Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Det funderas lite vad jag håller på med i garaget så det är väl dags att jag lägger upp en tråd
Så här såg det ut på väg hem med Kawan, en rast i Luleå på väg norrut
Väl hemma så plockade jag ner den lite och förberedde en stortvätt
Nu blev den betydligt trevligare att grejja med
Därefter blev den ståendes orörd över sommaren men nu är jag igång med renoveringen och lite uppfräschning, ungefär så här ser det ut i dagsläget
Lite svinto på tunneln, nya hemmagjorda stripes, lite färg, flyttad bränslepump, monterade halkskydd / förstärkning av fotsteg, renovering av styrningen, nitat om chassiet samt allmänt ditt och datt
Ni vill väl förstås se bilder på spisen också, den jag ska använda (jag har tre motorer) såg ut så här från början
Även innanför svänghjulet såg det tråkigt ut
Riktad och balanserad vev med ett par nya lager
Det mesta har jag glasblästrat
Nya lager i fläkthuset
Variatorerna fick sej också en omgång, jag ska göra ett försök att åka med orginalvariatorerna
Sen ska hela härligheten matas med dom här, Mikuni TMX 34 Late Style, problemet blir väl att hitta rätt bestyckning. Orginal har motorn VM 32 Power Jet så det kan nog bli en hel del provande innan jag hittar rätt med dessa
Så här såg det ut på väg hem med Kawan, en rast i Luleå på väg norrut
Väl hemma så plockade jag ner den lite och förberedde en stortvätt
Nu blev den betydligt trevligare att grejja med
Därefter blev den ståendes orörd över sommaren men nu är jag igång med renoveringen och lite uppfräschning, ungefär så här ser det ut i dagsläget
Lite svinto på tunneln, nya hemmagjorda stripes, lite färg, flyttad bränslepump, monterade halkskydd / förstärkning av fotsteg, renovering av styrningen, nitat om chassiet samt allmänt ditt och datt
Ni vill väl förstås se bilder på spisen också, den jag ska använda (jag har tre motorer) såg ut så här från början
Även innanför svänghjulet såg det tråkigt ut
Riktad och balanserad vev med ett par nya lager
Det mesta har jag glasblästrat
Nya lager i fläkthuset
Variatorerna fick sej också en omgång, jag ska göra ett försök att åka med orginalvariatorerna
Sen ska hela härligheten matas med dom här, Mikuni TMX 34 Late Style, problemet blir väl att hitta rätt bestyckning. Orginal har motorn VM 32 Power Jet så det kan nog bli en hel del provande innan jag hittar rätt med dessa
Senast redigerad av 1 Hasse1, redigerad totalt 3 gånger.
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79
Äähhhh, skit vad stora bilderna blev
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Ser ju bra ut det där, och bilderna är perfekt storlek
Medlem i TT RACING.
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Jag glömde ju en bild på boggie och matta, jag har ju hängt här ett tag och sett att ni pratar en hel del om vikter. Den här boggien väger exakt 16kg utan stötdämpare och framfjädrar och mattan väger 15,4kg Hela maskinen ska visst väga 165kg torrvikt enligt pappren så den hör väl till dom lättare. En skida utan stötdämpare väger 4,1kg Skidorna är då fruktansvärt tunna, tror det rör sej om 1,0mm plåt men så håller dom ju inte heller
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
snyggt jobbat!
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Hahaaa, tack. Bara man skulle ha delar så man får fortsätta. Det kom förresten ett paket från USA i dag som jag inte har hämtat ut än
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Du måste lätta cylindrarna.Insug och avgas ser ju ut som klippiga bergen
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Du har helt rätt, men nu ska ju den här gå i stora fläkt standard och hur är det då med polering av kanaler??? Avgassidan ser för j**lig ut, man kan jämföra det med 40-60 smärgelduk och det märktes när jag skruvade isär motorn, det var några mm sot fastbränt så jag skulle ju gärna polera avgassidan i alla fall men får man göra det i standardklassen? Jag ändrar ju inte porttiderna
Ni rejsputtar som håller på med dessa stålleprov, törs jag polera utan att få på skallen???
Ni rejsputtar som håller på med dessa stålleprov, törs jag polera utan att få på skallen???
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Ett snyggt lock på kedjehuset gör väl inte ont
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Ser seriöst ut, väntar med spänning på fler bilder
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Händig men lat
Ser ruggigt bra ut de här, kämpa på.
Bilderna blev perfekt, nu kan man verkligen syna grejerna in i sömmen.
Ser ruggigt bra ut de här, kämpa på.
Bilderna blev perfekt, nu kan man verkligen syna grejerna in i sömmen.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Mycket fint o seriöst
Mvh Janne.
Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Jo de här ser verkligen seriöst ut må man säga IMPONERAD Angånde poleringen av kanaleran så tror jag inte man får göra det i storfläkt standard! tror heller inte att man får åka med förgasarna du tänkter andväda "dock är jag lite osäker på det" eftersom man kan annse dom som prestanda höjande prylar som inte fanns 1985, och då inte är orginal/ "standard" för motorn och årsmodel.. En tanke jag har angånde storaflakt standar, om det är dragrace du ska köra är det väll nästan lite trist att bara göra den för en tävling ?? är väll bara burkarcupen som köra storafläkt standard klassen??, men den passar ju in på dom andra racen iafa, men konkurens kraftig blir den nog bara på 1 tävling då.. så vore det jag fick nog miljonvarvarn arbeta bort lite gods i cyllarna och blocket om det nu är dragrace du ska köra
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Snyggt å med högsta beröm godkänt , hoppas du hinner få till den å kan komma till Ededraget så man få se det i action.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Tack ska ni ha för berömmet, seriös försöker jag då vara och det går nog till överdrift många gånger
Det är ju så in i bomben långt att åka runt på tävlingarna när man bor uppe i lapph*vetet Gällivare så det får nog bli Ede-Draget som blir första testen i alla fall, sen får vi väl se. Angående förgasarna så ska det tydligen vara tillåtet att byta, vilket jag själv också tycker låter lite underligt i en standardklass, då hade jag hellre bytt till plastskidor, men se det får man inte
Jag riktar in mej i första hand på dragracingen då den borde ha lite att säga till om med sina 65 orginalhästar på 165kg skoter
Problemet med att allt tar sån jäkla tid är att man inte går på kiosken och köper delar. Ett exempel är primärvariatorn, där har en del slitdelar utgått för länge sen men jag har fått nys på en del prylar " på andra sidan pölen " åsså tänkte jag ju försöka åka med orginalet då det visat sej att dom fungerar mycket bra enligt " jänkarna " som har provat lite av varje i brist på reservdelar Boggifjädrarna fram är ett annat exempel men det tror jag också har löst sej.
Det är ju så in i bomben långt att åka runt på tävlingarna när man bor uppe i lapph*vetet Gällivare så det får nog bli Ede-Draget som blir första testen i alla fall, sen får vi väl se. Angående förgasarna så ska det tydligen vara tillåtet att byta, vilket jag själv också tycker låter lite underligt i en standardklass, då hade jag hellre bytt till plastskidor, men se det får man inte
Jag riktar in mej i första hand på dragracingen då den borde ha lite att säga till om med sina 65 orginalhästar på 165kg skoter
Problemet med att allt tar sån jäkla tid är att man inte går på kiosken och köper delar. Ett exempel är primärvariatorn, där har en del slitdelar utgått för länge sen men jag har fått nys på en del prylar " på andra sidan pölen " åsså tänkte jag ju försöka åka med orginalet då det visat sej att dom fungerar mycket bra enligt " jänkarna " som har provat lite av varje i brist på reservdelar Boggifjädrarna fram är ett annat exempel men det tror jag också har löst sej.
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
För att stilla er nyfikenhet
20 hästar vid 5.500 varv
Såna här kolvar vill man inte direkt montera
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Oj, fin, väcker minnen. Hade nog 4-5 st ett tag.
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Vill inte göra dig ledsen, men effektkurvan du visar ser inte rätt ut jämfört med de kurvor jag har. Intrudern har ca 55 hk vid 7200 rpm. Den där kurvan ser mer ut att höra till en Invader, men även där passar den dåligt eftersom att den har sin toppeffekt vid ca 7900 rpm. Jag gissar att de 2 strecken ovanför 40 hk är 5 hk-steg, då stämmer den rätt bra. Drygt 65 hk är ungefär vad en Invader brukar visa standard. Du har däremot en kanonmotor med bra originaleffekt och massor av potential om du kräver mer med tiden.
Har precis fotat min portade Invader/Sportfire motor efter förfrågan från en Kawasakitrax-medlem. Han cirkulerar nog här inne han med, men jag vet inte under vilket namn. Jag är sämre än "usel" en 80-åring när det kommer till att lägga ut foton på nätet. Kan lägga in dem under en egen tråd ifall nån tar på sig jobbet. Skicka med mail kan jag *skrattar.
Har precis fotat min portade Invader/Sportfire motor efter förfrågan från en Kawasakitrax-medlem. Han cirkulerar nog här inne han med, men jag vet inte under vilket namn. Jag är sämre än "usel" en 80-åring när det kommer till att lägga ut foton på nätet. Kan lägga in dem under en egen tråd ifall nån tar på sig jobbet. Skicka med mail kan jag *skrattar.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Snyggt bygge!!
vet du va din skoter väger? har en kompis Invader på gårn och den lyfter man i baken med 1 finger måste ha lätta boggisar Kawasaki
vet du va din skoter väger? har en kompis Invader på gårn och den lyfter man i baken med 1 finger måste ha lätta boggisar Kawasaki
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Jag har kollat lite överallt och får samma svar 65hk i Intrudern och 72hk i Invadern, Invaderns bromspapper har jag också sett men vad som stämmer vet ju ingen om man inte bänkar motorerna förståsSoderberg skrev:Vill inte göra dig ledsen, men effektkurvan du visar ser inte rätt ut jämfört med de kurvor jag har. Intrudern har ca 55 hk vid 7200 rpm. Den där kurvan ser mer ut att höra till en Invader, men även där passar den dåligt eftersom att den har sin toppeffekt vid ca 7900 rpm. Jag gissar att de 2 strecken ovanför 40 hk är 5 hk-steg, då stämmer den rätt bra. Drygt 65 hk är ungefär vad en Invader brukar visa standard. Du har däremot en kanonmotor med bra originaleffekt och massor av potential om du kräver mer med tiden.
Har precis fotat min portade Invader/Sportfire motor efter förfrågan från en Kawasakitrax-medlem. Han cirkulerar nog här inne han med, men jag vet inte under vilket namn. Jag är sämre än "usel" en 80-åring när det kommer till att lägga ut foton på nätet. Kan lägga in dem under en egen tråd ifall nån tar på sig jobbet. Skicka med mail kan jag *skrattar.
Räcker det inte till får jag väl ta brorsans LTD 4/6
Ps. jag väntar på bilderna
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84