Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Southern Hill Custom » 26 nov 2011, 21:06

Efter många koppar kaffe och en hel del funderningar så bestämde jag mig igår...

Jag måste byta motor. :( :( :( Det är som att skiljas från en gammal kär vän..... polaren Jlo...

Jlo´s packbox på variatorsidan håller inte. Troligen får den för lite olja pga, höga varv och en inte allt för väl genomtäkt konstruktion.

Så här såg skotern ut innan det var dax för slakt....

Bild

under huven:
Bild

så här ser det ut i dag.
Bild

Motor har jag tänk en Rotax 377,447 eller 503.

och ett kort i väntan på snön....
Bild


Målsättningen är att nya motorn ska sitta i och skotern körbar när det är dax för Lövånger......

// Lars
Senast redigerad av 1 Southern Hill Custom, redigerad totalt 3 gånger.
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av Holländaren » 26 nov 2011, 21:19

Inte för att jag nu vill styra om projektet eller nånting, och med en Rotax blir det ju garanterat bra ;) Men skulle det inte gå att lösa genom att borra en extra/större kanal till packboxen från spolporten? Vet inte alls hur det ser ut inuti JLO:n men det var bara en tanke, vore synd att hela motorn skulle bli oanvändbar pga en sån liten sak.

Annars så ser jag fram emot byggbilder :thumbright:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1

Inlägg av Southern Hill Custom » 26 nov 2011, 21:58

Holländaren skrev:Inte för att jag nu vill styra om projektet eller nånting, och med en Rotax blir det ju garanterat bra ;) Men skulle det inte gå att lösa genom att borra en extra/större kanal till packboxen från spolporten? Vet inte alls hur det ser ut inuti JLO:n men det var bara en tanke, vore synd att hela motorn skulle bli oanvändbar pga en sån liten sak.

Annars så ser jag fram emot byggbilder :thumbright:
jo det har ju egentligen gått lätt att ordna.
Om jag tagit bort startkransen så har packboxen fått betydligt mera olja (packboxen tätar mot startkransens medbringare.)
Men jag vill ha startmotor......

När jag ändå har motorn ur så kan jag prova att sätta i något annat.
Man kan ju byta tillbaka om man inte är nöjd....



//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rusch R1

Inlägg av SS440-80 » 27 nov 2011, 08:54

KUUUL med ett nytt projekt från Rättvik :lol:

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Rusch R1

Inlägg av trioman75 » 27 nov 2011, 10:05

Om jag tagit bort startkransen så har packboxen fått betydligt mera olja (packboxen tätar mot startkransens medbringare.)
Men jag vill ha startmotor.....


Har full förståelse för att du vill ha startmotorn kvar,dom där spisarna är inte roliga att dra igång :evil:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

hojen
Inlägg: 338
Blev medlem: 18 feb 2009, 22:11
Ort: Kåge

Re: Rusch R1

Inlägg av hojen » 27 nov 2011, 14:50

Då man ser dom piporna så har man helt plötsligt glömt en sån värdslig sak som att packboxen inte håller, fy f...n vilket hantverk 8) :thumbright:
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1

Inlägg av Southern Hill Custom » 27 nov 2011, 17:51

Då var hela drivpaketet borta ur skotern.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Skulle det motförmodan inte fungera med Rotax så kan man alltid byta tillbaka till Jlo.

Nu ska jag sätta mig och rita på en ny gördel.

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av Holländaren » 27 nov 2011, 18:00

Är det där orginal att man kan plocka bort drivpaketet sådär? Det var ju rätt smart gjort måste jag säga :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1

Inlägg av Southern Hill Custom » 27 nov 2011, 18:27

Holländaren skrev:Är det där orginal att man kan plocka bort drivpaketet sådär? Det var ju rätt smart gjort måste jag säga :)
Nej
Det är vi som bygger så här "Southern Hill" konseptet.

De två sista maskinerna som vi byggt är byggda så här, kanon smidigt.
Fast det blir lite tyngre men betydligt stabilare.

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Rusch R1

Inlägg av trioman75 » 28 nov 2011, 08:33

Smart :thumbright:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Re: Rusch R1

Inlägg av Beretta » 29 nov 2011, 20:39

Jäkla snygg maskin du har!
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1

Inlägg av Southern Hill Custom » 30 nov 2011, 14:57

Det blir inte bra med en Rotax 377 i en Rusch.






det får bli en Rotax 565 istället.
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Jag har letat och letat efter en fläktkåpa som passar men det verkar vara svårt att finna sådana ;) ;)
det blir nog att förlänga en 377 kåpa......

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av jag 3000 » 30 nov 2011, 15:34

Fy fan vad fränt det där kommer bli, ni verkar ha en kärlek till tripplar :thumbright:
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av Holländaren » 30 nov 2011, 16:08

Haha, så rätt så :thumbright: :thumbright:
Vore intressant att få läsa lite om motorbygget, t.ex hur det är löst med veven, tändningen, osv.

Lyckas man nu förlänga allt annat på motorn så kanske du lyckas förlänga fläktkåpan också ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Rusch R1

Inlägg av trioman75 » 30 nov 2011, 16:56

En trea,vilken chock :roll: hade man inte kunnat vänta sej :lol:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av Gunnar » 30 nov 2011, 18:05

inge elstart =(

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av marino carlsson » 30 nov 2011, 18:14

Grymt!! Vi som gillar 377 & 503 väntar med spänning! Å som tidigare skrev, vilken vändning.. ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1

Inlägg av Southern Hill Custom » 30 nov 2011, 19:19

Först och främst Tack Tack för allt beröm

Det har gnagt i hjärnan en längre tid på en annorlunda motor i Ruschen men samtidigt ha allt under huven. Jag var länge inne på en fläktkyld Jlo trippel med reedkorgar och förstärkt billetbyggd bottendel.
Jag insåg efter en rejäl test av gamla jlo motorn.... det kommer inte att hålla med tre cylindrar.

Därför kom denna idé
Bygga en snäll trippel av 377 alt 447 delar.

Holländaren skrev:Haha, så rätt så :thumbright: :thumbright:
Vore intressant att få läsa lite om motorbygget, t.ex hur det är löst med veven, tändningen, osv.

Lyckas man nu förlänga allt annat på motorn så kanske du lyckas förlänga fläktkåpan också ;)
Nu är det så att veven är inte gjord än.
Tändsystemet finns ej ännu.
mm mm

Jag och Jocke har tänkt och tänkt. Teoretiskt så har vi löst alla bekymmer med vev, tändning mm. Om det är så i praktiken det vet jag ej.

Bilder finns på hur allt är gjort men jag skulle vilja veta om det fungerar eller ej innan publicering.

Det jag är mest orolig för det är självsvängningar i veven. Jag vet inte hur veven reagerar på att bli för längd.

Gunnar:
Nog ska det vara elstart så småningom.


Marino
Det var faktiskt måttat på en "Rotax 754" först (trippel 503) men det sprack på att den inte fick plats under huven.
Tyvärr gnager den tanken fortfarande på en sådan motor men då i en helt annan skoter.

Är det någon som har några mått på dubbel pipor till en standard 377 (citation ss eller liknade om det var den modellen som hade dubbla pipor.)

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

hojen
Inlägg: 338
Blev medlem: 18 feb 2009, 22:11
Ort: Kåge

Re: Rusch R1

Inlägg av hojen » 30 nov 2011, 19:32

:shock: :shock: :shock: vilken kunskap :thumbright:
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av Gunnar » 30 nov 2011, 20:49

blir det CDI tänding?
ISåfall kan man ta en polariständning typ Indy ultra.
Borra bort nitarna som håller centrumet på svänghjulet på polaris svänghjulet, flytta över svänghjulet till ett 377 centrum.
dit med polaris tändplattan och sen dra i snöret....
Nått sånt har jag fundera på att köra me på min drömmotor :)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Skriv svar