Ski-Doo RV -78
Ski-Doo RV -78
Japp, då tog man ett rejält återfall och en Ski-doo inhandlades. Srx:n såldes till Kalix där den hamnar i rätta händer. Denna maskin såg jag på ovalen i lycksele och började forska lite lugnt förra året och när jag äntligen hade bestämt mig för att sälja iväg srx:n och en sån här maskin skulle inhandlas, för det var inte tanke om nåt annat utan jag fastnade för dessa paddor när jag byggde min RV clone förra året. Jag fick tag på hans som ägde den och efter mycket snack om allt möjligt så fick jag köpa loss den. Utseende mässigt ser den ut som den gjorde i lycksele men motorn hade han börjat renovera upp. Bilder på motorn kommer att komma... Han har borrat cylindrarna och nya spi kolvar var inköpt, nya vevlager samt nya vevstakar. Dock är vevstakarna av det bättre och lite grövre slaget, men dom var lite för grova för att passa mellan skinkorna så dom är inlämnad på SMT för att slipa av dom litegrann. Detta bara som en försiktighetsåtgärd. Packningssats följde med men han gav mig rådet att inte åka med winderosas packboxar (yttre) utan att jag skulle köpa mig ett par original och det passade visst från 503:an så igår hämtades det ut nya packboxar från motorbolaget. Chassiet såg rätt bra ut med en lite spricka längst bak som. Buk och huv måste plastas och målas. Men det snyggaste är att nån tokjävel har målat med röd rostskyddsfärg i motorrummet. Ser riktigt bra ut.... NOT! Ja ja.. det var lite info om maskinen och nu några kort som jag tog med en iphöööne så förvänta er inte några toppen kort...
Ett par rostskyddsfärgade pipor är inte det sämsta.
Nån har även gått loss på variatorskyddet och även variatorn var målad.
Huven var sprucken bak mot styret och längst ned under nosen. Men det var inte så farligt så att det inte går att rädda.
Fick även med 2 P85:or varav en hade för stor kona och den ena med rätt kona hade en spricka i den rörliga skivan, så här blir det att flytta över grejor från den ena till andra. Vikter och en mörkblå fjäder följde oxå med.
Chassienummret.
Ja tanken med detta projekt är att försöka återställa den till original skick... ja eller så gått det går iaf.
Ett par rostskyddsfärgade pipor är inte det sämsta.
Nån har även gått loss på variatorskyddet och även variatorn var målad.
Huven var sprucken bak mot styret och längst ned under nosen. Men det var inte så farligt så att det inte går att rädda.
Fick även med 2 P85:or varav en hade för stor kona och den ena med rätt kona hade en spricka i den rörliga skivan, så här blir det att flytta över grejor från den ena till andra. Vikter och en mörkblå fjäder följde oxå med.
Chassienummret.
Ja tanken med detta projekt är att försöka återställa den till original skick... ja eller så gått det går iaf.
#108
-
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
- Ort: korpilombolo
Re: Ski-Doo RV -78
brutal maskin, blir kul att se den färdig. blir det en originalare?
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Re: Ski-Doo RV -78
Jo jag fastnade som för dom här paddorna. Tycker dom är som läcker på nåt vis + att dom går ju rätt hårt oxå. Tanken är ju att få den så original som möjligt, saknar dock en ruta men det är ju inte det viktigaste, finns ju att få tag på ebay. Blir att beställa original dekaler oxå från Doo decals.teenageparadise skrev:brutal maskin, blir kul att se den färdig. blir det en originalare?
#108
-
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
- Ort: korpilombolo
Re: Ski-Doo RV -78
Fan va roligt, älskar original renoveringar och att bevara dessa kult skotrar. blir intressant atts e slutresultatet.
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Re: Ski-Doo RV -78
Jo det blir ju original lack på den och jag försöker att hitta åt en bra matta men det visar sig vara lite svårare. Vill inte förlänga boogien heller men måste jag så måste jag... blir ju lite lättare att hitta åt bra mattor då iaf. Men då åker jag säkert på att byta drivaxel oxå skulle jag tro, till en 6 kantig axel samt drivhjul. Ja ja... vi får se vad som händer. Men det blir inget bus bygge det kan jag då säga.teenageparadise skrev:Fan va roligt, älskar original renoveringar och att bevara dessa kult skotrar. blir intressant atts e slutresultatet.
#108
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Ski-Doo RV -78
Härlig, du hittade en alltså
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Ski-Doo RV -78
Japp, tillslut, känns ganska bra. Bara att sätta igång och plasta mm.Holländaren skrev:Härlig, du hittade en alltså
#108
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
- Ort: Orsa
Re: Ski-Doo RV -78
Kommer bli en ruskigt snygg maskin värd varenda krona du stoppar i den förutsatt att du håller dig på orginalspåret. Har en känsla av att 78:orna är lite ovanligare än 77:orna då 6500:an såldes 1978. Kanske impoterades RV 78:orna med syfte att tävla i lilla standard?
Montera 290-matta, det blir hundra gånger snyggare.
Montera 290-matta, det blir hundra gånger snyggare.
Chez nous c´est Ski-doo!
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Ski-Doo RV -78
Vad är det för motor?
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Ski-Doo RV -78
Jo det är det som är tanken, att behålla original looken och grejor. Därför blir det att försöka att hitta åt en 290 matta som är fräsch. Ja jag vet inte om så var fallet att dom skulle tävla i lilla standard men det är min tanke iaf.elanmannen skrev:Kommer bli en ruskigt snygg maskin värd varenda krona du stoppar i den förutsatt att du håller dig på orginalspåret. Har en känsla av att 78:orna är lite ovanligare än 77:orna då 6500:an såldes 1978. Kanske impoterades RV 78:orna med syfte att tävla i lilla standard?
