Renovering Ski-Doo Elan 247 -73
Renovering Ski-Doo Elan 247 -73
Hallå alla skoterdårar, David heter jag och bor i Dalarna. Hittade nyss hit då jag håller på att fixa med farsans gamla Elan som han köpte 75. Plåten är delvis övermålad men tror mig urskilja 72 dock säger farsan att det är en 74:a, han kanske blev blåst då det begav sig? någon kan säkert döma av bilderna vad det är för årsmodell.
Tanken är att få den till fungerande bruksskick då den ska agera dragare vid timmerhämtning.
Som vanligt är man snabb att börja riva och kommer senare på att man kanske skulle tagit en bild på hur den såg ut hopskruvad.
Men men har kommit en bit på vägen och så här ser den ut i skrivande stund.
Och så här ser att-göra-listan ut
* Demontera så mycket som möjligt och göra rent
* Kontrollera om något behöver bytas/lagas
* Dra ny el
* Byta ut alla slangar
* Smörja upp och ställa in allt
Mattan är i bra skick men det finns en hel del småsprickor i boggiehjulen. Det finns några reservhjul men verkar vara jobbigt att byta gummi, borra och montera med skruv och mutter eller finns det något annat sätt? Annars verkar allt vara i hyfsat skick dock är allt väldigt skitigt.
Här är lite smått som är trasigt, går elprylarna att laga tro? Sen hittar jag ingenstans vad det ska vara för strålkastare original?
Tanken är att få den till fungerande bruksskick då den ska agera dragare vid timmerhämtning.
Som vanligt är man snabb att börja riva och kommer senare på att man kanske skulle tagit en bild på hur den såg ut hopskruvad.
Men men har kommit en bit på vägen och så här ser den ut i skrivande stund.
Och så här ser att-göra-listan ut
* Demontera så mycket som möjligt och göra rent
* Kontrollera om något behöver bytas/lagas
* Dra ny el
* Byta ut alla slangar
* Smörja upp och ställa in allt
Mattan är i bra skick men det finns en hel del småsprickor i boggiehjulen. Det finns några reservhjul men verkar vara jobbigt att byta gummi, borra och montera med skruv och mutter eller finns det något annat sätt? Annars verkar allt vara i hyfsat skick dock är allt väldigt skitigt.
Här är lite smått som är trasigt, går elprylarna att laga tro? Sen hittar jag ingenstans vad det ska vara för strålkastare original?
Senast redigerad av 4 dHb, redigerad totalt 30 gång.
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Hejsan.
Fint med en mas till på Forumet.
Du kommer garanterat att få all hjälp du behöver av alla kunnig Ski-doo-pojkar här.
Fint med en mas till på Forumet.
Du kommer garanterat att få all hjälp du behöver av alla kunnig Ski-doo-pojkar här.
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Tjena!
Trevligt objekt du har! Ser ut att vara i bra skick också. Det är en -72.a. Har en exakt likadan själv. Också efter min farsa
Boggiehjulen får du borra ur och skruva ihop med låsmuttrar osv...Så har jag gjort på mina iaf.
Ha de fint och uppdatera ofta
Trevligt objekt du har! Ser ut att vara i bra skick också. Det är en -72.a. Har en exakt likadan själv. Också efter min farsa
Boggiehjulen får du borra ur och skruva ihop med låsmuttrar osv...Så har jag gjort på mina iaf.
Ha de fint och uppdatera ofta
Ockelbo 300 1967
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992
Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992
Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Det låter bra!SS440-80 skrev:Hejsan.
Fint med en mas till på Forumet.
Du kommer garanterat att få all hjälp du behöver av alla kunnig Ski-doo-pojkar här.
Tackar, se därDokkie skrev:Tjena!
Trevligt objekt du har! Ser ut att vara i bra skick också. Det är en -72.a. Har en exakt likadan själv. Också efter min farsa
Boggiehjulen får du borra ur och skruva ihop med låsmuttrar osv...Så har jag gjort på mina iaf.
Ha de fint och uppdatera ofta
Oki kanske väntar med att byta de funkar säkert många mil till innan de spricker för mycket.
Ska försöka uppdatera löpande.
Pillade lite med knapparna, ljusknappen funkar men värre är det med stoppknappen. Själva knappen funkar men en kabel har lossnat, försökte öppna upp den men det va omöjligt och andra kabeln trillade också av, knappen verkar limmad från fabrik. Kollade runt lite på ebay men det va ont om knappar och de som fanns tog de bra betalt för så tillbaka till knappen. Fick en ide att det kanske går att löda på nya kablar ändå. Gjorde 2 hål, funkar det att löda borde det bara vara att limma igen hålen när det är klart.
Bromsgivaren ska jag testa montera ihop men blir troligen att köpa en liknande ny.
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Tog en titt på elschemat till en 72:a och det verkar inte riktigt stämma, finns inte bromsljus eller dimmer, men elschemat till en 74:a stämmer.
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Huven och dynan ser ut att vara till en 73:a
Men om du kollar chassinumret så får du svar på vad det är för årsmodell. Chassinumret står instansat på höger sidan av tunneln.
Men om du kollar chassinumret så får du svar på vad det är för årsmodell. Chassinumret står instansat på höger sidan av tunneln.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Holländaren skrev:Huven och dynan ser ut att vara till en 73:a
Men om du kollar chassinumret så får du svar på vad det är för årsmodell. Chassinumret står instansat på höger sidan av tunneln.
Aha....då kanske min är en 73:a också
Satt faktiskt å väntade på att Mr Ski-doo skulle komma med rätt svar
Ockelbo 300 1967
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992
Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992
Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Det är inte helt omöjlig att det är en 74:a men det är ingen 72a iaf för huven stämmer inte, 72 har fler ribbor i gallrena och en större svart dekal där bakom rutan. Och så fanns inte den där dynan i 72. Jag är osäker om 74an har den dynan eller inte men 73orna har den iaf.
Men som tur är finns det en till ledtråd på bilden, och det är sekundären Den är av den gamla modellen (ej trumbroms) som fanns upp till 73.
Och ang boggihjulen så är det tyvärr inte bättre än så.. Plus att man blir jävulskt skitig om man ska byta lagrena.
Men som tur är finns det en till ledtråd på bilden, och det är sekundären Den är av den gamla modellen (ej trumbroms) som fanns upp till 73.
Och ang boggihjulen så är det tyvärr inte bättre än så.. Plus att man blir jävulskt skitig om man ska byta lagrena.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Fixat lite, s/n får jag till 300109691 kan det stämma?
Monterat mattan och dynan, de spruckna hjulen får hålla en vinter till innan jag byter.
Tänkte byta elkablarna från spolarna men eftersom jag inte har någon avdragare får det bli att skarva.
Vad är det för plugg längst ner på motorn, det ska väl inte vara någon olja i motorn?
Går det att få tag på nya membran och packningar till förgasaren tro?
Monterat mattan och dynan, de spruckna hjulen får hålla en vinter till innan jag byter.
Tänkte byta elkablarna från spolarna men eftersom jag inte har någon avdragare får det bli att skarva.
Vad är det för plugg längst ner på motorn, det ska väl inte vara någon olja i motorn?
Går det att få tag på nya membran och packningar till förgasaren tro?
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Holländaren skrev:Det är inte helt omöjlig att det är en 74:a men det är ingen 72a iaf för huven stämmer inte, 72 har fler ribbor i gallrena och en större svart dekal där bakom rutan. Och så fanns inte den där dynan i 72. Jag är osäker om 74an har den dynan eller inte men 73orna har den iaf.
Men som tur är finns det en till ledtråd på bilden, och det är sekundären Den är av den gamla modellen (ej trumbroms) som fanns upp till 73.
Och ang boggihjulen så är det tyvärr inte bättre än så.. Plus att man blir jävulskt skitig om man ska byta lagrena.
Du borde bli docent i Ski-doo
Ockelbo 300 1967
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992
Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992
Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 250
Nu har jag forskat lite, det är en 73:a
2001 - 1972 Elan 250
2002 - 1972 Elan 250 E
2011 - 1972 Elan 292 SS
3001 - 1973 Elan 247
3002 - 1973 Elan 247 E
3003 - 1973 Elan 248
3004 - 1973 Elan 249 SS
3005 - 1974 Elan 247
3006 - 1974 Elan 247 E
3007 - 1974 Elan 248
3008 - 1974 Elan 249 SS
3009 - 1974 Elan 294 SS
2001 - 1972 Elan 250
2002 - 1972 Elan 250 E
2011 - 1972 Elan 292 SS
3001 - 1973 Elan 247
3002 - 1973 Elan 247 E
3003 - 1973 Elan 248
3004 - 1973 Elan 249 SS
3005 - 1974 Elan 247
3006 - 1974 Elan 247 E
3007 - 1974 Elan 248
3008 - 1974 Elan 249 SS
3009 - 1974 Elan 294 SS
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973
Häftigt
Ockelbo 300 1967
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992
Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992
Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973
Jag får ingen gnista Kan man mäta på spolen eller hur vet man att om det är den som är sönder?
Testat med 3 tändstift, iof inte nya men svårt att tro att alla 3 tändstiften skulle va sönder?
Testat med 3 tändstift, iof inte nya men svårt att tro att alla 3 tändstiften skulle va sönder?
