Pimpelskoter / hemmabygge med 70-tals stuk (Ny film sid 11)
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
-
- Inlägg: 432
- Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
- Ort: Trönö
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Kan vara bland det tuffaste jag skådat hittills .. Du har en till följare!
// Marcus
// Marcus
Rajd laser 440+.
Ockelbo 6000 se
Vw beach buggy (under renovering)
Ockelbo 6000 se
Vw beach buggy (under renovering)
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Roligt att se att den fungerar, bra jobbat!
En frisk motor tänder på varje varv!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Ang gasaren, skruven inåt = snålare, utåt = fetare. Ser ut som att du behöver skruva in lite
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Grundinställningen brukar vara bägge skruvar ett varv öppen.
H skruven brukar hamna på ca ett och kvarts varv öppet men det beror ju på hur motorn går.
Mindre än ett varv på bägge brukar inte vara rekomenderat.
Färgen på stiftet brukar också vara bra att hålla koll på.
H skruven brukar hamna på ca ett och kvarts varv öppet men det beror ju på hur motorn går.
Mindre än ett varv på bägge brukar inte vara rekomenderat.
Färgen på stiftet brukar också vara bra att hålla koll på.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 06 okt 2008, 10:10
- Ort: Boden
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
jag tycker det låter som att schoken ligger på .
10 gamm skotrar n
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Roligt att ni uppskattar projektet!
Då ska vi se här..
dHb:
Jag vet inte riktigt vilken modell jag har, lägger upp några bilder nedan så kanske någon kan säga mer exakt vilken tillotson det är. Jag verkar dock ha både H och L skruv.
Nu när jag kollar på bilderna ser jag att det står initial carb setting och HR173A, stämmer det för er som vet hur den ser ut?
Hittade denna tråden: http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=9657 om HR173A som nämner samma prylar som du sa, så isåfall ska jag fixa hem en sån sats.
Holländaren:
Tack tack, typisk sak man tycker sig veta sen alla gånger man justerat förgasare men ändå titt som tätt blir osäker på om det inte vill sig.
trioman75:
På motorkåpan ovan står det:
Low Speed: 1(+1/4-0) ... Betyder detta att grundinställningen är som du sa 1 varv ut och sedan möjligen (+1/4) lite till ut men troligtvis inte in(-0)?
High Speed: .046 fixed (jet spa?) level ... Betyder detta att det är fast munstycke som dHb säger, eller är det justerbart munstycke storlek 0.46, som på gamla mopeder?
Jag tror jag ska köpa mig ett nytt stift, vet inte när det byttes senast.
lynx30jokke:
Kan inte svära på det men är 99% säger att jag slog av den.
--
För att komma runt luftningsproblemet hade jag tänkt montera min temporära kart tank rätt håll denna gång. med en luftningsnippel i toppen och matning till förgasaren från toppen ner i botten, precis som det är tänkt den ska användas, se nedan:
Men, jag vill inte stå och dra i år och dagar för att bensinen ska komma till förgasaren, så jag drar nog slangar till primern på samma gång då. Men jag är lite osäker på hur den fungerar. Hittade denna bild:
Väldigt bra och tydlig bild, men jag förstår inte helt och fullt hur den fungerar, här är min teori:
När man drar ut handtaget så suger den från insuget vilket skapar ett undertryck genom pumpen som suger åt sig bensin, sedan när man trycker in pumpen så trycker den ut luft ner i T korset. Men kommer inte då den att både trycka luft/bensin in i pumpen och trycka tillbaka bensinen in i tanken?
Då ska vi se här..
dHb:
Jag vet inte riktigt vilken modell jag har, lägger upp några bilder nedan så kanske någon kan säga mer exakt vilken tillotson det är. Jag verkar dock ha både H och L skruv.
Nu när jag kollar på bilderna ser jag att det står initial carb setting och HR173A, stämmer det för er som vet hur den ser ut?
Hittade denna tråden: http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=9657 om HR173A som nämner samma prylar som du sa, så isåfall ska jag fixa hem en sån sats.
Holländaren:
Tack tack, typisk sak man tycker sig veta sen alla gånger man justerat förgasare men ändå titt som tätt blir osäker på om det inte vill sig.
trioman75:
På motorkåpan ovan står det:
Low Speed: 1(+1/4-0) ... Betyder detta att grundinställningen är som du sa 1 varv ut och sedan möjligen (+1/4) lite till ut men troligtvis inte in(-0)?
High Speed: .046 fixed (jet spa?) level ... Betyder detta att det är fast munstycke som dHb säger, eller är det justerbart munstycke storlek 0.46, som på gamla mopeder?
Jag tror jag ska köpa mig ett nytt stift, vet inte när det byttes senast.
lynx30jokke:
Kan inte svära på det men är 99% säger att jag slog av den.
--
För att komma runt luftningsproblemet hade jag tänkt montera min temporära kart tank rätt håll denna gång. med en luftningsnippel i toppen och matning till förgasaren från toppen ner i botten, precis som det är tänkt den ska användas, se nedan:
Men, jag vill inte stå och dra i år och dagar för att bensinen ska komma till förgasaren, så jag drar nog slangar till primern på samma gång då. Men jag är lite osäker på hur den fungerar. Hittade denna bild:
Väldigt bra och tydlig bild, men jag förstår inte helt och fullt hur den fungerar, här är min teori:
När man drar ut handtaget så suger den från insuget vilket skapar ett undertryck genom pumpen som suger åt sig bensin, sedan när man trycker in pumpen så trycker den ut luft ner i T korset. Men kommer inte då den att både trycka luft/bensin in i pumpen och trycka tillbaka bensinen in i tanken?
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Följt ditt projekt i tystnad nu ett tag, riktigt kul med miniskoter-bygge. Går själv på LTU i Luleå, första året Bilsystemteknik.
Vad tror du mackapären väger totalt just nu? Lär ju inte väga allt för många kilo tycker jag.
Low Speed: 1(+1/4-0) skulle betyda 1 varv utskruvad +1/4 varv eller -0varv som grundinställning och att
High Speed: .046 fixed (jet spa?) betyder att det är ett fast högfartsmunstycke. Och .046 misstänker jag betyder att munstyckesstorleken är 0,046".
Däremot är jag verkligen inte insatt i spjällförgasare, har själv så gott som bara pillat Mikuni trottelförgasare på tvåtaktare och Stromberg membranförgasare på bilar.
Drar ut handtaget = suger soppa från bränsleledningen.
Trycker in handtaget = trycker in soppa i förgasaren/insuget,
Vad tror du mackapären väger totalt just nu? Lär ju inte väga allt för många kilo tycker jag.
Det låter troligt attPå motorkåpan ovan står det:
Low Speed: 1(+1/4-0) ... Betyder detta att grundinställningen är som du sa 1 varv ut och sedan möjligen (+1/4) lite till ut men troligtvis inte in(-0)?
High Speed: .046 fixed (jet spa?) level ... Betyder detta att det är fast munstycke som dHb säger, eller är det justerbart munstycke storlek 0.46, som på gamla mopeder?
Low Speed: 1(+1/4-0) skulle betyda 1 varv utskruvad +1/4 varv eller -0varv som grundinställning och att
High Speed: .046 fixed (jet spa?) betyder att det är ett fast högfartsmunstycke. Och .046 misstänker jag betyder att munstyckesstorleken är 0,046".
Däremot är jag verkligen inte insatt i spjällförgasare, har själv så gott som bara pillat Mikuni trottelförgasare på tvåtaktare och Stromberg membranförgasare på bilar.
Primer-pumpen funkar som så att:När man drar ut handtaget så suger den från insuget vilket skapar ett undertryck genom pumpen som suger åt sig bensin, sedan när man trycker in pumpen så trycker den ut luft ner i T korset. Men kommer inte då den att både trycka luft/bensin in i pumpen och trycka tillbaka bensinen in i tanken?
Drar ut handtaget = suger soppa från bränsleledningen.
Trycker in handtaget = trycker in soppa i förgasaren/insuget,
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Roligt med en till från LTU!
Jadu, har inte hittat en badrumsvåg än att ställa den på, ska fråga runt på skolan om nån har en våg jag kan få låna!
Tack för klargörandet om primern, den tvångsmatar alltså insuget lite samtidigt som den förser pumpen med soppa.
Det ser ut att bli lite mildare imorgon (och rätt mycket snö), så jag planerar att göra en andra testkörning imorgon med bättre bränsletillförsel och se om jag kan justera in den lite. Sedan skulle det bli plusgrader och regn på ons/tors så då kan jag spendera resten av veckan inne i verkstaden och bygga om/bygga klart.
Jadu, har inte hittat en badrumsvåg än att ställa den på, ska fråga runt på skolan om nån har en våg jag kan få låna!
Tack för klargörandet om primern, den tvångsmatar alltså insuget lite samtidigt som den förser pumpen med soppa.
Det ser ut att bli lite mildare imorgon (och rätt mycket snö), så jag planerar att göra en andra testkörning imorgon med bättre bränsletillförsel och se om jag kan justera in den lite. Sedan skulle det bli plusgrader och regn på ons/tors så då kan jag spendera resten av veckan inne i verkstaden och bygga om/bygga klart.
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Ok. Du har ingen gissning på vikten? Lär ju inte väga över 100kg iaf tycker jag
Nä alltså primern primar inte bränslepumpen. Bränslepumpen suger i sig soppa av att membranet i den rör sig upp och ner av vevhustrycket.
Primerpumpen suger upp soppa in i primerns cylinder från ena anslutningen och trycker ut soppa genom andra anslutningen för att ge en liten "sup" för motorn att tända till på och sedan går den på choken.
Har förgasaren ingen choke så använder man primern för att hålla igång motorn till dess att den går utan tillskottsbränsle.
Lovat mycket mildare imorgon, klart.se lovar -2-3°C och ca 6mm nederbörd (vilket motsvarar ca 6cm snö).
Skulle vara kul att komma förbi en sväng när du ska testköra och se maskinen i verkligheten
Nä alltså primern primar inte bränslepumpen. Bränslepumpen suger i sig soppa av att membranet i den rör sig upp och ner av vevhustrycket.
Primerpumpen suger upp soppa in i primerns cylinder från ena anslutningen och trycker ut soppa genom andra anslutningen för att ge en liten "sup" för motorn att tända till på och sedan går den på choken.
Har förgasaren ingen choke så använder man primern för att hålla igång motorn till dess att den går utan tillskottsbränsle.
Lovat mycket mildare imorgon, klart.se lovar -2-3°C och ca 6mm nederbörd (vilket motsvarar ca 6cm snö).
Skulle vara kul att komma förbi en sväng när du ska testköra och se maskinen i verkligheten
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
70-80 kg kanske? Det är inte särskilt svårt att lyfta den fram eller bak för hand.
Att pumpen suger i sig med membranet vet jag, men tack för klargörandet av primern, nu så ska jag ha koll på läget.
Det är bara att titta förbi, du kan ju skriva ditt nummer här eller i ett PM så kan jag skicka iväg ett sms när jag vet närmare! (=
Att pumpen suger i sig med membranet vet jag, men tack för klargörandet av primern, nu så ska jag ha koll på läget.
Det är bara att titta förbi, du kan ju skriva ditt nummer här eller i ett PM så kan jag skicka iväg ett sms när jag vet närmare! (=
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Ja det låter ju vettigt, blir fin ledglidare
Det låter fint det. Skickar PM med mitt nummer.
Det låter fint det. Skickar PM med mitt nummer.
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Sådär ja, test nummer två gick av stapeln idag med simon på besök.
Primern monterades (jisses vilken fantastisk pryl, motorn startar ju på första rycket varenda gång nu). Sedan tog vi ur luftfiltret vilket gjorde en helt enorm skillnad, lite justering på L och H skruven så fick vi den att gå riktigt fint. Men om vi skruvade in H skruven lite för mycket så gick den som ett skott i starten men när den kom upp i höga varv så dog den av ganska abrupt. Vi funderar på om det kan vara bränslepumpen som inte orkar med, så det får nog bli att renovera hela förgasaren.
Hade lite problem med snö på remmen så den slirade efter att jag försökt köra i lite djupare snö (ex. den lille vallen på filmen osv), så det står högt på listan att fixa, dvs plåta in tunnel. Hjälm och broms är där uppe också, nu när den börjar komma upp i fart.!
Och en film så klart:
http://youtu.be/6RqtLZVrghg
Råkade köra på ett litet gupp i slutet, tror inte att en boggi med stötdämpare hade skadat där!
Primern monterades (jisses vilken fantastisk pryl, motorn startar ju på första rycket varenda gång nu). Sedan tog vi ur luftfiltret vilket gjorde en helt enorm skillnad, lite justering på L och H skruven så fick vi den att gå riktigt fint. Men om vi skruvade in H skruven lite för mycket så gick den som ett skott i starten men när den kom upp i höga varv så dog den av ganska abrupt. Vi funderar på om det kan vara bränslepumpen som inte orkar med, så det får nog bli att renovera hela förgasaren.
Hade lite problem med snö på remmen så den slirade efter att jag försökt köra i lite djupare snö (ex. den lille vallen på filmen osv), så det står högt på listan att fixa, dvs plåta in tunnel. Hjälm och broms är där uppe också, nu när den börjar komma upp i fart.!
Och en film så klart:
http://youtu.be/6RqtLZVrghg
Råkade köra på ett litet gupp i slutet, tror inte att en boggi med stötdämpare hade skadat där!
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Testkörd på f
Skruva ut högfarten lite i taget tills den går bra på höga varv, en soppa pump pallar nog med det mesta inom 1cyl skoter väg.
Sno tric sc12 -68
Aktiv Alaska xt-89
Aktiv Alaska xt-89
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Film #2)
I och för sig, vi fick den att dö av vid mycket gaspådrag och höga varv när vi skruvade in H skruven, så vi skruvade ut den lite igen och då gick det bra. Då bör det inte vara bränslepumpen som spökar eftersom den klarar av att leverera tillräckligt mycket bränsle när vi har utskruvad högfartsnål = fetare blandning. Den kanske blev för snålt ställd helt enkelt?
Hur som helst skadar det nog inte att renovera förgasaren och pumpen, måste ta en titt på stiftet nästa körning, hade ingen passande hylsa denna gång.
Hur som helst skadar det nog inte att renovera förgasaren och pumpen, måste ta en titt på stiftet nästa körning, hade ingen passande hylsa denna gång.
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Film #2)
Dom där förgasarna är lite eljest...
Pumpar dom fram soppa så skruva inte isär dom!!!!
Ställ lågfartskruven på 1 varv och högfartskruven på 1 1/4 varv prova så först.
Pumpar dom fram soppa så skruva inte isär dom!!!!
Ställ lågfartskruven på 1 varv och högfartskruven på 1 1/4 varv prova så först.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/ hemmabygge med 70-tals stuk (Film #2)
Grejat "instrumentpanel", tankfäste och påbörjat plåtjobbet på undersidan/tunneln.
-
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
- Ort: korpilombolo
Re: Pimpelskoter / hemmabygge med 70-tals stuk
fasen va fränt detta blir..
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
- nygaarddragster
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 22 mar 2012, 22:38
- Ort: Trång, Jämtland
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter / hemmabygge med 70-tals stuk
Riktigt Coolt bygge!!
1969 Sno Fury 340SS
1975 Rupp Nitro 440F/C
1980 Kawasaki Invader 440
1982 Kawasaki LTD 440
1999 Yamaha SRX 600
1975 Rupp Nitro 440F/C
1980 Kawasaki Invader 440
1982 Kawasaki LTD 440
1999 Yamaha SRX 600
Re: Pimpelskoter / hemmabygge med 70-tals stuk
När blir första pimpel turen?