Et 250 - Beyond budgetprojekt

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Lindh » 23 sep 2012, 22:02

Efter att tröttnat totalt och sålt bort mina gammskotrar efter en vinter full av haverier och allmänt jävliga skotrar så klarade man tydligen bara en sommar innan man inte kunde hålla sig längre och tog ett återfall. ;) Denna gång blev det en Yamaha Et250, årsmodell okänd - och anledningen, ptja vem kan motstå när priset är 300 kr ;) Målet med detta projekt är att få en körduglig skoter utan att överstiga 500 kr, detta inkluderat priset av skotern.
Så såhär ser projektet ut för närvarande med saldo 200 kr till godo!

Bild

Bild

Som ni förstår täcker budgeten inga estetiska åtgärder utan det kommer bara siktas på att få ihop den till nåt körbart, som kommer att få smaka stenhård körning i vinter ;)

Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av DennisL » 23 sep 2012, 23:38

Roligt projekt!
Ockelbo 300!!

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Lindh » 24 sep 2012, 00:07

Lägger upp några bilder på hur bra den här skotern har levererat i polarens ägo innan den kom ur form och blev nedplockad för reparationer och sedan övergiven till fördel för nyare maskiner!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fick bra motivation att få fart på det här projektet nu känner jag!

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Lindh » 24 sep 2012, 00:11

Även ett bevis på maskinens briljanta lössnöegenskaper jämtemot dess storebror et340!

Bild

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Lindh » 04 okt 2012, 23:06

Dåligt med respons för 220 visningar måste jag säga, trodde iallafall någon kunde dela med sig av lite historier från erfarenheter med denna mytomspunna modell eller något, även om det inte är det mest ambitiösa projektet ;)

Nåja, dom här grejerna är tänkt att bli någon slags motor.

Bild

Bild

Bild

Blockhalvorna tätas ihop med loctitesilikonen på bild, vilken kostade mig 92 kr och således blev det kvarvarande kapitalet av budgeten 108 kr.

Bild

Bild
Ser ju iaf fräsht ut men ögat ljuger förmodligen.

Bild

(skruvarna till blocket gick inte att hitta något passande i smedjan där vi håller till och skruvar, så det blev nya, vilka kostade mig 22 kr. Kvar: 86 kr)
Med hjälp av gasolbrännaren och en lagom mängd våld gick lagrena fantastiskt nog in i blocket till slut så det känns ju lovande iallafall, det var den ena av dom två gruversamma operationerna. Den andra:

Bild






Men låt oss skjuta upp det ett tag och göra lite enklare saker.

4 st vinkeljärn vilka gjorde att endast 40 kr av budgeten numera återstår, samt lite bitar av någon random plåt som hittades i smedjan applicerades på tunneln i hopp om att få någon fason på fotstegen som pekade rakt ner och sprickorna som omöjliggjorde fastsättandet av balken och lyftbågen bak. (2 av dom sitter på insidan bak)

Bild
Oerhört vacker vinröd lack som av tidigare ägare lagts på av okänd anledning


Bild

MEDLEMAFFIAN-stänkan 8)



Bild

Jaa denna bild föreställer någon form av ytterst tveksamt och annorlunda försök till att reparera bottenplattan på dynan gjord av tidigare ägare. (ja det är en utbankad bit av ett plåttak som man har nitat fast i överdraget)
Ersatte detdär med en bit unit som jag hittade i en brädhög utanför smedjan, och numera ser skotern ut såhär:

Bild

Valet av huv föll på en annan än den från början, den ingick dock i högen av delar som hörde till skotern vid köpet så inga onödiga utgifter där.


Sedan till det bästa: hittade troligtvis hela anledningen till varför skotern gick som ett rövhål och började skruvas isär =

Bild

Ett st defekt kompressionsventil. Vipparmen håller inte fast själva ventilen så den har istället för att hålla ute ventilen snarare sett till att den inte kan stängas helt, och dessutom ligger fritt att vara helt öppen. (även om den borde hållas stängd av kompressionstrycket tycker man ju)

Återstår att se ifall det blev någon skillnad efter att jag bytte till en fungerande ventil från den skurna offermotorn jag även fick med!

Bild

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av jag 3000 » 05 okt 2012, 10:19

Roligt projekt med tanke på budgeten, kommer nog bli bra det där :)
En frisk motor tänder på varje varv!

Ricke
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 mar 2010, 20:45
Ort: Skellefteå

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Ricke » 05 okt 2012, 20:22

Ha ha! Bra jobbat. Riktigt kul projekt att följa.
Yamaha EX440
Bolens Sprint 340
Blizzard MX

Norgren_89
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 jan 2009, 11:03
Ort: Stöde
Kontakt:

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Norgren_89 » 08 okt 2012, 23:53

hur dåligt mår offermotorn? går den att rädda kan jag sponsra några hundringar till budgeten? ;)
Ski-doo MXZ 440x -97
Ski-doo Everest -77
Ski-doo Everest -76
Ski-doo ELAN -76
Ski-doo Olympique 12/3 -69

Yamaha EX 440 -80
Yamaha ET250 -80
Yamaha ET340 -81
Yamaha ET340 T -82
Yamaha ET640 -81

Sno-tric SC20 -68

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Lindh » 09 okt 2012, 13:48

Norgren_89 skrev:hur dåligt mår offermotorn? går den att rädda kan jag sponsra några hundringar till budgeten? ;)
När jag skrev skuren uttryckte jag mig nog lite fel, jag tror att cylindern och kolven är okej, men vevaxeln verkar dessvärre vara krokig på den motorn. Eller så var det den inre variatorskivan som var vind (vilket isånafall med stor sannorlikhet resulterade i det förstnämnda när den kördes). Det vobblade nåt fruktansvärt iallafall. Sen misstände den och hade sig också... Den är ingen dröm med andra ord.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Lindh » 09 okt 2012, 21:51

Ja då har man skruvat ihop allt, och provstartat maskinen bara för att konstatera att nånting absolut inte stämmer.
Motorn går men den vägrar gå över tomgångsvarv, BÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖUUUHHHHH låter det bara utan att varvtalet höjs när man gasar.
Förstod rätt direkt att det var något fel på tändplattan, men bara för att utesluta enklare saker har jag testat med olika stift och olika förgasare.

Så nu till frågan: Hur fasen ställer man in tändningen rätt?
Eller känner någon igen symtomet och hade en annan anledning till det?

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Lindh » 24 mar 2014, 12:19

Fick till slut fason på denna maskin. Blev budgetstopp där ett tag, men jag utökade budgeten genom att sälja motorn som reservdelsmotor, och kunde därmed köpa en annan motor med skuren kolv, vilket passade mig bättre då jag hade en kolv till övers. Därefter gick skotern som en raket. Men tyvärr var ju boggien som jag kanske nämnt ombyggd på något ofördelaktigt sätt som gjorde att medan den visserligen fick en imponerande fjädringsväg också fick mattan att bli slakare allt eftersom boggien trycktes ihop, och började därför rappa. Jag sålde iallafall skotern till någon som kände sig mer motiverad att ta sig an problemet för 1500 kr om jag inte missminner mig, så det blev en vinst på 1060 kr (gick plus minus noll på motoraffärerna). Pengar som kommer sitta fint då jag förhoppningsvis ska ta mig an Objekt II i min serie av Et Beyond Budgetprojekt. Låter som ett projekt precis i min smak:
-Gratis
-Körbart
-Helt sönderkörd boggie som inte längre orkar hålla upp skoterns tyngd
-Smashad huv och bukplåt efter närkontakt med träd
-Saker hålls ihop av silvertejp och gummistroppar

Enda problemet är att den befinner sig för stunden 40 mil från min bostad i en fjällstuga vi dock med jämna mellanrum brukar besöka så jag ska försöka lämna en plats på släpen nästa gång!

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Et 250 - Beyond budgetprojekt

Inlägg av Hasse1 » 25 mar 2014, 00:50

Jag ser remmar med trycket " PA Hydraulservice" Kommer någonting av delarna från Gällivare?
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Skriv svar