Projekt sachs 340-400

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Holländaren » 05 feb 2012, 01:21

En mjuk gummikudde där fram vid tanklocket och så nån till kanske i buksidan på variatorsidan :) Ta inte för hårda kuddar för motorn lär nog skaka en hel del och pipan måste kunna skaka lika mycket annars lär den spricka. Biltema har fina mjuka kuddar om du ska åt det hållet nånting.
På Olympicen sitter pipan bara med fjädrar, har funkat bra det också. En lång fjäder som gick runt pipan och drog pipan mot tunneln, en gummibit mellan tunneln och pipan så blev det inga hål nånstans. Sen en liten fjäder runt stingern som höll ner den mot fotsteget.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av mogge » 05 feb 2012, 11:22

Mycket trevligt bygge!! :thumbright:

Var har du köpt rundvalsen ?
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

blomp68
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2009, 13:02
Ort: Hammerdal
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av blomp68 » 06 feb 2012, 18:15

Banbrytande dragning av pipan. "Alla" jag sett och gjort har kommit ut på höger sida :thumbright:
" Hörs man inte syns man inte"

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Holländaren » 06 feb 2012, 18:30

Forsnäsmopar var före ;)
http://www.retroskoter.com/viewtopic.ph ... =20#p66121" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Starlite » 06 feb 2012, 18:40

Tänkte dra den åt höger men det är lite dåligt med plats för det :)
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Starlite » 12 feb 2012, 23:46

Den här lördagen gick åt till att få klart avgassystemet och montera det och det gick ju rätt så bra faktiskt :)
Fick även en insatsgänga svarvad till motorfästet då gängorna var paj så det är väll det här jag hunnit med den här gången.


Bild



Bild



Bild


Bild
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av tapio » 15 feb 2012, 15:08

Såg ut att vara en. Tillottson hd? Vad har du för insug till den?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Starlite » 15 feb 2012, 16:37

Javisst är det en tillotson hd 144 har jag för mej. Hur menar du då hurdant insug?
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av tapio » 17 feb 2012, 10:17

Hd:n passar ju inte på den cyl utan det är väl hl:n som gör det har jag för mig?
du borde väl ha ett insug som är koniskt då eller?
tänkte om du har en bild på hur det ser ut...
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Starlite » 17 feb 2012, 12:53

Ja du menar så. Jag har ingen bild på den nu men kan ta när jag hinner.
Det är egentligen bara en adapter för att få fast gasaren i cylindern och cylindern är ju gjord för en hd gasare.
Det fanns ju som tillval HR och då måste jag ha en adapter med koniskt insug.
HL gasaren är ju på tok för liten för den här motorn,om man nu inte har 2-3 st så borde det fungera bra tror jag ;)
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
SvennE
Inlägg: 449
Blev medlem: 30 mar 2010, 23:06
Ort: Malmberget
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av SvennE » 17 feb 2012, 22:00

jag har ett insug för HD och ett mindre "konat". kommer dock inte ihåg vad det var för en fugge skruvat på den.
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69


och säkert nån till som jag glömt bort..

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av tapio » 18 feb 2012, 12:41

Det är nog till en hs förgasare..
men vänder man på det inssuget så passar ju en hl på en snålmotor. :-)
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Starlite » 19 feb 2012, 23:52

Idag hade jag igång skotern men jag fick dra mej helt slut innan den gick igång. den surade ner sej.
Fan vad den är tung å dra ;)
Men när den väl gick igång så gick den jäkligt fint på tomgången. MEN när jag gasade så lät det som om den misstände och så skjöt den ur förgaseriet. Kan jämföras med en modärn skoter om du kör utan Dessen.
Jag är rätt så ganska säker på att det är tändplattan som måste vridas då jag ställde förtändningen på ca 3.3 mm som det stod på sercive bulletin från 72 men det fungerade inte så jag ska ställa in den i helg till måttet 4.1-4.5 som det står i skoterboken :thumbright:
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Holländaren » 20 feb 2012, 01:00

Hoppas för dig att det bara är en annan tändinställning som behövs, men jag tycker det låter som en dålig konding.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Starlite » 20 feb 2012, 10:54

Holländaren skrev:Hoppas för dig att det bara är en annan tändinställning som behövs, men jag tycker det låter som en dålig konding.
Det är ju inte helt omöjligt att det är så även om det är en helt ny Bosch konding.
Men nu har jag ju fått vrida plattan så långt åt ena hållet som det bara går för att få den där 3,5 mm förtändningen,men jag tror fortfarande att tändningen är fel så ska gå efter inställningarna från 1969 då motorn är tillverkad.

En sak till när jag kollade gnistan före så var den ovanligt kraftig och vit till färgen.
Skruvade tillbaka och provade dra igen och upp med stiftet igen och då hade den minskat med hälften och var blåvit till färgen, men gnistan var då i vanlig styrka så att säga.
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av tapio » 20 feb 2012, 21:33

Har för mig att man kan få dom där problemen med tillottson förgasarna då dom går för snålt... Finns manual på nätet med felsökning.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Starlite » 25 feb 2012, 23:03

http://www.youtube.com/watch?v=_apMcXAU ... PjDjKZIXaT" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Forsnäsmopar » 25 feb 2012, 23:23

Storkubikaren har talat :thumbright: :thumbright: :thumbright:...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Starlite » 25 feb 2012, 23:29

Ja äntligen men det är ännu mycket kvar och göra så få se om jag hinner få med den till ede draget.
Den går ju bra på tomgång men tycker den verkade lite slö på gasen men det är troligen bara förgaserie inställningen.
Hela den här dagen gick åt att skruva lös och tillbaka magneten och tändsystemet, jag bytte konding och ställde tändningen som det står i boken och nu verkar den ju gå iaf utan att spruta eld från förgasaren :)
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt sachs 340-400

Inlägg av Holländaren » 25 feb 2012, 23:34

Härlig :)
Standardinställningen är väl 3/4-1 1/4 varv på låg och 1 1/4 varv på hög på dom flesta. Bara testa dig fram, det går ju fort och smärtfritt på dom här supergasarna :thumbright:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar