Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Postat: 17 nov 2013, 00:05
Tänkte nu dela med mig av mitt senaste projekt: Renovering av Yamaha SRX 500F 1982
Det är många här på forumet som känner till fakta om den här modellen. Men för de som inte känner till den lika bra så skriver jag lite om vad jag känner till.
Den här modellen var en nyhet i USA/Canada 1981 med en ny motor på 437cc. Det mest iögonfallande är den kilformade huven med flipup lyset och den nya TSS-framfjädringen. Till 1982 beslöt Yamaha att ge den en starkare motor 499cc med mer vridmoment. Men det uppstod problem med motorn. Den hade nya förgasare, spjällförgasare, men de var svåra att ställa in. Det var inte det enda problemet: cylindrarna var kraftigt portade, de gav mycket effekt, över hela registret faktiskt. Skotern var riktigt grym bara den blev rätt bestyckad. En del anser att problemen låg i att insuget var allt för stort så att kolvkjolen fick för litet stöd, materialet utmattas i kolven och den sprack sönder.
Yamaha producerade en serie om 2500 st men enbart 150 lämnade fabriken, och 100 av dem blev kvar på USA/Canada marknaden, men inga av dem gick ut till några vanliga kunder. En del tävlingsförare fick den för att testa på några tävlingar. På grund av kvalitetsskäl återkallades snöskotern och Yamaha erbjöd kompensation i form av SRX440E till de som köpt snöskotern. I Europa var det några kunder som fick tag i 500 modellen. Enligt en källa i Norge togs det in ca 25 dit men det finns kanske runt 16 st kvar där idag. I Sverige finns det troligen 7 eller 8.
![Bild](http://imageshack.us/a/img5/1817/lxhg.jpg)
Jag fick ett tips om var det kunde finnas en till salu. Efter en tids
förhandling blev affären av. Så här såg det ut där jag hämtade den.
Översnöad bakom en vedtrave .
![Bild](http://imageshack.us/a/img534/656/uy34.jpg)
Skotern lastad för avfärd hemmåt
![Bild](http://imageshack.us/a/img854/2314/f0z7.jpg)
Motorn. Förre ägaren hade bytt ut motorn mot en Rotax 377.
Orsaken var att den hade skurit, den var stum vid ett visst läge.
Jag lyfte av cylindrarna och fann en M6 mutter i botten av vevhuset. Det var enda felet jag fann.
Notera det vinklade kylvatten utloppet på toppen. Kännetecknet för 500 motorn.
Följande är detaljer som måste renoveras:
Sprucken huv + lackering + nya dekaler
Sidokåporna buckliga (aluminium) + lackering
Dynan i 4 delar + nytt överdrag
Boggin – lackering, nya lager & slides
Tankkåpan – spår av snöret, solblekt.
Skidorna, Lackering
Renovering av motorn:
Byter till VMAX 540 cylindrar och kolvar (bättre driftsäkerhet)
Nya kolvringar/nållager
Nya lager
Nya packningar/packboxar
Delar som saknas helt eller måste köpas in:
Kylare och kylarslangar
Framrutan
Oljebehållare
Tändningslås
Tändspolarna
Dekorkåpa över TSS fjädringsben
Inre plastkåpa fjädringsben
Galler till huven
Bakre lyfthandtag + dekorplast
Komplett baklyse
Avgaspipor
Plastskydd över tunnelkylaren – inuti dynan.
Luftrenare / Airbox
Fritiden är räddad även denna vinter.
Det är många här på forumet som känner till fakta om den här modellen. Men för de som inte känner till den lika bra så skriver jag lite om vad jag känner till.
Den här modellen var en nyhet i USA/Canada 1981 med en ny motor på 437cc. Det mest iögonfallande är den kilformade huven med flipup lyset och den nya TSS-framfjädringen. Till 1982 beslöt Yamaha att ge den en starkare motor 499cc med mer vridmoment. Men det uppstod problem med motorn. Den hade nya förgasare, spjällförgasare, men de var svåra att ställa in. Det var inte det enda problemet: cylindrarna var kraftigt portade, de gav mycket effekt, över hela registret faktiskt. Skotern var riktigt grym bara den blev rätt bestyckad. En del anser att problemen låg i att insuget var allt för stort så att kolvkjolen fick för litet stöd, materialet utmattas i kolven och den sprack sönder.
Yamaha producerade en serie om 2500 st men enbart 150 lämnade fabriken, och 100 av dem blev kvar på USA/Canada marknaden, men inga av dem gick ut till några vanliga kunder. En del tävlingsförare fick den för att testa på några tävlingar. På grund av kvalitetsskäl återkallades snöskotern och Yamaha erbjöd kompensation i form av SRX440E till de som köpt snöskotern. I Europa var det några kunder som fick tag i 500 modellen. Enligt en källa i Norge togs det in ca 25 dit men det finns kanske runt 16 st kvar där idag. I Sverige finns det troligen 7 eller 8.
![Bild](http://imageshack.us/a/img5/1817/lxhg.jpg)
Jag fick ett tips om var det kunde finnas en till salu. Efter en tids
förhandling blev affären av. Så här såg det ut där jag hämtade den.
Översnöad bakom en vedtrave .
![Bild](http://imageshack.us/a/img534/656/uy34.jpg)
Skotern lastad för avfärd hemmåt
![Bild](http://imageshack.us/a/img854/2314/f0z7.jpg)
Motorn. Förre ägaren hade bytt ut motorn mot en Rotax 377.
Orsaken var att den hade skurit, den var stum vid ett visst läge.
Jag lyfte av cylindrarna och fann en M6 mutter i botten av vevhuset. Det var enda felet jag fann.
Notera det vinklade kylvatten utloppet på toppen. Kännetecknet för 500 motorn.
Följande är detaljer som måste renoveras:
Sprucken huv + lackering + nya dekaler
Sidokåporna buckliga (aluminium) + lackering
Dynan i 4 delar + nytt överdrag
Boggin – lackering, nya lager & slides
Tankkåpan – spår av snöret, solblekt.
Skidorna, Lackering
Renovering av motorn:
Byter till VMAX 540 cylindrar och kolvar (bättre driftsäkerhet)
Nya kolvringar/nållager
Nya lager
Nya packningar/packboxar
Delar som saknas helt eller måste köpas in:
Kylare och kylarslangar
Framrutan
Oljebehållare
Tändningslås
Tändspolarna
Dekorkåpa över TSS fjädringsben
Inre plastkåpa fjädringsben
Galler till huven
Bakre lyfthandtag + dekorplast
Komplett baklyse
Avgaspipor
Plastskydd över tunnelkylaren – inuti dynan.
Luftrenare / Airbox
Fritiden är räddad även denna vinter.