Ockelbo 5000 som førstescooter

Bilder och information om ditt skoterprojekt
lochraceness
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
Ort: Glava

Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av lochraceness » 25 aug 2013, 23:08

Hei hei. Har i dag hentet min første skoter, en Ockelbo 5000. Det ser ut som det er en del jobb med den, og jeg kommer nok til å trenge litt hjelp fra forumet etter hvert. Håper dette er mulig.

Her er noen bilder:

Bild
Beklager suddig bild.

Bild

Bild

Bild

Bild
Gjengene til banjoen er dårlige i godset på forgasseren; skruen klarer ikke presse ned banjoen og den er 'all over the place'.


Ellers er skoteren ikke veldig pen, men den er kanskje bedre enn man skulle tro... variator reimen ser ny(ish) ut, drivmatta ser ikke verst ut, den heller.


Tenkte jeg skulle prøve å få motoren til å gå før jeg gjorde noe mer med den. Har også sendt forespørsel til Statens vegvesen for å prøve å finne ut om den har vært registrert i Norge noen gang. Målet er å få skilter på den.

Når jeg har fått den til å gå, bør jeg vel lage en liste over hva jeg skal gjøre med den før jeg kan begynne å bruke den... smøre/vedlikeholde variatoren er vel én av tingene som bør gjøres tenker jeg.

EDIT: Er disse bildene for store? Si gjerne fra hvis jeg skal forminske de litt.



Mvh Lochraceness

lochraceness
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
Ort: Glava

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av lochraceness » 26 aug 2013, 14:49

Da kan jeg komme med en liten update:

- Forgasseren er åpnet og sett gjennom. Alle passasjer ser ut til å være åpne. Modifiserte også en bromsoks nippel M8*1,00 for å få bensinen inn i forgasseren; gjengene til banjobolten var dårlig øverst, men bedre lenger nede. Det ser ut til å fungere og flottørnåla åpner og stenger tilsynelatende som den skal.

- Det er gnist på begge pluggene, og det ser ut til at de kommer på nuggenlunde riktig tidspunkt. Når stempelet på starter siden er nesten på topp, ser jeg merket i hullet ved svinghjulet.

- Den startet ikke, var ikke engang etter på noe tidspunkt etter en del startforsøk. Reagerte heller ikke på startgass.

- Tok kompresjonstest og fant at det var nesten 8 kg/cm2 på sylinderen med magnet/starter og 0 kg/cm2 på sylinderen på variator siden.

Stemplet så slik ut:

Bild

Sylinderen har klart seg merkelig bra, selv om det helt sikkert ikke er helt perfekt:

Bild


Jeg må i hvertfall bytte stempel/kolv. Er det like bra å plukke ut motoren når jeg skal gjøre dette, eller er det enklere/mindre jobb å gjøre det mens motoren står i skoteren? Tips til hvor få tak i kolv rimeligst mulig tas i mot med takk.


Mvh L

lochraceness
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
Ort: Glava

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av lochraceness » 26 aug 2013, 20:59

Da tenkte jeg at jeg skulle begynne å plukke ned motoren... da må variatoren av.

Bild
Mangler det ikke et lokk her? Hvis noen vet hvilken variator dette er, er jeg lutter øre. Originalt skal det være en Comet.

Sliter litt med å få den av, da jeg ikke kan se at det finnes noen innvendige gjenger annet enn de til bolten som holder hele greia sammen.

Har lest litt om dette her på forumet; der anbefales en metode med olje og gjengeteip. Må det ikke være noen innvendige gjenger man kan "bryte mot" hvis den metoden skal fungere?

Det er selvfølgelig en mulighet for at det er gjenger jeg kan bruke, men at jeg har misset dem.

Alle kommentarer mottas med takk, da jeg og variatoren står fast.


Mvh Lochraceness

lochraceness
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
Ort: Glava

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av lochraceness » 01 sep 2013, 19:15

Har demontert sliden og blir etter hvert klar for å montere sammen igjen. I verkstedhåndboken til Ockelbo står det at man skal bruke et kuldebestandig fett når man monterer sammen igjen.

'Hvilke(t) fett bruker dere i sliden?

Fremre støtdemper i sliden mangler på min Ockelbo 5000, går det an å bruke en støtdemper fra et annet kjøretøy, f.eks. en mc? Det er vel lite trolig at det er mulig, men hvis det går an, er vel dette det rette stedet å spørre.

Den bakre støtdemperen virker å være ok. Er fremre og bakre støtdempere like på min skoter?

Håper på svar.


Mvh Lochraceness

Användarvisningsbild
Snurren
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 sep 2011, 09:56
Ort: Linghed, Dalarna, Sweden

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av Snurren » 02 sep 2013, 11:41

Den variator du har är en "Nordtrac" prova sök på forumet så finner du nog lösningen på problemet.

