Rotax 532 f/a
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 09 nov 2008, 20:42
- Ort: Sävar
Rotax 532 f/a
Började 2008 med att jag såg en annons på blocket rotax 521,killen som sålde den sa att den var från 90-tals plus
han hade haft den i nån yamaha,men som rotax nörd såg jag på toppen att det var äldre grejer han skulle ha 1500
för den och skulle vara i bra skick och hyfsat komplett så jag chansade och köpte den osett,hoppades att det skulle vara
en 9700 (534)motor det var nästan rätt blocket är 534 men sen har nån stämplat en 2a över 4an,cylindrarna har rektangulära
utblås istf runda på 534,motorn kommer från en skidoo safari grand deluxe som fanns 84-85 min är en -84 gjuten 83,motorn
gav 60-65hk i std utförande med singel pipa och singel förgasare,
ja sen hände det inte så mkt motorn blev stående fram till 2010 hade andra motorer jag tyckte var fränare att hålla på med,
var förbi hos leif i hotpistons garaget och där stod det en slidmatad motor med 503 cyllar tyckte den såg fränt ut så jag rev
brorsans 503a och började kolla hur det skulle passa,men det visade sig vara mkt jobb och svetsning pga bult delningen skiljer
en hel del,började kolla efter andra cyllar med större bult delning sprit f/a cylindrar såg ut att gå dit men fick aldrig tag på
några,
så en dag när jag var och letade material på jobbet till nåt annat såg jag en pall med rest material aluminium ringar,då
gick det upp ett liljeholmens att svarva egna kylflänsar,när jag väl hade bestämt mig så fräste jag bort den yttre väggen
på cylindrarn ner till transfer kanalerna och fräste ur luckor så man kommer åt pinnbultarna till blocket,sen var det dags att svarva
fodret med kylflänsar det är svårt att svarva så djupa spår i alu vill kleta och slå fast på bommen men 2 nätter och 3 liter t-sprit
senare var spåren där då kapade jag kylflänsarna till rätt form rektangulära,när kylflänsarna var fast svetsade på cylindrarna insåg jag
att kylflänsarna hade väldigt lite kontakt med cylinder fodret,hade lite olika ideer hur man skulle få värmen att leda ut från cylinder foder till kylfläns bla kylpasta som används till datorer mm men det skulle bli för dyrt,kom på att aluminium folie borde leda värme lika
bra som aluminium så det blev att rulla ihop folie i rätt bredd och packa ner i fickorna,gick bra men tog lång tid tjejen rullade folie
bitar och jag packade tog ca 12 timmar,
ja då var det bara topparna kvar hade blivit less att det tog sån tid vid det här laget så jag betalade rejält för ett par toppar
från en tnt f/a 440 -77 på ebay,topparna passade rätt så bra fick borra om delningen på 4 bultar och försänkte för insex bult,
kupolen svarvade jag upp med en radiefräs la kompen på 14.5:1 och squishen på 1,25 ca 2 graders öppningsvinkel,
fick tag på ett set duppelrör från en polaris 700 kapade om och passade in dom funkade så där laddar på bra i mellan registret
men dålig topp effekt,så jag bytte till singel pipa från en polaris 440 som jag hade liggande.
ställ gärna frågor har säkert glömt nått är inte lätt när man inte är van tråd skrivare.
här kommer lite bilder.
han hade haft den i nån yamaha,men som rotax nörd såg jag på toppen att det var äldre grejer han skulle ha 1500
för den och skulle vara i bra skick och hyfsat komplett så jag chansade och köpte den osett,hoppades att det skulle vara
en 9700 (534)motor det var nästan rätt blocket är 534 men sen har nån stämplat en 2a över 4an,cylindrarna har rektangulära
utblås istf runda på 534,motorn kommer från en skidoo safari grand deluxe som fanns 84-85 min är en -84 gjuten 83,motorn
gav 60-65hk i std utförande med singel pipa och singel förgasare,
ja sen hände det inte så mkt motorn blev stående fram till 2010 hade andra motorer jag tyckte var fränare att hålla på med,
var förbi hos leif i hotpistons garaget och där stod det en slidmatad motor med 503 cyllar tyckte den såg fränt ut så jag rev
brorsans 503a och började kolla hur det skulle passa,men det visade sig vara mkt jobb och svetsning pga bult delningen skiljer
en hel del,började kolla efter andra cyllar med större bult delning sprit f/a cylindrar såg ut att gå dit men fick aldrig tag på
några,
så en dag när jag var och letade material på jobbet till nåt annat såg jag en pall med rest material aluminium ringar,då
gick det upp ett liljeholmens att svarva egna kylflänsar,när jag väl hade bestämt mig så fräste jag bort den yttre väggen
på cylindrarn ner till transfer kanalerna och fräste ur luckor så man kommer åt pinnbultarna till blocket,sen var det dags att svarva
fodret med kylflänsar det är svårt att svarva så djupa spår i alu vill kleta och slå fast på bommen men 2 nätter och 3 liter t-sprit
senare var spåren där då kapade jag kylflänsarna till rätt form rektangulära,när kylflänsarna var fast svetsade på cylindrarna insåg jag
att kylflänsarna hade väldigt lite kontakt med cylinder fodret,hade lite olika ideer hur man skulle få värmen att leda ut från cylinder foder till kylfläns bla kylpasta som används till datorer mm men det skulle bli för dyrt,kom på att aluminium folie borde leda värme lika
bra som aluminium så det blev att rulla ihop folie i rätt bredd och packa ner i fickorna,gick bra men tog lång tid tjejen rullade folie
bitar och jag packade tog ca 12 timmar,
ja då var det bara topparna kvar hade blivit less att det tog sån tid vid det här laget så jag betalade rejält för ett par toppar
från en tnt f/a 440 -77 på ebay,topparna passade rätt så bra fick borra om delningen på 4 bultar och försänkte för insex bult,
kupolen svarvade jag upp med en radiefräs la kompen på 14.5:1 och squishen på 1,25 ca 2 graders öppningsvinkel,
fick tag på ett set duppelrör från en polaris 700 kapade om och passade in dom funkade så där laddar på bra i mellan registret
men dålig topp effekt,så jag bytte till singel pipa från en polaris 440 som jag hade liggande.
ställ gärna frågor har säkert glömt nått är inte lätt när man inte är van tråd skrivare.
här kommer lite bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Polaris cutlass F/A #15
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Rotax 532 f/a
Ser ju helt magnifikt ut.. Detta är kreativt och tydligen inte dåligt uträknat heller
Well done!
Well done!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Rotax 532 f/a
Mycke snyggt jobbat, och skoj då det funkar så bra som det gjorde ! En liten fundering vad är polaris 440 pipan avstämnd till för varvtal?
Re: Rotax 532 f/a
FRÄNT!!!! Riktigt snyggt byggd!
Hur pass mycket effekt....85hk?!
Hur pass mycket effekt....85hk?!
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Rotax 532 f/a
rent och snyggt! kör du på racesoppa, ganska hög komp för en F/A motor men skidoo kanske klarar av sån komp.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Rotax 532 f/a
Grymt snyggt gjort
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Re: Rotax 532 f/a
Bra bygg gillar rotax antar du kör 521 cyllar också eller?? Har för mig du frågade mig o
Foder men en är det ok konvertera lc delar och åka?? Dvs det har i vart disk omdet ena och det andra och chassie Det har ju vart mycket disk om egna lösningar hit och dit men antar detta är helt ok med tanke på det fina jobbet, dvs jag kan tömma glykolen och köra?? Men riktigt fint gjort hatten av!!! Men Marion får gärna förtydliga så man vet för allas skull
Tänkte mest på enligt regler ska det vara inom fri trimning årtalsbegränsningar och hur man tolkar det räcker det med att grejor fanns eller får man svarva och fräsa exakt som man vill och då enligt regler så hamnar man ju utanför men som sagt Marion får klargöra så dina konkurrenter vet och får svettas lite när de möter dig:-)
Foder men en är det ok konvertera lc delar och åka?? Dvs det har i vart disk omdet ena och det andra och chassie Det har ju vart mycket disk om egna lösningar hit och dit men antar detta är helt ok med tanke på det fina jobbet, dvs jag kan tömma glykolen och köra?? Men riktigt fint gjort hatten av!!! Men Marion får gärna förtydliga så man vet för allas skull
Tänkte mest på enligt regler ska det vara inom fri trimning årtalsbegränsningar och hur man tolkar det räcker det med att grejor fanns eller får man svarva och fräsa exakt som man vill och då enligt regler så hamnar man ju utanför men som sagt Marion får klargöra så dina konkurrenter vet och får svettas lite när de möter dig:-)
Re: Rotax 532 f/a
Grattis till ett riktigt lyckat och genomfört ( IRL) PRO bygge!
Får nog räknas till 2012 burkarcups snyggaste , mest överraskande bygge och hittills snabbast!!
Får nog räknas till 2012 burkarcups snyggaste , mest överraskande bygge och hittills snabbast!!
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 09 nov 2008, 20:42
- Ort: Sävar
Re: Rotax 532 f/a
Tackar för komentarerna,ang pipan så ska den varva 8500+-200 hade 8400 som högst men det var nog på
pallbocken glömde reseta innan start hörs på polymoogs film att det inte riktigt varvar,jo gunde kompen
är för hög för 98 kör nån blandning ska vara ca110ron,jo haggla det är 532 cyllar.
pallbocken glömde reseta innan start hörs på polymoogs film att det inte riktigt varvar,jo gunde kompen
är för hög för 98 kör nån blandning ska vara ca110ron,jo haggla det är 532 cyllar.
Polaris cutlass F/A #15
Re: Rotax 532 f/a
Förstod det glömde säga du har lyckats bra och snygg också synd en annan inte hann dit med blad fjädring då kanske det varit 2 snabba gamm polaris ådär....
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Rotax 532 f/a
vad har du för vikt på skotern?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Rotax 532 f/a
Snyggt jobbat Fredde......och kul att du kom dig ut på banan i år!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 09 nov 2008, 20:42
- Ort: Sävar
Re: Rotax 532 f/a
Har inte vägt den men uppgiven torrvikt är 168kg så skulle tro nått sånt kanske lite tyngre,såg att jag hade samma problem som
du remmen slirar längst upp i primären dock hela vägen runt,även bågen till styrningen hade spruckigt men det är fixat nu.
du remmen slirar längst upp i primären dock hela vägen runt,även bågen till styrningen hade spruckigt men det är fixat nu.
Polaris cutlass F/A #15
Re: Rotax 532 f/a
Ögongodis för en som är svag för free air maskiner.
Stilrent och snyggt och en brutal FA !!!
Stilrent och snyggt och en brutal FA !!!
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Rotax 532 f/a
grymt vilken effekt du har i motorn, varför tror du starterna blev sämre?
Har du nån racerapport?
Har du nån racerapport?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Rotax 532 f/a
blev nog bättre syre i slutet av dan kanske mer svar i början så den reste mer???
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 09 nov 2008, 20:42
- Ort: Sävar
Re: Rotax 532 f/a
Tyckte starterna kändes riktigt bra hela dagen tills semin ingen aning varför det gick så högt heltGunnar skrev:grymt vilken effekt du har i motorn, varför tror du starterna blev sämre?
Har du nån racerapport?
plötsligt,kanske satt lite längre bak men kändes inte så,i övrigt är jag riktigt nöjd snabbaste tid och
högsta res tror jag fick en pokal för det,variator och förgasar bestyckning samt drevning kändes bra
enda problemet var att dubben tog i tunneln när jag slog av,spände mattan mellan kvalen men det tar
fortfarande i,bra tävling flöt på ruskigt bra i kvalen,kul att F/A maskinerna gick så bra.
Polaris cutlass F/A #15
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Rotax 532 f/a
Satt å studerade startteknikerna och Jörgen Wikberg (tror han heter så NR 69) som vann sin klass satt formligen på tanken med fötterna in i fotholkarna. På så vis färdas vikten via fysikens lagar genom kroppen ner i fötterna som därmed trycker på mitten av skotern istället för längst bak. Känns rätt uppenbart. Varenda cm skotern åker uppåt är ju förlust av acc men för oss som står på sidan om så är det ju givetvis mycket fränare om det reser Tror du ska ta å fundera över din startställning. Helst när du börjar åka med dubb och startmatta så behöver du ju inte ha vikten så långt bak för fästets skull. Min tanke om det hela iaf.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Hotpistons
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
- Ort: Fällforsån
Re: Rotax 532 f/a
Lät som jag skulle sagt det själv...
Jag hade ju möjlighet att zoma in på bilderna och tycker att sittställninen såg rätt oki ut förutsatt att du höll i styret vilket jag inte tvekar på att du gjorde. Nog är det bra drag i spisen
Jag hade ju möjlighet att zoma in på bilderna och tycker att sittställninen såg rätt oki ut förutsatt att du höll i styret vilket jag inte tvekar på att du gjorde. Nog är det bra drag i spisen
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr