Ski-Doo Citation 3500 Boss Noss

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Haggla » 03 mar 2013, 14:13

Det var ju riktigt bra med snöstart! Antar du kommer till Lycksele?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Holländaren » 03 mar 2013, 22:21

Ja det är bara att gratta till den fina tiden och farten :)
Nu är det bara försöka hinna ikapp utan gas men jag tror det kan bli tufft.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 04 mar 2013, 21:25

Haggla skrev:Det var ju riktigt bra med snöstart! Antar du kommer till Lycksele?

Vi (jag å Nico) kommer till Lycksele å ska hålla i tidtagningsgrejorna. Så jag kommer inte att köra då jag jobbar borta hela veckan å inte hinner skruva å ställa om 3-5:an för att köra utan gas då det ej är tillåtet i BC.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 04 mar 2013, 21:27

Holländaren skrev:Nu är det bara försöka hinna ikapp...

Bara att börja banta "lillagul" det finns saker att göra, det vet vi....
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 04 mar 2013, 21:42

Gunnar skrev:De är bara att muttra i dom största munstyckern på ededraget.

En sak som en raceputte/bekant sa till mig för många många år sedan.....
-"Att sätta rekord å vinna tävlingar....är två helt olika saker".
Med dom orden tanken så känns det faktiskt lockande att åka ut å köra skiten ur grejorna, men samtidigt så blir man
feg å tänker hur mycke tid å slantar man lagt ner på allt.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Haggla » 04 mar 2013, 22:07

Forsnäsmopar skrev:
Haggla skrev:Det var ju riktigt bra med snöstart! Antar du kommer till Lycksele?

Vi (jag å Nico) kommer till Lycksele å ska hålla i tidtagningsgrejorna. Så jag kommer inte att köra då jag jobbar borta hela veckan å inte hinner skruva å ställa om 3-5:an för att köra utan gas då det ej är tillåtet i BC.
Kanon!

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Gunnar » 05 mar 2013, 07:27

Forsnäsmopar skrev:
Gunnar skrev:De är bara att muttra i dom största munstyckern på ededraget.

En sak som en raceputte/bekant sa till mig för många många år sedan.....
-"Att sätta rekord å vinna tävlingar....är två helt olika saker".
Med dom orden tanken så känns det faktiskt lockande att åka ut å köra skiten ur grejorna, men samtidigt så blir man
feg å tänker hur mycke tid å slantar man lagt ner på allt.
Kan hålla me, känns jävligt dumt att köra skiten ur min stånka då allt är home made, är bara vevaxeln som är std.
jag skulle ha byggt på en vanlig ET250 motor istället.
Men ingen kommer ihåg en fegis :thumbright:

eller that's racing...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Haggla » 05 mar 2013, 10:45

Gunnar skrev:
Forsnäsmopar skrev:
Gunnar skrev:De är bara att muttra i dom största munstyckern på ededraget.

En sak som en raceputte/bekant sa till mig för många många år sedan.....
-"Att sätta rekord å vinna tävlingar....är två helt olika saker".
Med dom orden tanken så känns det faktiskt lockande att åka ut å köra skiten ur grejorna, men samtidigt så blir man
feg å tänker hur mycke tid å slantar man lagt ner på allt.
Kan hålla me, känns jävligt dumt att köra skiten ur min stånka då allt är home made, är bara vevaxeln som är std.
jag skulle ha byggt på en vanlig ET250 motor istället.
Men ingen kommer ihåg en fegis :thumbright:


eller that's racing...
Kan bara hålla med! Har nog skrivit detta 1ggn förut men dn kompis dom åkte gas slutet än 90 började från Ner hållet gick ner på gas till det höll sedan alltid max ladda i finalerna och den höll oftast ca 170m kanske men då fanns ju farten redan och bara styra i mål o andra sidan haDe han ju svenskt rekord ett tag :-)

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 05 mar 2013, 20:10

Gunnar skrev:Men ingen kommer ihåg en fegis :thumbright:
110% sant....
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 12 mar 2013, 18:11

Skaderapport från Vuollerim racet....

#1
Kolven hade både nypit å spruckit, tyvärr inga bilder då jag ligger borta på jobb just nu.

#2
Sen hade pipan spruckit på två ställen (ca 15cm från kolven) inte pga. vibrationer utan jag fick en kraftig avgassmäll i depån tidigare på dan under en varmkörning, plåten var böjd utåt :shock: .

#3
I kedjehuset å "plåtstödet" som håller lagret till sekundären, hade alla skruvar släppt i chassiet med ca två varv. Aldrig varit med om det förut, men nu kommer man att hålla koll på det.

Nu har det satts in en Forsnäsmoddad Kimpexkolv som jag aldrig kört med tidigare, så det blir en liten chansning om den orkar med att ha lite :roll: mer effekt än en std. 277:a ska ha.
Fördelen med den är att den har 0.5mm bredare ringland mellan övre å nedre ringen (3.0mm på Rotax orginal å 3.5mm på Kimpex),
å det blir en stor skillnad då just det problemet (spruckna ringland) inte riktigt är avklarat, sen om det räcker det får vi se.
Sen har den något större kolvspel än std. Rotaxkolvar, men inte så mycket att det ställer till det på något sätt.
Det kan till å med bli bättre då rovan utvecklar mera värme mycke snabbare, men det är bara att testa sig fram.

Tuben är nyfylld å rovan provstartad och det mesta har kollats igenom inför prövningen i Ljusvattnet på Lördag.
Skulle bli så dj**la glad om jag bara kunnde backa upp tiderna som sattes i Vuollerim så det inte var en lyckoträff just då, har funderat å oroat :? mig sjukt mycket just på det.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 12 mar 2013, 20:52

En fundering som jag klurat lite på.
När man laddar på med mycke gas i en motor (i förhållande till kubiken/motorvolymen) som jag gör, så måste det suga mindre luft
genom fuggen, eller???
Problemet (går för snålt) som jag trodde berodde på att bränslet innehåller 4.5% syre, i kombination med att det inte går att bestycka om förhållandet mellan gas å bränsle i Boss sytemet, går inte ihop (för stora steg i bestyckningen).
För att kringgå detta problem så har jag helt enkelt bestyckat upp mainjet (från 340 till 400) å powerjeten (från 100 till 115), vilket jag tycker är alldelens för mycket.
Kan lösningen på detta problem vara att sätta på en mindre fugge för att på så sätt, få upp genomströmningshastigheten?
För ska jag nu ladda på med ännu mera gas så räcker nog inte bestyckningslådan till att möta upp avgastempen.
Teorier om detta eller tänker jag fel?
Senast redigerad av 1 Forsnäsmopar, redigerad totalt 22 gånger.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Gunnar » 12 mar 2013, 21:49

vad har du för tjocklek på plåten till pipan?

de där med förgasaren, är det inte så att det spelar inte nån roll vad man har för storlek på gasaren, lustgassystemet skickar ändå på sin effekt.
så med en mindre gasare så får man väll mindre grundeffekt eller?
Kanske du får köpa större munsycken??

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 12 mar 2013, 22:24

Gunnar skrev:vad har du för tjocklek på plåten till pipan?

de där med förgasaren, är det inte så att det spelar inte nån roll vad man har för storlek på gasaren, lustgassystemet skickar ändå på sin effekt.
så med en mindre gasare så får man väll mindre grundeffekt eller?
Kanske du får köpa större munsycken??

Pipan är gjord i 1mm plåt, åkte 0.8mm i Skiroulen å den sprack flera gånger.

Jag tänkte så att motorn har ju sin givna mängd luft/bränsleblandning som han drar i sig (när man inte åker med turbo eller kompressor vill säga) allt beroende på kubik å varvtal.
Om man då ersätter, säg 40%, av den volymen med gas, då måste väl det komma in mindre luft genom fuggen för annars blir det ett övertryck.
Så då borde man kunna stoppa dit en mindre fugge å inte tappa effekt när man åker med mycke gas, men utan gas så blir det givetvis nå helt annat.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 16 mar 2013, 22:43

Racerapport för Ljusvattnet...


Planen var att redan första kvalrepan ut skulle det laddas på med allt som finns, vilket visade sig vara för mycket för 3-5:an. Han reste sig alldeles för fort å högt så jag släppte gasen direkt, å med det så surade han ner sig något kopiöst mycket. Det tog säkert en sek eller två innan soppan var ute ur vevhuset å med en sån start, så kändes det inte lönt att pressa på utan det puttrades i mål.
Till andra kvalrundan ut så testades det att starta på snön bredvid mattorna istället, där var det riktigt slirigt men inge skidres istället. Blev kvaletta med den repan på ca 8,20sek (tror jag det var) med 103,nånting km/t i slutfart.
Hoppade tredje kvalet å fick en singelrepa i första elimineringsrundan, å sen fick jag möta Erik med Rajd sporten, vann den å var i final mot Fredrik å hans Polaris.
Tog det lugnt i staren å kunde se att han tog säkert 2-3 skoterlängder på mig direkt.
Det försprånget hämtades in en bit ut på banan då nitron började trycka på å det räckte för att vinna, vet ej nån tid eller hastighet i dom sista rundorna men dom kanske kommer ut sedan.


Det blev under hela dagen riktigt långa varmkörningar så att det inte skulle haverera, då Kimpex kolvarna inte blivit testade förens nu. Den höll bara bra trots att det blev att varva med gas på stödet.
Så det verkar funka (en tävling iaf) även med dom, men jag håller på att riva ner rovan å besikta grejorna till nästa helg då det måste funka lika bra som i dag.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 17 mar 2013, 11:25

Fick just tag i tiderna från Ljusvattnet...


Kval 1 10.3054sek / 66.6km/t (Skidres i staren å puttrade i mål)
Kval 2 8.4648sek / 103.4km/t (Startade på snön/is på sidan om å slirade en hel del men höll stumt ända in i mål)
Elim 1 11.3941sek / 52.4km/t (Testade igen på mattorna men att inte ligga på med nitro i starten å tog det sedan lungt i mål)
Elim 2 8.0465sek / 88.6km/t (Samma som ovan + att jag fick en bättre start, höll stumt tills ca sista 30 metrarna före målet då jag släppte, där av den låga sluthastigheten.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 17 mar 2013, 21:49

Finalen i Enstånk Mod...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ljXLBaCy ... e=youtu.be[/youtube]
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Evervärst 444 » 20 mar 2013, 15:48

Trevligt att träffas på världsmetropolen Laitis i Piteå tidigare idag :thumbright: , jag ska prata med MR Nitrous i byn, man får det namnet då man åker 8sek 402 m med svensk bilprovning besiktigad chevelle 68 raggarbil ;) angående dina teorier med uppbestyckning på förgasarn, är det någon som kan ge svar på din teori så är det han

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Evervärst 444 » 21 mar 2013, 11:52

Ja nu har jag samtalat med mr nitrous, och din teori stämmer, den drar alltså mindre luft genom förgasaren på grund av att motorns volym är enkelt sagt övermättad. Det finns dock andra aspekter att ha i åtagande när man laddar lustgas, på som vi skulle kunna prata om på lördag.

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 21 mar 2013, 17:03

Evervärst 444 skrev:Ja nu har jag samtalat med mr nitrous, och din teori stämmer, den drar alltså mindre luft genom förgasaren på grund av att motorns volym är enkelt sagt övermättad. Det finns dock andra aspekter att ha i åtagande när man laddar lustgas, på som vi skulle kunna prata om på lördag.

Precis som jag misstänkte :| , då har man lite att fundera på om hur vida man ska labba med fuggens storlek å åka med ännu mera gas eller öka motorns grundeffekt å ligga på med 40hp som jag har nu.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
ByBon
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 mar 2011, 16:59
Ort: Forsnäs

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av ByBon » 22 mar 2013, 09:24

Jag lyckades ta mig in i det garage där denna trådförfattare huserar. Jag ville ta reda på
hur han lyckas få motorn att hålla, framförallt då kolven, efter att ha trimmat den mycket
mer än det borde gå och sedan lagt till 40 hk lustgas. Jag hittade svaret och insåg snabbt
att han använder den dopningsmetod som ryssarna började använda för att få sina
skidåkare att prestera bättre, bloddopning.... fast utan blod....
Frågan är vad jag ska göra med denna information, vet inte vad regelverket på
Ededraget säger om denna typ av "trimning" ! ! !
Bifogar bildbevis
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En hästkraft är bättre än ingen hästkraft.

Ockelbo 300 - 66
Ski-doo Citation SS - 80 x 2

Skriv svar