaget när det förbrukats såpass med alkohol att man inte törs röra nått man är rädd om så har man haft detta att pyssla med utan att vara orolig :)
Maskinen i fråga var en ET300 -83 med en rotax 503, längre boggie+matta, tunnelförlängning i 4mm plåt (vikt ca 3kg), breddad ca 2dm mellan spindlarna, egensnickrad buk-framdel samt en herrejösses massa förstärkningar under huven, som i sig var en sönderkapad everest huv.. dock så skämms jag inte allt för mycket över detta då jag endast monterade motor och bytte bort aset (gick bättre att göra donuts i garaget än att ta sig fram i 1dm snö..)

Nåja, nog om detta lik och mera om nyförvärvet!
Ska somsagt vara en Excel V 540 från 1981 enligt reg-nr appen (har ej fått papper än). Har varken hört eller sett mycket om dessa maskiner och blir inte friskare av att söka på nätet så info och bilder är av stort intresse! :)
Tanken är att det ska bli en pimpel/utflykts skoter samt att kanske dra nått vedlass när Trappern strejkar.
Nog med text och mera bilder, dessa bider fick jag av säljaren. Ska ta lite bättre nån dag framöver.

Bild

Bild
noll koll på om det är nogonting som fungerar här, återstår att undersöka!

Bild
Resten av variatorn skulle jag få imorgon eler någon dag framöver, har dock (vad jag fattat att det är) en p85'a från en xcr440 som tydligen ska kunna passa på 540in? Oljetank och lite sånt får jag även imorrn eller någon dag framöver, tänkte kolla bästa sätt att testa så att oljepumpen funkar riktigt? någon som har nå tips?

Bild

Bild

Och här är några gamla bilder sen i somras när ja dragit in ET'n:

Bild
Bild

Hade gött så kommer en uppdatering med bättre bilder inom kort! :)
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av SS440-80 » 19 dec 2013, 23:23

Undrar om inte det där är en -79 eller -80? Vad börjar chassinumret på sidan av bandtunneln med för tre första bokstäver och siffror?
Du kommer inte att hitta så mycket info om EC540 mer än från just -79 & -80 för det var de enda åren den såldes i USA, däremot i Norden och i Kanada så såldes den ända fram till -83.
Det var bara de första två åren som den hade den röda "lådan" bakom dynan, sedan så blev det vanlig dyna som den du ser på min bild här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av Dellhem » 20 dec 2013, 10:47

SS440-80 skrev:Undrar om inte det där är en -79 eller -80? Vad börjar chassinumret på sidan av bandtunneln med för tre första bokstäver och siffror?
Du kommer inte att hitta så mycket info om EC540 mer än från just -79 & -80 för det var de enda åren den såldes i USA, däremot i Norden och i Kanada så såldes den ända fram till -83.
Det var bara de första två åren som den hade den röda "lådan" bakom dynan, sedan så blev det vanlig dyna som den du ser på min bild här.
aha, kan det vara så att reg-nr inte stämmer överens med maskinen? för enligt regnummret är det en -81 och chassienummret börjar på 8NO. Har skotern på annan ort så kan inte kolla detta just nu...
Eller är det en ombyggd 81a? för ja tyckte inte att huven passade riktig med mätarhuset, kändes som att huven satt 2cm för långt bak och stack ut över mätarhuset? Svårt att förklara men ska försöka ta en bild ev. senare idag.
Ska även kolla så chassienummer mm stämmer innan börjar riva för mycket utifall det är något fuffens..

Vad jag förstått så har de flesta modeller mätarna på styret som på ET340? Kanske nånting du har bättre koll på ;)
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av SS440-80 » 20 dec 2013, 14:57

Min Excel-V är en -83 och heter också 8NO, men jag börjar misstänka att Yamaha hade en del chassien till övers när de slutade sälja dem i USA och stämplade dem med 8NO och det kanske var så att de hade dynor kvar av första modellen så att det räckte till 1981 års modell, sedan så slängde de på vanliga dynor och sålde dem tills lagret var slut. Olika färg på huven bara -82 var mörkblå och -83 vinröd.
Vet inte hur det är med -81, men -82 och -83 har inte samma CDI-tändning som de första två årsmodellerna utan har samma som de jämnåriga SRV:s

Vad det gäller mätarnas placering så är det helt riktigt på din skoter.

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av Dellhem » 20 dec 2013, 20:52

aha, lite av ett fabriks hpd man fått tag i då kanske ;) men somsagt ska jag spåna närmare på chassienummret då jag än inte kollat om det stämmer överens med skotern, samt försöka få med huvens passform mot mätarhuset på bild.
Ska även kolla vilket år motorn kan komma tänkas från, gissar att du har koll på det med motornummer med? ;)

Måste tacka hjärtigt för hjälpen jag fått hittills iallafall! :)
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av SS440-80 » 20 dec 2013, 21:42

Motornumret är detsamma som chassienumret och sitter på fläkthuset.

Och huvens passform mot "instrumentbrädan" ser ut som att huven ligger för långt bak, ett överbett som faktiskt skymmer lite av mätarna. Speciellt varvräknaren där nålen pekar ganska rakt upp när man kör.

RullstolsZigge
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
Ort: Bergs kommun

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av RullstolsZigge » 21 dec 2013, 00:16

Skaffade själv en ExcelV i höstas, min är mörkblå och från 82. Har i princip inte kört den, men det jag vet är att mattan har en egen dimension och finns inte att ta från någon annan modell. Den ska man helt klart vara rädd om. Har för mig att den ska vara 42 bred, ganska kort och med annorlunda delning.
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av SS440-80 » 21 dec 2013, 06:46

Stämmer att mattan är ensam i sin storlek. 45cm bred, 330cm lång och delningen är 3,29 tum.

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av Dellhem » 23 dec 2013, 00:59

Har nu varit och kollat såatt chassienummret stämde överens med regnr och det gjorde det, även motornumret vilket kändes som en liten bonus :) även börjat plocka isär lite smått; lyft ur motorn och städat under huven, mattspänningen har plockats lös och skall svetsas ihop, huven har putsats och snuskiga "Monster" klibbor mm plockats bort. kvar att göra är att svetsa färdigt matspänningsmekanismen, plasta ihop buken som fått sig en törn, skidorna ska svetsas, få nya plastbelag och styrstål, primären ska plockas ihop och lite andra småsaker ska fixas :)

återkommer imorrn med bilder då de va slut på stret i telen sist...

Och SS440, får för mig att de va tunneln som var 45cm bred och inte mattan? tyckte jag läste detta men kanske var mattan dom menade.. Min är dock i fräscht skick (som tur är).
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av SS440-80 » 23 dec 2013, 12:52

Dellhem skrev:Och SS440, får för mig att de va tunneln som var 45cm bred och inte mattan? tyckte jag läste detta men kanske var mattan dom menade.. Min är dock i fräscht skick (som tur är).
Ja jäklar, du har så rätt :oops:
Tunneln är 45cm och mattan är 42cm.

Blir det breda plastbelag? Har du hittat några som är tillräckligt långa?

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av Dellhem » 23 dec 2013, 17:01

SS440-80 skrev:Ja jäklar, du har så rätt :oops:
Tunneln är 45cm och mattan är 42cm.

Blir det breda plastbelag? Har du hittat några som är tillräckligt långa?
Där ser man, även den påläste kan ha fel ;)

Och jag hittade ett par belag hemma som var 250mm bred i dugligt skick, har dock inte kollat om dom är tillräckligt långa? Vill bara minnas att det stog nån finsk hemsida på belagen.

Har även fått lite smått gjort idag som; ordnat lite med elen till elstarten, hittat lite saker som ska inhandlas och lite annat allmänt småpyssel. Men inga bilder dock, va så mycke spring fram och tillbaka så jag glömde helt bort det :P

Förresten, nån som vet vart man kan köpa org. stoppknapp och hel/halvljusknapp? antar att de är lika på fler yammor?
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av Dellhem » 23 dec 2013, 17:05

SS440-80 skrev:Och huvens passform mot "instrumentbrädan" ser ut som att huven ligger för långt bak, ett överbett som faktiskt skymmer lite av mätarna. Speciellt varvräknaren där nålen pekar ganska rakt upp när man kör.
Precis så är det på min, t.o.m så att kontakten till glödlampan tar i när man ska stänga huven, dock ser det ut som någon har skarvat och bytt ut kontakten. Men detta är alltså som det ska vara? känns dock helt fel för kåporna framför knäna ser inte ut att ha nån passform alls..
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av Dellhem » 08 jan 2014, 18:48

Happ, liten uppdatering då. Tappat skruvsuget med tanke på vädret, regn och plusgrader dagarna i ända...
Men det vankas bättre tider påstår dom! :)
Tog ett ryck och kikade på motorn lite och märkte att det saknades bultar på grenröret på pto-sidan, skruvade bort grenröret helt för att kika packningar osv... Ser att det är alldeles grått i avgasporten på pto-cyllen, likaså på kolven, toppen och i cyllen... Drog runt motorn för hand för att kolla kolvskicket, märkte redan då att den va helt komplös på pto... Ställde då undan allt i ett hörn, vågade inte lyfta på cyllen och kolla hur den ser ut.. :P
Menmen, har förmodligen en bättre beggad motor på g för en billig slant :) Blir nog att köra med den tills jag renoverat "orginal" motorn.

Om det nu gör nån skilllnad på värdet om det är org-motorn eller ej vet jag inte? Men själv tycker jag att det är lite roligare när man vet att maskinen rullade av bandet med just den motorn :)

Någon som kan rekomendera bra kolvar till 540-motorn för en lämplig summa? Ska som sagt mest vara en söndagstur/fiskeskoter och ingen rejsmaskin så den kommer för det mesta gå lugna mil ;)

Har iallafall 2 kassa bilder att bjuda på, det som står på tur är att fixa klar matt-spännaren, laga några hål i glasfiber buken och skidorna ska ses över :)

Bild

Bild


Ang. skidorna så tyckte jag dom passade som handen i handsken på dom breda plastbelagen jag hade liggandes :)
Någon tidigare som undrade om dom var tillräckligt långa har jag för mig.

Hade gött!
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Användarvisningsbild
Dellhem
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
Ort: Delsbo, Gävleborg
Kontakt:

Re: Yamaha Excel V 540 -81

Inlägg av Dellhem » 13 jan 2014, 21:31

Blir en liten update idag, men som jag tidigare nämnde så såg det inte så friskt ut på pto-sidan..
Och idag tog jag tag i saken och lyfte på cyllarna för att se hur illa det var...
Vilket var ganska illa:
Bild

Bild

Bild

Som synes har det gått "lite" varmt på pto sidan, cyllen går med lite tur att använda, ska försöka låna ett honingsverktyg imorrn och testa.
Men om någon ligger på en 540 cylle så är jag intresserad, ev. en hel defekt motor :)

Återkommer så småningom med mer, blir att arbeta lite på chassiet tills det löst sig med motorn :)
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD

Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD

Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"

Skriv svar