Byte av motor i Everest [340-->503]
Byte av motor i Everest [340-->503]
Tjena.
Tänkte lägga upp en tråd om det motorbyte och smårenovering av min everest som jag håller på med.
Det hela kommer förmodligen att bli rätt långdraget eftersom jag inte har tillgång till verkstad. Då kan man bara hålla på på helgerna när vädret tillåter.
Det hela började iaf med att jag var iväg till en bekant och fick mig en Everest gratis. Dom hade tänkt skrota den pga att den inte startade och dom hade låtit den stå ute i ca 5 år. ALDRIG, tänkte jag o hämtade den.
När jag kom hem så började jag inspektera nogrannare och upptäckte då, till att börja med, att någonying i tändsystemet var väck och såg även senare att den läckt in vatten så hela motorn var vattenfylld. Skit också! Började kolla efter ev. tändsystem men kom då på att farsgubben har en 5900 ståendes utan matta och den får han aldrig tummen ur ar**et och byta ändå, så varför inte sno motorn ur den.
Aja, så blev det iaf och jag har hittils lyft ur bägge motorerna. Bilder kommer framöver.
Tänkte lägga upp en tråd om det motorbyte och smårenovering av min everest som jag håller på med.
Det hela kommer förmodligen att bli rätt långdraget eftersom jag inte har tillgång till verkstad. Då kan man bara hålla på på helgerna när vädret tillåter.
Det hela började iaf med att jag var iväg till en bekant och fick mig en Everest gratis. Dom hade tänkt skrota den pga att den inte startade och dom hade låtit den stå ute i ca 5 år. ALDRIG, tänkte jag o hämtade den.
När jag kom hem så började jag inspektera nogrannare och upptäckte då, till att börja med, att någonying i tändsystemet var väck och såg även senare att den läckt in vatten så hela motorn var vattenfylld. Skit också! Började kolla efter ev. tändsystem men kom då på att farsgubben har en 5900 ståendes utan matta och den får han aldrig tummen ur ar**et och byta ändå, så varför inte sno motorn ur den.
Aja, så blev det iaf och jag har hittils lyft ur bägge motorerna. Bilder kommer framöver.
Ja, här kommer då de första bilderna på vrålåket.
Helhetsbild..
Tomt vare här. Ska rensa bort all skit och olja sedan innan jag sätter dit den andra motorn.
Det välutrustade "garaget". 13grader kallt och en radio med ljuva toner från ett brusande p4. Jag gillar när man håller ordning på saker och ting.
Motorerna. En gnutta storleksskillnad. Sen kan jag ju passa på att nämna, bara för upplysnings skull, att motorfästena stämmer för att sätta in 503:an på en gång. Så ingen modifikation behöver göras där. Det gick dock inte att göra tvärsom och sätta 340:n på 503:ans motorfäste utan att borra nya hål.
För övrigt så har jag tagit in förgasaren och tagit lös variatorn för genomgång.
Fler bilder kommer väl senare hoppas jag,
Helhetsbild..
Tomt vare här. Ska rensa bort all skit och olja sedan innan jag sätter dit den andra motorn.
Det välutrustade "garaget". 13grader kallt och en radio med ljuva toner från ett brusande p4. Jag gillar när man håller ordning på saker och ting.
Motorerna. En gnutta storleksskillnad. Sen kan jag ju passa på att nämna, bara för upplysnings skull, att motorfästena stämmer för att sätta in 503:an på en gång. Så ingen modifikation behöver göras där. Det gick dock inte att göra tvärsom och sätta 340:n på 503:ans motorfäste utan att borra nya hål.
För övrigt så har jag tagit in förgasaren och tagit lös variatorn för genomgång.
Fler bilder kommer väl senare hoppas jag,
Får se.. kanske gör det också men den som sitter på 503:an är nästan ny..Är bytt sen tidigare.. Det är lynx egentillverkade variator och den fungerar bra så, men det är inte säkert att den passar. Kan hända att den är LITE för djup. Det är ett gränsfall och kan jag bara "palla" upp motorfästena lite så kör ja me den som sitter där annars så byter jag.. Fort gjort..Nordda skrev:Sätt powerbloc'en på 503:an istället.
André, du är så hetsig..
En liten uppdatering.
Var bra väder i helgen så då tog ja mig lite tid och pillade vidare med åbäket ja har på gårn.
Har satt dit den andra motorn nu och kollat upp elen på både 503:an och everesten. Ska väl se om den startar överhuvudtaget innan jag gör några större kraftansträngningar med att dra elen färdigt.
Så nu är det bara att sätta dit förgasaren och smacka dit luftburken på nå vänsters så ska den provstartas. Blir förmodligen nån gång i veckan då ja vill försöka ha den klar tills i helgen (Skoterträff).
En del bilder ja lägger upp känns säkert meningslösa men då man inte hinner så långt mellan gångerna men ändå vill hålla läsare uppdaterade så slänger ja upp nåra extrabilder för att dryga ut innehållet.
Sen såg jag att det finns en ny avdelning för projekt så någon mod. kanske kan flytta tråden?
Den fick plats iaf och ja slapp byta variator.
CDI-boxen.
Ska bocka en nu krök här. Och för er som lagt märke till variatorn som e full me rost o ärja så kan ja ju nämna att den ska putsas den me..
Aop. det var det.. Kommer väl som sagt en uppdatering senare i veckan nu där den förhoppningsvis ska brumma..
Var bra väder i helgen så då tog ja mig lite tid och pillade vidare med åbäket ja har på gårn.
Har satt dit den andra motorn nu och kollat upp elen på både 503:an och everesten. Ska väl se om den startar överhuvudtaget innan jag gör några större kraftansträngningar med att dra elen färdigt.
Så nu är det bara att sätta dit förgasaren och smacka dit luftburken på nå vänsters så ska den provstartas. Blir förmodligen nån gång i veckan då ja vill försöka ha den klar tills i helgen (Skoterträff).
En del bilder ja lägger upp känns säkert meningslösa men då man inte hinner så långt mellan gångerna men ändå vill hålla läsare uppdaterade så slänger ja upp nåra extrabilder för att dryga ut innehållet.
Sen såg jag att det finns en ny avdelning för projekt så någon mod. kanske kan flytta tråden?
Den fick plats iaf och ja slapp byta variator.
CDI-boxen.
Ska bocka en nu krök här. Och för er som lagt märke till variatorn som e full me rost o ärja så kan ja ju nämna att den ska putsas den me..
Aop. det var det.. Kommer väl som sagt en uppdatering senare i veckan nu där den förhoppningsvis ska brumma..
Nu har ja startat igång everesten.. fixade det dära me kröken o luftburken o sen drog ja igång den..
Motorn har inte varit igång på över 3år men startade på andra rycket, ja säger bara, rotax 503 är en oslagbar motor..
Iaf så har jag el del småfix kvar innan jag kan köra den.. Ska byta bränsleslangar och fixa lyse bl.a. men sen, då jädrar.
Bilder kommer framöver, förmodligen då jag är klar med allt. Det rör sig om ett par dagar ev.
Motorn har inte varit igång på över 3år men startade på andra rycket, ja säger bara, rotax 503 är en oslagbar motor..
Iaf så har jag el del småfix kvar innan jag kan köra den.. Ska byta bränsleslangar och fixa lyse bl.a. men sen, då jädrar.
Bilder kommer framöver, förmodligen då jag är klar med allt. Det rör sig om ett par dagar ev.
Har nu varit ut på premiärtur.. vilken känsla. När man sitter på de så känns det som om rumpan ska ta i backen, den är inte hör inte. Är man 1.90 så kan en bieffekt vara ryggont efter en timmes körande. men den är rolig att tuffa omkring med.. Har inte hunnit testa den fullt ut. Måste fixa vikter i variatorn och linjera motorn.. Men som sagt , bilder kommer senare och kanske ev. nån film.. vet inte riktigt än.
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Undra om den här tråden passar bättre i Projekt & Garagebilder??
ska jag flytta?
ska jag flytta?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Här är ett par bilder från veckans tur. Trailfire'n tillhör Westin89 och formulan är brorsans. Var en riktigt skön tur och förmodligen den enda problemfria i år faktiskt. Tacka vet ja gamla grejer Man fick passa på o grilla korv åsså nu när det börjar dra sig mot slutet av säsongen. Man vet ju inte när man tar sista repan med det här plusgraderna vi har nu.. :/
Dåsa.. då var mitt lilla projekt klart i princip. ska bara småfixa lite nu med vikter i variatorn o byta fjädrar.
Tack för mig!
Dåsa.. då var mitt lilla projekt klart i princip. ska bara småfixa lite nu med vikter i variatorn o byta fjädrar.
Tack för mig!
Haha.. ne nog finns det skador alltid. Syns bara inte på bilden. Den skotern är i extremt bra skick och den var nyrenoverad då förra ägaren lite taskit kom med skidan på fel sida ett träd. Så det är lite prucket i huven på en sidan men inte mer.. Jo det 90:a.
Everesten är en 76:a eller 77:a ha ja för mig.
Har förövrigt viktat variatorn nu o jädrar vad mkt bättre den gick. Vart riktigt chockerad då man närmade sig 100-strecket och det fanns gas kvar att ge. Nog jag tror att det finns potential för att den gör 110-115km/h vilket jag tycker är bra för en sån herk. Fortare vill man inte köra utan att bredda framvagnen.
Everesten är en 76:a eller 77:a ha ja för mig.
Har förövrigt viktat variatorn nu o jädrar vad mkt bättre den gick. Vart riktigt chockerad då man närmade sig 100-strecket och det fanns gas kvar att ge. Nog jag tror att det finns potential för att den gör 110-115km/h vilket jag tycker är bra för en sån herk. Fortare vill man inte köra utan att bredda framvagnen.