Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 30 okt 2012, 02:39

Bakgrund:

Spekulationerna i att få tag i en framvagnsburen maskin till Therese har funnits sedan förra säsongen egentligen då hon "klagade" på den enorma fjädring som bladstudsarna hade att erbjuda. Det stod då mellan att få tag i en SRV, Polaris eller MX för min del och sedan anpassa denne enligt reglementet. Typ stoppa i en 503 om det blev annat än en SRV.

Under sommaren så hade Therese tydligt sagt att hon nog inte hade tänkt köra i år, kanske någon tävling. Har förövrigt endast missat 2 tävlingar tror jag på alla dessa år. Vi hade ju SS440 som backup om suget skulle falla på men litet å inget intresse har kunna anats. Vid en försäljning här i höst av SS´n så fanns ingen backup och då såg jag missnöjet med att hon inte skulle kunna vara med vilket gjorde mig lite glad ändå.

Närtid: För några dagar sedan satte Hojen ut sin MX på blocket som till synes är nästintill orörd från original så nära på 307 matta men övrigt standard. Det är på gott och ont för det innebär att det är massor att göra men å andra sidan är den inte sönderkapad etc. Jag ides inte grubbla utan köpte den över telefon i Torsdags och kunde hämta hem den redan på fredag.
Under dagen åkte jag å köpte min väns STX som det sitter en startklar genomgången och moddad 503:a i för att lyfta ner i denna MX.

Nysstid: Vi hade en skoternsdagvisning på lördag så jag tänkte att jag skulle hinna få MX lite snabbt att se ut att gå i Burkarcupen så ett par klibbor monterades och ett annat styre då originalstyret inte är att älska. Gargnäsexpressen körde heller inte med originalstyre (att tillägga är att givet finns originaldelar kvar för eftervärlden).

Nutid: Har börjat på rodda lite och tänker ta denna lite pö om pö och inte hetsa som vanligt med projekten. Anser att detta är en relativt ovanlig maskin så ska försöka vara lite noga med de som ska göras. Tankarna med att lyfta ner en 503 motor har skjutits åt sidan och 354 cylindrar har nästintill inhandlats för då får maskinen vara så nära original som möjligt men den klassar ändå in i damklassen. Förlängning av chassiet har påbörjats för att rymma 307 mattan.

Att göra/gjort:

Styre bytas ut mot ett körvänligare - Gjort
Uppdatera bromsar
Forma om dynan och klä om den då den är i dåligt skick
Förlänga chassiet och göra ny lyftbåge - påbörjat
Byta matta
Gå igenom boggien och ev byta ut nå delar
Byta framstötdämparna då dem är så slut dem kan bli
Byta cylindrar till 354 cyllar och gå igenom motorn - kanske lite lättning ;)
Byta skidor till plastskidor av modernare slag

Sen är det väl lite allmänt pyssel här och där som att få igång lysen etc. Har inte bestämt mig om jag ska spara originalhuven och sätta på en huv från någon annan formula så standardhuven finns för eftervärlden. Dock är det ju roligt om den ser ut som den ska göra också.

Här är iaf lite kassa mobilbilder på de som gjorts så långt.
DSC_0513.JPG
Utgångsobjektet sånär som på att styret redan är utbytt - Avsmalnat Lynx Racing 440 styre med styrhooks.
DSC_0509.JPG
Bättre bild på styret
DSC_0518.JPG
Påbörjad förlängning av tunneln - materialet är vanlig 1mm plåt på sidorna och rostfritt ovanpå. Allt ska lackas sedan när bågen är gjord. Då inga fancy maskiner finns tillgängligt i garaget så är alla vinklar och bockningar gjord mot bänkskivan med gummiklubba eller på plats lirkandes eftersom. Allt tar givet mycket längre tid och man får klura lite när man inte är någon plåtslagare men det går då få ihop det tillslut ändå.
DSC_0520.JPG
DSC_0518.JPG
Här är det ihopsvetsat och stänklappen testmonterad. När bågen är klar skall svetsarna slipas och sen blir det att lacka allting svart i enlighet med standard. Har valt att inte utgå från originalformen på avslutet av tunneln för det är så fult i mitt tycke.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 30 okt 2012, 03:19

Någon som har tips på en inte allt för dyr som kan göra om en skoterdyna? Behöver formas om en aning och sedan kläs om.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 30 okt 2012, 03:47

Tanken är att bakändan ska se ut såhär med förlängningen och den nya formen på dynan
Namnlös.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 30 okt 2012, 04:14

Om man lyfter på 354 cylindrar på en 467 underdel skiljer de något i packningsväg? Tänkte om det går beställa en komplett packningssats eller om man måste ta sotsats från en 354 å resten till en 467?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 30 okt 2012, 08:06

Idag blir bågen bockad och ikväll får jag förmodligen tid att ta hål i bakpartiet och föra in den så att säga ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av Evervärst 444 » 30 okt 2012, 12:58

Trevligt "objekt" :thumbright:

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av snopro78 » 30 okt 2012, 18:05

Jasså där hamnade den till slut, ägde den till i vintras då hojen köpte den. Skojjig maskin!
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 30 okt 2012, 18:25

