Sida 11 av 14

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 07 jan 2015, 20:59
av Forsnäsmopar
FilleGunde skrev:Riktigt fint jobb du gjorde med pipan måste jag säga! Och för att inte svetsat så mycket med TIG så måste jag säga att det var riktigt fint! :) TIG'en är ju inte så lätt att svetsa med, det krävs en hel del svetsning med dem innan det blir perfekt har jag märkt ;) Men jag har själv funderat på att göra en ordentlig pipa åt min skoter (en Ski-doo nordik 300 med en Suzuki 440 fläktis motor i sig) och jag undrar om du som har hållit på en del med att bygga pipor har några bra tips på hur jag ska göra den och eventuellt så bra så att jag kanske skulle vinner någon kuse på den? :) alltså hur jag ska beräkna på hur stor den ska vara, vilken teknik som är bäst att använda sig av för att göra pipan osv. Den är inget jag tävlar med utan jag kör bara i lössnö med den, så den är inte så högvarvig :) Tack på förhand! MVH/ Filip
Vad som gäller att räkna ut en pipa så finns det ett flertalet olika program (papper å penna för dom som är duktig på
att räkna) för detta ändamål, en del bra å en del mindre bra.
Vilka som funkar bäst/sämst har jag ingen aning om, men programmet som räknat ut just den här pipan är egentligen en motorsimulator.
Har du kollat in vad som skrivits i piptråden http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=8917" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"?
Har inte någon koll om vad som skrivits där i men är kanske värt att kolla.
Man måste även "bestämma karaktären" på motorn innan man börjar att räkna på en pipa,enduro ,dragrace osv., allt beroende på
vad man ska ha den till.
Det många parametrar som man måste veta, avgasduration, varvtal,arean på avgasport, avgastemp mm. mm. Ju mer avancerat program
desstå fler parametrar å förhoppningsvis en mer korrekt pipa.
Jag kan berätta att vi bromsade en helt sdt. SA290 för flera år sedan med en pipa som funkade mycket bra till en trimmad SA290 men
den lämnade bara14hp, å med original avgassystem lämnade samma motor över 18hp. Så många tror att allt annat än
original är bättre men så är det inte.
Sen vad som gäller metod att bygga en pipa på, så finns det lätta/snabba å svåra/tidskrävande sätt.
Den metod jag valde här sist tog nära på 40 timmar att färdigställa en pipa, förvisso nybörjare med
tiggen å med metoden isig men det tog tid.
Det enklaste jag kan rekommendera om man vill spara tid å gör det enkelt för sig så är det att leta efter en
färdig pipa från någon skoter (som stämmer någorlunda) å sedan kapa in den så den passar i chassiet, det har jag/vi gjort
många gånger .

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 07 jan 2015, 21:04
av Forsnäsmopar
Evervärst 444 skrev:Du borde nästan satsa på dubbar Lars! Då har du samma grepp på byavägen som du har på prepad bana nu!
Vi har tittat på det, dubb alltså 8) ...
Vi får väl prata ihop oss så vi testkör samtidigt, för hon kan ju inte vara på två ställen på en gång.
På så sätt kommer nån av oss slippa åka snöre hem :D ...

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 08 jan 2015, 10:19
av Holländaren
Kan berätta lite mer om hur den här pipan har kommit till eftersom det är jag som räknat fram den :) Den var tänkt att vara till min egen motor egentligen men eftersom Lars kör med ungefär samma koncept på portningen så gissade vi att den kunde funka bra på hans motor också. Och iom att 277an nu är bannlyst i BC och jag har nya planer så kommer jag antagligen aldrig bygga den här pipan själv så det är väl lika att ens teamkamrat får nytta av den då :thumbright:

Den har alltså som Lars skrev "utvecklats" i en motor simulator. Det är inte så enkelt som det kanske låter, man håller på mäta och mata in värden i ett dygn innan man kan börja simulera. Det är bl.a portdurationer, utformning på portarna, kanalerna, förgasaren, förbränningsrummet, tändinställning, bestyckning, temperatur på insugsluften, temperaturen på avgassystemets väggar mm mm. Ungefär varenda grej som går att mäta på en motor måste man mata in i programmet.
277avgas.png
När man har gjort det så kan man börja simulera. Jag började med att mata in en helt standard 277a för att jag har en kurva på den så då går det att kolla om det hela stämmer någorlunda överens med verkligheten. Resultatet från simulatorn stämde mycket bra med den kurvan jag hade, jag fick ut 26,4 hk vid 6000 varv, och flygplansmotorn har på papper 25.5 hk vid 6100 varv. Resten av kurvan stämde också rätt så bra, simmen gav en lite flackare kurva men beror mest troligt på att avgassystemet inte stämde överens med flygmotorns avgassystem som jag inte har några mått på.
277simvsriktig.png
Nu var jag alltså nöjd med grundmotorn, tyckte att den stämde nog bra för att utgå ifrån och få en någorlunda verklighetstrogen bild på effekten. Då kan alltså det roliga börja, att börja experimentera :)
Här är ett exempel på en snabbt uträknat pipa på en i övrig helt standard 277a:
277oportatpipa.png
Där ser man även varför det är viktigt att inte bara sätta dit vilken pipa som helst på en motor och tro att det ska ge nåt. För att vinna effekt på ett varvtalsområde så innebär det oftast att man kommer förlora effekt på ett annat område. I det här fallet tappar man alltså mycket effekt under ca 4800 varv. Om inte pipan stämmer så kan det innebära att du inte vinner nånting alls, eller kanske till o med förlorar effekt som Lars redan gav ett exempel på att det har hänt. T.ex en pipa från en någorlunda modern skoter med 190-200 grader avgasduration kommer funka dålig på en standard 299 med 140 grader avgasduration (för att komma med ett extremt exempel) och mest troligt så är det enda som kommer hända att man tappar en del av den lilla effekten man hade från början. Och då tar man bara hänsyn till pipans längd, det är många fler parametrar än det som har stor betydelse.


Åter till simulatorn.. Sen börjar man ändra lite grundläggande parametrar som att höja kompet, större gasare osv och då är det dags att börja experimentera med portningen. Det är här i det här stadiet man kan spendera hur många timmar som helst.. Och hela tiden ska man ha i bakhuvudet att det ska gå att genomföra i verkligheten också. Man ska själv klara av att genomföra dom modifieringar man gör i simulatorn i verkligheten också (dvs ha rätt verktyg för just den ändringen och nog stadig hand för att inte sabba cylindern), det ska finnas gods i cylindern till dom och motorn i simmen är odödlig (den varnar för spikningar men inte t.ex kolvringar som flyger ut i avgasporten) men det är inte en riktig motor. Med andra ord så ska man vara realistisk.
Medans man håller på så får man en ganska bra uppfattning av hur dom olika parametrar påverkar effektkurvan. Jag brukar börja med stora steg i värdena för att se en stor ändring, och sen går det att gissa ungefär vad man ska ha för värde för att få kurvan lite närmare det man önskar. Man startar simulatorn och några minuter senare får man svar på frågan om det blev bättre eller sämre i form av en kurva. Man kan även få fram grafer på alla olika tryck/pulser i motorn efter att ha kört en simulering. Programmet har en inbyggt piputräknare som räknar fram en pipa till alla värden man fyllt i, och den använder jag ofta i början eftersom motorn ändras våldsamt hela tiden då, blir olika area och durationer på portarna hela tiden så pipan funkar sällan som tänkt efter en sån ändring.

Nu är ju motorn rätt kraftigt portat i simulatorn (dock genomförbar), och efter några kvällar kan det börja se ut såhär ;)
277portat.png
Man hade ju varit rätt nöjd om man hamnar någorlunda nära den kurvan i verkligheten. Men iom att det inte kostar nåt att experimentera så forskar man vidare och försöker förbättra kurvan genom att göra små ändringar i pipan och portningen. Jag brukar även kolla om det går att få bättre hållbarhet (t.ex smalare portar, mindre förtändning) utan att tappa nämnvärt med pulver.
Och här har ni då slutresultatet, lite mer effekt hela vägen på lite lägre varv jämfört med förra versionen, dessutom med bättre hållbarhet.
277portat2.png
Och det är alltså den pipan Lars har i Situationen nu, med grövre stinger då pga lustgasen.
Den här pipan är då forskat i mest av alla pipor vi har byggt, det blev många timmar vid datorn innan man kom fram till just det här receptet så nu är det upp till bevis. Än så längre verkar den väl bete sig ungefär som den ska tror jag iaf :)


