citation SS 583 "open mod"

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
martinmxz
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 feb 2011, 20:15
Ort: harads

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av martinmxz » 11 feb 2014, 23:34

nu är det nära en provstart :D

har fått dit kylsystemet och avgassystemet.


nu är det kvar att få fast dynan, tanken och sidorna.

imorgon blir det kanske provstart om sören har fixat den sista saken som behövs innan start.. :D
bild 5 (5).JPG
bild 1 (10).JPG
bild 1 (9).JPG
bild 3 (7).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-doo Citation ss 583 -80
Ski-doo Everest 500
Ockelbo 300 -67

Old Everest
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 jan 2014, 19:44
Ort: Sverige

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Old Everest » 12 feb 2014, 00:08

Fränt Fränt Fränt Fränt!
Kul bygge. Ös på med både film och bilder när maskinen är igång.
*Everest 500-79

Användarvisningsbild
martinmxz
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 feb 2011, 20:15
Ort: harads

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av martinmxz » 12 feb 2014, 08:53

Old Everest skrev:Fränt Fränt Fränt Fränt!
Kul bygge. Ös på med både film och bilder när maskinen är igång.
Det kommer en film när jag startar den :)
Ski-doo Citation ss 583 -80
Ski-doo Everest 500
Ockelbo 300 -67

Användarvisningsbild
martinmxz
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 feb 2011, 20:15
Ort: harads

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av martinmxz » 12 feb 2014, 22:29

nu är den startad och provkörd :D

efter lite justeringar med luften så gick den riktigt bra, måste bestyckas upp lite på höga.

for och körde en sväng och allting funkade bra fick bara spänna mattan lite :)

har en ganska dålig film när den står på tomgång men ska filma en bättre i helgen när det är ljust :)

här är filmen :)
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-doo Citation ss 583 -80
Ski-doo Everest 500
Ockelbo 300 -67

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Evervärst 444 » 13 feb 2014, 07:45

Härligt :)

Användarvisningsbild
martinmxz
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 feb 2011, 20:15
Ort: harads

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av martinmxz » 16 feb 2014, 22:18

hade nästan slut ström i gropron men de räckte till en kort film :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eeW-jL4Blk4[/youtube]
Ski-doo Citation ss 583 -80
Ski-doo Everest 500
Ockelbo 300 -67

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av SRX8R9 » 17 feb 2014, 01:05

martinmxz skrev:hade nästan slut ström i gropron men de räckte till en kort film :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eeW-jL4Blk4[/youtube]
Inte för att jag är Polis till yrket och ej heller vill försöka vara det på nåt sätt här på forumet
Men om det ser ut som det verkar att vara en gångbana som det körs på. Och i den hastigheten
samt kurvigt.

Där det kan komma en mamma med barnvagn eller en äldre dam med sitt barnbarn i vagnen
eller nått annat som kan skadas allvarligt eller med utgången av dödsfall. Så tycker jag att det
är med mycket dåligt omdöme som sker på filmen. Samt att det skulle få en förödande verkan
för dom som håller på med den här kategorin av snöskotrar. Eftersom skotern är ombyggd och
även verkar försvagad i nuvarande utförande som man ser på tidigare bilder. så vill jag bara
kommentera detta med SKÄRPNING!!!!

Om jag har totalt fel om gångbanan så ber jag så hemskt mycket om ursäkt här till trådskaparen
samt alla retro medlemmar här på forumet

Ha en fortsatt trevlig natt i övrigt.

Hälsn, Micke.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Evervärst 444 » 17 feb 2014, 08:13

Jag försvarar inte kör platsen, men jag är nyfiken på hur du menar att den skulle vara försvagad? Som jag ser det är det boggin som styvar upp bandtunneln på alla skotrar i slutändan. Den är kappad efter bakre boggi infästningen, i övrigt är den med vad mina ögon ser förlängd och nittad långt mycke mer och seriösare än vad dom flesta förlängnings plåtarna som köps färdigt på rinab.. Som att det vore nog har ägaren tig svetsat fast förlängningen ytterligare, och därefter verkar även ytterligare förstärkningar uppstyvningar(halkskydden) vara svetsade i chassit! Jag skulle vilja säga att det är riktigt seriöst gjort och betydligt stabilare än många retro race maskiner med högre effekt som cirkulerar på forumet och tävlingar! Men det är väll fel typ av bygge för vissa här inne så det är trevligare att gnälla än att ge en god kommentar!

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Haggla » 17 feb 2014, 08:48

Kan nog hålla,med om platsen inte är bästa men i övrigt så har en del(ingen nämnd ingen dömd..) sedan helt rätt säga till om farliga situationer helt rätt! Sxr89 men har då läst om 5+ till som skrivit att de kört på gatan etc....... :-) sedan borde många titta på säkerheten titta bara på 643an o variator sprängning i helgen där hjälpte inte puts utan tur inget hände där, skulle aldrig skälv ha ett sådant mediokert skydd på en fullblodsmaskin den borde ha ett skydd som går halvvägs över centrum, o tjockt ( ta det rätt SR) det jag menar med det är att många här borde se över säkerhet speciellt de som har rejäla maskiner sedan tycker jag o var o en får själv vara kritisk på sina byggen och fundera på om man kan stå för att den är säker en vikt som lossnar o träffar någon är ju lika farligt som en skoter i 120 med dåliga bromsar i en kurva.
Skälv har jag valt bort bladfjädring till iår då jag känner det är inget jag kan stå för i mina byggen o i 130km/h på en halvdålig bana. (är nog för åkrädd för det :-) )

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av SRX8R9 » 17 feb 2014, 10:14

Evervärst 444 skrev:Jag försvarar inte kör platsen, men jag är nyfiken på hur du menar att den skulle vara försvagad? Som jag ser det är det boggin som styvar upp bandtunneln på alla skotrar i slutändan. Den är kappad efter bakre boggi infästningen, i övrigt är den med vad mina ögon ser förlängd och nittad långt mycke mer och seriösare än vad dom flesta förlängnings plåtarna som köps färdigt på rinab.. Som att det vore nog har ägaren tig svetsat fast förlängningen ytterligare, och därefter verkar även ytterligare förstärkningar uppstyvningar(halkskydden) vara svetsade i chassit! Jag skulle vilja säga att det är riktigt seriöst gjort och betydligt stabilare än många retro race maskiner med högre effekt som cirkulerar på forumet och tävlingar! Men det är väll fel typ av bygge för vissa här inne så det är trevligare att gnälla än att ge en god kommentar!

Nej men vad bra. Då håller väl skotern i hop vid påkörning. Iaf om bakdelen träffar först.

Jag är ingen expert i det ämnet och borde ha utelämnat det i första inlägget. Åven detta, nu när jag kommer att snärja in mig i denna text :?

Vad jag ville säga var att om jag korrigerar "verkar" vara försvagad till "kan" vara försvagad då med tanke på att motoreffekten är mer än dubbelt högre än mot original motorn och kan ge betydligt högre på frestningar på skotern som kan vara underdimensionerad i sitt originalutförande. Och att en större risk att olyckor då kan ske med föraren samt andra personer i dess närhet. Jag har förmodligen fel. Och ska även skita i det vad andra gör.

Jag har absolut inget emot att man bygger om sin skoter och även andras skotrar eller fordon i övrigt.
Jag gillar fräna byggen, fina byggen. Retro som ny byggen. Jag har däremot inte Gnällt så mycket på
detta bygge i övrigt.

Men jag gillar även Ski-doo Jag äger en 1999 års Summit 670x sen 1999. Den är också ombyggd delvis av mig.

Kör hårt :!: Men inte på gångbanan :!:
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Holländaren » 17 feb 2014, 10:24

Jag kan ju försvara trådskaparen lite genom att nämna att han har en egen testbana på älven alldeles nedanför där han bor! Men har man hållt på bygga hela hösten och vintern och den är äntligen körklar så har man kanske inte tålamod att vänta med provkörningen tills man har fått hem den ;)
Sen luras ju hjälmkamerans vinkel en hel del.. Eftersom den pekar för mycket neråt så ser vi bara nån meter framför skotern i filmen medans han har flera 100m sikt i verkligheten. Hade det kommit nån hade det inte varit nåt problem att få stopp på skotern i god tid. Det där stället är nog så långt bort från byn det går att komma utan att vara i mörkret. Kanske inte det lämpligaste stället att köra på men jag tyckte inte det såg superfarligt ut. Det hade varit en annan sak att köra efter en gata med radhus. Jag är ju också en som provkör på vägen ibland men då har jag ca en km väg till mig själv och inga kurvor.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av SRX8R9 » 17 feb 2014, 10:51

Haggla skrev:Kan nog hålla,med om platsen inte är bästa men i övrigt så har en del(ingen nämnd ingen dömd..) sedan helt rätt säga till om farliga situationer helt rätt! Sxr89 men har då läst om 5+ till som skrivit att de kört på gatan etc....... :-) sedan borde många titta på säkerheten titta bara på 643an o variator sprängning i helgen där hjälpte inte puts utan tur inget hände där, skulle aldrig skälv ha ett sådant mediokert skydd på en fullblodsmaskin den borde ha ett skydd som går halvvägs över centrum, o tjockt ( ta det rätt SR) det jag menar med det är att många här borde se över säkerhet speciellt de som har rejäla maskiner sedan tycker jag o var o en får själv vara kritisk på sina byggen och fundera på om man kan stå för att den är säker en vikt som lossnar o träffar någon är ju lika farligt som en skoter i 120 med dåliga bromsar i en kurva.
Skälv har jag valt bort bladfjädring till iår då jag känner det är inget jag kan stå för i mina byggen o i 130km/h på en halvdålig bana. (är nog för åkrädd för det :-) )

Jag håller helt med om att säkerheten alltid bör gå först. Däremot är det alltid nån som måste trycka tummen mot styret för att komma upp i 120 det kallas för omdöme. Däremot är det svårt att förutse tex materialfel samt att förstärkningar är bra på alla plan ;)
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Evervärst 444 » 17 feb 2014, 13:30

Inget direkt riktat nu mot dej sxr89 jag är bara less just negativa reaktioner i allmänhet mot dessa byggen.Det är bra att du tänker säkerhet på byggena och det syns även på dina egna byggen. Precis som Haggla tänkte jag direkt som han, konstigt att ingen gnäller på maskiner med samma effekt eller mer som även dom har ett säkerhets tänk som man kan anses vara undermåligt! Jag tror inte en srx eller sr är så brutalt mycket kraftigare byggd i bulkheaden osv än citation effekten ska heller den inte den vara så stor skillnad om vi utgår från att dessa maskiner skulle vara trimmads

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av SRX8R9 » 17 feb 2014, 15:26

Evervärst 444 skrev:Inget direkt riktat nu mot dej sxr89 jag är bara less just negativa reaktioner i allmänhet mot dessa byggen.Det är bra att du tänker säkerhet på byggena och det syns även på dina egna byggen. Precis som Haggla tänkte jag direkt som han, konstigt att ingen gnäller på maskiner med samma effekt eller mer som även dom har ett säkerhets tänk som man kan anses vara undermåligt! Jag tror inte en srx eller sr är så brutalt mycket kraftigare byggd i bulkheaden osv än citation effekten ska heller den inte den vara så stor skillnad om vi utgår från att dessa maskiner skulle vara trimmads

Ja i första hand ska väl dessa maskiner som modifieras här bland medlemmar användas för tävling såsom burkarcupen o dylikt runt om i landet där är ju banorna avskilda i regel. Jag tvivlar att försäkringar gäller
och man får ut en enda krona från den för ens egen del i fall man t.ex är ute och kör och olyckan är framme
och blir invalidiserad för resten av livet. Den täcker alltid tredje part. Och sen kommer försäkrings bolaget och knackar på dörren och vill kräva tillbaks en anseende summa vill jag nog säga. Tänk på det!!


Jag har aldrig Presenterat en ombyggd retro skoter här på forumet ännu. Du måste förväxla mig
med nån annan forum medlem.

Men SRX och SR var ju framtagna och utprovade av Yamaha som rena tävlingsmaskiner redan från Fabrik.

Det är bara mina funderingar och jag vill gärna inte läsa att nån blivit skadad och tidningarna kavlar upp detta
som huliganer på ombyggda retro skotrar. Det skulle drabba oss alla i långa loppet.

Så kör även försiktigt när ni är ute och testar maskinerna

Puss o Kram / Micke.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Evervärst 444 » 17 feb 2014, 15:45

Jo jag blanda ihop dej, mest på grund av pressbilden ;)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Holländaren » 17 feb 2014, 15:46

Många tävlingsmaskiner från den tiden det begav sig är väl svagare än konsumentmaskiner om nånting, dom behövde vara lätta och behövde bara hålla i en säsong. Nu har jag ingen aning hur det ser ut på Yamaha men SkiDoos konsumentmaskiner med stålbulk håller nog för mer våld än dom med alubulk. Ett Citation chassi är reält överdimensionerat redan från fabriken, bulken, spindlar, styrning osv på den är precis lika stadig som på t.ex en 9500 som har 4 ggr mer hk.
Ska inte säga att jag tycker det är bra att köra på vägen eller gångbanor för den delen, men jag tycker att det överreageras lite här nu...
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Evervärst 444 » 17 feb 2014, 15:56

I övrigt kan jag väll tycka att någon forumpolis raderar inläggen som inte hör hemma på den här tråden, och till trådskaparen gassa på :thumbright:

Användarvisningsbild
martinmxz
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 feb 2011, 20:15
Ort: harads

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av martinmxz » 17 feb 2014, 16:28

SRX8R9 skrev:
martinmxz skrev:hade nästan slut ström i gropron men de räckte till en kort film :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eeW-jL4Blk4[/youtube]
Inte för att jag är Polis till yrket och ej heller vill försöka vara det på nåt sätt här på forumet
Men om det ser ut som det verkar att vara en gångbana som det körs på. Och i den hastigheten
samt kurvigt.

Där det kan komma en mamma med barnvagn eller en äldre dam med sitt barnbarn i vagnen
eller nått annat som kan skadas allvarligt eller med utgången av dödsfall. Så tycker jag att det
är med mycket dåligt omdöme som sker på filmen. Samt att det skulle få en förödande verkan
för dom som håller på med den här kategorin av snöskotrar. Eftersom skotern är ombyggd och
även verkar försvagad i nuvarande utförande som man ser på tidigare bilder. så vill jag bara
kommentera detta med SKÄRPNING!!!!

Om jag har totalt fel om gångbanan så ber jag så hemskt mycket om ursäkt här till trådskaparen
samt alla retro medlemmar här på forumet

Ha en fortsatt trevlig natt i övrigt.

Hälsn, Micke.
vinkel på kameran var inte så bra nu så det ser ut som att det är dålig sikt men i verkligheten så ser jag hela sträckan från det jag startat tills jag vänder...

gick heller inte fort det ser man ju bara på gasen att jag gasar inte ens fullt....

och har förstärkt skotern nästan över allt och stoppat mycket bättre bromsar än original tror till och med att jag har bättre bromsar än många som har mycket mer hästar än mig på det här forumet.. så försvagad är inte skotern mer tvärtom den är mycket kraftigare än original..

nu är det ju så också att jag är i Harads och kör och inte i sthlm så på den där kanske är max 10st om dagen som passerar på den där gångbanan och när jag körde så såg jag ingen ens vara ute i närheten...

men visst det var väl fel av mig prova skotern på en gångbana första gången efter flera veckors skruvande.. skulle kanske ha fixat nån som har ett körkort bil å släp som hade kunnat skjutsa hem mig med skotern ca1 mil för att sen kunna fara ner på isen och prova den på våran testbanan i mörkret, för att sen när jag testat lasta upp den och ta ner den igen till där jag är och skruvar. men får väl göra det nästa gång för att slippa folk som ska klaga uti allt!
Ski-doo Citation ss 583 -80
Ski-doo Everest 500
Ockelbo 300 -67

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av Evervärst 444 » 17 feb 2014, 16:54

Ös på bara Martin :) jag vill se en film när det bär iväg ordentligt snart!

Användarvisningsbild
martinmxz
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 feb 2011, 20:15
Ort: harads

Re: citation SS 583 "open mod"

Inlägg av martinmxz » 17 feb 2014, 18:12

Evervärst 444 skrev:Ös på bara Martin :) jag vill se en film när det bär iväg ordentligt snart!
Ska bestycka den i morgon så snart blir det en film när den går som den ska :)
Ski-doo Citation ss 583 -80
Ski-doo Everest 500
Ockelbo 300 -67

Skriv svar