Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Det är inte så att kedjan är för lång då om den hoppar över så lätt?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Nejdå, det är rätt kedja
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
snyggt hasse
- Pantera 5000
- Super sponsor
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 jan 2009, 18:38
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Fina kolvar http://www.ebay.com/itm/Wiseco-Piston-K ... es&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
1 st Arctic cat Pantera 5000
Arctic cat F6 EXT -04, John Deere Sportfire -82
http://www.pro-tec-sweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Arctic cat F6 EXT -04, John Deere Sportfire -82
http://www.pro-tec-sweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Kom just på att jag kan uppdatera den här tråden lite. Jag fick ju ordning på kedjeproblemet med att korta av fjädern till sträckaren, nåja det var ju inte det största problemet.... Motorn låter som en stenkross på båda cylindrarna...... Nyrenoverad vevaxel av en kunnig kille men, men.... Jag har konstaterat att det är glapp i vevstakarna så det är bara att riva motorn igen och se om det är övre eller nedre ändan felet sitter i Har lyftat ur motorn så nu är det bara resten kvar....
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
SurtHasse1 skrev:...... Nyrenoverad vevaxel av en kunnig kille men, men.... Jag har konstaterat att det är glapp i vevstakarna så det är bara att riva motorn igen och se om det är övre eller nedre ändan felet sitter i.....
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Ja det var bara förnamnet........ Här har man försökt vara minutsiöst noggrann med hela motorn i övrigt och särskilt poängterat för vevaxelrenoveraren att jag vill inte höra nåt oljud från vevaxeln. Nya kolvar och kolvbultslager dessutom så man kan hålla sej för skratt
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Ja då var motorn nerplockad igen, vevaxeln ska tillbaka till killen som renoverat den för en ny kontroll. Jag själv får fram ett känn och hörbart glapp i vevstakarna trots att det ligger kvar gammal oljefilm i lagren, måste ju bara vara för mycket spel i lagren vad jag kan förstå =//
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Uppdatering igen..... JAG BLIR SÅ FÖRB****AD
Har som sagt haft in vevaxeln på kontroll, inga fel någonstans. Bytte kolvbultslager till Kawasaki orginal, mätte upp motorn, kolvar, kolvbult, ringspel, ringöppning, cylindrar och allt inom toleranserna, ja förutom övre delen på kolvarna som jag tycker verkar vara väl stort, är det någon som vet vad spelet får vara högst upp mellan kolv och cylinder??? Hittar inga uppgifter på det.
Kollade kolvarna minutsiöst och ser att dom är spegelblank mellan ringarna på avgassidan. Måste nästan vara där ljudet kommer ifrån för annat hittar jag inte. Sänkte kompet lite med tanke på ljudet och startade upp den i kväll igen, och samma jä**a oljud i motorn fortfarande... Fy satan vad jag blir less.....
Anmäld till både Ljusvattnet och Ededraget men det är nog bara stryka igen
Nu vet jag snart inte vad jag ska göra...... Varför är kolvarna helt spegelblanka mellan ringarna till exempel ???
Det måste ju vara därifrån ljudet / knacket kommer ifrån. Har observerat att när motorn har stått ett tag och svalnat ordentligt så tar det några sekunder efter start innan ljudet kommer igen, verkar som att en kall seg oljefilm hejdar ljudet en liten stund. Har även provat det gammla djungelknepet att trycka till kolven i tändstiftshålet när den är på väg neråt och då hör jag ett tydligt ljud av att det finns ett glapp någonstans, men vafaaan, repad vev - nya kolvar - nya kolvbultslager..... Jag tror jag blir knäpp...... Den börjar kännas billig nu ska ni veta
Har som sagt haft in vevaxeln på kontroll, inga fel någonstans. Bytte kolvbultslager till Kawasaki orginal, mätte upp motorn, kolvar, kolvbult, ringspel, ringöppning, cylindrar och allt inom toleranserna, ja förutom övre delen på kolvarna som jag tycker verkar vara väl stort, är det någon som vet vad spelet får vara högst upp mellan kolv och cylinder??? Hittar inga uppgifter på det.
Kollade kolvarna minutsiöst och ser att dom är spegelblank mellan ringarna på avgassidan. Måste nästan vara där ljudet kommer ifrån för annat hittar jag inte. Sänkte kompet lite med tanke på ljudet och startade upp den i kväll igen, och samma jä**a oljud i motorn fortfarande... Fy satan vad jag blir less.....
Anmäld till både Ljusvattnet och Ededraget men det är nog bara stryka igen
Nu vet jag snart inte vad jag ska göra...... Varför är kolvarna helt spegelblanka mellan ringarna till exempel ???
Det måste ju vara därifrån ljudet / knacket kommer ifrån. Har observerat att när motorn har stått ett tag och svalnat ordentligt så tar det några sekunder efter start innan ljudet kommer igen, verkar som att en kall seg oljefilm hejdar ljudet en liten stund. Har även provat det gammla djungelknepet att trycka till kolven i tändstiftshålet när den är på väg neråt och då hör jag ett tydligt ljud av att det finns ett glapp någonstans, men vafaaan, repad vev - nya kolvar - nya kolvbultslager..... Jag tror jag blir knäpp...... Den börjar kännas billig nu ska ni veta
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Tråkigt.....men det vore nog inte fel konsultera en annan motorfirma i det läget!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
inte så den är för glapp ändå i kolvar?? vev borde vara ok om du lämnat den och sliten kolv kan upplevas som ett glapp om den spelar lite finns ju inte så många alternativ....den är std så bör ju inte slitas så hårt på ringar och kolv mot avgas??
O andra sidan kanske det inte gör något detta ljud, repade en annan skoter förra året och vi tog isär 3ggr (nyare modell) men var ett litet ljud som inte ville visa sig eller försvinna men killen for till en handlare och de sa där att allt "lät" bra....
Den har då hållt 1 år nu utam bekymmer
O andra sidan kanske det inte gör något detta ljud, repade en annan skoter förra året och vi tog isär 3ggr (nyare modell) men var ett litet ljud som inte ville visa sig eller försvinna men killen for till en handlare och de sa där att allt "lät" bra....
Den har då hållt 1 år nu utam bekymmer
- Hotpistons
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
- Ort: Fällforsån
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Å det blev bytt stakar vid vev renovering ?
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Ja någonting måste det bli för jag kommer inget längre....RetroR skrev:Tråkigt.....men det vore nog inte fel konsultera en annan motorfirma i det läget!
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Sliten kolv är det ju inte då dom är nya från USA, det är ju inte ens nåt RinabskitHaggla skrev:inte så den är för glapp ändå i kolvar?? vev borde vara ok om du lämnat den och sliten kolv kan upplevas som ett glapp om den spelar lite finns ju inte så många alternativ....den är std så bör ju inte slitas så hårt på ringar och kolv mot avgas??
O andra sidan kanske det inte gör något detta ljud, repade en annan skoter förra året och vi tog isär 3ggr (nyare modell) men var ett litet ljud som inte ville visa sig eller försvinna men killen for till en handlare och de sa där att allt "lät" bra....
Den har då hållt 1 år nu utam bekymmer
Köra med det här ljudet i motorn har jag då absolut ingen lust att göra och när det syns på kolvarna efter att motorn har varit igång kanske 20 minuter totalt så kommer det säkert att smälla ordentligt om jag börjar plåga den lite.
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Nej, stakarna är inte bytta men uppmätta...Hotpistons skrev:Å det blev bytt stakar vid vev renovering ?
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Det jag menar är ju att kolvar kan ju slamra pgaA sliten cylle.....eller stora avgasportat .har du bra olja? Ta lös toppen och titta på hur kolven beter sig vid avgas port något galet måste det ju vara...Hasse1 skrev:Sliten kolv är det ju inte då dom är nya från USA, det är ju inte ens nåt RinabskitHaggla skrev:inte så den är för glapp ändå i kolvar?? vev borde vara ok om du lämnat den och sliten kolv kan upplevas som ett glapp om den spelar lite finns ju inte så många alternativ....den är std så bör ju inte slitas så hårt på ringar och kolv mot avgas??
