Projekt sachs 340-400
Projekt sachs 340-400
Jahapp snart är det säsong att dra igång sno-tricen men ska först byta motor så jag har något att köra med till Ededraget.
Inte så mycket bilder då men det är alltid nånting
Två halvor som jag använder, märkte efteråt att jag måste helicoila en gänga till motorfästet då någon gängat om till modell större.
(Till vänster står ett lik märkt Rotax som gick lite snålt med olja)
Så här gör TT Racing när vi ska pressa in lagrena i blocken, eller man behöver ju bara släppa ner dom när man värmer lite
Specialverktyg jag lät tillverka för att shimsa in veven. Ett dummylager som är det samma som ett 6306 lager fast med lite större hål så att den skulle gå lätt på vevaxeln och den andra delen är från ett Nj306 lager som jag slipade lite i hålet så att den också skulle gå lätt på vevaxeln.
Axiellt får veven glappa 0.1-0.2 mm , vet inte riktigt hur man ska få in det men jag tror att det blev bra, mätte även med bladmått när veven satt inne mellan blocken och jag fick in 0.2ans blad så jag tror det blev bra.
(Mätte så att den gick in mellan brickan som är 5mm på vevaxeln, för er som kan om 340 vevarna)
Den här veven använder jag, på axeln hänger 5 mm brickan jag skrev om i förra bilden.
Nästan klart, ska bara svarva en ny bussning i veckan
Provade med cylindern för att se hur det kommer se ut
Ska även hona upp cylindern lite för att minimera risken för varmnypning.
Mätte upp kolv och cylinder om kom fram till att cylindern är 0.1 mm större än kolven och enligt rekomendationer så ska jag ha ett spel på 0.18 mm.
Jag kan skicka in den på honing eller borrning men då lär jag inte få hem den igen fören nästa vinter skulle jag tro
Så det får bli att inviga nya honings mojängen
Fortsättning följer .....
Inte så mycket bilder då men det är alltid nånting
Två halvor som jag använder, märkte efteråt att jag måste helicoila en gänga till motorfästet då någon gängat om till modell större.
(Till vänster står ett lik märkt Rotax som gick lite snålt med olja)
Så här gör TT Racing när vi ska pressa in lagrena i blocken, eller man behöver ju bara släppa ner dom när man värmer lite
Specialverktyg jag lät tillverka för att shimsa in veven. Ett dummylager som är det samma som ett 6306 lager fast med lite större hål så att den skulle gå lätt på vevaxeln och den andra delen är från ett Nj306 lager som jag slipade lite i hålet så att den också skulle gå lätt på vevaxeln.
Axiellt får veven glappa 0.1-0.2 mm , vet inte riktigt hur man ska få in det men jag tror att det blev bra, mätte även med bladmått när veven satt inne mellan blocken och jag fick in 0.2ans blad så jag tror det blev bra.
(Mätte så att den gick in mellan brickan som är 5mm på vevaxeln, för er som kan om 340 vevarna)
Den här veven använder jag, på axeln hänger 5 mm brickan jag skrev om i förra bilden.
Nästan klart, ska bara svarva en ny bussning i veckan
Provade med cylindern för att se hur det kommer se ut
Ska även hona upp cylindern lite för att minimera risken för varmnypning.
Mätte upp kolv och cylinder om kom fram till att cylindern är 0.1 mm större än kolven och enligt rekomendationer så ska jag ha ett spel på 0.18 mm.
Jag kan skicka in den på honing eller borrning men då lär jag inte få hem den igen fören nästa vinter skulle jag tro
Så det får bli att inviga nya honings mojängen
Fortsättning följer .....
Senast redigerad av 1 Starlite, redigerad totalt 5 gånger.
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Ja det är ju tur att någon hinner vara i garaget....
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Härlig, mer storkubikare åt folket
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Det är så när man ska å ranta på en massa onödighetertrioman75 skrev:Ja det är ju tur att någon hinner vara i garaget....
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Idag har jag svarvat till kolvbult bussningen och det blev nog bra, mätte den gamla till 26,002-26,008 så den var ju lite oval.
Så jag svarvade till den till 26.5-6 och det borde vara ett rätt så bra presspassning på den hoppas jag så nu är det bara att slänga in bussningen i frysen och värma vevstaken med varmluftpistolen så ska den nog gå in lätt
Färdig bussning, behövs bara brotscha den till rätt mått
Så jag svarvade till den till 26.5-6 och det borde vara ett rätt så bra presspassning på den hoppas jag så nu är det bara att slänga in bussningen i frysen och värma vevstaken med varmluftpistolen så ska den nog gå in lätt
Färdig bussning, behövs bara brotscha den till rätt mått
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Detta har hänt i helg..
Bussningen är pressad på plats och den satt rätt så bra, lite för tajt men det är bara bättre så att den inte lossnar..
Och när man pressat bussningen så ska man alltid brotcha den så att kolvbulten ska glida lätt igenom, jag fick köra ett par gånger innan jag fick i den.
