Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1

Inlägg av Southern Hill Custom » 30 nov 2011, 21:10

Gunnar skrev:blir det CDI tänding?
ISåfall kan man ta en polariständning typ Indy ultra.
Borra bort nitarna som håller centrumet på svänghjulet på polaris svänghjulet, flytta över svänghjulet till ett 377 centrum.
dit med polaris tändplattan och sen dra i snöret....
Nått sånt har jag fundera på att köra me på min drömmotor :)
ungefär så har vi tänkt också.

De lärde säger att det ska fungera rätt bra med polaris tändning.


så har någon liggandes ett tändsystem till en äldre trippel polaris så är jag intresserad av att köpa det.

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av Holländaren » 30 nov 2011, 21:18

Jag har en tändplatta från en 650 som jag fota/mäta om du vill ha lite mått för att se om det kan tänkas gå dit. En kompis i USA kör med en sån på en 797 F/A trippel, tror han skickade lite bilder på resultatet, jag ska kolla. Operationen lär bli ungefär samma för dig.
Plattan är inte till salu tyvärr men om du behöver mått eller nåt så är det bara höra av dig.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av Holländaren » 30 nov 2011, 21:22

Här var bilderna han skickade, hoppas det hjälper nåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Rusch R1

Inlägg av Gunnar » 01 dec 2011, 06:52

har ni funderat nått på vevaxeln? dom är ju inte gjord för 3st vevstakar/kolvar, har läst lite att det kan vara svårt att få till balansen i dom när man skarvarpå en "skinka" till.

Blir det testkörning på lövånger? :)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1

Inlägg av Southern Hill Custom » 01 dec 2011, 07:16

Gunnar skrev:har ni funderat nått på vevaxeln? dom är ju inte gjord för 3st vevstakar/kolvar, har läst lite att det kan vara svårt att få till balansen i dom när man skarvarpå en "skinka" till.

Blir det testkörning på lövånger? :)
Det är det som är akilleshälen tror jag också. Man får ta denna motor som ett experiment, vi får se hur det går.....

Målsättningen är Lövånger, och då ska jag ha kört tillräckligt med motorn så att man vet att det fungerar. Annars blir det Jlo till lövånger.

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Rusch R1

Inlägg av Hotpistons » 01 dec 2011, 18:25

Har ju gått i dom här funderationerna själv men på en 503. räknade lite på den balansfaktorn å det ska inte va nått problem. Har du pressat veven för 120gr tändning ?
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1

Inlägg av Southern Hill Custom » 01 dec 2011, 18:54

Hotpistons skrev:Har ju gått i dom här funderationerna själv men på en 503. räknade lite på den balansfaktorn å det ska inte va nått problem. Har du pressat veven för 120gr tändning ?
Det låter lovande om du tror att det ska fungera. Jag har inte räknat alls utan jag provar.

I värsta fall blir det "Gör om och gör rätt" Dvs. riva och skicka iväg veven på en riktig balansering.

Veven är inte pressad än, jag hoppas att det blir snart (Rusch på forumet ska göra det).

Jag har tänkt 120gr tändning men det får Rusch bestämma.

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Rusch R1

Inlägg av RetroR » 01 dec 2011, 19:14

Ni kan ju alltid kolla in hur Polaren gjorde sin trippel....dock lite modernare utgångsläge =)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=22&t=49572
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Southern Hill Custom » 03 dec 2011, 18:56

Idag blev det ett litet ryck med motorn.

Bild
undre fläktkåpan färdigsvetsas

Inpassning av övre fläktkåpa är klar
Bild

Svetsnig av övre fläktkåpa blir i morgon

I morgon kommer Kimmen och hämtar delarna som ska bli en vevaxel.

Tyvärr har inte någon ny Gördel kommit än så det är lite stiltje chassiebyggnationen.

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Starlite » 03 dec 2011, 19:48

Ja fifan det här blir nog bra skulle jag tro, fast du kör inte amerika stilen och tigar med t-shirt,utan handskar och solbrillor som dom gör på tv :thumbright:
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Southern Hill Custom » 12 dec 2011, 22:01

En liten uppdatering.
alla kåpor är klara
variatorskyddet är delvis klart...

Bild

motorfästet och gördeln har ännu inte kommit. så det få stå lite provisoriskt så länge

Veven är på "byggnation" alla lagren kom idag så nu ska Kim (Rusch) börja monteringen. Han ska även svetsa veven för säkerhets skull.

Tändsystemet har också kommit
Bild

Det som saknas är svänghjulet men det verkar som jag har funnit ett som passar.

Det som jag väntar på är Gördeln och motorfästet.
Dessa är nyckelkomponenter i bygget så just nu är det lite stiltje i byggnationen.

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av marino carlsson » 12 dec 2011, 22:48

Porr för oss som gillar Rotax.. Härligt att se!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Tripple from hell » 13 dec 2011, 16:48

Kan garantera att det här är " free porno " även för dom som inte gillar rotax :thumbright:
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
Andreas
Inlägg: 135
Blev medlem: 04 jan 2008, 17:20
Ort: Tandsbyn/Östersund

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Andreas » 13 dec 2011, 18:05

Så ballt med fläktkyld trippel :)
A mighty good feeling comes with the CAT

Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av skoterräven » 13 dec 2011, 18:14

tror att du kan använda tändningen rakt av från en tiding mach z/f3
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Southern Hill Custom » 13 dec 2011, 21:30

skoterräven skrev:tror att du kan använda tändningen rakt av från en tiding mach z/f3
ok. Då gör man troligen krångligare än man behöver. sånt är livet.....

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av srxjanne » 13 dec 2011, 22:16

Imponerande bygge :thumbright:

Hoppas på detta dragplåster till Lövånger :!:

Mvh Janne
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Southern Hill Custom » 14 dec 2011, 17:23

srxjanne skrev:Imponerande bygge :thumbright:

Hoppas på detta dragplåster till Lövånger :!:

Mvh Janne
Dragplåster behövs nog inte till Lövångerträffen.
De som varit på träffen förut kommer nog även utan denna maskin.

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Team Lillsia » 14 dec 2011, 17:53

Riktigt snyggt bygge Lars, ska bli kul att se den live :D men är du säker på att fläktkylningen räcker till den vänstra cyllen nu när det blir längre färdsträcka för luften. Tycker att på 2-cyl motorer så får den vänstra lite klent med kall luft :S går det att på nå klurigt sätt dreva fläkten så att den snurrar fortare = ger mer mängd kall luft?

Mvh Thomas
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Rusch R1 TT (Trippel Touring)

Inlägg av Gunnar » 14 dec 2011, 18:23

jag tror inte att man ska hålla på och dreva om fläkten för den är ju gjord för ett bestämt varvtal.
kanske att man skulle den vänstra cylindern mer soppa för att kyla den.
De är ju inte nån racemotorn så kylningen kommer nog inte att vara nått problem.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Skriv svar