Sida 1 av 4

Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 22 apr 2012, 20:53
av marino carlsson
Ja när barnklassen var ett faktum så ville givet grabben köra så det blev att investera idag i ett lämpligt ämne. Går å allt fungerar Sånär som på boggiedämparen å lite sprickor i huven samt en spricka i ett fotsteg. Nu blir det att fixa upp denna tillsammans med William så han får vara med å mecka själv. Blir även en ny design på lackeringen.

Kommer bild sen. Det är en 80:a

Fundering.

Är det Kona på dessa så det går sätta en Powerblock?

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 22 apr 2012, 21:02
av Gunnar
japp, kona kom 80

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 22 apr 2012, 21:53
av wiktorin
Sitter det ( normal matta) på dessa maskiner 38/307 ?
Passar dreven från övriga yamaha modeller.
Grabben blev eld och låger när jag nämde en ev ungdomsklass.
Så det blir väl till att leta.
Finns det något man bör tänka på innan man slår till.
// Roger

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 22 apr 2012, 22:04
av wiktorin
Jo kom just på en sak , vad är det för tändning på dessa maskiner? Cdi eller.
Många frågor blev det :?

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 22 apr 2012, 22:06
av spider66
Du börjar ha många Yamaha i familjen nu :thumbright:

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 22 apr 2012, 22:13
av SS440-80
Nej det sitter inte "normal" matta på ET250 kort. Tror att mattan är 256cm lång. Delningen är jag inte helt säker på men tror att den är 1,97". Någon som vet säkert?

Tändningen är CDI
Kedjan är en enkelkedja. Så det sitter ganska smala drev i kedjehuset ;)

Jag hade en plan på att sätta parallella drev och två kedjor i min ET när jag hade GP440-motor i den, men sedan bestämde jag mig för att göra iordning den till en standard 250 igen.
Kan lova att den gick som ett skållat troll med 440 motorn :lol:

Nu är skotern såld, men extrauppsättningen med drev o kedja finns kvar om någon är i behov.
Även motorplattan som jag gjorde för 440-motorn ligger kvar...

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 22 apr 2012, 22:26
av wiktorin
spider66 skrev:Du börjar ha många Yamaha i familjen nu :thumbright:
Ja det är väll bara att fylla på med modeller, går alltid lättare att motivera köpen när det gäller
Barnen. Det är lika bra att börja fostra dom tidigt i rätt riktning :thumbright:


SS440-80/ vad gissar du på att tjänstevikten var med 440 motorn?
Kanske vore nåt att bygga på !!

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 23 apr 2012, 04:40
av marino carlsson
Ja det är väl lika bra att man kör på det som verkar fungera. ;) ET250 är ju en sjukt rolig skoter att köra också och det är ju bra om dem är relativt lätta och stabila när barn ska köra dem. Ska vara enkel att manöverera också.

Hade lös originalvariatorn idag och bultade lös drevhistorien för oljepumpen så man får dit en mer normal variator. Nu blir det att ta upp hålen i motorplattan så det går få på variatorn hela vägen utan att den tar i motorplattan istället. Dem ser ju lite annars ut variatorerna till dessa bakom fasta skivan.

Någon som har ett bestyckningstips på en lämplig förgasare? Sitter en mikroskopisk mikuni där nu typ 26 men nog borde det vara läge å köra med en 34 iaf så den får sin mat. Borde ju vara hundra stycken som montat mikuni å fått till någon form av bestyckning. I övrigt får man ju inte trimma så resten förblir original till det inre.

Här är en bild på pärlan iaf.



Här är en bild.
ET250.jpg

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 23 apr 2012, 06:58
av Gunnar
såg fin ut, delningen är 3.29 på matta
34-36 sitter rätt fint. jag eller frun min kör med 38mm på sin 250 och det funkar också.

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 23 apr 2012, 08:07
av SS440-80
wiktorin skrev:
spider66 skrev:Du börjar ha många Yamaha i familjen nu :thumbright:

SS440-80/ vad gissar du på att tjänstevikten var med 440 motorn?
Kanske vore nåt att bygga på !!
Tja, en gissning är att 440-motorn är ca 10kg tyngre än 250-motorn,,,, tokig gissning, eller? Körde med 250 avgassystem så inga pluskilo där (bara minuseffekt :? )
Det som var bortplockat var oljepump+oljetank, luftburk med fästen, dvs bara några få kilo.
Märkningen på skotern sa tjänstevikt 170 kg.
Torrvikten på ET250 -80 var i originalskick 146-149kg (beror på var man läser)

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 23 apr 2012, 09:09
av wiktorin
SS440-80 skrev:
wiktorin skrev:
spider66 skrev:Du börjar ha många Yamaha i familjen nu :thumbright:

SS440-80/ vad gissar du på att tjänstevikten var med 440 motorn?
Kanske vore nåt att bygga på !!
Tja, en gissning är att 440-motorn är ca 10kg tyngre än 250-motorn,,,, tokig gissning, eller? Körde med 250 avgassystem så inga pluskilo där (bara minuseffekt :? )
Det som var bortplockat var oljepump+oljetank, luftburk med fästen, dvs bara några få kilo.
Märkningen på skotern sa tjänstevikt 170 kg.
Torrvikten på ET250 -80 var i originalskick 146-149kg (beror på var man läser)
En vinnare med andra ord! :thumbright:

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 23 apr 2012, 21:12
av marino carlsson
Jo nog förstod ja att de fungerar bra med en 34/36 något men de ja fundera över var bestyckning som fungerar..

Sen en annan fråga: Är de någon som har en trasig ruta som vill köpa min hela ruta? Tänkte göra en lågruta å det kändes onödigt å kapa sönder en hel ruta då de garanterat finns någon som kan behöva den. Man ser tom ut genom den ;)

Hör av er snarast om ni vill byta en trasig mot en hel ;) Men den får bara vara sprucken uppifrån om ni förstår.

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 23 apr 2012, 21:16
av wiktorin
Gunnar skrev:japp, kona kom 80
Är det 30 kona vi pratar om ?

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 23 apr 2012, 21:27
av Gunnar
japp vanlig std kona.
230-250 ska funka i gasan

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 24 apr 2012, 06:22
av marino carlsson
Ja får väl justera lite så blir det nog bra tillslut..

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 24 apr 2012, 11:46
av Fox Trac
E de samma ruta på EX ?? i så fall har ja en !
Men de E de väl inte :?:

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 25 apr 2012, 00:27
av marino carlsson
Har ingen aning, den här är då högre än vad jag tycker EX rutorna brukar vara.

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 28 apr 2012, 21:39
av wiktorin
Gunnar skrev:japp, kona kom 80
Vad satt det före 80?

Re: Yamaha ET250 - Grabbens Racer

Postat: 28 apr 2012, 22:48
av marino carlsson
på min gamla et250 satt de av en händelse en lagomt trasig ruta så nu är då en lågruta tillverkad utan att ha förstört originalet ;)

Grabbens tävlingsskoter - ET250

Postat: 22 aug 2012, 16:56
av marino carlsson
Nu har jag fått tummen ur och dragit in skotern i garaget.
Har strippat ner huven och rensat den helt på dekaler, även i chassiet.
Det är en del sprickor och bitar borta ur huven så det blir att påbörja arbetet med att plasta
inom kort. Sen såklart då lite slipning och lackning. Blir ett race-tema på den.

Dynan är redan av tidigare ägare omklädd och den är i allmänt bra skick förutom huven så det blir att
fräscha upp den så gott jag kan och orkar samt då fixa huven.
Ska ta å byta ut lite slitdelar såsom boggiedämpare och nå lager. Motormässigt så blir det byte av tändspole
samt att göra nya hål i plattan för att kunna flytta motorn och sätta vettigare variator.
Sen blir det att byta ut förgasaren som sitter där också. Mikroskopisk mikuni satt monterat.

Bild kommer väl framöver hur det ter sig.

Ska bli riktigt kul att kunna dra med sig grabben på tävlingar och dela intresset med honom på en annan nivå.

Förare: William Carlsson 12 år