Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Tänkte nu dela med mig av mitt senaste projekt: Renovering av Yamaha SRX 500F 1982
Det är många här på forumet som känner till fakta om den här modellen. Men för de som inte känner till den lika bra så skriver jag lite om vad jag känner till.
Den här modellen var en nyhet i USA/Canada 1981 med en ny motor på 437cc. Det mest iögonfallande är den kilformade huven med flipup lyset och den nya TSS-framfjädringen. Till 1982 beslöt Yamaha att ge den en starkare motor 499cc med mer vridmoment. Men det uppstod problem med motorn. Den hade nya förgasare, spjällförgasare, men de var svåra att ställa in. Det var inte det enda problemet: cylindrarna var kraftigt portade, de gav mycket effekt, över hela registret faktiskt. Skotern var riktigt grym bara den blev rätt bestyckad. En del anser att problemen låg i att insuget var allt för stort så att kolvkjolen fick för litet stöd, materialet utmattas i kolven och den sprack sönder.
Yamaha producerade en serie om 2500 st men enbart 150 lämnade fabriken, och 100 av dem blev kvar på USA/Canada marknaden, men inga av dem gick ut till några vanliga kunder. En del tävlingsförare fick den för att testa på några tävlingar. På grund av kvalitetsskäl återkallades snöskotern och Yamaha erbjöd kompensation i form av SRX440E till de som köpt snöskotern. I Europa var det några kunder som fick tag i 500 modellen. Enligt en källa i Norge togs det in ca 25 dit men det finns kanske runt 16 st kvar där idag. I Sverige finns det troligen 7 eller 8.
Jag fick ett tips om var det kunde finnas en till salu. Efter en tids
förhandling blev affären av. Så här såg det ut där jag hämtade den.
Översnöad bakom en vedtrave .
Skotern lastad för avfärd hemmåt
Motorn. Förre ägaren hade bytt ut motorn mot en Rotax 377.
Orsaken var att den hade skurit, den var stum vid ett visst läge.
Jag lyfte av cylindrarna och fann en M6 mutter i botten av vevhuset. Det var enda felet jag fann.
Notera det vinklade kylvatten utloppet på toppen. Kännetecknet för 500 motorn.
Följande är detaljer som måste renoveras:
Sprucken huv + lackering + nya dekaler
Sidokåporna buckliga (aluminium) + lackering
Dynan i 4 delar + nytt överdrag
Boggin – lackering, nya lager & slides
Tankkåpan – spår av snöret, solblekt.
Skidorna, Lackering
Renovering av motorn:
Byter till VMAX 540 cylindrar och kolvar (bättre driftsäkerhet)
Nya kolvringar/nållager
Nya lager
Nya packningar/packboxar
Delar som saknas helt eller måste köpas in:
Kylare och kylarslangar
Framrutan
Oljebehållare
Tändningslås
Tändspolarna
Dekorkåpa över TSS fjädringsben
Inre plastkåpa fjädringsben
Galler till huven
Bakre lyfthandtag + dekorplast
Komplett baklyse
Avgaspipor
Plastskydd över tunnelkylaren – inuti dynan.
Luftrenare / Airbox
Fritiden är räddad även denna vinter.
Det är många här på forumet som känner till fakta om den här modellen. Men för de som inte känner till den lika bra så skriver jag lite om vad jag känner till.
Den här modellen var en nyhet i USA/Canada 1981 med en ny motor på 437cc. Det mest iögonfallande är den kilformade huven med flipup lyset och den nya TSS-framfjädringen. Till 1982 beslöt Yamaha att ge den en starkare motor 499cc med mer vridmoment. Men det uppstod problem med motorn. Den hade nya förgasare, spjällförgasare, men de var svåra att ställa in. Det var inte det enda problemet: cylindrarna var kraftigt portade, de gav mycket effekt, över hela registret faktiskt. Skotern var riktigt grym bara den blev rätt bestyckad. En del anser att problemen låg i att insuget var allt för stort så att kolvkjolen fick för litet stöd, materialet utmattas i kolven och den sprack sönder.
Yamaha producerade en serie om 2500 st men enbart 150 lämnade fabriken, och 100 av dem blev kvar på USA/Canada marknaden, men inga av dem gick ut till några vanliga kunder. En del tävlingsförare fick den för att testa på några tävlingar. På grund av kvalitetsskäl återkallades snöskotern och Yamaha erbjöd kompensation i form av SRX440E till de som köpt snöskotern. I Europa var det några kunder som fick tag i 500 modellen. Enligt en källa i Norge togs det in ca 25 dit men det finns kanske runt 16 st kvar där idag. I Sverige finns det troligen 7 eller 8.
Jag fick ett tips om var det kunde finnas en till salu. Efter en tids
förhandling blev affären av. Så här såg det ut där jag hämtade den.
Översnöad bakom en vedtrave .
Skotern lastad för avfärd hemmåt
Motorn. Förre ägaren hade bytt ut motorn mot en Rotax 377.
Orsaken var att den hade skurit, den var stum vid ett visst läge.
Jag lyfte av cylindrarna och fann en M6 mutter i botten av vevhuset. Det var enda felet jag fann.
Notera det vinklade kylvatten utloppet på toppen. Kännetecknet för 500 motorn.
Följande är detaljer som måste renoveras:
Sprucken huv + lackering + nya dekaler
Sidokåporna buckliga (aluminium) + lackering
Dynan i 4 delar + nytt överdrag
Boggin – lackering, nya lager & slides
Tankkåpan – spår av snöret, solblekt.
Skidorna, Lackering
Renovering av motorn:
Byter till VMAX 540 cylindrar och kolvar (bättre driftsäkerhet)
Nya kolvringar/nållager
Nya lager
Nya packningar/packboxar
Delar som saknas helt eller måste köpas in:
Kylare och kylarslangar
Framrutan
Oljebehållare
Tändningslås
Tändspolarna
Dekorkåpa över TSS fjädringsben
Inre plastkåpa fjädringsben
Galler till huven
Bakre lyfthandtag + dekorplast
Komplett baklyse
Avgaspipor
Plastskydd över tunnelkylaren – inuti dynan.
Luftrenare / Airbox
Fritiden är räddad även denna vinter.
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE
THE WAY IT SHOULD BE
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Så otroligt häftigt!! Bakom en vedtrave..!! Var finns dessa vedtravar?:-)
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
inte bara fritiden, du får väl fundera ut för sambo/fru och ev barn om hur det är att fönster shoppa en jul istället
-
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
- Ort: Arvidsjaur
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Men du grattis ! ska bli kul att följa det här projektet ,hur lätt är det att få tag i delar till en sån här pjäs eller passar det mycket från en v-max 540.?
Det måste jag säga är härligheten med att hålla på med Polaris karosseridelar och liknande passar från ett VÄLIGT stort spann av årsmodeller.
Det måste jag säga är härligheten med att hålla på med Polaris karosseridelar och liknande passar från ett VÄLIGT stort spann av årsmodeller.
There is no replacement for displacement
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Vilket fynd !!
Bakom mina vedtravar finns det bara ett slaktat Everest chassie
Bakom mina vedtravar finns det bara ett slaktat Everest chassie
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Grattis till fyndet
Det går fortfarande att hitta guldklimpar, kommer garanterat att bli bra
Det går fortfarande att hitta guldklimpar, kommer garanterat att bli bra
Yamaha F/A:
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Är lite nyfiken på om skotern och original motorn har varit åtskilda några år? Vet om en historia om en sådan maskin som är berättad dåtidens ägare. Och då är motorn lite speciell.
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Hei
Gratulere med ditt funn, nesten som et eventyr
kan du si hvilket chassi nummer det er på den srx`n din, det skal begynne med 8R9-0101.... ? og det samme skal være på motorblokk.
hilsen Tom Ivar, eier av srx 500 med chassi nummer 8R9-010109
Gratulere med ditt funn, nesten som et eventyr
kan du si hvilket chassi nummer det er på den srx`n din, det skal begynne med 8R9-0101.... ? og det samme skal være på motorblokk.
hilsen Tom Ivar, eier av srx 500 med chassi nummer 8R9-010109
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Hei igjen
håper du legger ut bilder av renoveringen, kjenner til en ny vindruta tilsalgs i Tana, kjenner du til Gunnar Olsen i Norge så kan han hjelpe deg med en god del deler til SRX 500, samt Jon Bertolini fra USA, han hjelper med retro striper til huv og deksel.
Tom Ivar
håper du legger ut bilder av renoveringen, kjenner til en ny vindruta tilsalgs i Tana, kjenner du til Gunnar Olsen i Norge så kan han hjelpe deg med en god del deler til SRX 500, samt Jon Bertolini fra USA, han hjelper med retro striper til huv og deksel.
Tom Ivar
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Tack för tipsen Tom Ivar. Jag ska kolla upp dem. Jag har kontakt med Jon Bertolino och fått köpa några grejer av honom.
Jag tar tacksamt emot fler tips.
/Robert
Jag tar tacksamt emot fler tips.
/Robert
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE
THE WAY IT SHOULD BE
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Det som är tur med SRX 500 är att vmax 540 har en hel delar gemensamt och även SRX440E.
Men det finns en hel del detaljer som skiljer SRX440E, SRX500F och Vmax serien åt. Så det blir en del detektivarbete
att göra. Det är för många detaljer att redovisa, men här är några av de största skillnaderna.
Luftrenaren på srx500 har en snedställd monterad tändspole jämfört med rakmonterade på vmax.
Srx hade 1 st dubbel bränslepump. Vmax 2 st enkelpumpar.
Avgaspiporna var lite eljest böjda. Vmax540 till vänster och SRX500 till höger.
Insuget på Vmax fick ett stöd i mitten. VMAX till vänster. SRX till höger.
Förgasarna var spjäll på srx och trottelförgasare på vmax.
Andra gummihandtag.
Vmax fick ett större lager på magnetsidan jämfört med 500:an.
SRX500 hade en helt annat profil på bakre delen av dynan.
Det finns fler detaljer som skiljer, men de här är de som jag måste ta hänsyn till när jag nu söker delar.
För att kunna köra med den praktiskt och få en någorlunda driftsäkerhet så tänkte jag köra med VMAX540 cylindrar och trottelförgasare. Originaldelarna får ligga kvar på hyllan.
/ Robert
Men det finns en hel del detaljer som skiljer SRX440E, SRX500F och Vmax serien åt. Så det blir en del detektivarbete
att göra. Det är för många detaljer att redovisa, men här är några av de största skillnaderna.
Luftrenaren på srx500 har en snedställd monterad tändspole jämfört med rakmonterade på vmax.
Srx hade 1 st dubbel bränslepump. Vmax 2 st enkelpumpar.
Avgaspiporna var lite eljest böjda. Vmax540 till vänster och SRX500 till höger.
Insuget på Vmax fick ett stöd i mitten. VMAX till vänster. SRX till höger.
Förgasarna var spjäll på srx och trottelförgasare på vmax.
Andra gummihandtag.
Vmax fick ett större lager på magnetsidan jämfört med 500:an.
SRX500 hade en helt annat profil på bakre delen av dynan.
Det finns fler detaljer som skiljer, men de här är de som jag måste ta hänsyn till när jag nu söker delar.
För att kunna köra med den praktiskt och få en någorlunda driftsäkerhet så tänkte jag köra med VMAX540 cylindrar och trottelförgasare. Originaldelarna får ligga kvar på hyllan.
/ Robert
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE
THE WAY IT SHOULD BE
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
heja heja, Öka nu så de blir provstart till jul när jag kommer upp
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
När vi hade lastat skotern på släpvagnen så frågade jag om inte han kunde söka igenom ladugården efter grejer
som saknades. Exempelvis: Luftrenare, piporna och dynan.
Det enda han hittade var dynan. Den var i 4 delar och saknade både baklyse och plastskyddet för tunnelkylare..
Dynan är nu i Flarken hos Svenska Dynor, de har skurit till fler 500 dynor och ska göra ett bra jobb.
De syr även ett nytt överdrag. Tryckarn i Skellefteå ska trycka YAMAHA texten på sidan.
Baklyse, plastskyddet och några andra grejer är på väg från USA.
/ Robert
som saknades. Exempelvis: Luftrenare, piporna och dynan.
Det enda han hittade var dynan. Den var i 4 delar och saknade både baklyse och plastskyddet för tunnelkylare..
Dynan är nu i Flarken hos Svenska Dynor, de har skurit till fler 500 dynor och ska göra ett bra jobb.
De syr även ett nytt överdrag. Tryckarn i Skellefteå ska trycka YAMAHA texten på sidan.
Baklyse, plastskyddet och några andra grejer är på väg från USA.
/ Robert
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE
THE WAY IT SHOULD BE
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Ja den här renoveringen ska följas noggrant , med din
maskin finns det åtta stycken SRXfemhundror, och event. nio, den
som finns i Falutrakten
maskin finns det åtta stycken SRXfemhundror, och event. nio, den
som finns i Falutrakten
V-max 600 XT -96
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Har du med den som står i en by utanför Gällivare?ThomasSRX skrev:Ja den här renoveringen ska följas noggrant , med din
maskin finns det åtta stycken SRXfemhundror, och event. nio, den
som finns i Falutrakten
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Jahadu så det finns en där också då, och vad är det för skick på
den maskinen?, ett chassienr. skulle ju sitta fint för de nr jag
känner till ligger nära varandra......
den maskinen?, ett chassienr. skulle ju sitta fint för de nr jag
känner till ligger nära varandra......
V-max 600 XT -96
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
#160ThomasSRX skrev:Jahadu så det finns en där också då, och vad är det för skick på
den maskinen?, ett chassienr. skulle ju sitta fint för de nr jag
känner till ligger nära varandra......
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Det börjar närma sig en dussinmaskin
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Senast jag såg den var i mitten av 90-talet när jag funderade på att köpa den och då var den fin. Han begärde 16000:-Säljarn hade 2st 500:or och den andra som var riktigt fin kostade 20000:-ThomasSRX skrev:Jahadu så det finns en där också då, och vad är det för skick på
den maskinen?Chassienr.skulle ju sitta fint för de nr jag
känner till ligger nära varandra......
Han plockade isär båda skotrarna och tog dom bästa delarna till den finare.
Den billigare bytte ägare och nya ägarn bytte den mot 100liter hemmis. Tror den hade fått en hel del skavanker för den var på en hel del fyllkörningar efter vägar.Bla flög han över en bred väg och voltade runt i landningen.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Yamaha SRX 500F 1982 Renovering
Klart kul historia.....och var tog den finare vägen sedan då?spider66 skrev:Senast jag såg den var i mitten av 90-talet när jag funderade på att köpa den och då var den fin. Han begärde 16000:-Säljarn hade 2st 500:or och den andra som var riktigt fin kostade 20000:-ThomasSRX skrev:Jahadu så det finns en där också då, och vad är det för skick på
den maskinen?Chassienr.skulle ju sitta fint för de nr jag
känner till ligger nära varandra......
Han plockade isär båda skotrarna och tog dom bästa delarna till den finare.
Den billigare bytte ägare och nya ägarn bytte den mot 100liter hemmis. Tror den hade fått en hel del skavanker för den var på en hel del fyllkörningar efter vägar.Bla flög han över en bred väg och voltade runt i landningen.
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................