Lycka till!
Lynx Finlandia GLX -84 x 2

lochraceness
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
Ort: Glava

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av lochraceness » 02 sep 2013, 21:49

Takk for svar :D

Jeg tror jeg bør bli bedre til å søke :D

Variatoren er for øvrig demontert sammen med motoren. Manglet en vekt på den, og de som satt der var slitne. Trenger også fremre støtdemper i sliden med Ockelbo delenummer 15897. Kommer nok en update på 'ønskes kjøpt' etter hvert som prosjektet skrider frem.

Blir nødt til å sette opp en liste over hva jeg trenger; tenker å ta meg en tur på Torsby marknaden 13-15 september og se om jeg ikke finner noen deler der. Venter på noen deler jeg må få hjem først, så jeg får en oversikt over akkurat hva jeg trenger.


Mvh L

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av SS440-80 » 08 dec 2013, 21:52

Hur går det med det här projektet då??

lochraceness
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
Ort: Glava

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av lochraceness » 08 dec 2013, 23:14

Hmmm.... Jeg er ikke av de flinkeste er jeg redd.

Jeg har nuggenlunde kontroll på motor skruingen, men jeg sliter med sliden. Jeg står fast på grunn av en bøyd ramme midt i sliden jeg ikke har klart å få rettet på noen vettig måte.

Akslingen nyper på en av de to stedene med rød ring rundt. Etter at dette bildet ble tatt, har jeg slipt av alle de fire støttestålene, prøvd å rette ramma og sveiset støttestålene på igjen. Jeg tror ikke ramma ble vesentlig rettere av den grunn. Det var en som sa at det muligens gikk an å dreie av akslingen litt for å få den til å gå ledig. Da var det snakk om 1 eller 2 tiendedels mm, men jeg er redd for at ramma er litt skjevere nå, etter at jeg har sveiset på støttestålene igjen. Lurer på hvor mye man kan dreie av akslingen uten at den blir for svak?

I tillegg mangler jeg fremre støtdemperen til boggien, den var borte når jeg fikk skoteren.


Jeg bør vel klemme til litt igjen, men står ganske fast når det kommer til denne ramme i sliden.


Takker for øvrig for at du drar opp denne tråden; jeg trenger et spark bak for å få gjort noe med denne skoteren igjen.



Mvh Lochraceness.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Nicke 5000
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 feb 2017, 17:18

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av Nicke 5000 » 12 feb 2017, 21:01

Vad sker med denna tråden ? :)

lochraceness
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
Ort: Glava

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av lochraceness » 12 feb 2017, 21:18

Hmmm... Det har hänt saker; bl.a. har jag nyss flyttat til Glava utanför Arvika.

Har det allra mesta av delar til scootern för att skruva ihop den. Chassit ligger fortfarande i Norge och er ferdig svetsat. Delarna har jag i Glava.

Er inte helt 'happy' med att betala tull på chassit, så jag vet inte helt hvad jag ska göra med detta. Vad jag vet, ä det bara lagligt att köra med norskregistrerade fordon i Sverige i 1 år... Har funderat på att skaffa mig en svensk 5000 med t.ex. dårlig motor som jag kan använda delarna mina på.



Mvh Lochraceness

Nicke 5000
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 feb 2017, 17:18

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av Nicke 5000 » 12 feb 2017, 22:13

Aha okej :) bor själv i Norge , tog bara hit min skoter för restorering, ska ta den tillbax till Sverige om ett par veckor, detta med fordons regler mellan Norge och Sverige är drygt, hoppas du får det till!
Mvh : Nicklas

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av SS440-80 » 13 feb 2017, 08:54

Som du vet så säljer folk reg,papper från skrotade skotrar för 300-500kr, så det kunde vara en idé att ta hit skotern. Köpa papper, stansa in nytt chassienummer och beställa registreringsskylt från Transportstyrelsen för 90kr.
Sedan anmäler du ditt gamla reg,nummer i Norge som skrotat till norska Transportstyrelsen.

lochraceness
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
Ort: Glava

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av lochraceness » 13 feb 2017, 09:02

Ja, jo... fast det ä nog inte helt lagligt, i varje fall inte i Norge. Tror inte jag ska bege mig ut på detta.


Men man ä ju sugen att åka skoter; nu ä det jo till och med lagligt och möjligt där jag bor.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo 5000 som førstescooter

Inlägg av SS440-80 » 13 feb 2017, 10:34

Nej inte helt lagligt, men det är en bättre lösning än att köra utan trafikförsäkring.
Skaffar man papper på en helt lika modell som den man har, så har man ju inte frångått typningen heller. Så det olagliga i förfarandet är när du stansar in numren i chassiet.

Sedan så är det ju inte en stulen sällsynt Bugatti vi talar om, utan en veteranskoter med ett ringa värde.

Skriv svar