Renovering Ski-Doo Elan 247 -73

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av Holländaren » 14 nov 2012, 15:50

Om inte det funkar så har avdragaren artikelnr 420976235, finns bl.a på ebay.
Ska du göra en egen så är gängan M38x1,5.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 14 nov 2012, 16:25

Sm-X skrev:Pröva med en brytar fil(eller lite dubbelvikt slipduk), den kan du anv utan att plocka lös svhjulet, garanterat det har blivit oxid på brytarn
Ok tack jag ska testa detta på en gång! :)
Holländaren skrev:Om inte det funkar så har avdragaren artikelnr 420976235, finns bl.a på ebay.
Ska du göra en egen så är gängan M38x1,5.
Kanon, ska testa Sm-X:s tips funkar inte det blir det att beställa en avdragare. :)
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 14 nov 2012, 17:21

Och där kom den efterlängtade gnistan tillbaka! :D

Då är det bara att skruva ihop allt igen, nu väntar jag bara på klacksatsen, bromsgivare och soppaslang.
Just ja har kvar att skruva upp förgasaren och se hur membranen mår kanske blir en till beställning innan det går att starta upp skotern.
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av Sm-X » 14 nov 2012, 18:53

Roligt det löste sig, hade exakt samma för nått år sedan och det som sagt löste sig med lite putts av brytaren(brytarna)
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 14 nov 2012, 22:09

Ja stort tack! :)

Skruvade lite i förgasaren (Tillotson HR133A) och allt såg ok ut dock hade nålen sugit fast, som vanligt!?
Undrar hur många svordomar denna lilla nål genererat genom tiderna, det måste vara något slags rekord! :)
Men jag ska beställa en renoveringssats ändå det är aldrig fel att ha liggande. Noterade även att nålen som sitter i min förgasare har en gummitopp? Och på bilden till satsen jag hittat är nålen helt i metall, det borde iof inte skada dessutom har den en klack och metallvippan har en skåra för denna klack. Hjälper detta att dra ner nålen så den inte fastnar i stängt läge tro?

http://blueskyppg.com/index.php?main_pa ... cts_id=128" onclick="window.open(this.href);return false;

Noterade även att min förgasare bara har en lågfart-skruv och högfart-skruven är pluggad?
Verkar mysko hur justerar man då, med olika munstycken eller böjer armen på metallvippan?
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

jenk_12
Inlägg: 58
Blev medlem: 23 nov 2010, 20:54
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av jenk_12 » 15 nov 2012, 17:28

dHb skrev:Ja stort tack! :)

Skruvade lite i förgasaren (Tillotson HR133A) och allt såg ok ut dock hade nålen sugit fast, som vanligt!?
Undrar hur många svordomar denna lilla nål genererat genom tiderna, det måste vara något slags rekord! :)
Men jag ska beställa en renoveringssats ändå det är aldrig fel att ha liggande. Noterade även att nålen som sitter i min förgasare har en gummitopp? Och på bilden till satsen jag hittat är nålen helt i metall, det borde iof inte skada dessutom har den en klack och metallvippan har en skåra för denna klack. Hjälper detta att dra ner nålen så den inte fastnar i stängt läge tro?

http://blueskyppg.com/index.php?main_pa ... cts_id=128" onclick="window.open(this.href);return false;

Noterade även att min förgasare bara har en lågfart-skruv och högfart-skruven är pluggad?
Verkar mysko hur justerar man då, med olika munstycken eller böjer armen på metallvippan?
hade en kärvande nål för nått år sedan, så bra att ha hemma! anggående högfarten så sitter ett munstcke bakom "pluggen" //mvh jens
elan 250

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 15 nov 2012, 19:03

jenk_12 skrev:hade en kärvande nål för nått år sedan, så bra att ha hemma! anggående högfarten så sitter ett munstcke bakom "pluggen" //mvh jens
Ok tackar, menar du bakom "skruvpluggen" där högfartsnålen ska sitta eller bakom någon av de två pluggarna som man ser när man skruvat isär förgasaren/membranen?
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 17 nov 2012, 00:03

Då har jag fått lite mer gjort på skotern. :)

Monterat förgasaren
Bild

Dragit lite el, vart kanske inte så jättebra, lite onödigt mycket kabel men det borde funka
Bild

Monterade en dödarknapp istället för startlåset, saknar ändå nyckeln
Bild

Och en bild på värstingmattan med hela 10mm kammar :D
Bild
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av SS440-80 » 17 nov 2012, 00:50

Du frågade:
Vad är det för plugg längst ner på motorn, det ska väl inte vara någon olja i motorn?
Om det är som på Sachs 280, så är det en dräneringsplugg för vevhuset. Vilket kan vara bra om förgasaren flödat över och fyllt vevhuset, eller om skotern stått ute i ur&skur länge... då kan man tömma ur sommarens störtregn via pluggen. Så är det på gammelSachsen iallafall.

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 17 nov 2012, 16:48

SS440-80 skrev:Du frågade:
Vad är det för plugg längst ner på motorn, det ska väl inte vara någon olja i motorn?
Om det är som på Sachs 280, så är det en dräneringsplugg för vevhuset. Vilket kan vara bra om förgasaren flödat över och fyllt vevhuset, eller om skotern stått ute i ur&skur länge... då kan man tömma ur sommarens störtregn via pluggen. Så är det på gammelSachsen iallafall.
Jag tror du rätt det låter rimligt att det är en dräneringsplugg :)
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

jenk_12
Inlägg: 58
Blev medlem: 23 nov 2010, 20:54
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av jenk_12 » 18 nov 2012, 13:13

dHb skrev:
jenk_12 skrev:hade en kärvande nål för nått år sedan, så bra att ha hemma! anggående högfarten så sitter ett munstcke bakom "pluggen" //mvh jens
Ok tackar, menar du bakom "skruvpluggen" där högfartsnålen ska sitta eller bakom någon av de två pluggarna som man ser när man skruvat isär förgasaren/membranen?
jo jag menar bakom skruvpluggen vid nålen, ser ju riktigt bra ut nu! hoppas på fler bilder! =) men byt nålen och säte om den håller på å fastnar! //mvh jens
elan 250

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 27 nov 2012, 13:46

Har en enkel fråga. Ska bakljuset vara 5W kontinuerligt och 21W på bromsljus eller tvärtom, 21W kontinuerligt och 5W för bromsljus? :)
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av Holländaren » 27 nov 2012, 13:48

Bromsljuset är 21W.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 27 nov 2012, 15:10

Tack för snabbt svar! Typiskt, 50/50 och jag kopplade fel men det är ju lätt åtgärdat :)
Skotern är i princip klar, jag ska ta ett par bilder när jag får tid. Startade upp den lite snabbt igår men det vart lite joxande innan den lyckades pumpa fram bensin, har en renoveringssats till förgasaren på väg hem så jag får hoppas det hjälper lite. Någon som har tips på någon vettig backventil till soppaslangen? Jag har inte hittat om det ska vara en sådan monterad original men jag tror det skulle hjälpa. Som det är nu rinner soppan tillbaka mot tanken ur soppafiltret så fort man stänger av motorn.
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av Holländaren » 27 nov 2012, 15:16

Om det rinner tillbaks så har du nog läckage nånstans för det ska det inte göra.
Kolla packningen mellan filtret och pumpdelen, det är inte alltid den är nog tjock. Och är den inte det så blir det tjuvluft vilket resulterar i dom fenomenen du beskriver :) Men det är annars inte omöjlig att det är nåt läckage inne i pumpen som orsakar det. Nya membran och packningar borde fixa det isf.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av Beretta » 27 nov 2012, 22:15

Den gummi skyddet du har på styret är mycket svårt att hitta i bra skick. Var rädd om det. Kul projekt.
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 28 nov 2012, 10:33

Holländaren skrev:Om det rinner tillbaks så har du nog läckage nånstans för det ska det inte göra.
Kolla packningen mellan filtret och pumpdelen, det är inte alltid den är nog tjock. Och är den inte det så blir det tjuvluft vilket resulterar i dom fenomenen du beskriver :) Men det är annars inte omöjlig att det är nåt läckage inne i pumpen som orsakar det. Nya membran och packningar borde fixa det isf.
Du har nog rätt, alla membran och packningar är ganska torra och sett sina bästa dagar, flärparna som ska täta div hål i förgasaren pekar uppåt och håller bevisligen inte tätt.

Beretta skrev:Den gummi skyddet du har på styret är mycket svårt att hitta i bra skick. Var rädd om det. Kul projekt.
Tackar :) Det kan jag tänka mig att det är svårt att få tag på såna detaljer, finns väl heller inte någon som reproducerar sådant?
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 29 nov 2012, 17:59

Lite bilder

Bild

Bild

Bild

Bild
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 30 nov 2012, 13:20

Förgasaren läckte som ett såll, alla skruvar som håller fast pumpen satt helt lösa, antar att packningar etc mjuknade när de fick lite bensin på sig. Drog åt allt och nu funkar skotern att köra med, vart några rundor i nysnö :)
Men primären är väldigt sliten och hugger när den börjar dra så en sådan i bättre skick skulle inte skada.
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Renovering av Ski-Doo Elan 247 - 1973

Inlägg av dHb » 30 nov 2012, 14:53

Bild
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Skriv svar