Ja det var precis här den hamnade ;) Hoppas den blir ännu roligare nu..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

hojen
Inlägg: 338
Blev medlem: 18 feb 2009, 22:11
Ort: Kåge

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av hojen » 30 okt 2012, 18:45

Lite ångrar man ju sig men tyvärr så är det bara att inse att tiden inte räcker till allt, kommer att fortsätta att avyttra denna maskins "stora syskon" fastän det tar emot något j.....lskt :cry:
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av mogge » 30 okt 2012, 19:10

hojen skrev:Lite ångrar man ju sig men tyvärr så är det bara att inse att tiden inte räcker till allt, kommer att fortsätta att avyttra denna maskins "stora syskon" fastän det tar emot något j.....lskt :cry:

Nää, nu får du rycka upp dig !!! Du är ju en Yamaha kille nu Hojen............ :D
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

hojen
Inlägg: 338
Blev medlem: 18 feb 2009, 22:11
Ort: Kåge

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av hojen » 30 okt 2012, 19:45

mogge skrev:
hojen skrev:Lite ångrar man ju sig men tyvärr så är det bara att inse att tiden inte räcker till allt, kommer att fortsätta att avyttra denna maskins "stora syskon" fastän det tar emot något j.....lskt :cry:

Nää, nu får du rycka upp dig !!! Du är ju en Yamaha kille nu Hojen............ :D
Njae nog tror jag att jag är mera Rotax "gubbe" med tanke på alla motgångar mina Yammor har bjudit på :evil:
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 31 okt 2012, 07:22

Förstärkte tunnelavslutet med en aluskena vilket gjorde hela skillnaden. Bågen är även den tillverkad och hål upptagna i bakpartiet så nu ska den bara passas in där den ska vara å göras hål för att bulta den.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av Evervärst 444 » 31 okt 2012, 09:11

Faktiskt grymt snygg skoter.. Jag har hört ryckten om att det ska stå en sån här 85a i piteå som inte har gått långt. Måste forska mer i det..

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 02 nov 2012, 01:19

Då var tunneln klar med förlängningen och ny färg

Bild

Bild
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 02 nov 2012, 04:40

Så hade man hunnit med att forma om dynan också och jag anser att forumla MX har en av de fulaste originaldynorna så de skulle nästan bli omöjligt att få det sämre. Jag hade gruvat för att göra de då jag tidigare tyckt att det varit så svårt att få det jämt. Fick tipset att använda en bågfil så jag testade det men som jag tidigare tyckt så blev de inte så jämt som man måste få det för att de ska se vettigt ut när man klär den sen.

Fick en idé att testa använda vinkelslipen med en sån där slipskiva med sandpapper på. Tänkte att det skulle nog gå och att de gjorde. Var bara att ta lite i taget och på med glasögon med bra passform mot ögonen för de yr små skumgummifibrer hej vilt.

Så här blev iaf resultatet. Är väldigt nöjd över att kunna gjort det själv. Nu ska den lämnas in för omklädnad för det gör jag inte själv. Tycker inte att det tog särskilt lång tid att få det bra heller. Den är inte kortare än en originaldyna utan bara en annan vinkel på bakpartiet.

Bild
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 02 nov 2012, 06:08

Vem har en avdragare till originalvariatorn på en sådan här? Svartkåpa, föregångare till TRA. Sitter på en fyrkantsaxel från inre skivan.

Jag mätade hålet med gäng till 15,5mm fingängat är det också. Finns ju ingen bult som passar där? Knepig gäng iaf. Skulle vara väldigt tacksam för tips här.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av Evervärst 444 » 02 nov 2012, 09:41

Vart ju bra med dynan, och såg ju utt att gå väldigt enkelt med vinkelslipen, Ett tips jag kan ge dej som jag själv fick av en sadelmakare är att göra en plywoodram alltså en botten och två sidor med själva formen man vill ha. Sen gör man sej en "skärtrådssåg" av en liten batteriladdare och en piaontråd, givetvis behövs ju en båge att fästa eländet i så man inte bränner sej. Sen lägger man då ner skummet i formen och följer själva formen med "sågen" Om man får en lite öjämn yta fixas detta enkelt med ett tunt varv kanske 10mm skum innan klädseln åker på.. Nu är väll kanske detta tips mer andvändbart om man bygger ny dynna från grunden..

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=184725" onclick="window.open(this.href);return false;

hoppas länken fungerar det är i alla fall några olika modeller av sågar

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 02 nov 2012, 13:40

Jo jag har youtubat de med elsåg men nu behövde jag ju bara forma om lite å nu är det ju klart å tog typ 30min allt som allt.

Behöver fortfarande veta vad de är för avdragare eller bult som passar till denna variator.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Hilton
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 mar 2011, 08:38
Ort: Hörnefors

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av Hilton » 02 nov 2012, 16:55

Det är en 5/8" UNF

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Formula MX 1985 - Burkarcupsprojekt till tjejen

Inlägg av marino carlsson » 02 nov 2012, 23:01

Tack så mycket!!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar