Ski-Doo Citation 3500 Boss Noss
Re: Ski-Doo Citation 3500
Vad är det för motor?
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Det är en lite trimmad Rotax 277:a...Fellen skrev:Vad är det för motor?
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Racerapport?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Här kommer racerapporten för CCW 2014...
Det första som måste sägas är att det var nära 30 grader (kändes som 532,7) i skuggan denna dag å ha problem med maskinen en hel dag i sådan värme
med inget tält/solskydd är inge kul, och så kunde jag inte testköra 35:an med dom förändringar som blev gjorda pga. tidsbrist å för dåliga åkrar mm.
Det brukas alltid testas innan jag åker iväg på tävling när det pillats i rovan, men nu blev det som det blev.
Fria kval under två timmar, blev det sagt under förarmötet så jag tänkte att det blir en lugn förmiddag med en körning för att få en tid å sedan koncentrera
sig i lugn å ro på elimineringen istället.
Det började redan första repan med att fläkten, som suttit där 3 säsonger plötsligt sade upp kontraktet å exploderade så fläktkåpan
sprack å triggergivaren till tändningen fick en rejäl smäll å vreds 90 grader åt fel håll å flera mm utåt + att den bluddrade som ett syk .
Fick in den i depån så skadorna kunde besiktas å efter en snabb genomgång så riktades givarfästet så att den satt ungefär där den ska sitta , toppen vändes
så kylflänsarna hamnade i rätt riktning för att köra F/A å huven plockades bort .
Jag hade faktiskt med mig dubbelstifts toppen men satte inte dit den utan körde med toppen som satt på under min rekord repa.
Vi lyckades få igång 35:an å triggern var hel , så vi bestyckade ner högen från 400 till 370 å rörde inte powerjeten.
Ut igen på banan, bluddrade fortfarande som ett syk men nu kunde jag i alla fall köra tillbaka till depån själv.
Bestyckade ner till 340 på högen å 115 på powerjeten, ut på banan å bluddrar fortfarande på tok för mycket.
Sen sattes det in allt mindre å mindre munstycken (så små att det börjades inte kännas nå kul) i fuggen allt efter dagen gick å till slut satt det 260 på högen å 100 på powerjeten.
Till slut så började 35:an bete sig som tänkt å i en repa så surade han inte ner sig i starten å stack iväg riktigt bra så då jag var mycke före så valde jag att släppa på gasen å puttra i mål för att spara på maskinen.
Sen kom en konkurrent å kollade hur det gick å sa att man får bestycka ner mycke på sommaren mot vinterkörning, givetvis var jag inställd på att bestycka ner men 140 steg på högen å 30 på powerjeten var helt klart utanför min tanke.
Sen har nog modifieringarna på pipan, toppen å tändningen bidragit till en del åxå men inte SÅ mycket.
Ett stort tack till alla som hjälpte till på ett eller annat sätt med olika saker under tävlingen, utan er hade det inte gått, men extra stort tack till Sören (Snowsun) som stog ut hela dagen med strul, stress å värme.
Här är alla körningar för dagen...
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fSekbPR ... e=youtu.be[/youtube]
Det första som måste sägas är att det var nära 30 grader (kändes som 532,7) i skuggan denna dag å ha problem med maskinen en hel dag i sådan värme
med inget tält/solskydd är inge kul, och så kunde jag inte testköra 35:an med dom förändringar som blev gjorda pga. tidsbrist å för dåliga åkrar mm.
Det brukas alltid testas innan jag åker iväg på tävling när det pillats i rovan, men nu blev det som det blev.
Fria kval under två timmar, blev det sagt under förarmötet så jag tänkte att det blir en lugn förmiddag med en körning för att få en tid å sedan koncentrera
sig i lugn å ro på elimineringen istället.
Det började redan första repan med att fläkten, som suttit där 3 säsonger plötsligt sade upp kontraktet å exploderade så fläktkåpan
sprack å triggergivaren till tändningen fick en rejäl smäll å vreds 90 grader åt fel håll å flera mm utåt + att den bluddrade som ett syk .
Fick in den i depån så skadorna kunde besiktas å efter en snabb genomgång så riktades givarfästet så att den satt ungefär där den ska sitta , toppen vändes
så kylflänsarna hamnade i rätt riktning för att köra F/A å huven plockades bort .
Jag hade faktiskt med mig dubbelstifts toppen men satte inte dit den utan körde med toppen som satt på under min rekord repa.
Vi lyckades få igång 35:an å triggern var hel , så vi bestyckade ner högen från 400 till 370 å rörde inte powerjeten.
Ut igen på banan, bluddrade fortfarande som ett syk men nu kunde jag i alla fall köra tillbaka till depån själv.
Bestyckade ner till 340 på högen å 115 på powerjeten, ut på banan å bluddrar fortfarande på tok för mycket.
Sen sattes det in allt mindre å mindre munstycken (så små att det börjades inte kännas nå kul) i fuggen allt efter dagen gick å till slut satt det 260 på högen å 100 på powerjeten.
Till slut så började 35:an bete sig som tänkt å i en repa så surade han inte ner sig i starten å stack iväg riktigt bra så då jag var mycke före så valde jag att släppa på gasen å puttra i mål för att spara på maskinen.
Sen kom en konkurrent å kollade hur det gick å sa att man får bestycka ner mycke på sommaren mot vinterkörning, givetvis var jag inställd på att bestycka ner men 140 steg på högen å 30 på powerjeten var helt klart utanför min tanke.
Sen har nog modifieringarna på pipan, toppen å tändningen bidragit till en del åxå men inte SÅ mycket.
Ett stort tack till alla som hjälpte till på ett eller annat sätt med olika saker under tävlingen, utan er hade det inte gått, men extra stort tack till Sören (Snowsun) som stog ut hela dagen med strul, stress å värme.
Här är alla körningar för dagen...
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fSekbPR ... e=youtu.be[/youtube]
Senast redigerad av 1 Forsnäsmopar, redigerad totalt 10 gånger.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Låter inte bra. Hur går den utan gas?
Kommer du till älvsbyn och testar lite typ 60fötter?
Kommer du till älvsbyn och testar lite typ 60fötter?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Gunnar skrev:Låter inte bra. Hur går den utan gas?
Kommer du till älvsbyn och testar lite typ 60fötter?
Har egentligen aldrig rejsat med det här chassiet utan gas, motorn har körts utan gas men då med en helt annan setup.
Motorn ska gå alldelens för fett då man står på stödet å varmkör/varvar ur, precis så att han nästan kvammnar av soppa, då
har det blivit nära rätt blandning när man laddar på med mycke gas.
Nu har man hunnit analysera filmen å funderat på vad som hände. Har en teori om att flödet genom motorn är
så pass mycket bättre än innan modifieringarna och i och med det så har genomströmmningshastigheten i fuggen ökat å
den blev så fet som den blev.
Sen har säkert vädret bidragit till en stor del men inte allt, å det kommer att visa sig till vintern om jag måste upp till samma munstycken som jag hade ifjol.
Älvsbyn? Får se vart man är i snickeriprojektet på kåken, skulle va kul å kolla.
Åkte på CCW, 1,785sek som snabbast i 60-fotstid (3,20 in i filmen), banrekordet i 60-fot ligger från och med i år på 1,547sek, å sattes av Haggla.
Skulle ha varit intressant att ha sett sluttid å hastighet på den repan, om man inte hade släppt efter ca halva banan.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Nu efter julmaten har lagt sig så man kan börja andas å röra på sig har det meckats lite på 35:an.
Modifieringarna för årets säsong är att det ska svarvas en ny topp å knackas ihop en ny pipa.
Tänkte att jag skulle börja med pipan efter jag å Holländaren pratat ihop oss om en pipa som kanske inte blir så mycke fel,
då det bara är spekulationer om vad som gäller med tvåtakt å gas.
Det vart en del funderande om vilken metod som skulle tillämpas vid bygget av pipan men till slut så
valde jag att "kopiera" Rättviks metoden (kanske finns flera som åxå gör så) dvs. att bygga upp hela pipan i papper
å sedan klippa ner den igen å malla av bitarna på plåten.
Det här första riktiga "jobbet" som jag gör med tiggen, visst har man lekt med ett par raka plåtar men det
är ju bara lek så det räknar jag inte.
Min erfarenhet med tig är alltså MYCKET liten så det ser ut där efter. Det svåraste som jag nu känner
är när spalten blir för stor så att man måste dit med tillsatstråden , så länge bitarna är kloss mot varandra så är det inga problem.
Lite bilder...
Efter två-tre dagar av Sigvard Marjasin`s favorit sysselsättning nämligen klippa å klistra blev det en sån här... Sönderklippt, liknar ett fiskskelett... Några bitar i plåt... Halvvägs... Alla bitar klar å punktade... Påbörjat helsvetsningen... Ska på jobbet imorgon bitti å svetsa det sista så man får ta hem 35:an å kapa till stingern å ett nytt hål i buken där den ska ut.
Hoppas det bara kommer att funka bra å ge många pållar till så man kan få åka en 6:a...
Modifieringarna för årets säsong är att det ska svarvas en ny topp å knackas ihop en ny pipa.
Tänkte att jag skulle börja med pipan efter jag å Holländaren pratat ihop oss om en pipa som kanske inte blir så mycke fel,
då det bara är spekulationer om vad som gäller med tvåtakt å gas.
Det vart en del funderande om vilken metod som skulle tillämpas vid bygget av pipan men till slut så
valde jag att "kopiera" Rättviks metoden (kanske finns flera som åxå gör så) dvs. att bygga upp hela pipan i papper
å sedan klippa ner den igen å malla av bitarna på plåten.
Det här första riktiga "jobbet" som jag gör med tiggen, visst har man lekt med ett par raka plåtar men det
är ju bara lek så det räknar jag inte.
Min erfarenhet med tig är alltså MYCKET liten så det ser ut där efter. Det svåraste som jag nu känner
är när spalten blir för stor så att man måste dit med tillsatstråden , så länge bitarna är kloss mot varandra så är det inga problem.
Lite bilder...
Efter två-tre dagar av Sigvard Marjasin`s favorit sysselsättning nämligen klippa å klistra blev det en sån här... Sönderklippt, liknar ett fiskskelett... Några bitar i plåt... Halvvägs... Alla bitar klar å punktade... Påbörjat helsvetsningen... Ska på jobbet imorgon bitti å svetsa det sista så man får ta hem 35:an å kapa till stingern å ett nytt hål i buken där den ska ut.
Hoppas det bara kommer att funka bra å ge många pållar till så man kan få åka en 6:a...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Hittade även två bilder från Rättvik - CCW i somras...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Ski-Doo Citation 3500
fos pipe?? 2 kör du med "gaspedal" eller som vanligt då du acdc kokar? Jag tycker det är lättare när man avfyrar med handtaget, men hör många som föredrar pedal.. Ser i övrigt bra ut!
Re: Ski-Doo Citation 3500
Härligt att du är på gång igen, ser bra ut som sagt
Mvh Per
Mvh Per
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Körde med ett vanligt handtag å ingen pedal. Svetsgurun på jobbet ställde in svetsen en Fredag så den skulle klarEvervärst 444 skrev: fos pipe?? 2 kör du med "gaspedal" eller som vanligt då du acdc kokar? Jag tycker det är lättare när man avfyrar med handtaget, men hör många som föredrar pedal.. Ser i övrigt bra ut!
tills jag skulle använda den. Det som var med det var att han är bara "lite" duktigare å snabbare så jag fick
sänka strömmen ganska mycket innan det kändes att gå lagomt fort för mig.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Ski-Doo Citation 3500
Jag tycker du gjorde det riktigt snyggt ändå!
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Nu är pipan klar .
Det sista, som stingern å öglorna till avgasfjädrarna gjordes hemma med miggen.
Hålet i chassiet till stingern kom lite högre upp än beräknat för papperspipan måste ha sjunkit ner en aning så den riktiga pipan
sniffsade i bulten till styrstaget , men det korrigerades enkelt genom att höja hela pipan lite.
Det som återstår är att borra in avgastemp givaren och få på lite klarlack, sedan bara varmköra ett par gånger så att lacken får härda ordentligt.
Tog även en något grövre stinger än vad mallen sa då det ska laddas max med gas, å skulle
det mot förmodan bli för lågt piptryck/motstånd så sätter jag dit någon form av strypning.
Klart... Stingern...
Det sista, som stingern å öglorna till avgasfjädrarna gjordes hemma med miggen.
Hålet i chassiet till stingern kom lite högre upp än beräknat för papperspipan måste ha sjunkit ner en aning så den riktiga pipan
sniffsade i bulten till styrstaget , men det korrigerades enkelt genom att höja hela pipan lite.
Det som återstår är att borra in avgastemp givaren och få på lite klarlack, sedan bara varmköra ett par gånger så att lacken får härda ordentligt.
Tog även en något grövre stinger än vad mallen sa då det ska laddas max med gas, å skulle
det mot förmodan bli för lågt piptryck/motstånd så sätter jag dit någon form av strypning.
Klart... Stingern...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Har du blivit medlem i magnapulldräparklubben? Med tanke på hur snöret ligger
När blir det provkörning? Hör av dig när det är dags, så kommer jag och bogserar hem dig
När blir det provkörning? Hör av dig när det är dags, så kommer jag och bogserar hem dig
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Holländaren skrev:Har du blivit medlem i magnapulldräparklubben? Med tanke på hur snöret ligger
När blir det provkörning? Hör av dig när det är dags, så kommer jag och bogserar hem dig
Hade en tanke att testa imorgon (fast egentligen idag, Tisdag) men får se om jag hinner, åker å jobbar på onsdag så det är lite å grejsa med det.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Slutade inte riktig som det var tänkt.. Men Lars får skriva testrapporten
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CRrl2PvZxOY[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CRrl2PvZxOY[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Ski-Doo Citation 3500
Enligt alla teorier man hade, så skulle det behövas mindre munstycken än vad som sattes in...trodde jag .
Det blev precis tvärsom, den smälte ganska omgående. Det som blev lite annorlunda var att stiftet smälte åxå, och
det har aldrig hänt på den här motorn.
Det blev att åka snöre hem å dra in den i garaget, väl uppe på pallbockarna så kunde det konstateras att skadorna blev minimala i cyllen å
det åke in en ny kolv på en gång.
In åkte åxå det största huvudmunstycket som fanns i lådan (500) å 145 på powerjeten (satt 400 å 130), och sen
ut å prova igen (ingen film, slut batteri). Denna gång så höll den bra fast jag kunde bara hålla ner i ca 50m då fästet
till triggergivaren gick av å skotern tvärdog.
Det var samma givare som jag fick räta upp nere i Rättvik, så det var inte undra på att den gick av.
Nu sitter det ny givare å rovan är provstartad å fått justerad tändning, testkörning kommer nästa vecka när man kommer hem från jobbet.
Sista gången pipan ser så här fin ut... Givarfästet å kabel som hänger å dinglar... Justering av tändningen...
Det blev precis tvärsom, den smälte ganska omgående. Det som blev lite annorlunda var att stiftet smälte åxå, och
det har aldrig hänt på den här motorn.
Det blev att åka snöre hem å dra in den i garaget, väl uppe på pallbockarna så kunde det konstateras att skadorna blev minimala i cyllen å
det åke in en ny kolv på en gång.
In åkte åxå det största huvudmunstycket som fanns i lådan (500) å 145 på powerjeten (satt 400 å 130), och sen
ut å prova igen (ingen film, slut batteri). Denna gång så höll den bra fast jag kunde bara hålla ner i ca 50m då fästet
till triggergivaren gick av å skotern tvärdog.
Det var samma givare som jag fick räta upp nere i Rättvik, så det var inte undra på att den gick av.
Nu sitter det ny givare å rovan är provstartad å fått justerad tändning, testkörning kommer nästa vecka när man kommer hem från jobbet.
Sista gången pipan ser så här fin ut... Givarfästet å kabel som hänger å dinglar... Justering av tändningen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Forsnäsmopar, redigerad totalt 8 gånger.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- FilleGunde
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 12 sep 2014, 10:26
- Ort: Palohuornas
Re: Ski-Doo Citation 3500
Riktigt fint jobb du gjorde med pipan måste jag säga! Och för att inte svetsat så mycket med TIG så måste jag säga att det var riktigt fint! TIG'en är ju inte så lätt att svetsa med, det krävs en hel del svetsning med dem innan det blir perfekt har jag märkt Men jag har själv funderat på att göra en ordentlig pipa åt min skoter (en Ski-doo nordik 300 med en Suzuki 440 fläktis motor i sig) och jag undrar om du som har hållit på en del med att bygga pipor har några bra tips på hur jag ska göra den och eventuellt så bra så att jag kanske skulle vinner någon kuse på den? alltså hur jag ska beräkna på hur stor den ska vara, vilken teknik som är bäst att använda sig av för att göra pipan osv. Den är inget jag tävlar med utan jag kör bara i lössnö med den, så den är inte så högvarvig Tack på förhand! MVH/ Filip
Skidoo Nordik 300 -89
Skidoo Nordik 300/440 mod -90
Yamaha Exciter 570 -90
SnoTric blå SC20-2 -81 (Snorreblå)
Arctic cat M1 570 -04
Skidoo Nordik 300/440 mod -90
Yamaha Exciter 570 -90
SnoTric blå SC20-2 -81 (Snorreblå)
Arctic cat M1 570 -04
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Ski-Doo Citation 3500
Du borde nästan satsa på dubbar Lars! Då har du samma grepp på byavägen som du har på prepad bana nu!
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Ski-Doo Citation 3500
Kolvhäxan var förövrigt för bi hos mej med i helgen, tyvärr vart bara nicasil cylindern till 500f/a motorn skrot