(lite offtopic varning nu men kanske ändå inte)
I somras testade jag simulatorns resultat för första gången, jag optimerade racemoppen i programmet. Efter en hel del strul med kolvringar som gick av (6 st på mindre än en km sammanlagt) så började den bete sig, och motorn/pipan betedde sig nästan exakt som den gjorde i simulatorn, toppeffekten fanns 100 varv högre än i simmen (12000 vs 11900). Provisoriskt mätt ska den ha gett 15 hk på bakhjulet men det är en väldig ungefärlig siffra pga att jag inte äger en vindtunnel så det kan säkert fela 20%. I simulatorn ger motorn strax över 20 hk (på vevaxeln) vid 11900 varv, men jag har kört med mycket mindre gasare än vad jag hade i simulatorn pga all strul med kolvringarna så där har man iaf en förklaring till den lägre effekten. Nu sitter rätt gasare på men jag har inte testat nån längre fullgas repa än så vet inte om det stämmer bättre nu. Skillnaden motför den gamla gasaren var rejält iaf :thumbright:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 08 jan 2015, 10:31
av SS440-80
Riktigt intressant :thumbright:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 08 jan 2015, 10:57
av Holländaren
Kan lägga upp en jämförelse med en simulering av min egen setup från ifjol också.. Den setupen kom fram genom att experimentera med en riktig motor och pipan till den är uträknat i nåt gratis pipprogram.
Det är den ljusblåa kurvan alltså, tror nog att den kan stämma på ett ungefär men det var bland det första jag gjorde med programmet så det är inte omöjlig att vissa värden felade lite.
Ungefär halva ökningen satt iaf i pipan, resten i portningen. Men potential borde finnas i den här nya setupen :thumbright:
277portat3.png

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 08 jan 2015, 19:43
av Forsnäsmopar
Tack Nico för redovisningen om uträkningarna, hoppas att du förstår bättre nu Filip.
Som ni förstår så är det alldelens för komplicerat att räkna ut med papper å penna.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 09 jan 2015, 00:48
av FilleGunde
Jodå, tack för hjälpen! Men just nu ska jag bara få ihop maskinen och sedan blir det att sätta sig bakom datorn och börja med en uträkning på en pipa, så får nöja mig med burken som sitter på nu ett tag till tills jag har fått ihop en vettig uträkning som jag är nöjd med och sedan blir det att börja bygga pipan :)

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 10 jan 2015, 12:40
av phredde
Fränt ! Är det EngMod2T ni använder?

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 10 jan 2015, 18:05
av Holländaren
phredde skrev:Fränt ! Är det EngMod2T ni använder?
Yep :)

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 17 jan 2015, 22:10
av Forsnäsmopar
Efter att ha fått ett ras till :? med nya pipan (tyvärr inge film) så revs hela bränslesystemet ner å besiktades, inga fel hittades.
Idéerna började ta slut om varför den här pipan behöver så in i helvetes mycke mer soppa än den gamla. Men så en kväll
kom Holländaren över å vi gick ut i garaget å resonerade.....å fan kolla här????
En bränsleslang till den ena NPFI:en såg konstig ut. Slangen sattes ner i en burk med vatten å blåstes med tryckluft....det såg ut som om alla barnen
i klass 1a i Svandammsskolan tränade till Baddaren, det bubblade överallt.
Vad som har hänt med slangen är nog att det slagit flammor ur fuggen å antänt bränsle som legat på utsidan, men slangen
gick precis att korta in så att den räckte till å få bort allt det trasiga.
I och med att detta system jobbar med att suga fram bränslet till spridaren med hjälp av undertryck å inte med bränslepump,så har den i stort sett bara sugit med
sig luft till den ena NPFI:en, gas + luft = leeeeeen. Det är bra att den inte har en pump för då hade den brunnit upp totalt.
På filmen från idag så sattes det in löjligt stora munstycken, 50 på lågen, ett uppborrat huvudmunstycke till 2.5mm = storlek okänd, ett 200 på powerjeten + att det bestyckades upp på dom "fasta"
munstyckerna till NPFI:arna. Dom ska man normalt inte behöva greja med men efter att ha pratat med Jim på Boss så tyckte han att vi skulle prova att gå
från 024 till 026, så dom åkte åxå in :shock: :shock: .
Tänkte att den inte överhuvudtaget inte skulle starta men det ville han, å visst gick han fett men nu håller han i alla fall.
Sen resonerade vi lite till i garaget å kom fram till att modda lite i Boss systemet, dom har nog inte konstruerat systemet så att det ska gå att ladda på med 60hp i en tvåtaktare på 268cc.
Dom nya förändringarna är inte testad ännu pga. att pipan sprack å måste svetsas om :evil: , men det kommer.
Nu lite bilder å film...

