Sida 1 av 2

Renov. Rusch R1 1968

Postat: 23 apr 2013, 19:52
av StefanO
Lägger upp en tråd om detta projekt som pågått en tid nu. Maskinen inhandlades i höstas då jag jagade Ruschdelar till mitt andra projekt, R11:an. Anledningen till att jag köpte den här var helt och hållet priset som blev helt rätt. Den här saknade matta, boggidelarna låg i en kartong, fjädring till skidorna saknades,bågen baktill saknades, variatorskyddet saknades och inga papper.
Det positiva var att den förvarats inomhus på en loge så det fanns inte mycket rost, relativt oskadat chassi,kedjehus och lagerhus för kraftöverföringsaxel i original, huv och rutlist fanns.
Några bilder på utgångsläget!
r1d.jpg
r1c.jpg
r1a.jpg
Ja så såg det ut. Det är väl bara å köra igång med demonteringen!
r1e.jpg
Efter lite lättare svets arbeten, bla. tillverkning av bågen bakom dynan så skickades chassit på blästring.
r168chassigrund2.jpg
Chassit grundat med Brunox.
r168 chassigrund.jpg
Lackerat med Rusch grönt!
r168lacköver.jpg
r168lackund.jpg
Det var allt för nu, återkommer snart med fler bilder.

Mvh:StefanO

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 23 apr 2013, 20:12
av Southern Hill Custom
:D :D :D

Lars

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 23 apr 2013, 20:50
av SS440-80
Kanonfint!

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 24 apr 2013, 21:00
av StefanO
Här kommer lite fler renoveringsbilder!
r168kedjehus.jpg
R1 Blästrat.jpg
.
Blästring stod på programmet denna gång, bla. framvagnsdelar, kedjehus mm.
Mvh:StefanO

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 24 apr 2013, 21:01
av RUSCH
:D Oj va fin den blir bra jobbat Stefan

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 25 apr 2013, 19:46
av StefanO
Fler bilder kommer..............Nu.
R1 Lackat.jpg
R1 Fjädrar.jpg
Under tiden så händer det saker inomhus också!
R1 Framaxel.jpg
R1 matta.jpg
R1 Boggimont.jpg
R1 Boggi klar.jpg
R1 Skidor.jpg
Tog en chansning och ringde Transportstyrelsen och bad dem söka på chassinumret 509. Min förvåning blev stor då det visade sig att den är inreggad och reggad på han som jag köpte den av. Ringde upp förre ägaren som blev lika förvånad som mig, han hade glömt /slarvat bort papperen. Efter diverse turer så kunde ett riktigt ägarbyte göras och den är numera laglig att köra med också.
R1 Id.jpg
MVH:StefanO

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 27 apr 2013, 11:42
av RUSCH
Grattis Stefan till Papperen :)

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 29 apr 2013, 21:53
av StefanO
Här kommer lite bilder på de senaste dagarnas aktiviteter i garaget!
R1 Variatoraxel.jpg
R1 Kedjehus m drev.jpg
R1 Styrarm.jpg
R1 Framvagn mont.jpg
Slutligen en bild på Monterings linjen! :lol:
Ruschlinjen.jpg
Mvh:StefanO

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 29 apr 2013, 22:11
av RetroR
RUSCH skrev:Grattis Stefan till Papperen :)
Jag instämmer....inte ofta det lyckas!!

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 29 apr 2013, 23:32
av Karibopeter
Riktigt Snyggt & Seriöst Jobbat..
Jag håller själv på med en Aktiv Grizzly.
Men jag ligger lite efter dig har endast demonterat vidundret.
Såg att du har ett lika blästerskåp som jag själv äger.
Fungerar ditt?
Mitt känns som det är riktigt kass.
Det liksom biter dåligt vid blästringen.
Hälsningar
Peter

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 30 apr 2013, 06:54
av StefanO
Hej!
Tack för de positiva kommentarerna.
Peter, angående blästerskåpet så tycker jag det fungerar bra. Kör dock med högre tryck än det som anges i manualen. Vad använder du för blästermedel ? Jag har biltemas, tror det heter alusilikat.
Mvh:StefanO

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 30 apr 2013, 21:33
av Karibopeter
Jo jag har också biltemas sand.
Har för mig att alusilikatet är svart eller hur?
Vet att jag även testat biltemas vanliga blästersand.
Lufttrycket ligger på ca 7-8 kg.
Tycker bara att det kommer luft & inget blästermaterial.
Det tar en evighet att få delarna rena.
Vad har du för tryck?

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 01 maj 2013, 08:40
av StefanO
Jag har 8 bar och en kompressor som ger ca 500L/minut.

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 01 maj 2013, 18:15
av Karibopeter
Jag har 4hk motor som då bör ge 400l/min.
-Tydligen för dåligt.

Tack för informationen :thumbright:
/Peter

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 01 maj 2013, 19:47
av StefanO
Det blev några timmar i garaget även idag och sekundär variatorn kom på plats. Efter rengöring och lite putsning av skivorna känns det som den kommer att fungera. Tog även itu med styret och stödbågen till d:o. Blästrat, grundat och lackat.
R1 variator.jpg
R1 Styrning.jpg
Jag har nu lite funderingar på vilken variatorrem som ska sitta på denna maskin. Nån som har tips eller hur jag räknar ut det. Det sitter en Salsbury även som primär och sekundären är den "lilla" Salsbury modellen.
MVH:StefanO

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 03 maj 2013, 20:02
av Southern Hill Custom
StefanO skrev:Det blev några timmar i garaget även idag och sekundär variatorn kom på plats. Efter rengöring och lite putsning av skivorna känns det som den kommer att fungera. Tog även itu med styret och stödbågen till d:o. Blästrat, grundat och lackat.
R1 variator.jpg
R1 Styrning.jpg
Jag har nu lite funderingar på vilken variatorrem som ska sitta på denna maskin. Nån som har tips eller hur jag räknar ut det. Det sitter en Salsbury även som primär och sekundären är den "lilla" Salsbury modellen.
MVH:StefanO
Troligtvis om motorn sitter på original plats ska det sitta en som heter på Roflex språk: 30K-1057K.
Den ligger ungefär mitt emellan Ockelbo korta & långa remmen.
Den satt bl.a på Evinrude.

/Jocke

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 05 maj 2013, 22:07
av StefanO
Ja då har det blivit dags att ta ett tag med motorn. Förhoppningarna var att det inte skulle vara några större fel, komptestade förut och fick ca 10,5. Har inte lyckats hitta hur mycket det ska vara men det känns väl ganska OK. Det fanns också gnista så det känns som en bra början. Ny packningsats med packboxar ligger och väntar så det är bara att köra på. Efter demontering kan konstateras att cylinder, kolv och ringar ser bra ut, inget nämnvärt glapp i vevstake och kolvbult, ett vevaxellager på upphällningen, måste bytas. Vevhushalvorna fick värmas loss från lagren, ett gott tecken som tyder på att de är i bra skick.
Värsta jobbet blir nog tvättningen, alla kåpor är täckta med ca 2mm oljesmet på insidan.

Efter 4 timmar med diesel, avfettning och högtryckstvätt blev det rent ialla fall.
R1 Motordelar.jpg
Startapparaten togs isär, rengjordes,smordes upp och försågs med nya fjädrar och fjäderkoppar på startklackarna. Ena startklacken saknade klo så det blev till att bygga upp med svetsen och slipa till. Returfjäder och startwire var i bra skick så de hänger nog med ett tag till.
Här är startapparaten ihopsatt och klar för tjänst.
R1 Startapp.jpg
MVH:StefanO

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 13 maj 2013, 21:34
av StefanO
Idag kom ett litet paket med 2 par röda handtag. Har sökt på blocket och tradera men det var så oförskämt dyrt, så letade på Ebay istället. Eftersom det är olika diameter på R1:ans och R11:ans styren så passade det utmärkt med dessa 2 satser som innehöll 1 22mm och 1 24mm vardera.
R1 Styre.jpg
Blev också kontaktad av förre ägaren som hade haft städning av loge och där återfunnit variatorskyddet. Hade ställt in mig på att försöka svetsa ihop nåt eget men istället blev det en tur i helgen för att hämta det.
Efter blästring och lack isamma ljusgrå nyans som styret blev det så här!
R1 Varskydd.jpg
Slutligen ett par bilder på 297:an hopsatt igen!
R1 297L 1.jpg
R1 297L 2.jpg
Mvh:StefanO

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 19 maj 2013, 19:04
av StefanO
Här kommer ett litet bildkollage på veckans aktiviteter!
Motorn fick ta plats i chassit igen. Väntar på packning till startapp. och packningssats till förgasaren.
R1 motormont 1.jpg
R1 Motormont 2.jpg
Sen var det dags att ta plats bakom symaskinen och sy upp ny klädsel till dyna o ryggstöd. Ny botten till både dyna och ryggstöd tillverkades först.
R1 Dyna 1.jpg
Variatorn fick en genomgång vilket innebar nya vikter och fjädersats.
R1 varrenov 1.jpg
R1 varrenov 2.jpg
R1 Variatormonterad.jpg
Får passa på att tacka för tipset ang. variatorrem. Sökte på nätet men det verkar inte vara någon särskilt vanlig dim. Kunde inte se att det fanns att beställa heller. Hittade emellertid en rem på Ebay i rätt dim. så nu är det bara att vänta och se om den passar. (Carlisle LM743)
Mvh:StefanO

Re: Renov. Rusch R1 1968

Postat: 19 maj 2013, 20:36
av Jesper
Helt otroligt fint jobb!