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
- Karibopeter
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
- Ort: Järlåsa
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973
Ett tips är (om du nu kopplat in dödare start belysning ) frilägg alla utgående trådar från tändsystemet.
Det kan ju vara risk att du blandat ihop jordningar.
Det kan ju vara risk att du blandat ihop jordningar.
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973
Testade koppla bort alla trådarna men ändå ingen gnista, får bli att skaffa ett nytt tändstift och testa för att vara säker att inte felet sitter där.
Annars såg jag att en ny tändspole hos Rinab ligger på lite under 200:-
Annars såg jag att en ny tändspole hos Rinab ligger på lite under 200:-
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973
Jag har ett gammal Bosch M240T1 som satt monterat när jag började riva.
Enligt instruktionsboken ska ska detta stift sitta original (M18 x 1,5 T1=gänglängd 12,7 mm)
Men detta är ett gammal stift och ska vara ersatt av Bosch M4A, men det verkar också vara ersatt med nya nr som jag inte kan hitta?
Hittade även några möjliga ersättningständstift:
AC Delco C81
Champion D6
Champion D78Y
Denso M24S
Eyquem M80
Iskra M80
Motorcraft B2W
NGK A-7
NGK AB7
NGK 1210
NGK A8
Är detta aktuella eller också gamla grejer?
Har 2st beg. NGK A-7 liggande som jag också testat men utan gnista.
Så om jag ska köpa ett nytt Bosch stift vilken modellbeteckning ska jag då välja??
Enligt instruktionsboken ska ska detta stift sitta original (M18 x 1,5 T1=gänglängd 12,7 mm)
Men detta är ett gammal stift och ska vara ersatt av Bosch M4A, men det verkar också vara ersatt med nya nr som jag inte kan hitta?
Hittade även några möjliga ersättningständstift:
AC Delco C81
Champion D6
Champion D78Y
Denso M24S
Eyquem M80
Iskra M80
Motorcraft B2W
NGK A-7
NGK AB7
NGK 1210
NGK A8
Är detta aktuella eller också gamla grejer?
Har 2st beg. NGK A-7 liggande som jag också testat men utan gnista.
Så om jag ska köpa ett nytt Bosch stift vilken modellbeteckning ska jag då välja??
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973
Lite funderingar kring kopplingsschemat.
Från motorn kommer 4 sladdar, en blå till spolen som från spolen är svart. Grön för bromsljus, och 2st gul/gröna sladdar, en ska kopplas till belysningen fram och bak men den andra gul/gröna verkar vara kopplad till jord, stämmer det? Och om spelar det någon roll vilken av de grön/gula som jordas?
Testade även mäta spolen
Mellan stiften: 2.3 Ohm
Mellan tändhatt och stift: 9.1K Ohm
Från motorn kommer 4 sladdar, en blå till spolen som från spolen är svart. Grön för bromsljus, och 2st gul/gröna sladdar, en ska kopplas till belysningen fram och bak men den andra gul/gröna verkar vara kopplad till jord, stämmer det? Och om spelar det någon roll vilken av de grön/gula som jordas?
Testade även mäta spolen
Mellan stiften: 2.3 Ohm
Mellan tändhatt och stift: 9.1K Ohm
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
- Sm-X
- Sponsor medlem
- Inlägg: 601
- Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
- Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
- Kontakt:
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973
stämmer bra det, sen brukar rotax ha nå system med restström, men det gäller då inte denna värsting
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973
Oki bra då har jag kopplat rätt. Var och köpte nytt stift idag men ingen gnista!
Noterade också att den nya tändhatten jag bytt till har 1K Ohm intern resistans, bytt tillbaka till original som inte har någon resistans men vart ingen skillnad där heller.
Då finns det inte så mycket mer att göra än att försöka då tag på en avdragare.
Någon som har tips vart det går att få tag på eller måste man göra en egen?
http://4.bp.blogspot.com/_WhVyxQqCTgE/R ... C00025.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Noterade också att den nya tändhatten jag bytt till har 1K Ohm intern resistans, bytt tillbaka till original som inte har någon resistans men vart ingen skillnad där heller.
Då finns det inte så mycket mer att göra än att försöka då tag på en avdragare.
Någon som har tips vart det går att få tag på eller måste man göra en egen?
http://4.bp.blogspot.com/_WhVyxQqCTgE/R ... C00025.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
- Sm-X
- Sponsor medlem
- Inlägg: 601
- Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
- Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
- Kontakt:
Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973
Pröva med en brytar fil(eller lite dubbelvikt slipduk), den kan du anv utan att plocka lös svhjulet, garanterat det har blivit oxid på brytarn
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil