Sida 1 av 2

Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 00:05
av Pinjongen
Tänkte nu dela med mig av mitt senaste projekt: Renovering av Yamaha SRX 500F 1982
Det är många här på forumet som känner till fakta om den här modellen. Men för de som inte känner till den lika bra så skriver jag lite om vad jag känner till.
Den här modellen var en nyhet i USA/Canada 1981 med en ny motor på 437cc. Det mest iögonfallande är den kilformade huven med flipup lyset och den nya TSS-framfjädringen. Till 1982 beslöt Yamaha att ge den en starkare motor 499cc med mer vridmoment. Men det uppstod problem med motorn. Den hade nya förgasare, spjällförgasare, men de var svåra att ställa in. Det var inte det enda problemet: cylindrarna var kraftigt portade, de gav mycket effekt, över hela registret faktiskt. Skotern var riktigt grym bara den blev rätt bestyckad. En del anser att problemen låg i att insuget var allt för stort så att kolvkjolen fick för litet stöd, materialet utmattas i kolven och den sprack sönder.
Yamaha producerade en serie om 2500 st men enbart 150 lämnade fabriken, och 100 av dem blev kvar på USA/Canada marknaden, men inga av dem gick ut till några vanliga kunder. En del tävlingsförare fick den för att testa på några tävlingar. På grund av kvalitetsskäl återkallades snöskotern och Yamaha erbjöd kompensation i form av SRX440E till de som köpt snöskotern. I Europa var det några kunder som fick tag i 500 modellen. Enligt en källa i Norge togs det in ca 25 dit men det finns kanske runt 16 st kvar där idag. I Sverige finns det troligen 7 eller 8.

Bild
Jag fick ett tips om var det kunde finnas en till salu. Efter en tids
förhandling blev affären av. Så här såg det ut där jag hämtade den.
Översnöad bakom en vedtrave .

Bild
Skotern lastad för avfärd hemmåt

Bild
Motorn. Förre ägaren hade bytt ut motorn mot en Rotax 377.
Orsaken var att den hade skurit, den var stum vid ett visst läge.
Jag lyfte av cylindrarna och fann en M6 mutter i botten av vevhuset. Det var enda felet jag fann.
Notera det vinklade kylvatten utloppet på toppen. Kännetecknet för 500 motorn.

Följande är detaljer som måste renoveras:
Sprucken huv + lackering + nya dekaler
Sidokåporna buckliga (aluminium) + lackering
Dynan i 4 delar + nytt överdrag
Boggin – lackering, nya lager & slides
Tankkåpan – spår av snöret, solblekt.
Skidorna, Lackering

Renovering av motorn:
Byter till VMAX 540 cylindrar och kolvar (bättre driftsäkerhet)
Nya kolvringar/nållager
Nya lager
Nya packningar/packboxar

Delar som saknas helt eller måste köpas in:
Kylare och kylarslangar
Framrutan
Oljebehållare
Tändningslås
Tändspolarna
Dekorkåpa över TSS fjädringsben
Inre plastkåpa fjädringsben
Galler till huven
Bakre lyfthandtag + dekorplast
Komplett baklyse
Avgaspipor
Plastskydd över tunnelkylaren – inuti dynan.
Luftrenare / Airbox

Fritiden är räddad även denna vinter.

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 00:37
av Katanan
Så otroligt häftigt!! Bakom en vedtrave..!! Var finns dessa vedtravar?:-)

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 08:38
av Haggla
inte bara fritiden, du får väl fundera ut för sambo/fru och ev barn om hur det är att fönster shoppa en jul istället :-)

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 13:45
av Tripple from hell
Men du grattis ! ska bli kul att följa det här projektet ,hur lätt är det att få tag i delar till en sån här pjäs eller passar det mycket från en v-max 540.?
Det måste jag säga är härligheten med att hålla på med Polaris karosseridelar och liknande passar från ett VÄLIGT stort spann av årsmodeller.

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 15:18
av hojen
Vilket fynd !!
Bakom mina vedtravar finns det bara ett slaktat Everest chassie :lol: :lol:

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 16:36
av Yamaha SR
Grattis till fyndet :)
Det går fortfarande att hitta guldklimpar, kommer garanterat att bli bra :thumbright:

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 17:58
av sundström
Är lite nyfiken på om skotern och original motorn har varit åtskilda några år? Vet om en historia om en sådan maskin som är berättad dåtidens ägare. Och då är motorn lite speciell.

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 20:15
av tiutsi
Hei

Gratulere med ditt funn, nesten som et eventyr :)

kan du si hvilket chassi nummer det er på den srx`n din, det skal begynne med 8R9-0101.... ? og det samme skal være på motorblokk.


hilsen Tom Ivar, eier av srx 500 med chassi nummer 8R9-010109

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 20:34
av tiutsi
Hei igjen

håper du legger ut bilder av renoveringen, kjenner til en ny vindruta tilsalgs i Tana, kjenner du til Gunnar Olsen i Norge så kan han hjelpe deg med en god del deler til SRX 500, samt Jon Bertolini fra USA, han hjelper med retro striper til huv og deksel.

Tom Ivar

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 17 nov 2013, 21:20
av Pinjongen
Tack för tipsen Tom Ivar. Jag ska kolla upp dem. Jag har kontakt med Jon Bertolino och fått köpa några grejer av honom.
Jag tar tacksamt emot fler tips.
/Robert

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 18 nov 2013, 10:18
av Pinjongen
Det som är tur med SRX 500 är att vmax 540 har en hel delar gemensamt och även SRX440E.
Men det finns en hel del detaljer som skiljer SRX440E, SRX500F och Vmax serien åt. Så det blir en del detektivarbete
att göra. Det är för många detaljer att redovisa, men här är några av de största skillnaderna.

Bild
Luftrenaren på srx500 har en snedställd monterad tändspole jämfört med rakmonterade på vmax.
Bild
Srx hade 1 st dubbel bränslepump. Vmax 2 st enkelpumpar.
Bild
Avgaspiporna var lite eljest böjda. Vmax540 till vänster och SRX500 till höger.
BildBild
Insuget på Vmax fick ett stöd i mitten. VMAX till vänster. SRX till höger.
Förgasarna var spjäll på srx och trottelförgasare på vmax.
Andra gummihandtag.
Vmax fick ett större lager på magnetsidan jämfört med 500:an.
SRX500 hade en helt annat profil på bakre delen av dynan.
Det finns fler detaljer som skiljer, men de här är de som jag måste ta hänsyn till när jag nu söker delar.
För att kunna köra med den praktiskt och få en någorlunda driftsäkerhet så tänkte jag köra med VMAX540 cylindrar och trottelförgasare. Originaldelarna får ligga kvar på hyllan.
/ Robert

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 19 nov 2013, 09:38
av Bias
heja heja, Öka nu så de blir provstart till jul när jag kommer upp :D

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 19 nov 2013, 14:24
av Pinjongen
När vi hade lastat skotern på släpvagnen så frågade jag om inte han kunde söka igenom ladugården efter grejer
som saknades. Exempelvis: Luftrenare, piporna och dynan.
Det enda han hittade var dynan. Den var i 4 delar och saknade både baklyse och plastskyddet för tunnelkylare..

Bild
Dynan är nu i Flarken hos Svenska Dynor, de har skurit till fler 500 dynor och ska göra ett bra jobb.
De syr även ett nytt överdrag. Tryckarn i Skellefteå ska trycka YAMAHA texten på sidan.
Baklyse, plastskyddet och några andra grejer är på väg från USA.

/ Robert

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 19 nov 2013, 16:46
av ThomasSRX
Ja den här renoveringen ska följas noggrant :thumbright: , med din
maskin finns det åtta stycken SRXfemhundror, och event. nio, den
som finns i Falutrakten

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 19 nov 2013, 16:51
av spider66
ThomasSRX skrev:Ja den här renoveringen ska följas noggrant :thumbright: , med din
maskin finns det åtta stycken SRXfemhundror, och event. nio, den
som finns i Falutrakten
Har du med den som står i en by utanför Gällivare?

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 19 nov 2013, 21:01
av ThomasSRX
Jahadu så det finns en där också då, och vad är det för skick på
den maskinen?, ett chassienr. skulle ju sitta fint :) för de nr jag
känner till ligger nära varandra......

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 19 nov 2013, 22:00
av SRX8R9
ThomasSRX skrev:Jahadu så det finns en där också då, och vad är det för skick på
den maskinen?, ett chassienr. skulle ju sitta fint :) för de nr jag
känner till ligger nära varandra......
#160

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 21 nov 2013, 20:15
av Bias
Det börjar närma sig en dussinmaskin ;)

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 21 nov 2013, 20:33
av spider66
ThomasSRX skrev:Jahadu så det finns en där också då, och vad är det för skick på
den maskinen?Chassienr.skulle ju sitta fint :) för de nr jag
känner till ligger nära varandra......
Senast jag såg den var i mitten av 90-talet när jag funderade på att köpa den och då var den fin. Han begärde 16000:-Säljarn hade 2st 500:or och den andra som var riktigt fin kostade 20000:-
Han plockade isär båda skotrarna och tog dom bästa delarna till den finare.
Den billigare bytte ägare och nya ägarn bytte den mot 100liter hemmis. Tror den hade fått en hel del skavanker för den var på en hel del fyllkörningar efter vägar.Bla flög han över en bred väg och voltade runt i landningen.

Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering

Postat: 21 nov 2013, 21:31
av RetroR
spider66 skrev:
ThomasSRX skrev:Jahadu så det finns en där också då, och vad är det för skick på
den maskinen?Chassienr.skulle ju sitta fint :) för de nr jag
känner till ligger nära varandra......
Senast jag såg den var i mitten av 90-talet när jag funderade på att köpa den och då var den fin. Han begärde 16000:-Säljarn hade 2st 500:or och den andra som var riktigt fin kostade 20000:-
Han plockade isär båda skotrarna och tog dom bästa delarna till den finare.
Den billigare bytte ägare och nya ägarn bytte den mot 100liter hemmis. Tror den hade fått en hel del skavanker för den var på en hel del fyllkörningar efter vägar.Bla flög han över en bred väg och voltade runt i landningen.
Klart kul historia.....och var tog den finare vägen sedan då?