Montera 290-matta, det blir hundra gånger snyggare.
#108
Re: Ski-Doo RV -78
Det är en standard 340 F/A motor.marino carlsson skrev:Vad är det för motor?
#108
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Ski-Doo RV -78
Lilla Standard kommer få en 45hk gräns och Stora Standard kommer få 60hk gräns.
Än så länge har inte Jonas RV varit ett problem men när man får dessa att fungera och en chaufför som gillar att gasa så sabbar man standardklasserna. Samma risk finns om folk börjar tävla med racemaskiner som är "standard" i stora standard också. Dessa är inte konsumentstandard utan byggda för race. Sen får folk diskutera ytterligheter hit och dit men standardklasserna ska vi vara ohyggligt rädda om. Fördelen du har är att dessa finns på 45hk då amerikanerna satte 76:ans cyllar och singelpipa tror jag det var. 76:an var 45hk och det var av exakt samma skäl som dem införde den gränsen 1978. Detta finns att läsa om.
Än så länge har inte Jonas RV varit ett problem men när man får dessa att fungera och en chaufför som gillar att gasa så sabbar man standardklasserna. Samma risk finns om folk börjar tävla med racemaskiner som är "standard" i stora standard också. Dessa är inte konsumentstandard utan byggda för race. Sen får folk diskutera ytterligheter hit och dit men standardklasserna ska vi vara ohyggligt rädda om. Fördelen du har är att dessa finns på 45hk då amerikanerna satte 76:ans cyllar och singelpipa tror jag det var. 76:an var 45hk och det var av exakt samma skäl som dem införde den gränsen 1978. Detta finns att läsa om.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Ski-Doo RV -78
När blev det bestämt? Har inte läst ett ord om det nånstans men då får jag väl åka i stora standard isf.
#108
Re: Ski-Doo RV -78
Och vad jag tycks ha sett så kunde en vanlig konsument köpa den här modellen på hos sin ski-doo handlare. Men nu ska vi inte sitta här och diskutera klasser hit å dit, det får vi göra i en annan tråd.
#108
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Ski-Doo RV -78
Det har inte skrivits någonstans heller men de gäller inte nu. Tänkte att det är ju bra å veta så tidigt som möjligt och som sagt behöver kanske inte anledningen någon större förklaring. En konsument är ju alla som har pengar å han som har pengar han köp vad han vill Typ som du som köpt en RV 340
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Ski-Doo RV -78
Nä dom reglerna gäller väl 2015 för reglementet är ju spikat för nästa år oxå så jag hinner ju åka en vinter i lilla standard innan jag måste byta klass. Ja är man konsument och vill köpa nåt så behöver man pengar helt rätt där... nä det jag menade var att det är ju inte nån "race" maskin som typ V-maxen var när den kom 1983 eller när det nu var och det var endast tävlingsförare som fick köpa den maskinen. För den här fick väl "vem som helst köpa" antar jag, rätta mig om jag har fel, finns säkert nån som har bättre koll på det än jag. Men det här är inget att hänga läpp över... det är bara att börja tampas med dom som har 200cc mer i motorn än vad jag har. Sen antar att alla yamaha et 340 åkare började darra på läppen när dom såg att jag hade införskaffat en sån här best, måste ju tänka på dom oxå...marino carlsson skrev:Det har inte skrivits någonstans heller men de gäller inte nu. Tänkte att det är ju bra å veta så tidigt som möjligt och som sagt behöver kanske inte anledningen någon större förklaring. En konsument är ju alla som har pengar å han som har pengar han köp vad han vill Typ som du som köpt en RV 340
#108
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Ski-Doo RV -78
Du har helt rätt, reglementet är skrivet för 2 år å då ska vi hålla på det också. Men så då vet du framtiden iaf. Än så länge har det heller inte varit ett problem men det finns ju anledning varför dessa klasser är populära. Enkelt å billigt å alltid väldigt jämt.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Ski-Doo RV -78
...och jag fyllde ut ännu ett hål i samlingen, helt okej...Linka skrev:Japp, tillslut, känns ganska bra. Bara att sätta igång och plasta mm.Holländaren skrev:Härlig, du hittade en alltså
YAMAHA
-76 STX 440
-77 STX 340
-76 SRX 340
-77 SRX 440
-78 SRX 440
-78 SSR 440
-79 SRX 440
-80 SRX 440
-81 SRX 440
-82 SRX 500
-83, -85, -86 Vmax 540
-79, -80 EX 440
-81, -83, -85, -86, -88, -89, -90, -91 SR 540
-80, -82, -83, -84 SS 440
-76 STX 440
-77 STX 340
-76 SRX 340
-77 SRX 440
-78 SRX 440
-78 SSR 440
-79 SRX 440
-80 SRX 440
-81 SRX 440
-82 SRX 500
-83, -85, -86 Vmax 540
-79, -80 EX 440
-81, -83, -85, -86, -88, -89, -90, -91 SR 540
-80, -82, -83, -84 SS 440
Re: Ski-Doo RV -78
Japp, srx:n hamnar ju som på rätt ställe.RX439 skrev:...och jag fyllde ut ännu ett hål i samlingen, helt okej...Linka skrev:Japp, tillslut, känns ganska bra. Bara att sätta igång och plasta mm.Holländaren skrev:Härlig, du hittade en alltså
#108
Re: Ski-Doo RV -78
Tänkte bara höra om det är nån som har blästrat cylindrar och toppar med sand? Om man ska göra det eller om det blir för grovt och det blir fult? Mina toppar är ju som sagt röda.
#108