Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Tackar Yamaton för tipset att rengöra kablarna, efter lite brake cleaner så kunde man svagt se färgen.
I övrigt så har jag klyvt motorn och bytt vevaxeltätning på båda sidor och kikat så lagren är bra skick.
Motorn är monterad i chassiet och snabbkopplat och se så det ger gnista.
Gjorde en egen svänghjulsavdragare och köpte en 3/4 UNF bult för att ta lös Cometen.
I övrigt så har jag klyvt motorn och bytt vevaxeltätning på båda sidor och kikat så lagren är bra skick.
Motorn är monterad i chassiet och snabbkopplat och se så det ger gnista.
Gjorde en egen svänghjulsavdragare och köpte en 3/4 UNF bult för att ta lös Cometen.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Perfekt, vad bra att det funkade att ta bort missfärgningen. Jag hade oxå tänkt använda mig bräcleen eller hur det nu stavas och det borde ju funka för mig oxå då. Blir att göra det imorgon.
Vad är det för Comet du åker med, är det en 108 exp eller? Jag hade tänkt åka på en sån eller en äldre comet 108:a.
Vad är det för Comet du åker med, är det en 108 exp eller? Jag hade tänkt åka på en sån eller en äldre comet 108:a.
#108
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Det är en 108 i alla fall. Vilken modell är jag osäker på.Linka skrev:Vad är det för Comet du åker med, är det en 108 exp eller? Jag hade tänkt åka på en sån eller en äldre comet 108:a.
Här är en bild.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Det där är nog en exp modell. Ser väldigt lik som den jag har. Jag undrade för att jag behöver oxå fixa en bult så att jag kan dra av variatorn.
#108
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Då har jag startat upp den. Gick lite bättre än provstarten i våras efter ha stått ett par år...
Ska se imorgon varför inte slutburken passade riktigt i infästningarna och montera dit variatorn och linjera.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z9DHDGaJ ... e=youtu.be[/youtube]
Ska se imorgon varför inte slutburken passade riktigt i infästningarna och montera dit variatorn och linjera.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z9DHDGaJ ... e=youtu.be[/youtube]
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Inhandlat lite delar.
En krombåge i fint skick.
Två NOS gaswirar, höljet är sprucket på dom gamla.
Den är lågt drevad 16/32 så köpte lite andra drev ifall det är för lågt det som sitter på.
Frontbågehållaren är till EX -78an
Förhoppningsvis så är det premiär på snö under juldagarna, passande originalpipor och körbar matta på ingång.
En krombåge i fint skick.
Två NOS gaswirar, höljet är sprucket på dom gamla.
Den är lågt drevad 16/32 så köpte lite andra drev ifall det är för lågt det som sitter på.
Frontbågehållaren är till EX -78an
Förhoppningsvis så är det premiär på snö under juldagarna, passande originalpipor och körbar matta på ingång.
Senast redigerad av 1 superpalten, redigerad totalt 16 gånger.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Vilken pärla
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Piporna som satt på skotern var omgjorda och för mycket att göra för att få dom passa helt rätt på originalchassie så köpte ett par från usa.
Paketet skulle kosta kring 140usd att skicka med usps.com men använde shopusa.com så gick frakten på 60usd inkl. avgift till shopusa.com.
Shopusa går ut på att man skickar paketet till dom i Virginia och sen tar dom hem paketet åt dig för en låg avgift, dom sköter om att
betala till tullen pengar och du hämtar ut paketet hos schenkerombud.
Man betalar tull på varan OCH frakten när man köper varor utanför EU, så inrikes frakt i usa kostade två pipor 20usd. Så jag tullade dvs på 20usd istället för 140usd och man slipper betala postens 100kr i fast avgift. Så handlade om många hundralappar för mig i besparing.
Shopusa.com räknar inte på vikten utan bara storleken på paketet vilket är en fördel. Det lönar sig dock inte att beställa ett kolvkit eller liknande med shopusa, då är det billigare med frakt med usps utan lönar sig först när man tar lite större och tyngre paket. Räkna ut själv och läs ALLT det finstilta så du inte glömmer ev. bort extrakostnader, är paketet för stort kan man välja båtfrakt för att få låg fraktkostnad.
Ett bra tips till er som tar hem lite tyngre delar från usa.
Piporna i sig är från en -79 och ser ut att passa fint.
Paketet skulle kosta kring 140usd att skicka med usps.com men använde shopusa.com så gick frakten på 60usd inkl. avgift till shopusa.com.
Shopusa går ut på att man skickar paketet till dom i Virginia och sen tar dom hem paketet åt dig för en låg avgift, dom sköter om att
betala till tullen pengar och du hämtar ut paketet hos schenkerombud.
Man betalar tull på varan OCH frakten när man köper varor utanför EU, så inrikes frakt i usa kostade två pipor 20usd. Så jag tullade dvs på 20usd istället för 140usd och man slipper betala postens 100kr i fast avgift. Så handlade om många hundralappar för mig i besparing.
Shopusa.com räknar inte på vikten utan bara storleken på paketet vilket är en fördel. Det lönar sig dock inte att beställa ett kolvkit eller liknande med shopusa, då är det billigare med frakt med usps utan lönar sig först när man tar lite större och tyngre paket. Räkna ut själv och läs ALLT det finstilta så du inte glömmer ev. bort extrakostnader, är paketet för stort kan man välja båtfrakt för att få låg fraktkostnad.
Ett bra tips till er som tar hem lite tyngre delar från usa.
Piporna i sig är från en -79 och ser ut att passa fint.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Ser fint ut! Tack för tipset om shopusa!
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Behöver råd om troligen bränsleproblem.
När man drar igång den från kallstart så går den rent och fint ett par minuter. (Se film.)
När man stänger av den så går den inte igång igen utan den är sur som att den fått för mycket bränsle och går igång några varv och sen så båååå och dör, för mycket bensin att förbränna. Det är bensin i luftburken, under luftburken och rinner genom utblåset också (Se bild.)
Förslag?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?list=UUxZU ... detailpage[/youtube]
När man drar igång den från kallstart så går den rent och fint ett par minuter. (Se film.)
När man stänger av den så går den inte igång igen utan den är sur som att den fått för mycket bränsle och går igång några varv och sen så båååå och dör, för mycket bensin att förbränna. Det är bensin i luftburken, under luftburken och rinner genom utblåset också (Se bild.)
Förslag?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?list=UUxZU ... detailpage[/youtube]
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Det kan vara flottörnålarna som är slitna eller smuts i nålsätena så nålarna inte stänger igen.
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE
THE WAY IT SHOULD BE
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Kan ligga något i det och det är betydligt mer flödat i högra förgasaren.
Vad gör jag om det är slitna nålar?
NEEDLE VALVE ASY
8K2-14190-15-00 DISCONTINUED
Vad gör jag om det är slitna nålar?
NEEDLE VALVE ASY
8K2-14190-15-00 DISCONTINUED
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Jag har hållit på med samma problem idag. Det var smuts nere i sätet där nålen ska täta. Det kan vara rester av intorkat bensin. Lägg grejerna i t-sprit kanske löser upp. Annars ultraljudstvätt sägs fungera.
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE
THE WAY IT SHOULD BE
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Ska pröva rengöra sätena.
Tack för svar!
Tack för svar!
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Ingen smuts i sätena. Böjde lite på flärpen som trycker upp nålen så flottören inte behöver gå upp lika högt för att stänga.
Men vet inte om jag har problem med tändningen också.
Vad är det här för spole? Den är märkt 83R
Försökte starta skotern men den orkar inte igång riktigt utan den tänder några varv och dör. För att utesluta bränslefel så prövade jag lite startgas men gick ändå inte.
Mätte upp yttre tändspolen hatt till hatt och fick ingen utslag. När jag testade två timmar senare så fick jag utslag 15ohm vet inte om det ska ett decimaltecken eller liknande nånstans.
Kan spolen fungera ibland och vara stendöd mitt i allt? Den har gnista men kanske inte tillräckligt...
Ska pröva en EX spole imorgon.
Men vet inte om jag har problem med tändningen också.
Vad är det här för spole? Den är märkt 83R
Försökte starta skotern men den orkar inte igång riktigt utan den tänder några varv och dör. För att utesluta bränslefel så prövade jag lite startgas men gick ändå inte.
Mätte upp yttre tändspolen hatt till hatt och fick ingen utslag. När jag testade två timmar senare så fick jag utslag 15ohm vet inte om det ska ett decimaltecken eller liknande nånstans.
Kan spolen fungera ibland och vara stendöd mitt i allt? Den har gnista men kanske inte tillräckligt...
Ska pröva en EX spole imorgon.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Tror du har tänd problem låter som att den bara går på en cylle.superpalten skrev:Behöver råd om troligen bränsleproblem.
När man drar igång den från kallstart så går den rent och fint ett par minuter. (Se film.)
När man stänger av den så går den inte igång igen utan den är sur som att den fått för mycket bränsle och går igång några varv och sen så båååå och dör, för mycket bensin att förbränna. Det är bensin i luftburken, under luftburken och rinner genom utblåset också (Se bild.)
Förslag?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?list=UUxZU ... detailpage[/youtube]
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Har stått still ett tag projektet i samband med husköp och renovering därtill.
Har ändrat tändningen nu och den startar och går att köra.
Vad säger panelen är det så här dom ska låta på tomgång? (i plusgrader och ej rätt inställda luftskruvar.)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=J6WVWjYd ... e=youtu.be[/youtube]
Har ändrat tändningen nu och den startar och går att köra.
Vad säger panelen är det så här dom ska låta på tomgång? (i plusgrader och ej rätt inställda luftskruvar.)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=J6WVWjYd ... e=youtu.be[/youtube]
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Kolla soppapumpen också,
Jag har varit med om att den läkte soppan genom vacuumslangen och in i vevhuset.... Då blev det soppa överallt
Jag har varit med om att den läkte soppan genom vacuumslangen och in i vevhuset.... Då blev det soppa överallt
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Projekt: SRX 440 -80 IFS till bladfjädring
Äntligen fått klätt om dynan. Har dragit ut på det i det längsta
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12