Sida 1 av 6

Projekt El tigrè custom

Postat: 05 aug 2012, 14:56
av Evervärst 444
Tänkte dela med mej av mitt projekt som består av renovering och lite custom av El tigre 79an som jag äger. Skotern kommer inte bli orginal någonstans, utan detta är en HPD som jag kommer försöka göra så fin som möjligt set till mina kunskaper och till en ekonomiskt försvarbar peng, då det ändå inte handlar om en fin orginal skoter.
Bilder säger mer än tusen ord så här kommer kommer dom :)

Här har jag kappat om den ganska risiga orginal huven för att rymma puffran, grovslipat och silvertejpat formen som den skulle få.
Bild

Och här är den äntligen plastad
Bild
Bild

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 05 aug 2012, 15:00
av Evervärst 444
Efter enormt många timmar spackalnde och slipande så var det äntligen dax att börj lack jobbet. Jag har haft enorma problem med silicone i den gammla färgen så det var riktigt nervöst, när det så äntligen var dax för lack. Jag har andvänt mej av biltemas polyreutan 2K produkter..

Här är det mesta Epoxi grundat

Bild

Bild

Bild

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 05 aug 2012, 15:06
av Evervärst 444
Och idag äntligen så var det dagen D!! dax för top coat :thumbright:

Man kan säga att jag är riktigt nöjd över resultate, nu ska den få härda ordentligt i ca 7 dygn innan jag börjar nita ihop chassit igen

Huven och baljan
Bild
Bild

och här är chassit

Bild

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 05 aug 2012, 15:20
av El Presidente
Ser ju jätte bra ut :thumbright:

usch nu får man ångest har 1000 projekt känns de som =)

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 05 aug 2012, 16:37
av Phazer-85
Men vafasen, här är de en som tjuvskruvar under sommaren :thumbright:
Ser riktigt bra ut, vad blire för puffra då tro??

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 05 aug 2012, 16:49
av Evervärst 444
Tackar är riktigt nöjd om man nu får säga så ;) Det blir så klart en kolvätar rotax, en 503a som har gått skotercross under 80 talet :) med Lynx förare Paulo Pipola "stavning" ?? specifikationer, så det blir väldans intressant att höra den motorn prata om det nu är en sådan. Oturlgt nog så är piporna på vilovägar, men det blir att mätta upp värdena på motorn och försöka sej på att bygga egna

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 05 aug 2012, 16:57
av Evervärst 444
Kan även tilläga att denna motor kan byttas mot en fin spirit 500 F/A om nu någon är sugen på en dubbel gassad 503a med dubbla vm 38or dock så är det kolvbytte som gäller.

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 05 aug 2012, 17:02
av Evervärst 444
och då följer även en till nästan komplet 503a enkelgassar model med som reservdels motor! men då ska det alltså vara en fin komplet motor vid inbytte..

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 11 aug 2012, 08:54
av Gunnar
Ser ju skitbra ut lacken..... Jag hade ingen boggie.

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 11 aug 2012, 09:14
av Evervärst 444
Jo den vart faktiskt fullt godkänd i lacken, tyvärr fortsat problem med silicone :( däremot inte i samma utsträkning som tidigare, så nu måste jag vara nöjd! lackat den 3 eller 4 var sen jag köpte den, just på grund av silicone fläckar!.. det var synd att du inte hade boggi! men det löser sej nog

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 27 aug 2012, 13:25
av Evervärst 444
Tänkte jag ska visa att projektet inte står still, utan lite händer det, chassit är omnitat och ihopmonterat, boggie och matta på och har även monterat en spliter ny orginal ruta. Lackat tankplasten och monterat, nu väntas det på nya dekaler och lite små och gott..

Bild

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 27 aug 2012, 13:27
av El Presidente
Tjusigt

va blir de för dekaler??

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 27 aug 2012, 13:28
av Evervärst 444
Orginal -80 5000 dekaler

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 31 aug 2012, 08:40
av Evervärst 444
Drog ur skotern från garaget, och för att kunna städa upp ordentligt. Har nitat fast alla tryckknappar så jag kunder montera fast dynan ordentligt, Tänkte jag bjuder på en sån där tråkig ?? helhetsbild igen i brist på annat nu då chassit ändå börjar vara klart så när som styret . Snart får man börja med motorbygge :thumbright:

Bild

Du milda vad hög rutan ser ut på bild föresten, ändå är det då den låga modelen. HMMM kankse måste fram med sågen :mrgreen:

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 31 aug 2012, 11:22
av spider66
Snyggt :thumbright: Ska den vara så där hög i baken orginal?

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 31 aug 2012, 11:34
av Evervärst 444
Tack roligt med komentarer :) Nja den är inte så orginal faktsikt lite för ny oxå "2år" haha, lika att vara ärlig, ska köra Open mod klassen med den här skotern, är ju ändå samma motstånd om inte enklarer än i stora fläkt mod, där alla anabola yammor kör race ;) så jag hoppas ljusvattnet inför open mod dom oxå :thumbright: och de´n ska även andvändas som en retro rider i byn, men det blir ett riktigt RETRO bygge i år oxå en one lunger, mer om det längre fram :)

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 31 aug 2012, 18:16
av DennisL
Ser ju riktigt fint ut! finns inget annat att säga!

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 31 aug 2012, 21:13
av Evervärst 444
Tack det värmer att fler uppskatar skotern specielt då sånt här inte kommer på en kvälls arbete :) Är så sjukt mycke att göra när man eftersträvar att göra en någorlunda seriös renoverin (givetvis är det ju ett budget bygge kunde ju ha valt att pulverlacka exempelvis) Men hälften av jobbet vore nog, skulle bara ha varit en ny bandtunnel oxå då den har en buckla och det verkar ha sutit mer än en boggie i den här, men å andra sidan så ska den här skotern andvändas oxå.

Nu ser jag mest fram mot att få börja med motor bygget i alla fall :)

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 31 aug 2012, 22:57
av marino carlsson
Helt rätt, man måste få renovera efter sin egen börs, sina egna kunskaper och sin egna tid. Ska man dessutom inte bygga en trailerqueen så får det vara lite skit i hörnen. Dock tycker jag också att det ser riktigt bra ut det du gör! Bra jobbat!

Re: Projekt El tigrè custom

Postat: 01 sep 2012, 09:02
av Evervärst 444
Tackar :) du har så rätt Marino, sen vet man ju oxå att man ibland är lite fö hård på gassen, och att ett gammalt fruset skoter spår i slutet av mars är stenhårt specielt med B.L.A.D suspension men det glömer man ju fort med varmätar nålen på 9500 rpm öppna stingers :roll: fort förvandlas det till ett sånt dära red bull konstflyplan och någon flyglicens har man ju inte, med skrot som följd, det är testat med framgångar tidigare i livets hårda skola :lol: