Tänkte prova göra en projekttråd om min Ockelbo 600. Jga har hållit på med den i cirka ett och ett halvt år och inte kommit mig för å göra en tråd, därför blir det att jag börjar med det jag redan gjort och försöker komma ikapp det jag gör nu.
Börjar med å lägga upp en bild på hur den såg ut när jag köpte den. Den kostade bara 500kr. Den var inte vacker och förra ägaren sa att den gick dåligt och var klen som f-n. Det visade sig bero på att vevaxeln glappade ca 2mm fram å tillbaka.
Var lite Skitig...
Supersnygga stödämpare.... ELLER inte! De togs bort och ersattes med orginal gummiband.
Rivning påbörjad, var väldigt skitig! och rostig.
Boggie och matta borttaget och påväg till tvättstugan.
Tillbaka från tvätt och slipad för målning och svetsning!
Lite dålig plåt under dynan.
Det var rivning och förarbete på chassiet.
Ockelbo 600 Renovering och Motorbyte
Ockelbo 600 Renovering och Motorbyte
Skotrar:
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977
Re: Ockelbo 600 Renovering och Motorbyte
Fortsätter med lite svetsarbete som blivit gjort på den
Byte av plåten i dynlådan, blev ganska stadigt med 3mm plåt...
Så här blev det när det var klart.
Det var så trångt för buken var upptryck mot tanken, så när jag skulle ha loss den gick det hål på den. Så den blev också svetsad.
Ett till hål... den satt väldigt hårt!
Gamla lagerskålen till vänster och en nysvarvad till höger, det är till bakaxeln.
Det var bara bortkapat för de nya stötdämparna så var tvungen å svetsa dit ett nytt "böjt järn"
Avgasröret blev lite annorlunda mot orginal... lite!
Det var allt svetsarbete för den här gången, det kommer mer senare!
Byte av plåten i dynlådan, blev ganska stadigt med 3mm plåt...
Så här blev det när det var klart.
Det var så trångt för buken var upptryck mot tanken, så när jag skulle ha loss den gick det hål på den. Så den blev också svetsad.
Ett till hål... den satt väldigt hårt!
Gamla lagerskålen till vänster och en nysvarvad till höger, det är till bakaxeln.
Det var bara bortkapat för de nya stötdämparna så var tvungen å svetsa dit ett nytt "böjt järn"
Avgasröret blev lite annorlunda mot orginal... lite!
Det var allt svetsarbete för den här gången, det kommer mer senare!
Skotrar:
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977
Re: Ockelbo 600 Renovering och Motorbyte
Forsätter nu med bilder från målningen, har kommit på hur man gör för å få stora bilder också!
Målning påbörjad, Biltemas Hammarlack Silver.
Blir rättså mycket bättre med färg kan jag säga!
I bakgrunden syns en arm av morfar som varit till stor hjälp.
Målat under tanken. Blev lite rinningar men det syns ju inte.
Ovansidan klar.
Här ser man hur den såg ut under före målning och nya plåten under dynlådan.
Här behövs det färg!
Undersidan klar!
Kvaliten på vissa bilder är kass, man får inte röra sig alls när man tar kort med mobilen..
Tanken målad med samma färg.
Undersidan på tanken också målad och klar att sättas tillbaka.
Målning av dynlådan också påbörjad.
Utsidan klar.
Insidan också Klar och färdig för återmontering.
Målning av smådelar med Biltemas Plåtfärg Svart
Skidorna och framdämpningen målade med samma färg.
Bakaxelhållarna också målade.
När jag köpte den satt det bara en vädigt ful aluminiumplåt över luftintaget på sidan av huven. Jag tog den plåten och gjorde lite hå på den och målade den svart, det blev mycket bättre
Det var målningen det, Undrar vad jag ska ta nästa inlägg till?
Målning påbörjad, Biltemas Hammarlack Silver.
Blir rättså mycket bättre med färg kan jag säga!
I bakgrunden syns en arm av morfar som varit till stor hjälp.
Målat under tanken. Blev lite rinningar men det syns ju inte.
Ovansidan klar.
Här ser man hur den såg ut under före målning och nya plåten under dynlådan.
Här behövs det färg!
Undersidan klar!
Kvaliten på vissa bilder är kass, man får inte röra sig alls när man tar kort med mobilen..
Tanken målad med samma färg.
Undersidan på tanken också målad och klar att sättas tillbaka.
Målning av dynlådan också påbörjad.
Utsidan klar.
Insidan också Klar och färdig för återmontering.
Målning av smådelar med Biltemas Plåtfärg Svart
Skidorna och framdämpningen målade med samma färg.
Bakaxelhållarna också målade.
När jag köpte den satt det bara en vädigt ful aluminiumplåt över luftintaget på sidan av huven. Jag tog den plåten och gjorde lite hå på den och målade den svart, det blev mycket bättre
Det var målningen det, Undrar vad jag ska ta nästa inlägg till?
Skotrar:
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977
Re: Ockelbo 600 Renovering och Motorbyte
Nu vet jag vad jag ska visa den här gången... Boggie Och Hjul
Börjar med en bild på insidan av ett boggiehjul, utsidan också!
Gammalt och nytt kullager till boggiehjulen.
Så här gjorde jag för att sätta i lagren, funka fint.
Nytt lager klart att skruvas tebax.
Nya boggiefjädrar.
Nya fjädrar monterade
Klart boggiehjul!
Återmontering påbörjad.
Fler axlar monterade.
Bara gummibanden som fattas!
Boggien Klar!!
Börjar med en bild på insidan av ett boggiehjul, utsidan också!
Gammalt och nytt kullager till boggiehjulen.
Så här gjorde jag för att sätta i lagren, funka fint.
Nytt lager klart att skruvas tebax.
Nya boggiefjädrar.
Nya fjädrar monterade
Klart boggiehjul!
Återmontering påbörjad.
Fler axlar monterade.
Bara gummibanden som fattas!
Boggien Klar!!
Skotrar:
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977
Re: Ockelbo 600 Renovering och Motorbyte
Fint!
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Ockelbo 600 Renovering och Motorbyte
Nu är det dags att fortsätta med fler bilder och den här gången blir det på motorn (sachs 290). Den var ungefär mycket dålig i allt utom att det var nya brytarspetsar på den. Variatosidans rullager ramlade ur när vi tog ur vevaxeln och packboxen på den sidan såg ut som om någon hade skurit med kniv i den ungefär. På magnetsidan satt det ett kullager som knackade och skramlade när man rullade på det, packboxen på den sidan var kanske aningen bättre än på variatorsidan men den hade ingen fjäder så den tätade inte nånting ändå.
På variatorsidan var lagersätet inte rakt så där fick morfar svarva ur det gamla och göra ett nytt och pressa i.
Det nya lagersätet syns på bilden, det syns också anledningen till att det blev motorbyte lite senare. Anledningen till det var att det var fel lager vi satte i, det ska vara en kant på rullagrets innerring så att det inte kan glida ut åt ett håll. Det viste dock inte vi när vi satte i det.
Nytt kullager ipressat, fastsatt med loctite.
Fel innerring.
Loctite påstrykning.
Nu sitter det.
Packningstillverkning.
Bara å skära till den riktigt.
Sen har jag ingen bild på motorn helt ihopskruvad.
Men då var variatorn en lika sorglig sak att att ha som variator. Den var rostig och någon av de tidigare ägarna hade nog försökt att få loss den från motorn genom att slå och bryta på den inre variatoskivan, för den var krokig som en banan ungefär.
Det syns inte på bilden hur krokig den var, med det syns rosten iaf.
Den var som sagt ganska rostig.
Upprätad och slipad..
På påsken var vi upp till pappas mormor i Lainio och körde lite skoter, då tittade jag i lite lådor som stod i garaget och vad hittade jag då? Jo en påse med en komplett ytterskiva till variatorn och diverse annat till ockelbo. Så jag ringde till Min farmors bror som ägde grejerna och frågade om jag kunde köpa dem, men han sa att jag kunde ta dem gratis Jag köpte även min aktiv panther där, 500 kr den med Och pappa tittade i skåpen inne i huset och hittade en oanvänd ockelbokeps den fick jag också.
Kepsen synsinte så bra på bilden men det var enda bilden jag hade för närvarande.
På variatorsidan var lagersätet inte rakt så där fick morfar svarva ur det gamla och göra ett nytt och pressa i.
Det nya lagersätet syns på bilden, det syns också anledningen till att det blev motorbyte lite senare. Anledningen till det var att det var fel lager vi satte i, det ska vara en kant på rullagrets innerring så att det inte kan glida ut åt ett håll. Det viste dock inte vi när vi satte i det.
Nytt kullager ipressat, fastsatt med loctite.
Fel innerring.
Loctite påstrykning.
Nu sitter det.
Packningstillverkning.
Bara å skära till den riktigt.
Sen har jag ingen bild på motorn helt ihopskruvad.
Men då var variatorn en lika sorglig sak att att ha som variator. Den var rostig och någon av de tidigare ägarna hade nog försökt att få loss den från motorn genom att slå och bryta på den inre variatoskivan, för den var krokig som en banan ungefär.
Det syns inte på bilden hur krokig den var, med det syns rosten iaf.
Den var som sagt ganska rostig.
Upprätad och slipad..
På påsken var vi upp till pappas mormor i Lainio och körde lite skoter, då tittade jag i lite lådor som stod i garaget och vad hittade jag då? Jo en påse med en komplett ytterskiva till variatorn och diverse annat till ockelbo. Så jag ringde till Min farmors bror som ägde grejerna och frågade om jag kunde köpa dem, men han sa att jag kunde ta dem gratis Jag köpte även min aktiv panther där, 500 kr den med Och pappa tittade i skåpen inne i huset och hittade en oanvänd ockelbokeps den fick jag också.
Kepsen synsinte så bra på bilden men det var enda bilden jag hade för närvarande.
Skotrar:
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977
Ockelbo 600-1977
Aktiv Panther Lång-1984
Yamaha SW 400B-1977