O andra sidan kanske det inte gör något detta ljud, repade en annan skoter förra året och vi tog isär 3ggr (nyare modell) men var ett litet ljud som inte ville visa sig eller försvinna men killen for till en handlare och de sa där att allt "lät" bra....
Den har då hållt 1 år nu utam bekymmer
Köra med det här ljudet i motorn har jag då absolut ingen lust att göra och när det syns på kolvarna efter att motorn har varit igång kanske 20 minuter totalt så kommer det säkert att smälla ordentligt om jag börjar plåga den lite.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Det tillverkas mycket skräp i USA också annars.. Att kolvarna kommer därifrån säger inte det minsta om kvalitén.
Han som borrar våra cyllar brukar ta nån hundradel extra på mina cyllar pga att jag kör med skräpkolvar (också från USA ). Lämnar alltid in kolven som ska användas tillsammans med cyllen. Funkar då fint för mig iaf, dom håller iaf tills man gör nåt annat dumt med dom.
Sen är det ju väldigt svårt för oss att bedöma om ditt glapp är onormal eller inte. Alla kolvar ska ju glappa lite, annars skulle dom nypa så fort du startar motorn, men inte för mycket och inte för lite. Fixa bilder på kolven och cylinderväggen så kanske det går att säga mer om vad det är som pågår.
Annars så håller jag med RetroR, få nån annan att titta/känna på grejerna.
Han som borrar våra cyllar brukar ta nån hundradel extra på mina cyllar pga att jag kör med skräpkolvar (också från USA ). Lämnar alltid in kolven som ska användas tillsammans med cyllen. Funkar då fint för mig iaf, dom håller iaf tills man gör nåt annat dumt med dom.
Sen är det ju väldigt svårt för oss att bedöma om ditt glapp är onormal eller inte. Alla kolvar ska ju glappa lite, annars skulle dom nypa så fort du startar motorn, men inte för mycket och inte för lite. Fixa bilder på kolven och cylinderväggen så kanske det går att säga mer om vad det är som pågår.
Annars så håller jag med RetroR, få nån annan att titta/känna på grejerna.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Jag vill nästan hävda att om motorfirman som ska borra inte kräver in kolvarna samtidigt är dom ej fullt så seriösa.
Då borrar dom med det kolvspel jag önskar.
Då borrar dom med det kolvspel jag önskar.
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Instämmer till 100%...RetroR skrev:Jag vill nästan hävda att om motorfirman som ska borra inte kräver in kolvarna samtidigt är dom ej fullt så seriösa.
Lämnade in 440:in (Chrysler V8) till Westboms i Gammelstan, han ville ha in ALLA 8 kolvarna för kontrollmätning, spelade ingen roll hur mycke jag sa att det var customkolvar ifrån Ross. Hade någon av kolvarna haft en avvikelse i från våra toleranser (=mycket små toleranser) så hade han inte godkänt det utan det hade blivit att skicka tillbaka dom som felat.
Enligt mätprotokollet som följde med från Ross, så stämde allt perfekt så jag slapp det problemet.
Jänkarna kan om dom vill å om dom är seriösa, men det finns gott om oseriösa/slarvpellar så säkrast är att göra som RetroR skriver att alltid lämna in kolvarna man ska åka med å sedan lägga kolvspelet efter det.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Jo visst är det så när det gäller borrningForsnäsmopar skrev:Instämmer till 100%...RetroR skrev:Jag vill nästan hävda att om motorfirman som ska borra inte kräver in kolvarna samtidigt är dom ej fullt så seriösa.
Lämnade in 440:in (Chrysler V8) till Westboms i Gammelstan, han ville ha in ALLA 8 kolvarna för kontrollmätning. Hade någon av kolvarna haft en avvikelse i från våra toleranser (=mycket små toleranser) så hade han inte godkänt det utan det hade blivit att skicka tillbaka dom som felat.
Enligt mätprotokollet som följde med från Ross, så stämde allt perfekt så jag slapp det problemet.
Jänkarna kan om dom vill å om dom är seriösa, men det finns gott om oseriösa/slarvpellar så säkrast är att göra som RetroR skriver att alltid lämna in kolvarna man ska åka med å sedan lägga kolvspelet efter det.
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84