Nu är när den är på plats så får man absolut inte glömma det här, annars kan det gå åt helvete,, eller det är ju det det kommer göra om man glömmer hålen..
Klart.. kolvbulten ska man kunna trycka lätt igenom med fingret,inte för lätt och inte för tungt..
Efter att det var klart så gick jag på cylindern med honingsapparaten och den verkar ju fungera iaf..
Jag honade upp cylindern lite för det ska vara lite större glapp på dom här för annars kan den varmnypa.
0.18 har jag blivit rekomenderad att hona upp den till men den blev närmare 0.20. men nå blev det säkert bra tror jag
En patent av Trioman75, behändigt när man kan gå runt motorn och speciellt bra för att kunna göra det här....
.....Mäta in durationer, jag har nu alla måtten och ett program men vette fan hur jag gör sen, så det behöver jag lite hjälp med...
Fortsättning förljer....
Bussningen är pressad på plats och den satt rätt så bra, lite för tajt men det är bara bättre så att den inte lossnar..
Och när man pressat bussningen så ska man alltid brotcha den så att kolvbulten ska glida lätt igenom, jag fick köra ett par gånger innan jag fick i den.
Nu är när den är på plats så får man absolut inte glömma det här, annars kan det gå åt helvete,, eller det är ju det det kommer göra om man glömmer hålen..
Klart.. kolvbulten ska man kunna trycka lätt igenom med fingret,inte för lätt och inte för tungt..
Efter att det var klart så gick jag på cylindern med honingsapparaten och den verkar ju fungera iaf..
Jag honade upp cylindern lite för det ska vara lite större glapp på dom här för annars kan den varmnypa.
0.18 har jag blivit rekomenderad att hona upp den till men den blev närmare 0.20. men nå blev det säkert bra tror jag
En patent av Trioman75, behändigt när man kan gå runt motorn och speciellt bra för att kunna göra det här....
.....Mäta in durationer, jag har nu alla måtten och ett program men vette fan hur jag gör sen, så det behöver jag lite hjälp med...
Fortsättning förljer....
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Försökte dra igång motorn i helg men den velade ett par gånger men jag fick inte den att gå.
Nu har jag ju inte monterat magnapullen utan drog med nödstarten så det gjorde ju också sitt,sen så pissade förgasaren en fin stråle från överflöd ventilen eller vad det nu är så jag måste nog få tag på en annan hd gasare,,,
En fråga jag har två kolv ringar en krom och en stål vilken ska sitta var? Sen finns det ju ingen markering på upp och ner på ringarna.
Nu har jag ju inte monterat magnapullen utan drog med nödstarten så det gjorde ju också sitt,sen så pissade förgasaren en fin stråle från överflöd ventilen eller vad det nu är så jag måste nog få tag på en annan hd gasare,,,
En fråga jag har två kolv ringar en krom och en stål vilken ska sitta var? Sen finns det ju ingen markering på upp och ner på ringarna.
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Det där se ju både vackert och seriöst ut
Vackert vackert
Vackert vackert
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Jag gissar att strålen kommer från returnippeln Vissa Tillotson gasare har en sån, är det en nippel med pyttelitet hål i? Isf är det bara sätta en slang tillbaks till tanken på den, att det kommer soppa där är helt normal, man ska vara orolig om det inte gör det Jag har aldrig testat men det sägs att det inte funkar att bara plugga returnippeln.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Snyggt jobbat!
Trevlig tråd detta.....och bra tips, blir intressant att följa!
Trevlig tråd detta.....och bra tips, blir intressant att följa!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Det funkar inte att plugga returen på hd förgasarna. Intressant att följa....
smart stativ till motorn! Måste bygga ett sånt
smart stativ till motorn! Måste bygga ett sånt
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Jaha jag får nog göra en retur dit när jag kommer till det för nu har jag börjat riva skotern den ska sitta i och försökt passa in motorn lite.
Måste ju göra ett nytt motorfäste nu tror jag den bara var i 5-6 mm plåt som har spruckit så nu blir det en lite grövre på 8-10 mm
Det är väll det enda jag hunnit med nu men på grund av jobb så hinner man ju inte göra så mycket om man nu inte skulle ta tjänsteledigt i någon vecka eller så
Pipa måste jag också försöka bygga men det finns inte så mycket plats i skotern bara men det löser nog sej ...
Måste ju göra ett nytt motorfäste nu tror jag den bara var i 5-6 mm plåt som har spruckit så nu blir det en lite grövre på 8-10 mm
Det är väll det enda jag hunnit med nu men på grund av jobb så hinner man ju inte göra så mycket om man nu inte skulle ta tjänsteledigt i någon vecka eller så
Pipa måste jag också försöka bygga men det finns inte så mycket plats i skotern bara men det löser nog sej ...
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Det går sakta men säkert framåt, det här har jag gjort bara på en lördag
Valsat delar till avgassystemet
Alla delar är färdiga, det enda jag behöver göra nu är ju att svetsa ihop dem och sen börja vrida och vända på delarna så att dom passar in i skotern, ca 1500mm långt rör som ska få plats i skotern, det blir trång men det ska nog gå.
Men sen så tycker jag det ser lite fjantigt ut om man jämför med anda avgasrör jag sett ?
Valsat delar till avgassystemet
Alla delar är färdiga, det enda jag behöver göra nu är ju att svetsa ihop dem och sen börja vrida och vända på delarna så att dom passar in i skotern, ca 1500mm långt rör som ska få plats i skotern, det blir trång men det ska nog gå.
Men sen så tycker jag det ser lite fjantigt ut om man jämför med anda avgasrör jag sett ?
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Snyggt....men såg som sagt lite "tunnt " ut...?
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
vilket varvtal/duration är det avstämt för? vilken cc, bredd på avgasporten/headern och hur tjock är bellyn?
ser helt ok ut tycker jag i alla fall, bara för att ett rör är fetare betyder det inte att det är bättre.
ser helt ok ut tycker jag i alla fall, bara för att ett rör är fetare betyder det inte att det är bättre.
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Nä den ska tydligen vara som den är enligt experten den här ska ha effekt hela vägen så det är därför den ser ut som den gör ,
Medlem i TT RACING.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Inte är man väl nån expert Men dom flesta pipor är ju inte gjorda för 6200 varv och den portningen du har. Det som gör att den ser konstig ut är nog mest att den är nästan 1½ ggr längre än vad alla andra pipor är. Mina 640 pipor är inte mycket tjockare än din pipa, dom är ca en cm tjockare i mitten men då är det också större header så förhållandet mellan header/belly är nog ungefär samma. Fast dom är då mycket kortare och så är dom böjda, så dom ser inte lika konstiga ut.
Jag tror den kan funka iaf, blir som en tidsenlig pipa för dom var smala på den tiden, och du behöver inte ha nåt högt inslagsvarv. Men det går fort att räkna fram en ny om den inte funkar
Här är 640 piporna, lika smala fast kortare.
Jag tror den kan funka iaf, blir som en tidsenlig pipa för dom var smala på den tiden, och du behöver inte ha nåt högt inslagsvarv. Men det går fort att räkna fram en ny om den inte funkar
Här är 640 piporna, lika smala fast kortare.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Projekt sachs 340...bottendel.
Min pipa på Skiroulen är betydligt större i diameter å kortare, men då är den tillsammans med den portningen STENDÖD under 6500rpm. Pipan du har byggt kommer funka till de värden du satt motorn till, "enduro style" med ett bredare register på toppeffekten.
"MCB Jockes" SA340 med en Aeen byggd pipa (åxå enduro style) med tillhörande portning, gav 38hp 6800rpm tror jag det var (Nico har exakta värden), å mellan ca 5500-6800 så var det bara 2-3hp skillnad väldigt bred å fin kurva där det finns bra med effekt.
Ett plus är att det är väldigt lätt att sätta en variator setup till en sån motor.
Ska karaktären/HP uttaget på motorn ändras, så är det bara att porta vidare å bygga en ny pipa.
Alla motorer blir lite av individer när man portar, så det är bara att testa ut hur den känns å funkar.
"MCB Jockes" SA340 med en Aeen byggd pipa (åxå enduro style) med tillhörande portning, gav 38hp 6800rpm tror jag det var (Nico har exakta värden), å mellan ca 5500-6800 så var det bara 2-3hp skillnad väldigt bred å fin kurva där det finns bra med effekt.
Ett plus är att det är väldigt lätt att sätta en variator setup till en sån motor.
Ska karaktären/HP uttaget på motorn ändras, så är det bara att porta vidare å bygga en ny pipa.
Alla motorer blir lite av individer när man portar, så det är bara att testa ut hur den känns å funkar.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Projekt sachs 340-400
Ännu en lördag gick till att göra nåt på räsern och nu var det avgaspipans tur att födas och här kommer resultatet
Det började med den här grejen men det är inte rätt då jag behövde en vinkel på den här.
Sådär ska den se ut, vinklad och punktad.
Det ser inte så vacket ut nu men lite svets på det så blir det bra
Nästan klart, bara stingern som fattas men den sätter jag sen när jag fått fast motorn och tillverkat fästena till pipan,någon som har bra förslag på hur jag ska göra fästena?
Det blir lite tight mellan motorn och stagen med styrningen men det ska nog gå bra
Det började med den här grejen men det är inte rätt då jag behövde en vinkel på den här.
Sådär ska den se ut, vinklad och punktad.
Det ser inte så vacket ut nu men lite svets på det så blir det bra
Nästan klart, bara stingern som fattas men den sätter jag sen när jag fått fast motorn och tillverkat fästena till pipan,någon som har bra förslag på hur jag ska göra fästena?
Det blir lite tight mellan motorn och stagen med styrningen men det ska nog gå bra
Medlem i TT RACING.