Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71
Postat: 08 okt 2012, 23:40
Då var det dags för ett nytt projekt som har funnits i tankarna ett par år nu. Har varit lite tveksamt till
detta projekt eftersom jag inte trodde att de gick att ro iland pga olika moment har jag inte har kontroll eller
vetskap om hur dessa skall kunna utföras. Dock så har jag en envis
polare i grannkomunen som har påminnt mig om att nog skulle du haft lite mera "bryt" i maskineriet och
jag hjälper till att fixa det du inte rår på . Under vintern samt våren 2012 börjades det att sökandet
efter motorer för att få till en bra bas att börja med. Hade ju sett på nätet att i storpojkarnas land där
fanns det Kohler motorer över 436 cc , till och med upp till 800 cc . Efter några veckors räknande och
tillverkning av ritningar kring detta så framgick det att, det är nog ingen omöjlighet ( det finns ju pojkar från rättvik)
som utfört stordåd kring detta ( synd jag inte kunde följa med då mina polare var ner och hälsade på i ert garage i sommar)
Som vanligt så behöver jag lite råg i ryggen och efter några norrlands så var beslutet lätt, nu jävlar skall det gås "all in".
Sagt och gjort så demonterades 4 motorer för att röna ut dess skick. Tyvär var lagerlägena på några inte representativa för drömmen som
fanns.
Många delar blev det tyvär
När jag samlat ihop de jag behövde för detta projkt så blev det dessa lådor som bars ut i bodan
Då nu vetskapen fanns om att blocken inte var så tokiga så var det dags att börja fundera över om det finns nya tappar samt
lager till vevaxelns stora ände, När jag ringde Usa så sa han att de var 20 år sedan någon beställt tappar till veven och lager,
men jag har det på hyllan.... 8 dagar senare så låg de i lådan Då var det dags att åka med vevaxlarna för att se om
de gick att använda.
Efter demontering av vevaxlarna så konstaterades det att skicket var till belåtenhet så nu var det bara att börja
se till att den vevaxel som var på väg att tillverkas passade i någonting
Eftersom alla ritningar kring fixturer, dummy axlar redan var klara så var de ju "bara att trycka på gröna knappen"
Som tur är så har jag Martin på Texor som hjälpte mig med dummy axeln
Örjan på Plymovent som bistår mig med hjälp av stressplåtar,när jag mest behöver det. Jätte tack till dessa 2 ovan
och nedan.
För er nykommna så är tanken den att de skall se ut så här
detta projekt eftersom jag inte trodde att de gick att ro iland pga olika moment har jag inte har kontroll eller
vetskap om hur dessa skall kunna utföras. Dock så har jag en envis
polare i grannkomunen som har påminnt mig om att nog skulle du haft lite mera "bryt" i maskineriet och
jag hjälper till att fixa det du inte rår på . Under vintern samt våren 2012 börjades det att sökandet
efter motorer för att få till en bra bas att börja med. Hade ju sett på nätet att i storpojkarnas land där
fanns det Kohler motorer över 436 cc , till och med upp till 800 cc . Efter några veckors räknande och
tillverkning av ritningar kring detta så framgick det att, det är nog ingen omöjlighet ( det finns ju pojkar från rättvik)
som utfört stordåd kring detta ( synd jag inte kunde följa med då mina polare var ner och hälsade på i ert garage i sommar)
Som vanligt så behöver jag lite råg i ryggen och efter några norrlands så var beslutet lätt, nu jävlar skall det gås "all in".
Sagt och gjort så demonterades 4 motorer för att röna ut dess skick. Tyvär var lagerlägena på några inte representativa för drömmen som
fanns.
Många delar blev det tyvär
När jag samlat ihop de jag behövde för detta projkt så blev det dessa lådor som bars ut i bodan
Då nu vetskapen fanns om att blocken inte var så tokiga så var det dags att börja fundera över om det finns nya tappar samt
lager till vevaxelns stora ände, När jag ringde Usa så sa han att de var 20 år sedan någon beställt tappar till veven och lager,
men jag har det på hyllan.... 8 dagar senare så låg de i lådan Då var det dags att åka med vevaxlarna för att se om
de gick att använda.
Efter demontering av vevaxlarna så konstaterades det att skicket var till belåtenhet så nu var det bara att börja
se till att den vevaxel som var på väg att tillverkas passade i någonting
Eftersom alla ritningar kring fixturer, dummy axlar redan var klara så var de ju "bara att trycka på gröna knappen"
Som tur är så har jag Martin på Texor som hjälpte mig med dummy axeln
Örjan på Plymovent som bistår mig med hjälp av stressplåtar,när jag mest behöver det. Jätte tack till dessa 2 ovan
och nedan.
För er nykommna så är tanken den att de skall se ut så här