Vart köper du piporna?pontus_elffors skrev:jo jag förstår. har även pratat en del med micke, de var han som gav mig förslaget att göra på detta vis. piporna hoppas jag ska komma till hösten.
kommer att åka och jobba en vecka nu igen så dåligt med svar på denna tråd, men nästa helg så kommer jag att lyfta topparna och titta hur de ser ut där.
Trimmad yamaha SS440
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
- Ort: Långå
- Kontakt:
Re: Trimmad yamaha SS440
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
Piporna kommer att komma från en kille här på retroskoter.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
- Ort: Långå
- Kontakt:
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
rubriken säger allt.
http://www.youtube.com/watch?v=4uBnswY5 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=4uBnswY5 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
tänkte kolla ifall nån kan hjälpa mig att fylla i vad de ska vara för siffror?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Trimmad yamaha SS440
Dom är nog ute efter dina porttider (duration), då måste du sätta en gradskiva på veven så du kan ange tiderna i grader (deg) = degrees
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
Då betyder de att jag måste skruva isär motorn. Då får de vara.
Re: Trimmad yamaha SS440
Om du ska bygga en pipa så räcker de att lyfta topparna för att kolla durationen.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
ok de betyder? =)
Re: Trimmad yamaha SS440
Detta är saxat ur en artikel.
Durationen mäter man fram så här: Montera en gradskiva 0-360 grader på vevaxelns ena ände, kan vara lite svårt på vissa motorer. Det är bara att försöka komma på en lösning. Sedan mäter man in övre dödpunkt med en indiktatorklocka som skruvas fast i tändstifthålet. Det är absolut nödvändigt att använda en indiktatorklocka då vevaxeln rör sig många grader just vid övre dödpunkt: TDC, Top Dead Center som det heter på fackengelska. För att se nollreferensen på gradskivan behövs även en markering på blocket. Dra sedan motorn sakta i rotationsriktningen tills avgasporten precis börjar öppna. Läs av skivan skriv ner värdet (tex. 80 grader) forstätt dra tills spolportarna just blottar sig och skriv ner värdet (tex. 115 grader) forstätt att dra tills spolportarna stänger och skriv ner värdet (tex. 245 grader) forstätt tills avgasporten stänger antecka värdet ( tex. 280 grader)
Man kan sen göra ett cirkeldiagram där öppningstiderna läggs in som streck. Nu har man en överskådlig bild av motorns öppningstider. Avgasporten i detta exempel har alltså 200 graders duration och spolkanalerna 130 grader.
Såhär räknar man: 80 + 80 = 160 grader är den stängda tiden av ett helt 360 graders varv. Därmed får vi också fram öppningstiden 360 - 160 = 200 grader. Samma uträckning gäller för spolkanalerna: 115 + 115 = 230 stängt och 360 - 230 = 130 öppen. Stängningsvärden som anges är egentligen bara en extra kontroll att man räknat rätt.
Durationen mäter man fram så här: Montera en gradskiva 0-360 grader på vevaxelns ena ände, kan vara lite svårt på vissa motorer. Det är bara att försöka komma på en lösning. Sedan mäter man in övre dödpunkt med en indiktatorklocka som skruvas fast i tändstifthålet. Det är absolut nödvändigt att använda en indiktatorklocka då vevaxeln rör sig många grader just vid övre dödpunkt: TDC, Top Dead Center som det heter på fackengelska. För att se nollreferensen på gradskivan behövs även en markering på blocket. Dra sedan motorn sakta i rotationsriktningen tills avgasporten precis börjar öppna. Läs av skivan skriv ner värdet (tex. 80 grader) forstätt dra tills spolportarna just blottar sig och skriv ner värdet (tex. 115 grader) forstätt att dra tills spolportarna stänger och skriv ner värdet (tex. 245 grader) forstätt tills avgasporten stänger antecka värdet ( tex. 280 grader)
Man kan sen göra ett cirkeldiagram där öppningstiderna läggs in som streck. Nu har man en överskådlig bild av motorns öppningstider. Avgasporten i detta exempel har alltså 200 graders duration och spolkanalerna 130 grader.
Såhär räknar man: 80 + 80 = 160 grader är den stängda tiden av ett helt 360 graders varv. Därmed får vi också fram öppningstiden 360 - 160 = 200 grader. Samma uträckning gäller för spolkanalerna: 115 + 115 = 230 stängt och 360 - 230 = 130 öppen. Stängningsvärden som anges är egentligen bara en extra kontroll att man räknat rätt.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Trimmad yamaha SS440
Vad gör indikatorklockan för nytta i tändstiftshålet när topparna är bortplockade
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Trimmad yamaha SS440
Haha..jo de lät knepigt, men jag räknar med att man först monterar gradskivan på vevaxel änden sedan indikator klocka för att hitta tdc.
Sen gör man markeringen för "noll punkten" och när dom stegen är avklarade kan man lyfta topparna
Sen gör man markeringen för "noll punkten" och när dom stegen är avklarade kan man lyfta topparna
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Trimmad yamaha SS440
Vad är det för brogram du hittat vart kan man ladda ner det
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
ick lite nya delar som ska på. bilder kommer om en vecka då jag är hemma igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
nu börjar den se ut som en skoter igen.
bara dynan och insugen som ska på sedan är den klar för att vintern ska komma.
bara dynan och insugen som ska på sedan är den klar för att vintern ska komma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
tog en kort tur idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Trimmad yamaha SS440
Sugen på snö, eller....?
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
de kan man ju säga...=) måste fixa styrstål ändå så de gjorde inget med lite sten.
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
har uppstått ett problem...nu när jag har satt dit 2 förgasare så visst dom första 50 meterna så reser den sig och går mycket bättre än innan med orginalet på. de känns som om den inte har kraft att öka vidare som om den bara kommer till 2ans växel.
behöver jag kraftigare fjäder och tyngre vikter ? isså fall vart får jag tag på detta?
behöver jag kraftigare fjäder och tyngre vikter ? isså fall vart får jag tag på detta?
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
- Ort: Köpmanholmen
Re: Trimmad yamaha SS440
eller har nån en comet liggandes? då man ändå ska skruva i denna.