Brooklyn Snöskoter- och Eternitklubb. Rajd R-46L Renovering.
Brooklyn Snöskoter- och Eternitklubb. Rajd R-46L Renovering.
Den nystartade klubben Brooklyn Snöskoter- och Eternitklubb har i afton hämtat hem klubbskoter #1, en Rajd R-46L från 1974.
Efter rengöring av förgasare och med fräsch bensin startade den och gick. Ny Nokiamatta och ny förgasare (original Wabro) är plusfaktorer, liksom fräsch huv, två extra nya variatorremmar och komplett skick i övrigt.
Som ni kan se behövs tyvärr rostlagning av chassit. Lite smådelar behövs också, ligger under köpesavdelningen.
Sjuttiotals overall, stenmarksluva och strut finns i klubbens hägn.
Efter rengöring av förgasare och med fräsch bensin startade den och gick. Ny Nokiamatta och ny förgasare (original Wabro) är plusfaktorer, liksom fräsch huv, två extra nya variatorremmar och komplett skick i övrigt.
Som ni kan se behövs tyvärr rostlagning av chassit. Lite smådelar behövs också, ligger under köpesavdelningen.
Sjuttiotals overall, stenmarksluva och strut finns i klubbens hägn.
Senast redigerad av 2 millgard, redigerad totalt 21 gång.
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L
Jahapp, medan ni sitter och slöar framför dumburken så idkas det skoterhobby i ett garage nära dig!
Ikväll företog vi en första närmare besiktning av Rajden. En tidigare ägare, och den verkar helt komplett när det gäller smådetaljer, gummipluppar osv. (Ursäkta dokumentationen med mobiltelefonkamera och även nån Hipstamaticbild verkar ha smugit sig in)
Ibland har man flyt dessutom... det finns ingen gravrost, allt var flagnad färg och chassit är stumt som kyrkmalm även i skarvar mellan sits och chassi, under motorn osv. Men det ser ju hemskt ut vid en första anblick. Jag brukar vara van att det är tvärtom: det ser bra ut, sedan går fingret rakt igenom...
OBS förlängningen, precis som på amerikanska vans...
Nokia gummimattan är helt okörd, gjutskägget sitter till och med kvar mitt under. Dessutom är boggihjul och drivhjul nya - sannolikt byttes allt när mattan byttes.
Typbeteckning
Nokia (kvalla minst i klass med Rajd)
Nopporna kvar!
Gjutskägg!
Drivhjul och boggihjul nya.
Diverse remdokumentation kan vi nu bistå med. Här fläktrem:
Variatorrem:
Ett gäng nya sådana här (skall sitta på boggihjulen):
I en påse låg fläktgallret, men det var lite trasigt så ett sådant, helst i nyskick, köpes: Även kåpan till magnapullen i bra skick skulle vi vilja ha i propert skick.
Vi gissar voltregulator, kan någon bekräfta?
Dekaler är roliga, särskilt med denna innebörd (nu när vi vet facit):
I morgon kväll skall den strippas och synas i sömmarna ordentligt. Anders är sugen på att köra svetsen, men han kanske blir lurad på den konfekten... men om kvällen skall dag prisas, (och kvinna då hon gift är) som Havamal föreskriver.
Brooklyn Snöskoter- och Eternitklubb ber att få återkomma i ärendet.
Ikväll företog vi en första närmare besiktning av Rajden. En tidigare ägare, och den verkar helt komplett när det gäller smådetaljer, gummipluppar osv. (Ursäkta dokumentationen med mobiltelefonkamera och även nån Hipstamaticbild verkar ha smugit sig in)
Ibland har man flyt dessutom... det finns ingen gravrost, allt var flagnad färg och chassit är stumt som kyrkmalm även i skarvar mellan sits och chassi, under motorn osv. Men det ser ju hemskt ut vid en första anblick. Jag brukar vara van att det är tvärtom: det ser bra ut, sedan går fingret rakt igenom...
OBS förlängningen, precis som på amerikanska vans...
Nokia gummimattan är helt okörd, gjutskägget sitter till och med kvar mitt under. Dessutom är boggihjul och drivhjul nya - sannolikt byttes allt när mattan byttes.
Typbeteckning
Nokia (kvalla minst i klass med Rajd)
Nopporna kvar!
Gjutskägg!
Drivhjul och boggihjul nya.
Diverse remdokumentation kan vi nu bistå med. Här fläktrem:
Variatorrem:
Ett gäng nya sådana här (skall sitta på boggihjulen):
I en påse låg fläktgallret, men det var lite trasigt så ett sådant, helst i nyskick, köpes: Även kåpan till magnapullen i bra skick skulle vi vilja ha i propert skick.
Vi gissar voltregulator, kan någon bekräfta?
Dekaler är roliga, särskilt med denna innebörd (nu när vi vet facit):
I morgon kväll skall den strippas och synas i sömmarna ordentligt. Anders är sugen på att köra svetsen, men han kanske blir lurad på den konfekten... men om kvällen skall dag prisas, (och kvinna då hon gift är) som Havamal föreskriver.
Brooklyn Snöskoter- och Eternitklubb ber att få återkomma i ärendet.
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
Ikväll tog vi faktiskt tag i saken och gjorde ett ryck och strippade skotern.
Målet var att få bort så mycket att vi kunde slipa bort ytrost och sedan måla chassit.
Grymt enkelt också att jobba med dessa förkrigsmaskiner.
Vi tog aldrig bort kedjehuset, utan öppnade det, kollade status, gjorde rent och fyllde på ny fin olja. Det såg lika nytt ut som resten av skotern. Det satt också en extra ram under dynan, så körställningen förbättras utan att det egentligen syns. Dessutom blir utrymmet under dynan dubbelt så stort, så det behåller vi.
Motor och det enorma elsystemet lyftes bort och sedan vidtog avfettning och högtryckstvätt innan vi går lös på chassit med slipning.
Skidorna togs loss och vi konstaterade att de kortare gummiringarna var nybytta medan de längre behöver bytas. Annars en genialisk konstruktion, de där gummifjädrade skidorna.
Sedan skall vi måla ljuddämparen i silverfärg som det tydligen varit från början.
Alla bussningar av gummi byts till nya, alla skruvar byts till nya, alla vajrar byts och elsystemet dras om med nya kablar. Skotern ser inte ut att ha gått långt, om man ser till slitage på tex bromsskiva, variatorer och övrigt. Gravrost finns inte någonstans och det finns fett i alla nipplar och lager. Vi skall också fixa till dynan som spruckit i en söm på baksidan. Däremot får stänklappen vara kvar, den är helt oskadad.
Motorn tar vi inte isär, den verkar fungera utmärkt med god kompression och startar lätt och går bra det lilla vi provat. En upputsning och rengöring får räcka.
Vi har också fått lite respons på köpesannonsen, kolla in där och se vad ni har i gömmorna - vi uppdaterar önskelistan eftersom vi upptäcker behovet.
Målet var att få bort så mycket att vi kunde slipa bort ytrost och sedan måla chassit.
Grymt enkelt också att jobba med dessa förkrigsmaskiner.
Vi tog aldrig bort kedjehuset, utan öppnade det, kollade status, gjorde rent och fyllde på ny fin olja. Det såg lika nytt ut som resten av skotern. Det satt också en extra ram under dynan, så körställningen förbättras utan att det egentligen syns. Dessutom blir utrymmet under dynan dubbelt så stort, så det behåller vi.
Motor och det enorma elsystemet lyftes bort och sedan vidtog avfettning och högtryckstvätt innan vi går lös på chassit med slipning.
Skidorna togs loss och vi konstaterade att de kortare gummiringarna var nybytta medan de längre behöver bytas. Annars en genialisk konstruktion, de där gummifjädrade skidorna.
Sedan skall vi måla ljuddämparen i silverfärg som det tydligen varit från början.
Alla bussningar av gummi byts till nya, alla skruvar byts till nya, alla vajrar byts och elsystemet dras om med nya kablar. Skotern ser inte ut att ha gått långt, om man ser till slitage på tex bromsskiva, variatorer och övrigt. Gravrost finns inte någonstans och det finns fett i alla nipplar och lager. Vi skall också fixa till dynan som spruckit i en söm på baksidan. Däremot får stänklappen vara kvar, den är helt oskadad.
Motorn tar vi inte isär, den verkar fungera utmärkt med god kompression och startar lätt och går bra det lilla vi provat. En upputsning och rengöring får räcka.
Vi har också fått lite respons på köpesannonsen, kolla in där och se vad ni har i gömmorna - vi uppdaterar önskelistan eftersom vi upptäcker behovet.
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
det här kommer bli bra det, lycka till
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: Rajd R-46L Renovering.
Vad rekommenderar ni för grundfärg till chassit? Huven polerar vi nog bara, det blev himla fint med Autosolmetoden och lite patina skall den ju absolut ha.
Vi kör nog pensel för chassit, det går att få bra enligt halvproffset Anders.
(och tack för lyckönskningen förstås!)
Vi kör nog pensel för chassit, det går att få bra enligt halvproffset Anders.
(och tack för lyckönskningen förstås!)
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
en fantastisk liten fin maskin som uppenbarligen hittat rätt ägare Rajd On Boys!
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Re: Rajd R-46L Renovering.
Rajd here, Rajd now! (Vårt officiella motto)
Jo, det är verkligen en fin maskin det här. Sympatisk och lagom i de flesta avseenden.
Återkommer när det finns något att uppdatera.
Jo, det är verkligen en fin maskin det här. Sympatisk och lagom i de flesta avseenden.
Återkommer när det finns något att uppdatera.
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
...och det finns det faktiskt nu.
Rev bort styrstång och styrleder idag.
Var köper man bromsvajer som ser ut som de gamla, dvs med gråa höljen, inte svarta? Magura style.
Var får man tag i nya bromsbackar?
Rörsprintar till variatoraxeln, finns de på Laitis eller liknande tro?
Och det kanske viktigaste: Hur tar man loss sekundärvariatorn? Den behöver nog en uppfräschning den med.
Rev bort styrstång och styrleder idag.
Var köper man bromsvajer som ser ut som de gamla, dvs med gråa höljen, inte svarta? Magura style.
Var får man tag i nya bromsbackar?
Rörsprintar till variatoraxeln, finns de på Laitis eller liknande tro?
Och det kanske viktigaste: Hur tar man loss sekundärvariatorn? Den behöver nog en uppfräschning den med.
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
Wire kan du hitta på http://www.norscand.com." onclick="window.open(this.href);return false;.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
Re: Rajd R-46L Renovering.
Kalas!
Beställt två gråa plus lite annat (måste över 200 spänn om det inte skall tillkomma en massa avgifter...)
Beställt två gråa plus lite annat (måste över 200 spänn om det inte skall tillkomma en massa avgifter...)
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
Dom har faktiskt en del grejer som går att använda till skoter oxå
Är du förresten säker på att det är en 74? Ser mer ut som en 69-71a,är dock inte så insatt i Rajds olika modell förändringar genom åren.
Är du förresten säker på att det är en 74? Ser mer ut som en 69-71a,är dock inte så insatt i Rajds olika modell förändringar genom åren.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Rajd R-46L Renovering.
håller me, kan det inte vara så att den är reggad 74?trioman75 skrev:Dom har faktiskt en del grejer som går att använda till skoter oxå
Är du förresten säker på att det är en 74? Ser mer ut som en 69-71a,är dock inte så insatt i Rajds olika modell förändringar genom åren.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Rajd R-46L Renovering.
Det stod nog 1974 i regbeviset, men självklart måste ju saken undersökas ordentligt. Första och enda ägaren hittills är född 1918, så den är nyköpt i alla fall. Men snart går väl ägarbytet igenom och det blir två ägare.
Det verkar som om det inte finns någon sammanställning av Rajd på nätet, så det är väl dags att göra en sådan då. Skall börja rota i det där alldeles strax, men först skall skotern bli färdig!
Det verkar som om det inte finns någon sammanställning av Rajd på nätet, så det är väl dags att göra en sådan då. Skall börja rota i det där alldeles strax, men först skall skotern bli färdig!
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
Man kan aldrig lita på tillverkningsåret på Skotrar tillverkade före 1974,inte vad som står i regbeviset iallafall
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
Re: Rajd R-46L Renovering.
Nej, det blir att gå efter chassinummer.
Någon som har listor över dessa?
Någon som har listor över dessa?
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
Går det inte att hitta listor får vi helt enkelt skrapa bort en flaga och köra kol14-metoden.
Anders
Anders
Re: Rajd R-46L Renovering.
Projektet fortskrider, igår blev det ett pass igen.
Det kom ett paket, hmm undrar vad som finns däri? Spännande...
Aha, det var ju nya vajrar och lite annat småplock!
Anders hade gjort nya glidbussningar till skidorna (i samma plastmaterial som man gör hockeysargar av):
Nytt elsystem ritades upp (lite enklare än i Daimlern, det måste erkännas).
Nya kablar i nästan helt rätt färg - och nyputsad strömställare!:
Dessa kablar drogs sedan genom 4 meter 8mm bränsleslang (så var det original) som sedan skall skydda kablaget på sin väg genom skotern. Metoden "suga snöre genom slang" praktiserades med framgång av undertecknad som för sin bragd fick gliringar om var han skaffat sig den sugförmågan. Öl med sugrör, skyllde jag på.
Dekalerna består av två delar, dels den vanliga Rajddekalen, sedan är "R-46L" klistrat ovanpå med transparent dekal! Byggdes dessa i vedboden eller? Har genom idogt detektivarbete och ett antal telefonsamtal snokat reda på nya dekaler, det är bara det där R-46L som saknas nu.
Vi upptäckte till Anders oförställda glädje att det behövdes svetsas kring ena skidinfästningen (och haja hur mycket matta det är på dessa maskiner):
Dags för grundmålning, vi förflyttade oss till mitt garage, då det är fristående och inte läcker sund och frisk färgdoft in i sovrummet:
Sådär, som alla kan räkna ut så är slipning och svetsning inte tre personers jobb, så medan Göran och Anders slet med sliptrissa slet jag med Autosolen på allt som inte är målat. Som tur var gned jag med papperstuss och hade ingen putstrissa, så risken för svetsblänk i garaget hölls ändå på rimlig nivå.
Snart dags för påklädning igen!
Det kom ett paket, hmm undrar vad som finns däri? Spännande...
Aha, det var ju nya vajrar och lite annat småplock!
Anders hade gjort nya glidbussningar till skidorna (i samma plastmaterial som man gör hockeysargar av):
Nytt elsystem ritades upp (lite enklare än i Daimlern, det måste erkännas).
Nya kablar i nästan helt rätt färg - och nyputsad strömställare!:
Dessa kablar drogs sedan genom 4 meter 8mm bränsleslang (så var det original) som sedan skall skydda kablaget på sin väg genom skotern. Metoden "suga snöre genom slang" praktiserades med framgång av undertecknad som för sin bragd fick gliringar om var han skaffat sig den sugförmågan. Öl med sugrör, skyllde jag på.
Dekalerna består av två delar, dels den vanliga Rajddekalen, sedan är "R-46L" klistrat ovanpå med transparent dekal! Byggdes dessa i vedboden eller? Har genom idogt detektivarbete och ett antal telefonsamtal snokat reda på nya dekaler, det är bara det där R-46L som saknas nu.
Vi upptäckte till Anders oförställda glädje att det behövdes svetsas kring ena skidinfästningen (och haja hur mycket matta det är på dessa maskiner):
Dags för grundmålning, vi förflyttade oss till mitt garage, då det är fristående och inte läcker sund och frisk färgdoft in i sovrummet:
Sådär, som alla kan räkna ut så är slipning och svetsning inte tre personers jobb, så medan Göran och Anders slet med sliptrissa slet jag med Autosolen på allt som inte är målat. Som tur var gned jag med papperstuss och hade ingen putstrissa, så risken för svetsblänk i garaget hölls ändå på rimlig nivå.
Snart dags för påklädning igen!
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
Ett föredömligt dokumenterat projekt detta! man önskar att man var lika flitig själv....
Hoppas få se denna R46 i Lövånger i februari
Hoppas få se denna R46 i Lövånger i februari
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Rajd R-46L Renovering.
Den kommer till Lövånger om inte världen rämnar innan dess... (med ny fin fläktkåpa om allt lirar).
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Rajd R-46L Renovering.
Om yngsta Laserynglet gjort sitt i går och Bussgods utför sin transport så.... sen återstår bara inpassning etc
Tack för en trevlig snatterstund....
Tack för en trevlig snatterstund....
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i