Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Holländaren » 16 apr 2012, 00:52

Det är inte så att kedjan är för lång då om den hoppar över så lätt?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hasse1 » 16 apr 2012, 10:01

Nejdå, det är rätt kedja 8)
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

niklas
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 apr 2009, 12:52
Ort: malmberget

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av niklas » 18 apr 2012, 20:17

snyggt hasse

Användarvisningsbild
Pantera 5000
Super sponsor
Super sponsor
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jan 2009, 18:38
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Pantera 5000 » 19 jun 2012, 12:24

Fina kolvar http://www.ebay.com/itm/Wiseco-Piston-K ... es&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
1 st Arctic cat Pantera 5000
Arctic cat F6 EXT -04, John Deere Sportfire -82

http://www.pro-tec-sweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hasse1 » 02 okt 2012, 02:36

Kom just på att jag kan uppdatera den här tråden lite. Jag fick ju ordning på kedjeproblemet med att korta av fjädern till sträckaren, nåja det var ju inte det största problemet.... Motorn låter som en stenkross på båda cylindrarna...... Nyrenoverad vevaxel av en kunnig kille men, men.... Jag har konstaterat att det är glapp i vevstakarna så det är bara att riva motorn igen och se om det är övre eller nedre ändan felet sitter i :-( Har lyftat ur motorn så nu är det bara resten kvar....
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Forsnäsmopar » 03 okt 2012, 19:56

Hasse1 skrev:...... Nyrenoverad vevaxel av en kunnig kille men, men.... Jag har konstaterat att det är glapp i vevstakarna så det är bara att riva motorn igen och se om det är övre eller nedre ändan felet sitter i.....
Surt :(
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hasse1 » 04 okt 2012, 02:33

Ja det var bara förnamnet........ :| Här har man försökt vara minutsiöst noggrann med hela motorn i övrigt och särskilt poängterat för vevaxelrenoveraren att jag vill inte höra nåt oljud från vevaxeln. Nya kolvar och kolvbultslager dessutom så man kan hålla sej för skratt :evil:
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hasse1 » 01 nov 2012, 01:03

Ja då var motorn nerplockad igen, vevaxeln ska tillbaka till killen som renoverat den för en ny kontroll. Jag själv får fram ett känn och hörbart glapp i vevstakarna trots att det ligger kvar gammal oljefilm i lagren, måste ju bara vara för mycket spel i lagren vad jag kan förstå =//
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hasse1 » 08 mar 2013, 00:48

Uppdatering igen..... JAG BLIR SÅ FÖRB****AD :evil: :evil: :evil:
Har som sagt haft in vevaxeln på kontroll, inga fel någonstans. Bytte kolvbultslager till Kawasaki orginal, mätte upp motorn, kolvar, kolvbult, ringspel, ringöppning, cylindrar och allt inom toleranserna, ja förutom övre delen på kolvarna som jag tycker verkar vara väl stort, är det någon som vet vad spelet får vara högst upp mellan kolv och cylinder??? Hittar inga uppgifter på det.
Kollade kolvarna minutsiöst och ser att dom är spegelblank mellan ringarna på avgassidan. Måste nästan vara där ljudet kommer ifrån för annat hittar jag inte. Sänkte kompet lite med tanke på ljudet och startade upp den i kväll igen, och samma jä**a oljud i motorn fortfarande... Fy satan vad jag blir less.....
Anmäld till både Ljusvattnet och Ededraget men det är nog bara stryka igen :cry:
Nu vet jag snart inte vad jag ska göra...... Varför är kolvarna helt spegelblanka mellan ringarna till exempel ???
Det måste ju vara därifrån ljudet / knacket kommer ifrån. Har observerat att när motorn har stått ett tag och svalnat ordentligt så tar det några sekunder efter start innan ljudet kommer igen, verkar som att en kall seg oljefilm hejdar ljudet en liten stund. Har även provat det gammla djungelknepet att trycka till kolven i tändstiftshålet när den är på väg neråt och då hör jag ett tydligt ljud av att det finns ett glapp någonstans, men vafaaan, repad vev - nya kolvar - nya kolvbultslager..... Jag tror jag blir knäpp...... Den börjar kännas billig nu ska ni veta :evil:
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av RetroR » 08 mar 2013, 05:28

Tråkigt.....men det vore nog inte fel konsultera en annan motorfirma i det läget!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Haggla » 08 mar 2013, 06:28

inte så den är för glapp ändå i kolvar?? vev borde vara ok om du lämnat den och sliten kolv kan upplevas som ett glapp om den spelar lite finns ju inte så många alternativ....den är std så bör ju inte slitas så hårt på ringar och kolv mot avgas??


O andra sidan kanske det inte gör något detta ljud, repade en annan skoter förra året och vi tog isär 3ggr (nyare modell) men var ett litet ljud som inte ville visa sig eller försvinna men killen for till en handlare och de sa där att allt "lät" bra....
Den har då hållt 1 år nu utam bekymmer

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hotpistons » 08 mar 2013, 07:53

Å det blev bytt stakar vid vev renovering ?
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hasse1 » 08 mar 2013, 10:18

RetroR skrev:Tråkigt.....men det vore nog inte fel konsultera en annan motorfirma i det läget!
Ja någonting måste det bli för jag kommer inget längre....
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hasse1 » 08 mar 2013, 10:23

Haggla skrev:inte så den är för glapp ändå i kolvar?? vev borde vara ok om du lämnat den och sliten kolv kan upplevas som ett glapp om den spelar lite finns ju inte så många alternativ....den är std så bör ju inte slitas så hårt på ringar och kolv mot avgas??


O andra sidan kanske det inte gör något detta ljud, repade en annan skoter förra året och vi tog isär 3ggr (nyare modell) men var ett litet ljud som inte ville visa sig eller försvinna men killen for till en handlare och de sa där att allt "lät" bra....
Den har då hållt 1 år nu utam bekymmer
Sliten kolv är det ju inte då dom är nya från USA, det är ju inte ens nåt Rinabskit :?
Köra med det här ljudet i motorn har jag då absolut ingen lust att göra och när det syns på kolvarna efter att motorn har varit igång kanske 20 minuter totalt så kommer det säkert att smälla ordentligt om jag börjar plåga den lite.
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hasse1 » 08 mar 2013, 10:24

Hotpistons skrev:Å det blev bytt stakar vid vev renovering ?
Nej, stakarna är inte bytta men uppmätta...
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Haggla » 08 mar 2013, 11:32

Hasse1 skrev:
Haggla skrev:inte så den är för glapp ändå i kolvar?? vev borde vara ok om du lämnat den och sliten kolv kan upplevas som ett glapp om den spelar lite finns ju inte så många alternativ....den är std så bör ju inte slitas så hårt på ringar och kolv mot avgas??


O andra sidan kanske det inte gör något detta ljud, repade en annan skoter förra året och vi tog isär 3ggr (nyare modell) men var ett litet ljud som inte ville visa sig eller försvinna men killen for till en handlare och de sa där att allt "lät" bra....
Den har då hållt 1 år nu utam bekymmer
Sliten kolv är det ju inte då dom är nya från USA, det är ju inte ens nåt Rinabskit :?
Köra med det här ljudet i motorn har jag då absolut ingen lust att göra och när det syns på kolvarna efter att motorn har varit igång kanske 20 minuter totalt så kommer det säkert att smälla ordentligt om jag börjar plåga den lite.
Det jag menar är ju att kolvar kan ju slamra pgaA sliten cylle.....eller stora avgasportat .har du bra olja? Ta lös toppen och titta på hur kolven beter sig vid avgas port något galet måste det ju vara...

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Holländaren » 08 mar 2013, 11:58

Det tillverkas mycket skräp i USA också annars.. Att kolvarna kommer därifrån säger inte det minsta om kvalitén.
Han som borrar våra cyllar brukar ta nån hundradel extra på mina cyllar pga att jag kör med skräpkolvar (också från USA ;)). Lämnar alltid in kolven som ska användas tillsammans med cyllen. Funkar då fint för mig iaf, dom håller iaf tills man gör nåt annat dumt med dom.

Sen är det ju väldigt svårt för oss att bedöma om ditt glapp är onormal eller inte. Alla kolvar ska ju glappa lite, annars skulle dom nypa så fort du startar motorn, men inte för mycket och inte för lite. Fixa bilder på kolven och cylinderväggen så kanske det går att säga mer om vad det är som pågår.
Annars så håller jag med RetroR, få nån annan att titta/känna på grejerna.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av RetroR » 08 mar 2013, 15:30

Jag vill nästan hävda att om motorfirman som ska borra inte kräver in kolvarna samtidigt är dom ej fullt så seriösa.
Då borrar dom med det kolvspel jag önskar.
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Forsnäsmopar » 08 mar 2013, 15:51

RetroR skrev:Jag vill nästan hävda att om motorfirman som ska borra inte kräver in kolvarna samtidigt är dom ej fullt så seriösa.
Instämmer till 100%...

Lämnade in 440:in (Chrysler V8) till Westboms i Gammelstan, han ville ha in ALLA 8 kolvarna för kontrollmätning, spelade ingen roll hur mycke jag sa att det var customkolvar ifrån Ross. Hade någon av kolvarna haft en avvikelse i från våra toleranser (=mycket små toleranser) så hade han inte godkänt det utan det hade blivit att skicka tillbaka dom som felat.
Enligt mätprotokollet som följde med från Ross, så stämde allt perfekt så jag slapp det problemet.
Jänkarna kan om dom vill å om dom är seriösa, men det finns gott om oseriösa/slarvpellar så säkrast är att göra som RetroR skriver att alltid lämna in kolvarna man ska åka med å sedan lägga kolvspelet efter det.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing

Inlägg av Hasse1 » 08 mar 2013, 16:05

Forsnäsmopar skrev:
RetroR skrev:Jag vill nästan hävda att om motorfirman som ska borra inte kräver in kolvarna samtidigt är dom ej fullt så seriösa.
Instämmer till 100%...

Lämnade in 440:in (Chrysler V8) till Westboms i Gammelstan, han ville ha in ALLA 8 kolvarna för kontrollmätning. Hade någon av kolvarna haft en avvikelse i från våra toleranser (=mycket små toleranser) så hade han inte godkänt det utan det hade blivit att skicka tillbaka dom som felat.
Enligt mätprotokollet som följde med från Ross, så stämde allt perfekt så jag slapp det problemet.
Jänkarna kan om dom vill å om dom är seriösa, men det finns gott om oseriösa/slarvpellar så säkrast är att göra som RetroR skriver att alltid lämna in kolvarna man ska åka med å sedan lägga kolvspelet efter det.
Jo visst är det så när det gäller borrning
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Skriv svar