Pimpelskoter / hemmabygge med 70-tals stuk (Ny film sid 11)

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Danielsson
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av Danielsson » 19 feb 2013, 21:47

Tack för era kommentarer!

Liten uppdatering, sydde klart mattan idag med rostfri ståltråd. Det känns bra än så länge, både söm och gummicement rör sig bra och känns inte märkbart annorlunda än resten av mattan när man böjer den. Men ja, det ska bli väldigt spännande att se hur den håller ihop när skotern är körbar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Den är som sagt inte färdig än, ska bulta en balatarem där i mittenpartiet på insidan och sedan täcka över allt (och kanten runtom hela mattan) med ännu ett lager gummicement.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av marino carlsson » 20 feb 2013, 00:36

Kreativa klubben! Bra jobbat!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Danielsson
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av Danielsson » 21 feb 2013, 22:28

Hoppades på att jag skulle hinna få dit balataremmen på mattan idag men saknade lite prylar för det, sedan är jag så rädd för att mattan ska bli väldigt obalanserad. Samtidigt så vet jag inte om jag känner mig helt säker med bara gummivulk+korsstygn+gummivulk. Däremot hann jag med att pressa på drivhjulen och testa axelfästen mot en ram mockup, samt lyfta på motor och variator och se ungefär hur allt passar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Några tankar i nuläget:
- Totala längden känns bra, för att den ska gå in bak i min lilla renault twingo bör den hålla sig runt 100cm med bortmonterad skidam, vilket den precis tangerar nu.
- Lagerbockarna är stora, men ligger inte farligt nära backen, vilket jag oroade mig för.
- För att remmen ska ligga bra måste motorn sitta aningen ocentrerat, vilket kommer göra att tyngpunkten ligger lite på högersida. Kanske kan kompensera det med sekundären och tanken dock.
- Tyngpunkten ligger aningen för långt fram tror jag, kanske att det går att sätta motorn bakom sekundären endå, halvt ovanför mattan, ska laborera med det. Då borde jag få ännu mer tryck på mattan och mindre på skidan. Jag vill helst att den ska kunna stå utan framskida utan att välta framåt.
- Framskidan ser oproportionellt lång ut, skulle vilja korta ner den 10cm iallafall.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av SS440-80 » 22 feb 2013, 07:32

Imponerande! Man vill se mer och mer och mer....

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av teenageparadise » 22 feb 2013, 19:03

att den ska kunna stå utan skida är ju ett problem med tungdpunkten, annars kompenseras de nog om du har motorn fram att du sitter ju ganska långt bak.

Detta är helt sjukt, bland de allra fränaste byggen påd etta forum helt klart. :D

Jag tror din matta håller utan balatarem, med tanke på motorn effekt och användningsområde.

Fortsätt, de är bara för fränt för att inte bli klart. . :D
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Danielsson
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av Danielsson » 23 feb 2013, 17:57

Köpte lite motorkuddar idag, hoppas dom är lagom styva. Sedan hann jag också montera in drev och kedja, men jag tycks ha tappat bort låsmuttern till lilla drevet i kedjehuset, vad är det för gäng på den, ser ut som typ M14 fingäng?

Testade dessutom att vinkla ner sekundären framåt och flytta motorn bakom. Nu står den stadigt utan skidan monterad, dock så minskar sittytan ganska mycket, och det blir nog svårt att sitta mer än en person. Frågan är hur tyngdpunkten påverkar framkomligheten? Jag får just nu nästan allt tryck på mattan. Kanske att man kan vinkla ner sekundären lite till och flytta fram motorn en aning.

Med motorn bakom sekundären blir den 20 cm kortare, och går nu in på 80 cm lång utan skida, vilket är en väldigt behändig längd, då går den nog till och med in på tvären i twingon.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad tror folket om tyngdpunkten, är det dumt att ha all vikt på mattan?

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av teenageparadise » 24 feb 2013, 10:52

tror inte det är så dumt. men kan nog bli väl mycket när även du sitter på, spec om du har tänkt ta dei fram i ngt ospårat eller lössnö, men tror nog spår eller skare blir de som gäller oavsett..
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Danielsson
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av Danielsson » 24 feb 2013, 12:38

Ja i slutändan får jag nog ändå inse att det inte blir någon lössnömaskin, men det får väl nästa bygge bli isåfall då! ;) En annan sak jag börjat fundera över är om man ska köra med två skidor fram trots allt, den kommer fortfarande bli lika kort men aningen bredare. Jag ska bort och göra en mockup med två skidor nu i eftermiddag, så jag återkommer ikväll.

I andra nyheter kom jag precis tillbaka från det praktiska provet i min skoterutbildning, så nu har jag äntligen tagit skoterkortet! Det har man ju bara väntat på i drygt 15 år.

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av teenageparadise » 24 feb 2013, 21:15

jag tror mer på en lite bredare skida, än två. en sådan här liten grej vill man nog köra precis som en snowhawk och luta rejält och den blir nog lite bångstyreig med två skidor, fast allt beror ju på hur långt ifrån varandra dem sitter..
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Danielsson
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av Danielsson » 27 feb 2013, 22:30

Det tjorvar lite med svetsen på skolan så har inte hunnit börja med ramen, som jag egentligen hade tänkt börja med i måndags, men kanske är det lika bra för jag har haft svårt för att bestämma mig mellan en eller två skidor och motorns placering. Jag tog och modellerade upp delarna lite grovt för att kunna se lite hur det lirar med de olika konfigurationerna. Nu blir det en del bilder men jag hoppas det är ok.

Alternativ 1: Motor fram, en skida

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag tycker att viktfördelningen ser väldigt balanserad ut, motorn trycker på skidorna och föraren trycker mest på mattan. Föraren är 173cm lång, och sitthöjden/positionen är lagom för att ta stöd med ett ben vid brant nerläggning i kurva.

Alternativ 2: Motor bak, en skida

Bild

Bild

Bild

Det ser inte alls bra ut tycker jag, all vikt hamnar på mattan vilket i och för sig betyder bra fäste men samtidigt också risk för nergrävning och dålig styrning.

Alternativ 3: Motor fram, två skidor

Bild

Bild

Bild

Å ena sidan så gillar jag lite idén med två skidor, men jag vet inte om det är för att en del av mig försöker bygga en vanlig skoter eller för att jag tycker att två skidor passar den. Samtidigt så känns den lite tråkigare med två skidor tror jag. Kollar man framifrån är den också väldigt hög i förhållande till hur bred den är, vilket gör att den ser ostabil ut.

teenageparadise: Jag tror faktiskt att du har en poäng i det du säger, det är nog lätt hänt att den vill tippa om man har två skidor. Sedan kanske det är dumt att bygga med två skidor om man inte har ungefär samma bredd som på en vanlig. Eftersom det främst är en ledmaskin så ökar ju då risken att den "precis inte" passar i de befintliga skidspåren så den är orolig i spårvalet. Samma med viktfördelningen, det blir nog för mycket på mattan om jag har motorn bak. Tack för feedbacken! :thumbright:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av marino carlsson » 28 feb 2013, 00:16

Ja tycker att du har ett sjukt häftigt projekt på gång här å kan inte längta mer än när du filmar en provkörning. Riktigt kreativt å sen tekniken du använder dig av i byggandet är imponerande.

Tycker den såg ballast ut med 2 skidor å motor fram men 1 skida å motor fram är nog förmodligen vägen att gå. Som du själv säger blir nog spårande rätt tydligt då den blir så smal. Gyroeffekten blir nog bättre med en skida. Lycka till och igen bra jobbat!

Nästan så du skulle haft tag i en Huskvarna 160 motor istället för Sachs 290. Effekten är ju inte poängen i den här å 290 är ju en rätt stor å tung motor. Bara en liten tanke.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av teenageparadise » 28 feb 2013, 07:32

tycker det ser/verkar bäst med motorn fram och en skida. blir coolast stuk och tror den blir mest lätthanterlig då.

Ang. motorn så är det nog sant som marino skriver, en hva 150/160 är lite lättare jämfört med ROTAXmotorn du har nu. Även JLO motorerna finns i väldigt små och lätte versioner.

MEN jag förstår ju om du vill använda den, för dels har du den redan klar på bänken, och den är ju väl lite lättare än en sachs 290 iaf. Pluss att på den där motorn sitter det en väldans fin variator där du själv enkelt byter vikter och justerar tillslagsvarvet efter hur du vill ha det. så jag tror på din motor. men en viktig aspekt är ju att den skakar förjävla mycket på tomgång exempelvis.. vad ska du ha för motorfäste/kuddar?
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

RannerKing
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 dec 2012, 21:39
Ort: Vittangi/Kiruna . . . . . . Skoter: Lynx Boondocker 800-12, Lynx Ranger King-98, Lynx 3900-85

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av RannerKing » 28 feb 2013, 14:05

Mycket fränt projekt!

Tror du gör rätt i att ha motorn fram och en skida. Det är lättare hänt att man voltar illa med 2 skidor än med en.
Beroende på kapital hade nog jag valt en mindre 4-taktsmotor. Finns väldigt mycket varianter på drivlina till dessa och kostnaden är inte överdriven. Men som sagt beror det ju på din budget.

http://www.geminikarts.co.uk/shop/ProductList.asp?GID=4" onclick="window.open(this.href);return false; Finns även bra drivlinor på denna sida. Motorerna är kanske i underkant.

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=7007&grp=152420" onclick="window.open(this.href);return false; Vad jag hört ska dessa motorer vara helt OK trots priset.

Barnskotrar har motorerna stumt monterade i chassiet utan att ha överdrivna vibrationer. Bör funka utan, men om det behövs kanske det räcker med några få milimeter gummi mellan motor och chassie.

Angående mattan tror jag du kan bulta dit balatarem utan att oroa dig för vibrationer. Du lär ju inta ha några högre hastigheter.
I mina yngre dragar lagade jag en matta genom att bulta fast gångjärn av större storlek. Märkte inte av några större vibrationer, men kraven var väl inte höga heller, bara det fungerade.
http://www.LynxTalk.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Danielsson
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av Danielsson » 01 mar 2013, 23:37

När vill man ha högt respektive lågt tillslagsvarv? Vad är det för fördelar resp. nackdelar med båda? Vad jag vet har racemaskiner/sportskotrar högre tillslagsvarv, är det bara för att få bättre klipp i starten eftersom motorn bör ligga högre upp på effektkurvan när den sticker?

Angående motorkuddar så har jag köpt några på biltema som är drygt 30mm hög och lika stor diameter. Får se hur dom fungerar, bara dom inte ger efter för mycket så linjeringen mellan variatorerna sabbas.

Angående motorval: Det finns säkerligen bättre lämpade motorer än min Rotax 247, men så här lyder min motivering:
Jag gillar ljudet, lukten och enkelheten från en tvåtaktare, det påminner mig om mina yngre dagar när jag satt och tittade på skotrar dagarna till ända. Om man ska ha fyrtakt bör det enligt mig vara en modern motor med mer än en cylinder så att den inte låter som en customhoj. Detta projekt har gått från motoriserad spark till superkompakt låda med skida vidare till vad den är tänkt ska bli idag, och därför har jag kollat på flera olika motorer. Tidigare var jag inne på 100-250cc fyrtakts kinamotorer. Men när jag hittade rotaxen på blocket för ett år sedan kändes det som det självklara valet, kompakt, tvåtakt, billig, variatordrift och litet avgassystem, och det känns fortfarande som det självklara valet. Sedan kan man alltid bygga om eller bygga nytt ifall något skulle visa sig inte fungera som man vill! ;)

Men det är bra med tips och synpunkter, jag visste inte att rotaxen var i det tyngre laget. Bra att veta till framtida projekt så kan jag välja en lättare/bättre då! På tal om det, är det någon som vet vad min rotax kan tänkas väga? Har funderat lite på det men har ingen våg här enkelt till hands. Försöker uppskatta någon form av tyngd på slutprodukten. Vad väger en standard Elan, 100-120kg?

Allmän fråga, hur tjock alu/stålplåt bör man ha till skyddskåpan runt remmen? Den kommer ju ligga någon cm från ben och fot så den måste hålla borta remmen vid eventuellt ras.

Har börjat med lite modeller över hur ramen kan se ut, ska se om jag kan lägga upp lite bilder på det imorgon kanske. Jag tog och lagade magnapullen igår i alla fall. Nu hugger den direkt på varje drag, däremot så låter det lite som att klackarna nuddar medbringaren lite när man snurrar på variatorn, det låter dock mest direkt efter man testat dra i snöret och sedan tystnar det efter att man snurrat lite fram och tillbaka. Bör man smörja något i magna pullen, typ brickorna som ligger mellan klackar och fjäder eller så?

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av teenageparadise » 02 mar 2013, 12:15

har du smort alla rörliga delr i magnapullen s dem kan röra sei fritt?? tycker ditt resonemang om motorn låter helrätt :) jo nog är det ju lite som du säger med tillslagsvarven, men fördelen är ju att du enkelt kan välja precis de varvtal som känns bäst när skotern ska dra iväg.. ang skyddsplåten så är ju den viktigaste uppgiften att den skyddar från flygande metallskrot om primären exploderar, somt även givetvis skydd för remexplosion.. jag brukar bygga i 1.5mm plåt.. man kan även ha 2 mm.
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av Beretta » 02 mar 2013, 15:23

Coooolt!!!
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

Danielsson
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av Danielsson » 02 mar 2013, 20:35

Nej jag smörjde inget alls nu, jag antar att det är klackmekaniken som ska smörjas? Är det smartast att ta nån segflytande olja tro, fett kommer väl bara gegga ihop det ännu mer?

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av marino carlsson » 02 mar 2013, 21:43

Det enda man brukar göra är att lägga lite fett vid fjädern som spänner upp magnapullen. Resten ska bara vara rent från skit
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av teenageparadise » 02 mar 2013, 22:58

jag brukar göra rent och sätta ytterst lite typ teflon eller lofnande mot de ytor som glider på ngt vis.. hjälper säkert med enbart rengöring
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Joakim89
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 27 nov 2010, 13:24
Ort: Skogen

Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk

Inlägg av Joakim89 » 24 jun 2013, 20:20

Tuff maskin, men tycker inte ni att de ser ut som att man sitter högt upp? då välter den ju lättare?

Skriv svar