Jag 3000 lång

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Jag 3000 lång

Inlägg av marino carlsson » 25 okt 2013, 01:35

God afton veteranskoterfolket. Tänkte att det var dags att trappa upp skoterskruvandet på forumet lite så nu har ett nytt projekt påbörjats. Det blir inget allvarligt utan bara en pimpning utav syrrans JAG 3000 lång som jag köpte henne för 2 vintrar sedan. Allting började på en second hand butik där en äldre herre kom fram å frågade om jag inte var intresserad av hans gamla JAG. Sagt å gjort åkte jag å tittade å någon pärla var det inte men den var körd dit den stod för många år sedan så det fanns då hopp om liv. Många anekdoter berättades om resor med jaggen och lite lyrisk var han dock över denna maskin. Boggien var nedsänkt en aning för bättre snögång och efter ett motorras på 340 motorn så hade en Spirit 500 installerats istället. Dock med samma förgasare och avgasrör.

Skotern hämtades hem och en snabbgenomgång gjordes. Några ryck i snöret så gick den. Så har syster kört 1 1/2 vinter med den i fjälls och varit nöjd. I våras så ville den vara bråkig å gå endast på choken å vara motvillig när den blev varm så jag bad dem lämna den vid närmaste resa till Lycksele.

Nu har den kommit in i garaget och en genomgång har påbörjats. Förgasaren som då kom från 340 är inte direkt tillräcklig för 500 motorn. Allra helst inte med ett slut insugsgummi och förgasaren lite på sne ;) Att den inte skurit är ett under men dem hörs ju vara slitstarka dessa spiritmotorer. Båda cyllarna var vita till färgen. Gängpajj på ena toppen till tändstiftet men de löste sig då farbror brylle var förbi idag med en topp. Förgasaren har jag bytt ut till en vanlig mikuni 32 å satte i 35 lågfart, 250 högfart och nu går den som en dröm på tomgång med ett bra gassvar. Får väl se till vintern om det behövs bestyckas men de låter lovande iaf. Tidigare rusade den så där hysteriskt å hade riktigt svårt att svara på gas då den fick för lite sås från början.

De kosmetiska är väl vad man kan förvänta sig av en sargad lappmoppe där mätaren slutade fungera på 1600 mil. När det var vet endast han där uppe. Inga lysen å elsystemet katastrofartat. Endast en strömbrytare för att ha av eller på. Har rensat ut allt så det blir väl någon fråga om färg framöver för att få lite lyse iaf..

Syster vet inget om mina planer att göra den lite "roligare" till formen så det får bli en liten suprise. Dock tänker jag inte kosta på något utan de blir det som finns i hyllan. Mer är den inte värd heller ;)

Rensade bort packbågen där bak och ser att bakdelen måste popnitas om. Har kapat om formen för lite modernare stuk. Dock är upphöjnaden som syns standard. En hel del chassielagningar måste göras som att få fast fotsteget igen som gått av etc. Baljan är trasig men lagad med plåt sedan tidigare. Som sagt lite risig men helt klart värd att få lite ny look och funktion ett par år till. Dynan trasig och vägde väl 20kg. Blir dynan från en citation 300 som jag skrotat tidigare.

Ikväll rensade jag huven på dekaler och polaren jag jobbar med hjälpte till med att penselmåla den med en orange färg från hyllan. Inte arctic orange men de får duga. Alla hålen i huven kommer från ett snönät som tidigare ägare monterat dit. Får se om det blir något nytt nät där sedan för att få bort alla hål. Klart de fyller en funktion också vid djupsnökörning ;) Sjöberg hade en båge liggandes så det blir bra lyftbåge dit bak. Chassiet ska rensas på dekaler och tvättas upp. Baljan ska få lite ny svartfärg och så ska jag sätta på kompositskidorna jag byggt bladfjädring på. Nå mer kommer väl inte göras förutom att kanske höja upp styret en bit då det är alldeles för lågt för att stå/knästå å köra med bra arbetsställning men de blir ingen jättehöjning.

Jag har en vision om slutprodukten och vi får väl se om det blir som tänkt trots budget 0kr.. Sånär som på en primerpump..
1 Jaggen start.jpg
DSC_0140 (1).JPG
DSC_0133.JPG
IMG_20131025_012908.JPG
IMG_20131025_012706.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av Phazer-85 » 25 okt 2013, 06:19

Praktiskt med orange ifall det blir puderpumpning och fastkörning:-)
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av marino carlsson » 25 okt 2013, 19:41

Jo då kan man lämna den utan att de är fara för andra ;) Ev för upphämtning till våren utan att jägarna skjutit hål i huven i tron om villebråd..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av marino carlsson » 26 okt 2013, 05:05

Ja då var man en bit på vägen å nära slutet. Ikväll/natt blev de tillverkning av dekaler, förstärkt styrstången samt svetsat om fäste och bytt styre (tog de som satt på BRV´n förut å kortade in de lite). Slipat färg å rensat dekaler. Målat skidor å buken. Lagat och förstärkt fotstegen. Monterat lyftbåge. Ja sen blev de nog inte så mycket mer.

Kvar: Montera dyna, fixa nå arctic-dekaler, montera primerpumpen, fixa en stänklapp samt försöka fixa lyse..

Någon som kan färgerna till dessa? Är bara intresserad av att få direktström på lysena.`

Å så en bild på nuvarande status..
IMG_20131026_045123.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Joakim89
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 27 nov 2010, 13:24
Ort: Skogen

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av Joakim89 » 26 okt 2013, 11:46

Aktiv M5 de va nått nytt

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av Blizzard Peter » 26 okt 2013, 22:14

Snygg!
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Användarvisningsbild
Katanan
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 11 feb 2013, 21:37
Ort: Kungsör

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av Katanan » 27 okt 2013, 01:00

:thumbright: :thumbright: :thumbright:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av marino carlsson » 27 okt 2013, 01:08

Jag har alltid haft en vision om att Jaggen har förutsättningar att bli en läcker veteranmountain med enkla medel. Tror jag är visionen på spåren å hittar jag en fräsch sådan här någon gång till rätt peng fundera jag om det ändå inte skulle vara läge å göra en seriös versio.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Katanan
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 11 feb 2013, 21:37
Ort: Kungsör

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av Katanan » 27 okt 2013, 01:12

Förstår dig! Jag blev plötsligt sugen på en maskin som fungerar att bulta runt bland träden med. Snyggt!

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av skoterräven » 27 okt 2013, 23:10

marino carlsson skrev:Ja då var man en bit på vägen å nära slutet. Ikväll/natt blev de tillverkning av dekaler, förstärkt styrstången samt svetsat om fäste och bytt styre (tog de som satt på BRV´n förut å kortade in de lite). Slipat färg å rensat dekaler. Målat skidor å buken. Lagat och förstärkt fotstegen. Monterat lyftbåge. Ja sen blev de nog inte så mycket mer.

Kvar: Montera dyna, fixa nå arctic-dekaler, montera primerpumpen, fixa en stänklapp samt försöka fixa lyse..

Någon som kan färgerna till dessa? Är bara intresserad av att få direktström på lysena.`

Å så en bild på nuvarande status..
IMG_20131026_045123.JPG
brun och gul är ström ut från magneten
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av marino carlsson » 28 okt 2013, 01:43

Tack för det Räven men idag så reda jag ut elsystemet själv å det var ju ännu enklare att lista ut allt än på en rotax.

Nu fick den sig lyse, nödstopp och avstängningsbrytare. Testade få igång de vanliga med nyckeln men låset svarade inte på ohmmätning eller fungerade irl så det fick bli vippbrytaren som satt från början. Stänklapp montad å sen lite smågrejor. Dynan kom till också idag samt primerpump. Kollade kedjehusolja.. Nu känns den servad å klar för syster yster att brumma på med runt skogarna..
JAGGENföreefter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

berrah
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 sep 2014, 16:08
Ort: Gävle

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av berrah » 17 sep 2014, 16:21

marino carlsson skrev:Tack för det Räven men idag så reda jag ut elsystemet själv å det var ju ännu enklare att lista ut allt än på en rotax.

Nu fick den sig lyse, nödstopp och avstängningsbrytare. Testade få igång de vanliga med nyckeln men låset svarade inte på ohmmätning eller fungerade irl så det fick bli vippbrytaren som satt från början. Stänklapp montad å sen lite smågrejor. Dynan kom till också idag samt primerpump. Kollade kedjehusolja.. Nu känns den servad å klar för syster yster att brumma på med runt skogarna..
JAGGENföreefter.jpg
Väcker väl liv i en gammal tråd, enbart för att de är svårt att hitta info om dessa pärlor :)

Har själv en -80 som jag precis satt tänderna i och ska "pimpa" inför vintern, dock är det ett sämre utgångsobjekt då den är krokig och vind i varenda plåtdel och att buken ser ut som en schweizerost efter diverse stubbkänningar.

I alla fall tänkte höra vilken olja du slängde ner i kedjehuset? Samt mellan grenrör och ljuddämpare satt de någon packning där emellan? Enligt sprängskiss ska det inte vara packning men jag är skeptiskt då mer avgaser verkar ta sig ut genom kopplingen än pipan :)

Pärlan blev för övrigt sjukt frän!
Arctic Cat JAG 3000 F/C -80
Lynx Boondocker 3900 800 E-TEC -15

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av marino carlsson » 17 sep 2014, 21:48

Jag köpte den motormässigt färdig och vad jag vet när jag monterade ur den nu när den skurit så var det bara en vanlig passning mellan grenrör och avgassystemet.¨

Olja är bara å he dit det som passar dig. Har kört på allt från Motorsågskedjeolja till vanlig kedjehusolja. Vissa oljor kan ju dock göra att vid kall väderlek får du ha skotern uppallad en stund och varmköra runt mattan så oljan värms upp. Funkar bra med transmissionsolja osv. Motorolja och fett stod det förr i tiden i en del instruktionsböcker. Motorolja är dock så tunn så det är risk att det bara skvittrar där inne

Har förövrigt en 440 Spirit på arbetsbänken nu som ska få tjäna i denna maskin i vinter. Den kommer också hamna i stugan så att mina kids kusiner får börja öva lite hillclimb ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

berrah
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 sep 2014, 16:08
Ort: Gävle

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av berrah » 17 sep 2014, 22:00

Haha mustigt, vilken maskin kommer dom ifrån?

Sjukt va kul de är att skruva med dessa gamla maskiner. Började med att ja skulle montera ett öppet luftfilter för burken va helt slut. Nu står skotern nedplockad i molekyler. Ett helvete att ha ett behov av att göra allting ordentligt :)
Arctic Cat JAG 3000 F/C -80
Lynx Boondocker 3900 800 E-TEC -15

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Jag 3000 lång

Inlägg av marino carlsson » 17 sep 2014, 22:13

Haha.. Ja det är som lämpligt dyrt också med gamla maskiner. Det är väl från någon av årsmodellen nyare än dessa äldre som bland annat 440 fanns i
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar