Ski-Doo Citation 3500 Boss Noss

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 03 jan 2013, 22:26

Evervärst 444 skrev:I den där sno tric lådan rymms det mycke gas ;)
Jepp ;)
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av wiktorin » 04 jan 2013, 00:10

Forsnäsmopar skrev:Idag så har det inte blivit så mycket gjort på 3-5:an. Fick börja dagen med att köra lilla frun till läkaren på morgonen. Väl hemma bar det i väg till Sören å leta varvräknare + stänkskydd, suveränt att ha sådana grannar :thumbright: . Var även till Holländaren å hämtade en avgastämpmätate.
Instrumentpanelen blev väl sådär tycker jag men den kommer att funka, stänkskyddet blev av en nyare modell.

Nu blir väl Presidenten glad med lite grönfärg....
IMG_3373.jpg

Här stämmer loggan iaf....
IMG_3374.jpg
Jag ser att varvräknaren kommer den gröna sidan av träsket, kommer det att funka?
Inte för färgen utan att den kommer från en tvåcylindrig maskin.
//Rogern
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Tompa » 04 jan 2013, 00:27

Attans Lars vad du ligger i, detta går ju framåt som tåget :thumbright:

Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Gunnar » 04 jan 2013, 07:20

wiktorin skrev:
Forsnäsmopar skrev:Idag så har det inte blivit så mycket gjort på 3-5:an. Fick börja dagen med att köra lilla frun till läkaren på morgonen. Väl hemma bar det i väg till Sören å leta varvräknare + stänkskydd, suveränt att ha sådana grannar :thumbright: . Var även till Holländaren å hämtade en avgastämpmätate.
Instrumentpanelen blev väl sådär tycker jag men den kommer att funka, stänkskyddet blev av en nyare modell.

Nu blir väl Presidenten glad med lite grönfärg....
IMG_3373.jpg

Här stämmer loggan iaf....
IMG_3374.jpg
Jag ser att varvräknaren kommer den gröna sidan av träsket, kommer det att funka?
Inte för färgen utan att den kommer från en tvåcylindrig maskin.
//Rogern
Jag kör också med en grön mätare på Et250n. Funkar riktigt bra fast den kommer från en Articcat. ;-)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Evervärst 444 » 04 jan 2013, 09:08

Hallå gubbs Lars är en klok prestanda medveten man, klart som tusan han mixtrar ihop räääjsing arctic cat och rotax precis som storpojkarna i USA!! kommer bli en killer det här ;)

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 04 jan 2013, 23:56

wiktorin skrev:
Jag ser att varvräknaren kommer den gröna sidan av träsket, kommer det att funka?
Inte för färgen utan att den kommer från en tvåcylindrig maskin.
//Rogern
Med lite hokus pokus grejor mellan prylarna så funkar det 8)
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 05 jan 2013, 00:12

Har varit idag å börjat tillverka det nya insuget, å glömde kameran igen :oops: :oops: .
Så nu imorgon så blir det att matchporta fuggen mot cyllen + att borra å gänga in injektorerna.
Det blir helt klart en kompromiss i insuget då motorn inte kunde resas upp nog mycke, lite för snäva vinklar för fuggen i optimalt flöde hänseende.
Däremot så blev vinkeln/flödet på injektorerna 127,8% (exakt uträknat :roll: ) bättre då dom ska spruta skrattgas in i cyllen.
Insuget blev då inte som jag tänkt ut för man måste borra alla hål för att sedan kunna se vart det finns plats får "gaskanalerna".
Insuget kommer att bli lite klumpigare, inte lika slimmat just för dessa gaskanaler skull.
Har just fått klart att Boss Noss ska skicka dom nya delarna till "smartboxen" :thumbright: .
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 05 jan 2013, 22:55

Nu är insuget klart 8) , skulle kunna ha fräsa av sidorna lite till men det för bli en annan gång.
Injektorerna fick sitta lite offset i förhållande från varandra pga utrymmesskäl. Fick gänga varje hål lite i varje sväng för
att få anslutningarna till gas å bränsleslangarna i rätt riktning, men det var det värt.


Tyvärr ingen fräsig action bild när maskinen jobbar...
IMG_3375.jpg

Lite linjer om hur det ska rymmas + det gamla...
IMG_3376.jpg

Borrning å gängning i "två axlar"...
IMG_3378.jpg

Här är det klart å gängat till exakt rätt djup med nipplarna i rätt riktning...
IMG_3383.jpg

Första provmonteringen...
IMG_3381.jpg

Här ser man "sprutlinjen" mellan insugsporten (undertill mot cylinderfoten) å injektorerna, stämmer hyfsat. Fuggens flöde blir då tyvärr lidande...
IMG_3386.jpg

Bromsskivan...
IMG_3377.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Gunnar » 06 jan 2013, 11:02

Ser bra ut.
Går det inte att sätta nozzlarn innan förgasaren, typ i luftburken?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 06 jan 2013, 13:51

Gunnar skrev:Ser bra ut.
Går det inte att sätta nozzlarn innan förgasaren, typ i luftburken?
Jag tror det blir en risk för frostbildning med gashäng som följd, då gasen är över -70 grader vid 900psi tryck.
Vet att det även är problem ibland med kristallbildning och snöskärning av lustgas, i och med att den är så kall.
I monteringsanvisningarna till mitt system så visar dom att man ska/kan sätta nozzlarna i luftburken, men
då måste man vara säker på att burken är "tät" och att insugshålet är rätt storlek (i förhållande till hur mycke gas man ska använda) så gasen inte bygger upp ett övertryck i burken å smiter ut.
Vet ej om detta är ett vanligt ställe att montera nozzlar på men det är ju enkelt å går fort, i stället för att behöva plocka bort insuget och börja borra å gänga.

Har funderat på om att sätta nozzlarna direkt i vevhuset, någon som vet om detta är möjligt, någon som provat, teorier?
Har min egen teori om detta, men vore intressant att veta om nån har provat.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Gunnar » 06 jan 2013, 17:04

kan det inte bli så att gasen blir våt och ligger kvar i vevhuset och det blir lite gashäng när man har släppt knappen?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Evervärst 444 » 06 jan 2013, 17:19

Borde ju teoretiskt bygga ett högre vevhus tryck och därmed snabbare fylla cylindern med andra ord mer pulver :-)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Holländaren » 06 jan 2013, 17:35

Eller så spottar den ut allt när kolven är på väg ner :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Evervärst 444 » 06 jan 2013, 18:25

Holländaren skrev:Eller så spottar den ut allt när kolven är på väg ner :)
Inte omöjligt men gas funkar ruskigt bra på rv motorer så jag gissar att det fungerar ändå ;-)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Holländaren » 06 jan 2013, 18:29

Det må vara men det går inte att jämföra en rv motor med en kolvstyrd i det här fallet. Slidskivans huvuduppgift är liksom att se till att motorn inte spottar ut den soppan och/eller gasen man lyckats få in i vevhuset ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Evervärst 444 » 06 jan 2013, 18:46

Jo klart det blir förluster på en kolvstyrd motor på det sättet. Jag gissar att största mängden ändå skulle blåsas ut i pipan, och därmed inte vinna nå mycke extra på en snabbare fyllning när gasen trycker på genom spolportarna. Men man vet inte före man testat:-) för var de ju ett vanligt trim att limma balsaträ i vevhuset just för att öka vevhudkompen, nu går ju inte det att jämförs med trycket som skulle uppstå med lustgasen.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Holländaren » 06 jan 2013, 19:19

Man skulle haft en trigger till den, så att den inte sprutar konstant utan t.ex bara när insugsporten är stängd. Fast jag tror inte det handlar om mycket prestandavinst utan mer om "gas ekonomin". Vill man ha mer pulver så sätter man bara större munstycken, då får man ju in mer :) Man spiller mer också men slutresultatet måste väl bli på plus sidan iaf. Men flaskan töms fortare.
Men helt klart hade det varit intressant att testa ha insprutarna direkt i vevhuset, om det resulterar i mindre kompromisser i insuget.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Bjarven
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 nov 2009, 20:41
Ort: Bfs

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Bjarven » 08 jan 2013, 21:21

Tror du skulle få problem med att sätta dom direkt ivevhuset... får för mig att det kommer att spola tillbaka mot gasaren när insuget är öppet eftersom det är kolvstyrt. Hade du haft reads eller rv så hade det ju varit annat.

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Ors » 08 jan 2013, 21:34

Dags för lite bilder?!

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Inlägg av Forsnäsmopar » 08 jan 2013, 22:00

Ors skrev:Dags för lite bilder?!

Kommer...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Skriv svar