Läs mellan bilderna, ovanför bilden med slides och matta står det vikt på dom grejjerna, och på pappren som jag fotat finns övriga viktuppgifterEl Presidente skrev:Snyggt bygge!!
vet du va din skoter väger? har en kompis Invader på gårn och den lyfter man i baken med 1 finger måste ha lätta boggisar Kawasaki
Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Glömde förresten skryta upp finnishen. Blir djupt imponerad av alla er som orkar köra era restaureringar fullt ut. Även om mina fantasier alltid involverar även finnish så slutar det med 75% jobb med motor, 20% fjädring och styrning. Vette fasen om ens de övriga 5%en används till finnish *skrattar*.
Vad gäller effekten så är det ca 55 som gäller. Det är en bra effekt det med och absolut inte mindre än någon annan 440 från den gamla goda tiden. John Deere uppgav 51 hk på samma motor, men hade då annan förgasaruppsättning och eget avgassystem. Gissar att du redan vet att Intruder är en fläktkyld Invader. 80 hk är alltså inga problem om du orkar med jobbet.
Ska man sen vara kritisk så är det inte många som faktiskt har den effekt som tillverkaren uppgav. Aaen bromsar en Invader i sin förgasarbok. Bestyckat med 38:or flatslide och Aaen-pipor bromsar den 73 hk. Samma motor fast med VM-38:or gav 3,5 hk mindre. Original gissar jag att den var på 65-67 hk. 4/6:an var på sin tid en grym maskin. Vet inte vad den egentligen gav, men gissningsvis 75 hk. Vad däremot Kawasaki var duktiga på när det begav sig var att få effekten ner i backen. Även en 4/6 var effektsvagare än tex SRX på papperet, men det finns massor av historier där Kawasakin gick segrande ur striden.
Känner själv en äldre herre som tillsammans med 3 kompisar var skoterfanatiker ca 1980 och ett par år på var sida om 1980-strecket. De köpte 1980 varsin ny skoter. En SRX, en 4/6, en Centurion och en ElTigre 500. Enligt honom gick 4/6:an segrande ur striden med marginal. Sedan i turordning Arcticen, SRX:n och sist Polarisen. Till saken hör att mannen ifråga själv ägde Arcticen. Effektmässigt trodde han att Arcticen var vassast pga kubiken, men sämre justerad från fabriken. Fick denna story berättad ett flertal ggr, men det var 20 år sen. Reserverar mig själv gällande ordningen efter Kawan, men jag tror minnet minns ganska rätt .
Mvh Ola
Vad gäller effekten så är det ca 55 som gäller. Det är en bra effekt det med och absolut inte mindre än någon annan 440 från den gamla goda tiden. John Deere uppgav 51 hk på samma motor, men hade då annan förgasaruppsättning och eget avgassystem. Gissar att du redan vet att Intruder är en fläktkyld Invader. 80 hk är alltså inga problem om du orkar med jobbet.
Ska man sen vara kritisk så är det inte många som faktiskt har den effekt som tillverkaren uppgav. Aaen bromsar en Invader i sin förgasarbok. Bestyckat med 38:or flatslide och Aaen-pipor bromsar den 73 hk. Samma motor fast med VM-38:or gav 3,5 hk mindre. Original gissar jag att den var på 65-67 hk. 4/6:an var på sin tid en grym maskin. Vet inte vad den egentligen gav, men gissningsvis 75 hk. Vad däremot Kawasaki var duktiga på när det begav sig var att få effekten ner i backen. Även en 4/6 var effektsvagare än tex SRX på papperet, men det finns massor av historier där Kawasakin gick segrande ur striden.
Känner själv en äldre herre som tillsammans med 3 kompisar var skoterfanatiker ca 1980 och ett par år på var sida om 1980-strecket. De köpte 1980 varsin ny skoter. En SRX, en 4/6, en Centurion och en ElTigre 500. Enligt honom gick 4/6:an segrande ur striden med marginal. Sedan i turordning Arcticen, SRX:n och sist Polarisen. Till saken hör att mannen ifråga själv ägde Arcticen. Effektmässigt trodde han att Arcticen var vassast pga kubiken, men sämre justerad från fabriken. Fick denna story berättad ett flertal ggr, men det var 20 år sen. Reserverar mig själv gällande ordningen efter Kawan, men jag tror minnet minns ganska rätt .
Mvh Ola
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Ja det har väl inte hänt så där jättemycket då min älskade far gick bort helt nyligt
Jag monterade i alla fall en 32mm matta och drivaxeln i dag
Sen vände jag på steken och provmonterade sekundäraxeln, styre och lite småtjafs. Det blir lite struligt att linjera upp axlarna då allt är justerbart, inkl. kedjehuset
Jag monterade i alla fall en 32mm matta och drivaxeln i dag
Sen vände jag på steken och provmonterade sekundäraxeln, styre och lite småtjafs. Det blir lite struligt att linjera upp axlarna då allt är justerbart, inkl. kedjehuset
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
-
- Sponsor medlem
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
- Ort: Stöde
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Jag tror Stig Gunnar i Järpen har tolkar för att justera in variatorerna.
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Vad änvänder du för drivhjul? Har själv stoppat in en Ripsaw i min JD, men blev tvungen att köpa svindyra No-slip drivhjul för att passa 2,86 delningen. Eller finns Ripsaw med 2,52 eller för den delen billigare vanliga drivhjul med 2,86 delning? Nu är gjort gjort med denna skoter, men jag har fler JD:ar som jag gärna bestyckar med Ripsaw och helst då utan att köpa drivhjul för 900 kr/st.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Har du vänt mattan tvärt om?
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Kanon fin skoter!
Ripsaw mattor finns med både 2,86 och 2,52 delningSoderberg skrev:Vad änvänder du för drivhjul? Har själv stoppat in en Ripsaw i min JD, men blev tvungen att köpa svindyra No-slip drivhjul för att passa 2,86 delningen. Eller finns Ripsaw med 2,52 eller för den delen billigare vanliga drivhjul med 2,86 delning? Nu är gjort gjort med denna skoter, men jag har fler JD:ar som jag gärna bestyckar med Ripsaw och helst då utan att köpa drivhjul för 900 kr/st.
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Gissar att det går jämt ut ändå. Dyrare drivhjul men 2,86 mattorna är gratis. Sen kan jag köra med mindre spänd matta=mer av de få pållarna i backen *ler*
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Jag har verktygen för att linjera variatorerna men då måste ju motorn sitta på platsBlizzard Peter skrev:Jag tror Stig Gunnar i Järpen har tolkar för att justera in variatorerna.
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Jag har inte bytt drivhjul, mattan kommer från en Ski-Doo och har 2.52 delning. Mattan har gått 12 mil hitillsSoderberg skrev:Vad änvänder du för drivhjul? Har själv stoppat in en Ripsaw i min JD, men blev tvungen att köpa svindyra No-slip drivhjul för att passa 2,86 delningen. Eller finns Ripsaw med 2,52 eller för den delen billigare vanliga drivhjul med 2,86 delning? Nu är gjort gjort med denna skoter, men jag har fler JD:ar som jag gärna bestyckar med Ripsaw och helst då utan att köpa drivhjul för 900 kr/st.
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Japp, den är "felvänd"Arctic5000 skrev:Har du vänt mattan tvärt om?
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
-
- Sponsor medlem
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
- Ort: Stöde
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Tänkte lite i nattmössan tror jag. Det stog ju faktiskt att du skulle linjera axlarna och inte variatorerna...
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Jo men motorn måste sitta på plats för att linjera in hela skiten, det blir ändå lite pill när kedjehuset också är justerbart. Sen ska sekundäraxeln chimsas i höjdled också så nog blir det lite tidsödande innan man har det klartBlizzard Peter skrev:Tänkte lite i nattmössan tror jag. Det stog ju faktiskt att du skulle linjera axlarna och inte variatorerna...
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Trevligt hasse att du håller på med kawasaki, inte en ända på lövångerträffen med 80 skotrar.
Vars är alla?
Vars är alla?
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Tack för detm@dkoffe skrev:Trevligt hasse att du håller på med kawasaki, inte en ända på lövångerträffen med 80 skotrar.
Vars är alla?
Ja nog borde det finnas lite mera av dessa ovanligare maskiner, kul med udda märken
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Finn fem fel
Ja någon premiär på Ede-Draget blir det inte som jag tänkte, motorn går inte så bra utan p-boxarna och packningarna som jag beställt för över 5 veckor sen från USA
Näääää, jag tror att jag hittar på nåt helt annat med motorn när jag likaså går i väntans tider, men hur var det nu med reglementet
Ja någon premiär på Ede-Draget blir det inte som jag tänkte, motorn går inte så bra utan p-boxarna och packningarna som jag beställt för över 5 veckor sen från USA
Näääää, jag tror att jag hittar på nåt helt annat med motorn när jag likaså går i väntans tider, men hur var det nu med reglementet
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Hade du bara frågat i tid så hade jag kunnat låna ut åtminstone alla packningar. Stefatätningarna köpte jag på momentum. Har dubbla uppsättningar packningar liggandes för framtida bruk plus en omgång Invader 340 packningar.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Så här slutade premiärresan med Kawasakin
Men jag hann ju NÄSTAN till stugan
Men jag hann ju NÄSTAN till stugan
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Tur att man kan lita på gammla Bettan
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Kawasaki Intruder 440 -79 Dragracing
Haverikommisionen har utrett fallet.
Kedjan har kuggat över på nedre drevet och gjort spår i kedjehuset.
Orsaken till att den slutade driva och snurrade tomt var att kedjan klev upp på
kanten av drevet varvid den inte greppade, efter lastning och lossning från
kälken hoppade kedjan på plats igen och därför känndes allt som det skulle i
går när jag kom fram till stugan. Orsaken till detta då, jooo, fjädern till kedjespännaren skall bytas ut mot en kortare vid byte till mindre drev. Summa summarum är att jag har en två cm. för lång fjäder i mitt kedjehus nu
Åtgärdas i morgon så får vi se hur och om det funkar sen
Kedjan har kuggat över på nedre drevet och gjort spår i kedjehuset.
Orsaken till att den slutade driva och snurrade tomt var att kedjan klev upp på
kanten av drevet varvid den inte greppade, efter lastning och lossning från
kälken hoppade kedjan på plats igen och därför känndes allt som det skulle i
går när jag kom fram till stugan. Orsaken till detta då, jooo, fjädern till kedjespännaren skall bytas ut mot en kortare vid byte till mindre drev. Summa summarum är att jag har en två cm. för lång fjäder i mitt kedjehus nu
Åtgärdas i morgon så får vi se hur och om det funkar sen
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84