NPFI slangen med hål i + slangstump till fuggen....
IMG_3914.jpg
Sprucken pipa :( ...
IMG_3916.jpg

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Buu3lZXFlUY[/youtube]

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 18 jan 2015, 00:29
av Holländaren
[youtube]http://youtu.be/nNdX2N-6pb8[/youtube]

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 26 jan 2015, 02:18
av Hasse1
Hahaaaa,,,, Lars blir aldrig nöjd ;)

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 22 mar 2015, 21:44
av Forsnäsmopar
Har inte varit å uppdatera tråden på länge nu så nu blir det av.
Jag å Holländaren for på en weekend med dragrace i siktet, 14:e i Lycksele å den 15:e i Ljusvattnet.
Allt man kan säga om den helgen är att det blev en hel del bestyckande då det slutade med att jag bestyckat ner 180 steg på högen, 40 steg på
powerjeten å 15 på lågen :shock: mot det jag kört med hemma.
Bästa tid i Lycksele blev 7,65sek med 96km/h i slutfart.

Ljusvattnet blev det lite mindre bestyckning men inte några supertider där heller men 60-fötterna satt riktigt bra då tre av fyra repor låg på 1,79 :thumbright: .
Bästa tid i Ljusvattnet 7,43sek å 103km/h i slutfart.

Hemma igen så blev det bara att packa in alla grejor i garaget å sen iväg på jobb. Hela veckan har det funderades på
varför inte 277:an levererar då den i teorin i alla fall har mer effekt än i fjol.
Kommer hem kl1900 på Fredags kvällen så det är direkt ut i garaget för att riva isär rovan och besikta. Allt såg helt perfekt ut
å alla toleranser var bra så allt åkte in å tillbaka igen, tuben fylldes å bränsletanken tankades.
Sen på natten togs ett snabbt beslut att vikta på vikterna i primeren lite. Totalt blev det 2,4g på varje vikt å allt lades längst ut så
inslagsvarven blev oförändrad medans den sjönk ca2-300rpm på toppen.
Nu hände det grejor. Det är nog så att den vill ha mera vikt att jobba mot så nu till nästa tävling (när det nu blir) så
blir det att vikta ner den ännu mera å se vad som händer.
Jag fick äntligen slå mitt gamla rekord som sattes på Vuollerim Open för några år sedan.
Det nya rekordet är nu på 7,074sek å 113,2km/h med 1,84 i 60-fot :D :D :D , å detta med säkert 30-40m
mattspinn då det var väldigt halkigt ute på åkern. Hade det funnits fäste där så hade 6:an garanterat kommit men
nu var förutsättningarna inte dom.
Har lite film från helgen men det känns inge kul å lägga upp då det bara bluddrar å inte levererar, så jag lägger istället upp
i från Ededraget å rekordrepan.


h[youtube]ttps://www.youtube.com/watch?v=Z7k0YR5im8E&lis ... hB_2aiy46A[/youtube]

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 23 mar 2015, 06:47
av Gunnar
Grattis, den riktigt bra.
Men Låter som den missar på filmen.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 24 mar 2015, 20:42
av phredde
Bra jobbat ! Jag hade 1.80 som bäst i 60-fot med min stånka i Ljusvattnet, 1.81 på 7.92 repan.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 24 mar 2015, 21:10
av FunnyCar
:thumbright: :thumbright: :thumbright:
Bra jobbat!!!

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 25 mar 2015, 11:04
av Forsnäsmopar
Gunnar skrev:Grattis, den riktigt bra.
Men Låter som den missar på filmen.
Tackar, den missar inte utan är precis på gränsen till att börja bluddra. Körde safe å lät han vara lite fet.
Däremot så om man lyssnar på finalrepan så hör man att varvtalet svajar lite från mitten av banan å ända till mål, å det
beror mest troligt på att lustagasen inte levererar en jämn effekt utan vandrar lite. Detta skriver Tikka om på sin hemsida när han har bromsat nån motor med Boss Noss.
Det verkar åxå som om den vill ha en varm pipa så det blir noga att linda avgasband.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 25 mar 2015, 11:13
av Forsnäsmopar
phredde skrev:Bra jobbat ! Jag hade 1.80 som bäst i 60-fot med min stånka i Ljusvattnet, 1.81 på 7.92 repan.
Jo, jag såg att du åxå ligger på riktigt finfina å jämna 60-fötter :thumbright:
Vad har har du legat på för topspeed tidigare?

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 26 mar 2015, 11:18
av phredde
Jag tror inte jag varit mycket över 80 i hastighet förut.. Jag kommer då köra vidare på naturally aspirated och jaga bättre tider.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 01 apr 2015, 21:19
av Reimond
Guys, well done!