Tanken är att montera en 19mm Kimpexmatta med kammar även på klammren. Dessa skydd är 20mm och jag monterar sedan dubb som är ca 10mm över kammarna. Frågan är om det räcker till?Katanan skrev:Tunnelskydd för arga tänder.
SRX 440 ismaskin
Re: SRX 440 ismaskin
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: SRX 440 ismaskin
Trevligt bygge.
Och roligt med mera ismaskiner. och med så många byggen på g så kanske vi kan få igång några fler tävlingar här nere....
Jag skulle köpa en helt ny variator som jag vet inte är misshandlad.
Det är inte hälsosamt om variation skulle sprängas vid 9000 varv och man samtidigt hänger med överkroppen på utsidan skotern, det kan göra riktigt ont.
Ang dubb och matta
Vi är helt gröna på att köra ovalbana. Så vi vet ingenting i egentligen (som i allt annan också)
Jocke ringde till Whal bros och frågade vad de rekommenderade till Alouetten.
De tyckte 3/4 tum dubb 144 st men då använder vi "cleated track".
Dessa rekommendationer är fick vi.
Du har en motor starkare motor, en annan matta, och troligen tyngre maskin.
//Lars
Och roligt med mera ismaskiner. och med så många byggen på g så kanske vi kan få igång några fler tävlingar här nere....
Vilken misshandlad variator.Katanan skrev:Det kan vara ett bra tips. Det ser ut i spåren som om det är någon form av bronslegering. Gissar att det inte går med vilket material som helst.
Jag skulle köpa en helt ny variator som jag vet inte är misshandlad.
Det är inte hälsosamt om variation skulle sprängas vid 9000 varv och man samtidigt hänger med överkroppen på utsidan skotern, det kan göra riktigt ont.
Ang dubb och matta
Vi är helt gröna på att köra ovalbana. Så vi vet ingenting i egentligen (som i allt annan också)
Jocke ringde till Whal bros och frågade vad de rekommenderade till Alouetten.
De tyckte 3/4 tum dubb 144 st men då använder vi "cleated track".
Dessa rekommendationer är fick vi.
Du har en motor starkare motor, en annan matta, och troligen tyngre maskin.
//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
Re: SRX 440 ismaskin
Det skulle vara kanon!
Ang cleated track. Finns dessa att få tag på i detta land? Måste ju vara ett bra alternativ ist för dubbad matta. Speciellt om det är ont om plats i tunneln.
Ang cleated track. Finns dessa att få tag på i detta land? Måste ju vara ett bra alternativ ist för dubbad matta. Speciellt om det är ont om plats i tunneln.
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: SRX 440 ismaskin
Whal bros har Cleated track mattor. (dubba får man göra själv)
(Du måste ha andra drivhjul för dessa mattor)
jag tror att drazzilB på detta forum kan få fram Cleated track mattor.
För isoval gäller Dubb och 60 gradiga styrstål inget annat.
//Lars
(Du måste ha andra drivhjul för dessa mattor)
jag tror att drazzilB på detta forum kan få fram Cleated track mattor.
För isoval gäller Dubb och 60 gradiga styrstål inget annat.
//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
Re: SRX 440 ismaskin
Jag har en dubbad 121" Whal bros Cleated track med kickers jag kan sälja.
Mattan är inte använd många minuter
Mattan är inte använd många minuter
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: SRX 440 ismaskin
Håller på med ihopsättningen av chassiet igen. Har en fundering ang främre motorfästet. Är det någon som har ersatt original gummibussningar med något annat? Det som satt där var helt slut och hålen i järnet har blivit något ovala. Skulle jag beställa original så blir det nog till att fräsa upp hålen i plåten och svarva hylsor till bussningarna.
Kollade med Momentum och dom hade gummibussningar som var 30mm utv. Tyvärr så var dom för höga.
Kollade med Momentum och dom hade gummibussningar som var 30mm utv. Tyvärr så var dom för höga.
Re: SRX 440 ismaskin
Nu gäller det att börja skruva om det ska bli något kört nästa säsong!
Lackering..eller snarare målning av bananframvanen. Efter lite justering så är den jämnkrokig iaf. Det blir att köra med aningens negativ camber.
Bakpartiet var intryckt så den byttes mot sin 400g lättare ersättare.
Skidor är under tillverkning..om det någonsin kommer att bli något körbart av dessa alu bitar ska bli spännande att se. Absolut inget vetenskapligt bakom mina ritningar. Det enda jag vet är att skotern kommer att bli 12kg lättare i fronten med dessa.
Lackering..eller snarare målning av bananframvanen. Efter lite justering så är den jämnkrokig iaf. Det blir att köra med aningens negativ camber.
Bakpartiet var intryckt så den byttes mot sin 400g lättare ersättare.
Skidor är under tillverkning..om det någonsin kommer att bli något körbart av dessa alu bitar ska bli spännande att se. Absolut inget vetenskapligt bakom mina ritningar. Det enda jag vet är att skotern kommer att bli 12kg lättare i fronten med dessa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: SRX 440 ismaskin
Nice ski's! Maybe bottom is too wide for ice?
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm
Re: SRX 440 ismaskin
:)I have no idea! Parhaps you're right. The width in the bottom is 40 mm. The plan in the beginning was to weld them on the inside, that's why they got so wide. Changed my mind in the process about the welding. I will give it a try and if it doesn't work I can maybe use them to dragrace.Reimond skrev:Nice ski's! Maybe bottom is too wide for ice?
Re: SRX 440 ismaskin
Halloj!
Jo den har använts flitigt. Det tar tyvärr lite längre tid än tänkt då allt är skuret, krokigt, eller glappt. Planen är iaf att få ihop något vettigt av detta i slutändan.
Jo den har använts flitigt. Det tar tyvärr lite längre tid än tänkt då allt är skuret, krokigt, eller glappt. Planen är iaf att få ihop något vettigt av detta i slutändan.
Re: SRX 440 ismaskin
Blev lite nyfiken på motorns skick så jag plockade ut veven för inspektion. Inte helt förvånande så kommer den behöva en översyn.
Däremot så blev jag lite förbryllad när jag kollade på vad som ser ut smörjkanaler till lagren. På utgående sidan ser det fabriksgjort ut men motsatt sida och i mitten ser ut som om det är gjort i efterhand. Hur ser det ut original?
Däremot så blev jag lite förbryllad när jag kollade på vad som ser ut smörjkanaler till lagren. På utgående sidan ser det fabriksgjort ut men motsatt sida och i mitten ser ut som om det är gjort i efterhand. Hur ser det ut original?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: SRX 440 ismaskin
Maybe you know. I wonder if these holes are original. They sure not look original. By your answer I guess not. But why? Is it common that the bearings get to little lubrication?
Re: SRX 440 ismaskin
Jag tycker dina lagerlägen ser dåliga ut men det kanske är smuts.
Är det så att dom är nötta så får du skaffa nytt block
Är det så att dom är nötta så får du skaffa nytt block
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: SRX 440 ismaskin
Då skall tilläggas att överdelen är vacker i förhållande till underdelen.. Nä, det är nog inte mycket att hänga i granen tyvärr. Kommer att skicka iväg veven för kontroll för att se om det är något att rädda.
Det blåser en jämn och fin motvind i garaget.
Det blåser en jämn och fin motvind i garaget.
Re: SRX 440 ismaskin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: SRX 440 ismaskin
Motorn är körd med krokig vev och då är nog lagerlägena i veven dåliga
Ett vanligt fel på 70-tals yammor och det brukar gå åt några vevaxlar för att få en fin
Ett vanligt fel på 70-tals yammor och det brukar gå åt några vevaxlar för att få en fin
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: SRX 440 ismaskin
Ska bli spännande att se. Det kan vara så att botten är bytt då jag har en motorplatta som någon gång varit i 2 bitar..hamnar på samma hög.spider66 skrev:Motorn är körd med krokig vev och då är nog lagerlägena i veven dåliga
Ett vanligt fel på 70-tals yammor och det brukar gå åt några vevaxlar för att få en fin
Jag skjuter lite på motorproblemet och ska försöka få chassiet klart.
Re: SRX 440 ismaskin
Strippning av dekaler..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.